Unohdit sen, että Laine on pelannut eri ketjukavereiden kanssa. Silti jostain syystä kaikkiin hänen ketjukavereihinsa nähden hän on kauden lopullisessa 5 vs 5 +/- tilastossa Jetsien ykkönen - yksin. Miksi muiden +/- heikkenee, kun he pelaavat Laineesta erillään? Yhteensattumaako? Tuskin, kun tätä vertailua on tehty kokonaisen kauden ajan. Jos joku pelaaja todella olisi huono puolustamisessa tai 5 vs 5 pelaamisessa pitäisi sen kyllä jo näkyä pelikavereiden vaihtuessa huonompana 5 vs 5 +/- saldona ainakin useimpiin pelikavereihinsa nähden. Laineen kohdalla tilanne meneekin sitten juuri toisin päin. Ei se nyt vaan ole mitään tuuria. Uskon, että sama suuntaus jatkuu käytännössä joka kausi, tosin hänen fysiikkansa kehittyessä positiivinen kontrasti tulee mitä todennäköisimmin kehittymään vain entisestään. Tätähän en voi tietää, kuten ei kukaan muukaan. Tämä on kuitenkin minun arvioni ja uskon myös vahvasti näin käyvän. Mutta katsellaan, ja todetaan sitten tulevaisuudessa kuinka kävi.Joo, siis mun idea nimenomaan oli tuoda esille se seikka, että itsessään se 5vs5 tilasto ei anna tavallaan ollenkaan oikeaa kuvaa niistä puolustustaidoista. Erittäin suuri merkitys pelaajan 5vs5 tilastoon on vastustajan kenttäpelaajilla, ja niiden tasolla. Totta, pitkässä juoksussa varmasti tasoittuu, mutta siinä se idea onkin. Tilasto ei yksinkertaisesti ole luotettava, arvioitaessa kahden eri pelaajan puolustus-edesottamuksia.
Ja on toki omankin joukkueen pelaajilla (ketjukavereilla) siihen merkitystä. Kyllä mä väitän, että jos Patrice Bergeronin rinnalla vetää kaksi AHL-jätkää, niin taatusti kolisee normaalitasoa enemmän omiin Bergeronin ollessa kentällä...
Eli summa summarum, mun mielestä tuo tilasto yksinkertaisesti ei osoita mitään puolustuspelaamisen hyvyydestä tai huonoudesta.
edit. Kaksi puolustusspesialistia jonkun juhamattiaaltosen kanssa samaan ketjuun puolustamaan, kun juhamattiaaltonen ei kertaakaan laske punavivan alapuolelle. Tekeekö se juhamattiaaltosesta hyvän puolustavan pelaajan, jos nämä kaksi supersankaria sen ketjussa onnistuvat täydellisesti shutdownaamaan vastustajat, ja ketjun lukemaksi omiin tulee 0?
Viimeksi muokattu: