Mina olen perustellut kantani. Tilastot kertoo ilman mitaan kysymysta sen kuka Jetsin paras laituri on. Jos jonkun "eye test" siita poikkeaa ja loukkaantuu siita etta tilastot nayttavat minun vaitteeni todeksi, ei ole minun ongelmani.
Helppoahan se on tilastoilla perustella mitä tahansa, kun valitsee aina ne juuri oikeat, omaa näkökulmaa tukevat tilastot. WAR/82 on kiinnostava tilasto mutta ei kuitenkaan mikään suora absoluuttinen totuus pelaajien paremmuusjärjestyksestä. Tehopisteet on kanssa aika kova tilasto, ja niissä Wheeler on Lainetta paremmin sijoittunut niin runkosarjassa kuin pleijereissäkin. Lisäksi P/GP ja PPP tilastot on Wheelerillä kovemmat. Laineella taas hyvin paljon maaleja ylivoimalla - minkä takia hän pelaakin ykkösylivoimassa. Ja kun puhutaan joukkueurheilusta jossa on useilla eri pelipaikoilla ja useissa eri rooleissa pelaajia, niin ei yksinkertaisesti ole mahdollista laittaa pelaajia absoluuttiseen paremmuusjärjestykseen. Ja kahden huipputason ja saman pelipaikankin pelaajan kohdalla se on vaikeaa.
Jos ajatus on se etta sitten kakkosesta tulisi huonompi, niin silloin myonnetaan vian olevan kapteenin riittamattomyydessa. Enka voi kasittaa miten uransa huipulla oleva kapteeni jotenkin paasee pienemmilla odotuksilla vaikka fanit jatkuvasti vaittavat sen olevan paras laituri. Otetaan esimetkiksi sarjan neljas peli. Miten kukaan voi antaa hiljaisen synninpaaston Wheelerille missatuista tyhjista pompeleista ja nollasta maalista ja sitten kirjoitella Laineesta tulikiven katkuisia valituksia Laineen huonoudesta, 20 vuotiaasta joka teki joukkueen ainoan maalin pelissa ja oli ainoa joka tosissaan halusi ratkaista lopussa? Milla helvetin logiikalla nama sankarit elamassaan parjaavat jos ajattelukyky on sita tasoa. Moro, maukkis.
Siis kenen pitäisi myöntää - siinä tapauksessa että asia tosiaan olisi näin - että Laineen on pelattava kakkosketjussa koska Wheeler on "riittämätön"? Jatkoajan keskustelupalstalaisten vai kenties Mauricen? Järjestetään joku tiedotustilaisuus että "hei meille on tullut vähän ihmettelyä peluutuksesta niin tehdään nyt selväksi: Laine pelaa kakkosessa koska meidän kapteeni on paska".
Itse uskon Mauricen ajattelutavan olevan sellainen, että nykyisillä järjestelmillä molemmat ketjut toimivat hyvin. Jos Wheeler ja Laine vaihtaisivat päittäin, niin olisi yksi about yhtä hyvin toimiva kärkiketju kuin entiset kaksi, ja yksi joka toimii huonommin. Oli kyse sitten pelaajien keskinäisestä paremmuudesta tai kemioista tai vaikka taivaankappaleiden liikkeistä. Siinä on turha laittaa kenenkään päätä pölkylle. Malkinkin varmaan tekisi vielä enemmän pisteitä Crosbyn vierellä, siitä huolimatta hän viilettää omassa ketjussaan. Jets ei ole tuolla maksimoimassa Laineen pistesaalista, ja nykyinen systeemi myös selkeästi toimii, ei ole kovin hyvä idea vaihtaa toimivaa systeemiä kesken play-off sarjan.
Ja ei Wheelerin odotukset mitenkään merkittävästi pienemmät ole kuin Laineen, toki riippuen aina keneltä kysyy. Tässä ketjussa keskustelu vain polarisoituu, etenkin kun osa keskustelijoista vie keskustelua yhden pelaajan mustamaalaukseksi ja toisen fanaattiseksi ylistämiseksi. Ja sitä vasten tullaan esittämään sitten vasta-argumentteja. Yksi selitys tähän odotuksiin vastaamisen dilemmaan voisi olla se, että Wheeleriltä on totuttu odottamaan pisteitä, Laineelta maaleja. Nyt molemmilla on varsin syöttöpisteisiin painottuva saldo. Itse en näe tätä huonona asiana, tärkeintähän on että maaleja tulee, ei sillä kuka ne tekee.
Ja nämä "sankarit" varmaan pärjäävät elämässään ihan hyvin, vaikka jääkiekkoanalyysi seuraakin eri logiikkaa kuin sinulla. EIköhän se työssäkäynti, ihmissuhteet ja paskalla käyminen onnistu vaikka arvostavatkin jääkiekkopelaajia eri tavoin kuin sinä.
PS: Ymmärrän että aina se ei ole pienen vaivan takana, mutta ääkköset on aika mukavat suomenkielisessä tekstissä.