Paras pizza?

  • 128 215
  • 600

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Diavolo on italialaisen pizzan se tulisin versio, ei mun kokemuksella Italiassa tulista pizzaa syödä. Tuossakin on jo vähän liikaa. Muistaakseni Comossa olen viimeksi tuota tilannut ja tulisuus tuli vain hiukan mausteisemmasta salamista, ei siihen jalopenot kuulu.
Ja siihenkin sain paikallisten papparaisten kuittailut kun tilasin korttelipizzeriassa Diavoloa, oli hyväntahtoinen hymähdys ja muutama sana josta luki rivien välistä ettei pizzan kuulu olla liian mausteinen/tulinen.

Mun mielestä parhaat lätyt ainakin siellä suunnalla on aika peruskauraa. Prosciuttoa tai crudoa, tuoretta herkkusientä, artisokkaa, hyvää mozzarellaa. Ja niin ei kaikkia samaan pizzaan vaan less is more pätee italialaiseen pizzaan.

_
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Diavolo on italialaisen pizzan se tulisin versio, ei mun kokemuksella Italiassa tulista pizzaa syödä. Tuossakin on jo vähän liikaa. Muistaakseni Comossa olen viimeksi tuota tilannut ja tulisuus tuli vain hiukan mausteisemmasta salamista, ei siihen jalopenot kuulu.

No, tämä on minun mielestäni sinänsä aivan yhdentekevää koska hyvää oli.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
No, tämä on minun mielestäni sinänsä aivan yhdentekevää koska hyvää oli.
Niinhän sen kuuluukin olla, ei ollut tarkoitus makuasioista kommentoida vain ainoastaan miten itse muistan kyseisen Diavolon.

Itse muuten syön omilla kotinurkilla grillipizzeriassa eniten kebab-pizzaa koska paikassa hyvä kebab sekä ok pizzalätyt, se vasta rikos onkin italialaista pizzaa kohti. Tuo kommenttini italiassa syömistäni liittyy siihen että siellä mun mielestä pizzat maistuu ihan erilaiselta jo perus margheritasta lähtien, hyvä pohja kastike mozzarella jne, joten en osaa kaipailla sitä mausteisuutta mitä Suomessa otan liki kaikkiin pizzoihin, siinä mielessä kaksi täysin eri ruokaa.

_
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niinhän sen kuuluukin olla, ei ollut tarkoitus makuasioista kommentoida vain ainoastaan miten itse muistan kyseisen Diavolon.

En minäkään edes mikään tulisen pizzan ystävä normaalisti ole, kuten sanoin niin ihan pizza salame ilman sen kummempia kikkailuja on oma suosikkini. Eikä tuo kyseinen Diavolo oikeastaan edes mitenkään tulinen/mausteinen ollutkaan vaikka siinä astetta tanakampaa salamia ja noita jalapenoja olikin, ihan sellainen todella kevyesti tulinen kuvaa sitä parhaiten. Mutta siinä vaan oli kaikki raaka-aineet kohdallaan ja sopivassa suhteessa, ja pohja oli tehty ja paistettu hyvin, joten siksi oli ihan järjettömän hyvä pizza.
 

Lico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Helsingin Jokerit
Sky Express Annankatu, Helsinki. Kinkkua ja kebablihaa, vähän oreganoa.
 

Gemondo

Jäsen
Sky Express Annankatu, Helsinki. Kinkkua ja kebablihaa, vähän oreganoa.

Kai tää oli vitsi? Jos pitäisi yksi paikka valita Helsingistä missä en pizzalla kävisi, olisi se juuri kyseinen paikka.
 

Lico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Helsingin Jokerit
Kai tää oli vitsi? Jos pitäisi yksi paikka valita Helsingistä missä en pizzalla kävisi, olisi se juuri kyseinen paikka.

Ei ollut vitsi. Oikeesti. Tai ehkä vähän jos miettii ketjun muuta sisältöä ja vaihtoehtoina on tommoset Krakovan tai Napolin paikalliset, mutta kyllä tuolla mielellään käy.

Ei se ehkä paras kulinaarisin kokemus ole, mutta mielestäni silti oikein maittava lätty siihen hintaan. Tulee käytyä, kerran viikossa. Sijainti toki helpottaa.
 

Gemondo

Jäsen
Ei ollut vitsi. Oikeesti. Tai ehkä vähän jos miettii ketjun muuta sisältöä ja vaihtoehtoina on tommoset Krakovan tai Napolin paikalliset, mutta kyllä tuolla mielellään käy.

Ei se ehkä paras kulinaarisin kokemus ole, mutta mielestäni silti oikein maittava lätty siihen hintaan. Tulee käytyä, kerran viikossa. Sijainti toki helpottaa.

Ok. No mikäs siinä jos maistuu. Henkilökohtaisesti vain en pidä pizzasta jossa pohja on noin millimetrin paksuinen ja täytteet putoavat kyydistä välittömästi kun pizza nousee lautaselta ilmaan. Plussaa 1l bisse + pizza tarjouksesta.

Jos unohdetaan kaikki ns. "oikeat ravintolat", niin parhaat pizzat Helsingissä saa Capriksesta.
 

Lico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Helsingin Jokerit
Ok. No mikäs siinä jos maistuu. Henkilökohtaisesti vain en pidä pizzasta jossa pohja on noin millimetrin paksuinen ja täytteet putoavat kyydistä välittömästi kun pizza nousee lautaselta ilmaan. Plussaa 1l bisse + pizza tarjouksesta.

Yleensä tuolla käydäänkin, kun vähän janottaa. Ehkä se olut siinä vie makuaistin tai lisää viehätystä sitten? Hyvää markkinointia.

Mutta laitetaan silti ehkä vähän varteenotettavampi ehdokas: Turun Pub Niska. Menee juuri kategoriaan hyvä pohja, hyvä tomaattikastike sekä kivasti juustoa, ja maltillisesti täytteitä päällä. Peltileiväks ne sitä kutsuu.
 
Ravintola Fornitaly Jollaksessa.

Tuo on kova.

Maan kolmen parhaan joukossa myös Pizzeria Luca (Tre) ja Via Tribunali (Hki). Suositus myös Pizzariumin levypizzoille.

Aiheeseen liittyen: YouTubestakin löytyvä The Pizza Show on muuten erinomaista viihdettä. Toinen tuotantokausi nyt meneillään. Pitää joskus mennä Brooklyniin Pinellon Frankin sliceja maistamaan...
 

scholl

Jäsen
Mun mielestä parhaat lätyt ainakin siellä suunnalla on aika peruskauraa. Prosciuttoa tai crudoa, tuoretta herkkusientä, artisokkaa, hyvää mozzarellaa. Ja niin ei kaikkia samaan pizzaan vaan less is more pätee italialaiseen pizzaan.
_

semantiikkaa, mutta crudo on prosciuttoa. On kahdenlaista prosciuttoa eli kinkkua, cotto ja crudo. Kumpaakin voi laittaa pizzaan. Toinen asia on se, että pizza ei ole koskaan mikään lätty. Tuollaiset alatyyliset termit eivät kuulu kulttuuriin.

Siitä olen italialaisten kanssa samaa mieltä, että listan pitää olla mielellään lyhyt ja niin, että asiakas ei saa valita täytettä, koska asiakkaan ammattitaito ei riitä siihen, että osaisi yhdistellä maut, jotka sopivat yhteen. Inhoan kaikkia fantasia-vaihtoehtoja. Ei sellaista tarvitse keksiä uudelleen, mikä toimii jo. Itse pidän eniten kyllä napolilaistyylisistä pizzoista ja vaikka margarita on se legendaarisin, niin mielellään otan siihen hieman lisää. Olennaistahan on tietysti se taikinan juuri ja se, että se kohoaa riittävän kauan ja että se on ohut ja paistetaan korkeassa lämpötilassa maksimissaan 90 sekuntia. Sen lisäksi San Marzano tomaatit, jotka ovat kasvaneet vulkaanisessa maaperässä. Juusto on hankala asia. Jos valitaan buffalon maidosta tehty mozzarella di bufala niin se on syytä olla Campaniasta, sillä salernolainen halpis on ihan eri suolapitoisuudeltaan ja muitakin eroja on. Toinen vaihtoehto on lehmänmaidosta tehty fior di latte, joka on myöskin perinteinen, eikä väärin sekään. Jotkut väittävät, että se on pH arvo on parempi kuin mozzarella di bufalan. Se pitää vain pilkkoa eri tavalla. Pitää tietää siis, miten ne pilkotaan, koska ne sulavat eri tavalla ja myöskin tietää kuinka paljon laitetaan ja missä lämpötilassa, kun siitä riippuu paljonko nestettä sieltä lähtee, mikä vaikuttaa siihen jääkö pizza raa'aksi vai kypsyykö se sopivasti. Minä ottaisin kanssa kinkkua (prosciutto crudo) tuon kanssa lisäksi ja sieniä. Erityisesti herkutatit (funghi porcini) sopivat erinomaisesti, joten sellainen yhdistelmä voisi olla yksi mieluisimmista.

Olen itse syönyt Italiassa muutamia satoja pizzoja, eivätkä kaikki ole todellakaan ollut hyviä, mutta tiedän erinomaisia sekä napolilaisia että roomalaisia pizzoja valmistavia pizzerioita eri puolilla italiaa. Molemmille tyyleille on mielipaikkoja, toki napolilaiset lähinnä nimenomaan Napolissa. Mitä enemmän on tullut asiantuntemusta jotan viimeisen 30 vuoden aikana, niin sitä vähemmän olen alkanut syödä pizzaa. En oikein viitsi huonoja pizzoja syödä. Niinpä esim. Suomessa syön todella harvoin pizzaa, mutta sitten kun menen sellaiseen paikkaan, jossa tiedän hyviä vaihtoehtoja olevan, syön useasti.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Suomessa syön todella harvoin pizzaa, mutta sitten kun menen sellaiseen paikkaan, jossa tiedän hyviä vaihtoehtoja olevan, syön useasti.
Mitkä mestat kelpuutat? Vinkkejä kaipaisi ainakin tänne Länsi-Helsingin suunnalle ja ehkä Espooseen, idässä ei tule liikuttua.
Stadin hallin läheisyydessä on tullut syötyä vain Villettan pizzoja monesti matsi-iltojen yhteydessä, Originaleen kuuluu sentään paljon kaipaamani artisokka.

_
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Siitä olen italialaisten kanssa samaa mieltä, että listan pitää olla mielellään lyhyt ja niin, että asiakas ei saa valita täytettä, koska asiakkaan ammattitaito ei riitä siihen, että osaisi yhdistellä maut, jotka sopivat yhteen. Inhoan kaikkia fantasia-vaihtoehtoja.

Kyllä minä tiedän parhaiten sen mistä minä tykkään, paremmin kuin kukaan ammattilainen. Se, että täyttääkö se jonkun elitistin määritelmän "oikeasta" pizzasta tai mistä tahansa muusta ruoasta on täysin yhdentekevää. Jälleen kerran ihmettelen tämän saman nimimerkin kohdalla tätä "kaikkien tulisi elää, ajatella ja toimia samalla tavalla kuin minä" -asennetta, eli onko se sinulta pois jos joku haluaa valita itse pizzan täytteensä?
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Kyllä minä tiedän parhaiten sen mistä minä tykkään, paremmin kuin kukaan ammattilainen. Se, että täyttääkö se jonkun elitistin määritelmän "oikeasta" pizzasta tai mistä tahansa muusta ruoasta on täysin yhdentekevää.
Juurikin näin, ja eikä ne sulje toisiaan pois jos menet paikalliseen turkillaiseen ravintolaan ja tilaat pizzan täytteellä kinkku-kebab-katkarapu-aurajuusto/paprika (oma suosikki siis fantasiavaliikoimassa), ettetkö voisi sitten joskus nauttia ihan kunnollista italialaistyylistä pizzaa parilla täytteellä.
 

Siren

Jäsen
Suosikkijoukkue
Man City, Bolts
Schollille varmasti tuttuja paikkoja nämä, listaan nyt vain Suomesta(ulkomailla monta herkullista pizzaa toki nauttinut itsekin).
Valitettavasti suuri osa paikoista/pizzoista ei enää koettavissa, paikat/pizzat eivät järjestyksessä. Kellaritonttu Helsinki: sipuli-salami pannupizza,
JFF Kettunen Hercules, L´Escale Hangon vierasvenesatama kaikki pizzat, Classic Pizza Hanko: Hangover Special. Roomassa toki parikin mukavaa
kokemusta mutta jääkööt mainitsematta tässä yhteydessä.
 

Rocco

Jäsen
Vaasassa:

- Pizzabistro Marco Polo. Italialaiset yrittäjät, eli pizzatkin ovat kuin suoraan Italiasta. Ei mitään pullataikinaa pohjana tai Emmental-juustoa täytteenä. Aivan erinomaisia pizzoja. Juustot on erityisesti loistavia. (Ananasta on turha pizzaan kysellä, eikä liha/kala -sekoituksiakaan a'la Opera tai Opera Special löydy)

- Tørst Company. Kyseessä on ihan uusi pub/karaoke/yökerho, ja sinne on otettu myös myyntiin pizzat, mitkä lanseerattiin kesäterassin valikoimiin 2017. Täytteet ovat aivan kummallisia, mutta toimivia. Taitaa olla vain kolmea tai neljää pizzaa mistä valita, mutta ovat silti todella hyviä.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
@scholl elää kyllä jossain kivikautisisessa ajatusmaailmassa, jossa pizzaa leipovat vanhat tantat viikon jätteistä tomaattikastikkeeseen. Toki on tärkeää, että pohja on mahdollisimman ohut ja tomaattikastike vimpanpäälle, mutta tuon jälkeen taivas on vain rajana kunhan käyttää kunnon raaka-aineita eikä perinteisiä viikon jättöjä. Ananaskin sopii hyvin kunhan käyttää laadukasta ananasta eikä karvakäden halpista.

Tuolla periaatteella ei aasialaisenkaan ruuan kuuluisi olla yhtään tulista, koska chilin toivat munkit aasiaan ja ei kuulu ko. alueen "oikeaan kulttuuriin".

Onneksi pizza on juurikin se ruokakulttuurien sulatusuuni missä tekijällä on taivas rajana, kunhan pitää huolen että pohja on mahdollisimman ohut ja tomaattikastike omaan makuun!!! Ohuella pohjalla ja hyvällä kastikkeella ei voi epäonnistua!

Raumalla muinoin italiaano toi pizzerian kaupunkiin ja varmaan niitä suomen ensimmäisiä. Vieläkin Riviera tekee samalla reseptillä, kun ukeli myi reseptinsä jäädessään eläkkeelle(en nyt muista mutta ei tainnut ananasta olla). Tallinnassa taasen nuoremmat ukkeli pitivät laadukasta italiaanopaikkaa, jossa pizzat vedettiin isossa kiviuunissa pyörimään ja lopputulos pahuksen herkullinen isoine täytteineen(siis pinta-alaltaan ei massalta) ja kas kummaa nuoremmille kokeille jo ananaskin oli valikoimassa. Maailma kehittyy ja pizza kehittyy. Ilman ananasta tai sen kanssa!
 
Viimeksi muokattu:

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Mitenhän karvakädet saavat ne pizzansa maistumaan samalta söit sen sitten Hangossa, tai Ivalossa. Muutenkin ihmettelen, että turkkilaiset kebabbiloineen dominoivat pizzaskeneä Suomessa. Tai miksi eivät dominoisi. Parhaimmillaan muutaman euron ja aiemmin markan lättyjä on saatu tarjoilla yksinoikeudella Suomessa jo kauan ennen kuin mistään katuruuasta ja muusta tiedettiin mitään. Nyt toki on trendikästä syödä vaikka se 18 euron burgeri pienpanimo-oluella, mutta suurin osa kansasta laittaa edelleen roponsa näihin king pizza kebab express-mestoihin. Noh, niin teen minäkin, eli valintoja, valintoja. Mättökulttuurimme kuulunee sekin, että hyvä pizza on yhtä kuin helvetisti täytteitä. Saisipa joskus edes kunnolla paistetun ja rapean pohjan..
 

Rocco

Jäsen
Mitenhän karvakädet saavat ne pizzansa maistumaan samalta söit sen sitten Hangossa, tai Ivalossa. Muutenkin ihmettelen, että turkkilaiset kebabbiloineen dominoivat pizzaskeneä Suomessa. Tai miksi eivät dominoisi. Parhaimmillaan muutaman euron ja aiemmin markan lättyjä on saatu tarjoilla yksinoikeudella Suomessa jo kauan ennen kuin mistään katuruuasta ja muusta tiedettiin mitään. Nyt toki on trendikästä syödä vaikka se 18 euron burgeri pienpanimo-oluella, mutta suurin osa kansasta laittaa edelleen roponsa näihin king pizza kebab express-mestoihin. Noh, niin teen minäkin, eli valintoja, valintoja. Mättökulttuurimme kuulunee sekin, että hyvä pizza on yhtä kuin helvetisti täytteitä. Saisipa joskus edes kunnolla paistetun ja rapean pohjan..
Se on juuri näin.

Nuo halpapaikat ostavat raaka-aineet samasta paikasta (sama tukkuketju) ja samalta valmistajalta, eli ovat aika pitkälle lisää-vain-vesi-valmistaikinaa, samaa pizzakinkkua, samaa pizzajuustoa yms. Siksi ne maistuvat samalle, kun ovat täysin samoista raaka-aineista tehtyjäkin. Samoin täytteiden määrä on Suomessa ihan tolkuton. Parhaassa pizzassa on hyvä pohja, hyvä tomaattikastike ja hyvä juusto. Täyte on sitten se lisä näiden päälle. Suomessa pizza on liian usein piirakka, eikä pizza. Pullamaisen pohjan päälle ladotaan viittä eri täytettä, pohjan reunat palavat mutta keskellä täytteet on vielä lähes kylmiä, ja juustosta irtoaa kauhea määrä rasvaa. Ei ei ei.
 

pekoni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ihmetyttää tämä tarve ahtaa tomaattia pizzaan. Parhaissa pizzoissa kun sitä ei ole missään muodossa.
 

Rocco

Jäsen
Ihmetyttää tämä tarve ahtaa tomaattia pizzaan. Parhaissa pizzoissa kun sitä ei ole missään muodossa.
Aiemmin mainitsemassani Vaasan Marco Polossa on n. puolet pizzoista "valkoisia pizzoja" eli ilman tomaattikastiketta. Kerran testasin, mutta kyllä siitä mausta joku vaan puuttui, mitä itse haluan pizzaani.
 

Nick Neim

Jäsen
Aiemmin mainitsemassani Vaasan Marco Polossa on n. puolet pizzoista "valkoisia pizzoja" eli ilman tomaattikastiketta. Kerran testasin, mutta kyllä siitä mausta joku vaan puuttui, mitä itse haluan pizzaani.
Tästäpä tulikin mieleeni, kun Helsingissä joskus kauan aikaa sitten söin (enkä perhana muista paikan nimeä) pizzan, jossa sai tomaattikastikkeen sijasta valita valkosipulikastikkeen. Melkein oudoltahan se näytti, kun totutun punaisen värin sijasta pohja oli kokonaan valkoinen valkosipulikastikkeesta, mutta voi herranen aika, kuinka hyvää se oli. Voi johtua toki pelkästä vaihtelusta, mutta jos tuohon vaihtoehtoon joskus vielä törmään, niin aivan varmasti kokeilen uudelleen.
 

Pertsa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tässä taidetaan enemmänkin etsiä parasta ravintolapitsaa, mutta jaettakoon eniten oman suun mukainen resepti tähän:
-hae lähikaupasta pussi durum-vehnäjauhoja, jos(kun) koriin osui Myllyn Paras, on säkin kyljessä oleva ohje ihan pätevä
-eli siis 1,5 desiä vettä, 1/3 pakettia hiivaa(tai 2 tkl kuivahiivaa), loraus öljyä, suolaa->sekaisin ja nousemaan.
-tee soosi pestosta(jos ei jaksa itse tehdä niin ainakin jossain vaiheessa Lidlissä myytiin ihan pätevää kamaa sellaisessa reilun ruokalusikan kokoisessa pakkauksessa), tomaatista(kaltattu) ja valkosipulista. Ripaus hyvää chiliä ei ole koskaan ollut väärin.
-täytteeksi metsäsieniä(korvasienistä tulee paras, myös tatit, leppärouskut, suppilot ja kanttarellit kelpaavat, tässä järjestyksessä), sipulia ja pekonia. Paista kyseisiä aineksia pannulla kunnes pekonin rasva sulaa, sekaan mustaa pippuria myllystä sekä suolaa.
-kauli pohja, nosta hetki. Levitä soosi päälle, revi pallo mozarellaa päälle ja levitä sieni, sipuli, pekoni-setti päälle
-paista sellaiseksi kuin haluat, joko kivellä tai sitten ainakin AEG:n uuneissa on se pitsatoiminto, joka on ainakin omasta mielestä hyvä ihan oikeastikkin
-syö lempijuomasi kanssa

Ravintoloissa en ole vielä saanut Suomessa loistavaa pitsaa, ehkä näissä Helsingin uusissa päästään siihen mitä pitäisikin. Toisaalta, se vanha sanonta pitsasta ja seksistä on ihan validi vielä tänäänkin
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Tässä taidetaan enemmänkin etsiä parasta ravintolapitsaa, mutta jaettakoon eniten oman suun mukainen resepti tähän:
-hae lähikaupasta pussi durum-vehnäjauhoja, jos(kun) koriin osui Myllyn Paras, on säkin kyljessä oleva ohje ihan pätevä
-eli siis 1,5 desiä vettä, 1/3 pakettia hiivaa(tai 2 tkl kuivahiivaa), loraus öljyä, suolaa->sekaisin ja nousemaan.
-tee soosi pestosta(jos ei jaksa itse tehdä niin ainakin jossain vaiheessa Lidlissä myytiin ihan pätevää kamaa sellaisessa reilun ruokalusikan kokoisessa pakkauksessa), tomaatista(kaltattu) ja valkosipulista. Ripaus hyvää chiliä ei ole koskaan ollut väärin.
-täytteeksi metsäsieniä(korvasienistä tulee paras, myös tatit, leppärouskut, suppilot ja kanttarellit kelpaavat, tässä järjestyksessä), sipulia ja pekonia. Paista kyseisiä aineksia pannulla kunnes pekonin rasva sulaa, sekaan mustaa pippuria myllystä sekä suolaa.
-kauli pohja, nosta hetki. Levitä soosi päälle, revi pallo mozarellaa päälle ja levitä sieni, sipuli, pekoni-setti päälle
-paista sellaiseksi kuin haluat, joko kivellä tai sitten ainakin AEG:n uuneissa on se pitsatoiminto, joka on ainakin omasta mielestä hyvä ihan oikeastikkin
-syö lempijuomasi kanssa

Ravintoloissa en ole vielä saanut Suomessa loistavaa pitsaa, ehkä näissä Helsingin uusissa päästään siihen mitä pitäisikin. Toisaalta, se vanha sanonta pitsasta ja seksistä on ihan validi vielä tänäänkin
Täytteet ja kaikki muukin vaikuttaa erinomaiselta, mutta taikinaan laittaisin myös niitä jauhoja.

Millainen se pitsatoiminto on? Omassa uunissa paistelen kivellä, mutta ei meinaa oikein uunin puhti riittää varsinkaan jos useamman paistaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös