Paras pizza?

  • 128 616
  • 600

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
scholl kirjoitti:
Ja se mikä suomalaispizzerioissa ihmetyttää on se, että miksi täytteet pitää pilkkoa niin pieneksi silpuksi

Koska suurimmaksi osaksi suomalaispitserioissa käytetään halvinta mahdollista "purkkikamaa", joka on valmiiksi jo silppua.

Laadukas pitsa tosiaan ei montaa täytettä tarvitse, hyvä pohja, maukas tomaattikastike ja mozarella riittävät jo todella pitkälle.
 

Jeffrey

Jäsen
BitterX kirjoitti:
Pizzan kotimaassahan, jossa muuten pizzat on oikeasti hyviä,

Tästä olen täysin erimieltä. Uskallan väittää, että olen syönyt pizzoja useammassa maassa ja kaupungissa kuin kovin moni muu Jatkoaikalainen. Ja ne huonoimmat olen saanut Italiassa. Muistikuvieni mukaan olen Italiassa syönyt pizzaa viisi (5) kertaa ja kolmena kertana en ole halunnut syödä pitsaa loppuun asti. Kerran oli oikeasti hyvä pizza ja kerran semmoinen kotipizza pizzaan verrattavaa kamaa. Tietysti italiassa on sen verta monta variaatiota nuihin pizzoihin, että ehkäpä minulla on vain käynyt huono tuuri pizzojeni suhteen. Toisaalta olen kuullut monilta muiltakin, että eivät aijo enää italiassa pizzaa syödä.

Schollin tapaan olen törmännyt keskieuroopassa loistaviin pizzoihin. Viimeksi joulun aikoihin Sveitsissä ja Itävallassa söin oikeasti maukasta pizzaa, jotka eivät olleet edes hirveän rasvaisia, toisin kuin perus ählämi lätyt. Olen kuitenkin yhä sitämieltä, että Suomesta saa yhdet maailman parhaista pizzoista, ainakin noin keskiarvollisesti. Suomessa olen ollut vain muutaman kerran pettynyt pizzaan ja silloinkin lähinnä sen kokoon.

Niin ja olen löytänyt myös italiassa pisimmän karvan, mihin olen ikinä pizzassa törmännyt.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Jeffrey kirjoitti:
Tietysti italiassa on sen verta monta variaatiota nuihin pizzoihin, että ehkäpä minulla on vain käynyt huono tuuri pizzojeni suhteen. Toisaalta olen kuullut monilta muiltakin, että eivät aijo enää italiassa pizzaa syödä.

Voi olla, että on käynyt huono tuuri, mutta voi myös olla, ettet pidä "siitä tietystä mausta", mikä mielestäni yleisesti ottaen italialaisissa pizzoissa on. Se on makuasia, sano koira kun... jne...

Asustelen Keski-Euroopassa ja yleisesti ottaen täällä saa erinomaista pizzaa. Mikä häiritsee on se, että joka kerta uuteen pizzeriaan mennessä pitää kysyä mitä juustoa ne iskee siihen lättyyn. Kun se on pirun usein just sitä goudaa, joka sopii sulaessaan hyvin toasteihin tai uunileipiin, mutta ei helvetissä pizzaan.


scholl kirjoitti:
Ja se mikä suomalaispizzerioissa ihmetyttää on se, että miksi täytteet pitää pilkkoa niin pieneksi silpuksi

Näin on. Jopa kinkkukin on silppuna eikä siivuina. Nimim. Tpip:n esittämässä syyssä saattaa olla perää, mutta ei nyt luulis, että parhaimpienkin pizzerioiden tarvitsisi tehdä niin.
 

scholl

Jäsen
Italiassa pizzoissa on myöskin hyvin paljon alueellisia eroja. Olen syönyt sielläkin erinomaisia pizzoja. Samoin Ranskassa, vaikka joku voisi ajatella, että siellä nyt viimeksi.

Toinen erikoinen asia Suomessa pizzerioissa on huonot veitset. Monissa maissa tajutaan tuoda kunnon sahanlaita(pihvi)veitset, millä pizzaa saa hyvin leikattua. Jossain Ranskassa olen törmännyt korkeateräisiin veitsiin, jossa niissä terissä oli reiät. Ne olivat myöskin erinomaiset pizzaveitset. Ja maailman huonoimmat pizzaveitset ovat Helsingin Pizza Huteissa. Niin tylsät, että saan joka kerta käden suorastaan kipeäksi. Asiaa ei yhtään helpota oikeassa kädessä oleva 90ast. virhekulma, joka ei mahdollista pidemmän päälle edes käsinkirjoitusta, mutta totuuden nimessä käteni kipeytyi Pizza Hutissa kyllä ennen käsiremonttejakin.
 

Vesku

Jäsen
Pizzoja on moneen lähtöön - välillä maistuu peruskinkku- tai mereneläväpizza. Semmoinen kunnon mättö on kuitenkin paras setti: kinkkua, metvurstia, katkarapuja, valkosipalia, sipulia...kenties jotakin muutakin.

Parempaa kuin p*llu!
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vesku kirjoitti:
Parempaa kuin p*llu!

Sanonnan "kauneus on katsojan silmissä" voisi vertailussasi soveltaa muotoon "maku on syöjän suussa". Kyllä minun asteikollani pizzat jäävät, nälästä riippumatta, ihan kavioon.
 

I ro1

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja JM Aaltonen
Lihapizza

Kinkku, kebab, salami, pekoni ja poronliha. Voin vakuuttaa, että nälkä kuin nälkä lähtee moisilla täytteillä.
 

Aishoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, Turku
Americana

Oma suosikkini on Kotipizzan Americana

Täytteet: Kinkku Ananas ja Sinihomejuusto
ja kyytipojaksi Junior-Salaatti Ranskalaisella kastikkeella ja vot....
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Jeffrey kirjoitti:
Muistikuvieni mukaan olen Italiassa syönyt pizzaa viisi (5) kertaa ja kolmena kertana en ole halunnut syödä pitsaa loppuun asti. Kerran oli oikeasti hyvä pizza ja kerran semmoinen kotipizza pizzaan verrattavaa kamaa. Tietysti italiassa on sen verta monta variaatiota nuihin pizzoihin, että ehkäpä minulla on vain käynyt huono tuuri pizzojeni suhteen. Toisaalta olen kuullut monilta muiltakin, että eivät aijo enää italiassa pizzaa syödä.
Täällä on hieman samanlaiset tilastot pizzansyönnistä Italiassa, vaikka olen tainnut urhoollisesti haarukoida koko läystäkkeen tuulensuojaan joka kerran. Kohtaamistani italiapizzoista ehkäpä kaksi ollut hyviä, tai ainakin yksi joka oli suorastaan loistava, kevyesti all time top kympissä. Paikka oli Milano. Muiden Italian pizzojeni reittaus vaihtelee säälittävästä keskinkertaiseen. Keskiarvo noin vähän alle 10 pizzasta jää valitettavan alas, joten kokemukseni vahvistaa ettei Italiasta ihan joka kulmasta saa maukasta pizzaa. Monen muun ruokalajin kanssa on onneksi toisin ja italialainen jäätelö on minun listallani maailman parasta.

Jeffrey kirjoitti:
Schollin tapaan olen törmännyt keskieuroopassa loistaviin pizzoihin. Viimeksi joulun aikoihin Sveitsissä ja Itävallassa söin oikeasti maukasta pizzaa, jotka eivät olleet edes hirveän rasvaisia, toisin kuin perus ählämi lätyt. Olen kuitenkin yhä sitämieltä, että Suomesta saa yhdet maailman parhaista pizzoista, ainakin noin keskiarvollisesti.
Edelleen saman suuntaisia kokemuksia. Ehkäpä paras pizzakaupunki jossa olen käynyt on heti Italian rajan tuntumassa Sveitsin puolella sijaitseva Lugano. Olen poikennut Luganossa kahdesti ja apeksinut muistaakseni kolmen ravintolan pizzoja, kaikki ällistyttävän hyviä! Ihan keskustan ytimessä mäen juurella, pari korttelia järven rannasta oli ravintola jossa kävin kolmena peräkkäisenä päivänä (pe-su) nappaamassa joka kerta eri pizzan, kyytipojaksi pieni karahvi talon punaviiniä. Pöytään tuotiin useamman pullon lajitelma öljyjä joilla rasva- ja makutasapainon saattoi säätää kohdalleen. Ei halpaa (Sveitsissä mikään) mutta käsittämättömän hyvää ja taidolla valmistettua. Luganon otokseni on suppea mutta keskiarvo pizzoille on täydet 5 tähteä. Vaikea panna paremmaksi.

Tosin aina ei onni osu kohdalle Sveitsissäkään. Zürichissa olen napannut kolme pizzaa kolmessa eri mestassa ja kaikki olivat jollakin tapaa huteja. Saatanallisen kalliita joka ikinen lätty, kaikissa liian vähän täytteitä ja jotain muutakin sanomista oli. Sivunmennen sanoen yhdessä näistä ravintoloista (juuri siinä missä oli erityisen surkea pizza) tarjoilija tuli kesken ruokailun kaatamaan lisää vettä lasiin ja muistutti että palveluraha ei muuten sisälly laskuun...

Venäjältäkin voi saada hyvää pizzaa, ainakin Moskovasta. Tosin erityisen hyvien paikkojen esiintymistiheys ei ole kovin kaksinen. Aivan huippujen joukkoon eivät parhaatkaan Moskovan kokemukset yllä mutta mukavia osumia mahtuu joukkoon.

Keskiarvollisesti Suomi on pizzarankingissa aika korkealla niiden maiden joukossa joista on omia kokemuksia. Kotipizzasta minulla ei ole tuntumaa enää tältä vuosikymmeneltä eikä tule, kierrän myös S- ja muiden ketjujen konseptisyöttölät yleensä kaukaa. Ohilyöntifrekvenssini on uskoakseni alentunut merkittävästi näillä koordinaateilla.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Suosittelen:

Jauheliha
Pepperoni (ei salami)
Paprika
Jalopeno
...ja jos löytyy niin tulinen Mexicana-kastike.

Lisäämällä tohon vielä Kebab-lihan saadaan jo ÄIJÄ-pizza. :)
 

KevlarB

Jäsen
Suosikkijoukkue
Syracuse B, Aaron B, Oral B
Senior kirjoitti:
Sanonnan "kauneus on katsojan silmissä" voisi vertailussasi soveltaa muotoon "maku on syöjän suussa". Kyllä minun asteikollani pizzat jäävät, nälästä riippumatta, ihan kavioon.

Ei piparia pizzaan voi/saa verrata, pthyi pthyi !

Pizzapaja M:niemi, Talon Pizza- perhekoko

Tähän pakettiin on kerätty perus-sarjat ja höysteeksi mustaa pippuria ja tuoretta valkosipulia.


Kev
 

#51

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oma suosikkini on ehdottomasti Kotipizzasta kinkku, pekoni ja ananas.
Tätä tulee syötyä hyvinkin usein ja aina maistuu yhtä hyvälle.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Kinkku, tonnikala, ananas. Tuo tulee useimmiten tilattua.
 
Viimeksi muokattu:

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hämeenlinnassa ravintola Don Sergiossa lätty numero 30 (oliskohan Istanbul special tms?) on aikas maittava. Tosin jalapeno pitää vaihtaa aurajuustoon. Kyseisen puljun hinnatkin ovat mielestäni kohdallaan.
 

machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Tottenham Hotspurs, Barca
Ollut puhetta tosta pizzan tasosta Italiassa. Varsinkin turistirysissä siellä tottakai on vaikka minkälaista yrittäjää ja itsekin kuullut että jengi on ollut tosi pettyneitä pizzoihinsa. Mutta jos nyt viitsii vaikka paikallisilta kysellä vinkkejä niin ei varmasti pety. On sitten ihan eri planeetalta ne pizzat kuin nämä suomipizzat, ei sillä etteikö näistä turkkilaisista mestoista tulisi pizzaa aina baarin jälkeen haettua. Tosiaankin ne pettymykset Italiassa johtuu ainoastaan tarjonnan ylipaljoudesta. Ilman tietoa on todella vaikea löytää se laadukas paikka, joka on niin täynnä paikallisia porukkaa että sun täytyy kirjottaa nimi jonotuslistalle ja odottaa pihalla omaa vuoroa vartti. Näin on käynyt enemmän kuin kerran.

Italiassahan on kaksi eri koulukuntaa pizzoissa, napolilainen ja roomalainen. Molempia voi Roomassa kokeilla. Paras napolilainen pizzeria on mielestäni legendaarinen Est! Est! Est!, itseasiassa kylän vanhin toimiva pizzeria. Löytyy Terminin alueelta. Ja oma suosikki roomalaisesta pizzeriasta on Panattoni Trasteveressa. Palvelu on aina yhtä tylyä, mutta pizza taivaallista ja talonviinikin harvinaisen hyvää. Pizzeria San Calisto myös todella tasokas paikka, rähjäinen mutta pizza on taas jotain aivan muuta. Löytyy myös Trasteveresta.

Itse en ole Napolissa vielä päässyt käymään, mutta sieltähän se pizza kotoisin on ja mitä on kuullut niin sen kyllä myös maistaa. Tuoretta mozzarellaa, rucolaa, valkosipulia ohuen ohuina siivuina pizzan päällä liraus oliiviöljyä, ehkä parman kinkkua. Siinä oma suosikkini.

Suomessa kyllä tulee tungettua noita kebablihoja ynnä muita siihen pizzaa. Ja maistuu toki sekin.
 

Jeffrey

Jäsen
Itse tosiaan ehkäpä pahin pettymys pizzasta oli Pohjois-Italiassa. Todella pienessä kylässä jonka ainoa ruokapaikka oli ihan tupaten täynnä. Eli ei tosiaan missään turistirysässä.

olkikuukkeli kirjoitti:
Kinkki, tonnikala, ananas. Tuo tulee useimmiten tilattua.

Tony Halmeelle sukua?
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nykyään en oikein muuta pizzaa naamariini survokaan kuin hyväksi havaitsemani pepperoni-sipuli-herkkusieni-jalopeño- herkkua. Aivan loistava setti! Toinen suosikkini on pepperoni-herkkusieni-suolakurkku-kapris-smetana, mutta tämä vaatii oikean mielentilan eikä siksi tule valituksi niin usein kuin tuo jalluilla höystetty lätty. Smetana kuulostaa varmasti monista karulta, mutta ainakin suolakurkun kanssa toimii vallan mainiosti.
 

tutzba

Jäsen
Jos pakastealtaalle mennään, niin mukaan tarttuu aina Grandiosan Big One. Siis se perus kinkkupitsa, kyllä lähtee nälkä. Sitten taas pitseriassa sielläkin ihan peruskinkkupitsa, eli kinkku+ananas+juusto+aurajuusto. Ehkä jos omituiselle päälle sattuu voisi ottaa kebab+kinkku+juusto.
 

spertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
tutzba kirjoitti:
Jos pakastealtaalle mennään, niin mukaan tarttuu aina Grandiosan Big One. Siis se perus kinkkupitsa
Sama tarttui itsellenikin ennen huikeaa mainoskamppanjaa. On niin perkeleen ärsyttävä mainos, että enää en noihin räiskäleisiin koske.

Parhaimman pitsani olen syönyt Bergamossa Italiassa muutama vuosi sitten. Ehta kiviuunipizza kunnollisista raaka-aineista, eli Parmankinkkua, tuoretta rucolaa ja hieman jotain salamia. Hyvänmakuinen tomaattikastike ja aito mozzarella tuohon lisäksi saivat minut lähes orgasmin partaalle. Toki asiaan vaikutti myös hyvä seura, ja päivän mittaan nautittu viini, mutta tuota makua muistelen edelleenkin lämmöllä, ja mitään edes lähelle vastaavaa en ole ikävä kyllä päässyt tuon jälkeen maistamaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös