Jeffrey kirjoitti:
Muistikuvieni mukaan olen Italiassa syönyt pizzaa viisi (5) kertaa ja kolmena kertana en ole halunnut syödä pitsaa loppuun asti. Kerran oli oikeasti hyvä pizza ja kerran semmoinen kotipizza pizzaan verrattavaa kamaa. Tietysti italiassa on sen verta monta variaatiota nuihin pizzoihin, että ehkäpä minulla on vain käynyt huono tuuri pizzojeni suhteen. Toisaalta olen kuullut monilta muiltakin, että eivät aijo enää italiassa pizzaa syödä.
Täällä on hieman samanlaiset tilastot pizzansyönnistä Italiassa, vaikka olen tainnut urhoollisesti haarukoida koko läystäkkeen tuulensuojaan joka kerran. Kohtaamistani italiapizzoista ehkäpä kaksi ollut hyviä, tai ainakin yksi joka oli suorastaan loistava, kevyesti all time top kympissä. Paikka oli Milano. Muiden Italian pizzojeni reittaus vaihtelee säälittävästä keskinkertaiseen. Keskiarvo noin vähän alle 10 pizzasta jää valitettavan alas, joten kokemukseni vahvistaa ettei Italiasta ihan joka kulmasta saa maukasta pizzaa. Monen muun ruokalajin kanssa on onneksi toisin ja italialainen jäätelö on minun listallani maailman parasta.
Jeffrey kirjoitti:
Schollin tapaan olen törmännyt keskieuroopassa loistaviin pizzoihin. Viimeksi joulun aikoihin Sveitsissä ja Itävallassa söin oikeasti maukasta pizzaa, jotka eivät olleet edes hirveän rasvaisia, toisin kuin perus ählämi lätyt. Olen kuitenkin yhä sitämieltä, että Suomesta saa yhdet maailman parhaista pizzoista, ainakin noin keskiarvollisesti.
Edelleen saman suuntaisia kokemuksia. Ehkäpä paras pizzakaupunki jossa olen käynyt on heti Italian rajan tuntumassa Sveitsin puolella sijaitseva Lugano. Olen poikennut Luganossa kahdesti ja apeksinut muistaakseni kolmen ravintolan pizzoja, kaikki ällistyttävän hyviä! Ihan keskustan ytimessä mäen juurella, pari korttelia järven rannasta oli ravintola jossa kävin kolmena peräkkäisenä päivänä (pe-su) nappaamassa joka kerta eri pizzan, kyytipojaksi pieni karahvi talon punaviiniä. Pöytään tuotiin useamman pullon lajitelma öljyjä joilla rasva- ja makutasapainon saattoi säätää kohdalleen. Ei halpaa (Sveitsissä mikään) mutta käsittämättömän hyvää ja taidolla valmistettua. Luganon otokseni on suppea mutta keskiarvo pizzoille on täydet 5 tähteä. Vaikea panna paremmaksi.
Tosin aina ei onni osu kohdalle Sveitsissäkään. Zürichissa olen napannut kolme pizzaa kolmessa eri mestassa ja kaikki olivat jollakin tapaa huteja. Saatanallisen kalliita joka ikinen lätty, kaikissa liian vähän täytteitä ja jotain muutakin sanomista oli. Sivunmennen sanoen yhdessä näistä ravintoloista (juuri siinä missä oli erityisen surkea pizza) tarjoilija tuli kesken ruokailun kaatamaan lisää vettä lasiin ja muistutti että palveluraha ei muuten sisälly laskuun...
Venäjältäkin voi saada hyvää pizzaa, ainakin Moskovasta. Tosin erityisen hyvien paikkojen esiintymistiheys ei ole kovin kaksinen. Aivan huippujen joukkoon eivät parhaatkaan Moskovan kokemukset yllä mutta mukavia osumia mahtuu joukkoon.
Keskiarvollisesti Suomi on pizzarankingissa aika korkealla niiden maiden joukossa joista on omia kokemuksia. Kotipizzasta minulla ei ole tuntumaa enää tältä vuosikymmeneltä eikä tule, kierrän myös S- ja muiden ketjujen konseptisyöttölät yleensä kaukaa. Ohilyöntifrekvenssini on uskoakseni alentunut merkittävästi näillä koordinaateilla.