Mainos

Palkka-ale tulee, oletko valmis?

• 26 693
  • 174

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
... esimerkiksi eri suurfirmojen hallituksissa pyörivien osalta liksa laskisi, julkisuus lisääntyisi ja 0,5% äänimäärällä ei eduskunnan kantoihinkaan vaikutettaisi loppujen lopuksi hirveästi.
....

Ei todellakaan tarvitse olla suuryrityksen hallituksen jäsen saadakseen saman kun kansanedustaja. Ihan senior tason asiantuntija riittää vallan hyvin.

änähaim

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aiemmin työnantajani maksoi palkan ruokatunnin ajalta. Noh, eilen tuli ilmoitus ettei palkkaa enää makseta. Laskeskelin sen olevan reilu 100 euroa kuukaudessa. Sillekkin rahalle olisi ollut käyttöä.

Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Aiemmin työnantajani maksoi palkan ruokatunnin ajalta. Noh, eilen tuli ilmoitus ettei palkkaa enää makseta. Laskeskelin sen olevan reilu 100 euroa kuukaudessa. Sillekkin rahalle olisi ollut käyttöä.

Nyt rupes mietityttämään, että ollaanko samassa firmassa, kun minullekin tuli eilen vastaava ilmoitus. Ja verojen jälkeen se tekee reilu sata euroa vähemmän kuussa käteen.

Hivenen tilannetta paikkaa se, että huomenna tulee vuosi töiden alusta ja palkkaan tulee pieni korotus.

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK

Olen aina miettinyt, että miksi joissain työpaikoissa on tunnin / 45min. palkaton ruokatunti? Itse en ole ollut töissä tällaisessa paikassa, mutta en minä saisi tai edes haluaisi tuhlata tuollaista aikaa syömiseen kesken työpäivän. Nämä ovat siis olleet paikoissa, joissa ruokapaikalle ehtii varmasti alle 15min. ja mahdollisesti minuuteissa vielä, jos on omat eväät.

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen aina miettinyt, että miksi joissain työpaikoissa on tunnin / 45min. palkaton ruokatunti? Itse en ole ollut töissä tällaisessa paikassa, mutta en minä saisi tai edes haluaisi tuhlata tuollaista aikaa syömiseen kesken työpäivän. Nämä ovat siis olleet paikoissa, joissa ruokapaikalle ehtii varmasti alle 15min. ja mahdollisesti minuuteissa vielä, jos on omat eväät.

Itse olen eräässä linja-autofirmassa töissä, ja meillä on palkaton ruokatunti vähintään 30min, enintään 1h. Ruokatunti voi olla tuon tunnin ylikin, mutta sitten siitä maksetaan jo palkkaa. Ja tämä on siis linja-autoalan TES:n mukainen käytäntö. Käytännössä tuo 30 min. on liian lyhyt aika siihen, että ehtisi kunnolla käydä syömässä. 45 min. on jo sopiva, eikä se tuntikaan liikaa ole. Tämä johtuu siitä, että ruokatuntimme on todella harvoin varikolla, eikä noissa linja-autoissa voi eväitä oikein mukanaan kuljettaa, pilalle menevät. Joten jos meinaa syödä, on käytävä tauon aikana ensin kaupassa ostamassa jotain, tai sitten jossakin (pika)ruokapaikassa syömässä. Kävelyajan edes takas autolta kauppaan/ravintolaan kun otat huomioon, jonotukset ko. paikoissa ja sitten sen ajan mikä kuluu itse syömiseen niin ettei tarvitse hotkia, niin ei itseäni haittaa ainakaan ollenkaan se tunnin tauko. Toki mieluustihan ottaisin palkan myös koko ruokatunnilta.

Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks

Meillä se on ihan vain puolituntinen. Aiemmin siis maksettiin palkkaa, nyt vaihtuu niin ettei makseta.

ipaz

Jäsen
Kaupan alalla ei ole ollut vuosikausiin palkallista ruokataukoa. Jos työpäiväsi pituus on 8h, niin se sisältää 30min palkattoman ruokatauon ja palkkaa saat siis 7,5h tunnilta. Ihan normaalia ja järkevää. Miksi firman pitäisi edes maksaa ihmiselle tauosta?

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Kaupan alalla ei ole ollut vuosikausiin palkallista ruokataukoa. Jos työpäiväsi pituus on 8h, niin se sisältää 30min palkattoman ruokatauon ja palkkaa saat siis 7,5h tunnilta. Ihan normaalia ja järkevää. Miksi firman pitäisi edes maksaa ihmiselle tauosta?

Näin se on tietoalallakin. En ollut aikaisemmin kuullutkaan että jossain maksetaan palkkaa syömisestäkin.

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Näin se on tietoalallakin. En ollut aikaisemmin kuullutkaan että jossain maksetaan palkkaa syömisestäkin.

Olen ollut myös alalla, jossa ruokatunti on palkallinen. Tämä on silloin, kun sinulla ei ole mahdollisuutta vetäytyä johonkin puoleksi tunniksi syömään, vaan olet ns. koko ajan töissä. Esimerkkinä vaikkapa monet palvelualojen työntekijät, jotka työskentelevät yksin ja toimipiste on kuitenkin koko ajan auki.

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK

Meillä maksetaan, koska ruokailu suoritetaan silloin, kun se on työn teon lomassa mahdollista. Hirveästi tauoista kertoo TES mutta kaiken kumoaa juurikin tuo "ruokailu ja tauot suoritetaan silloin, kun se on työnteon lomassa mahdollista".

Noh se tosin on mahdollista melkeimpä aina, koska yksin täällä ei tarvitse työskennellä, mutta itsellä riittää tosiaan ruokailuun vartti tai max 25min. Tuon linja-auton kuljettajan kohdalla kyllä ymmärtää tauon pituuden täysin.

Edustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, CFC, Bayern, BVB

Kaupan ala vaihtoi aikoinaan pekkasvapaat rahaksi, jonka yhteydessä työpäivän pituus lyheni 8h -> 7,5h. Samalla ruokatauosta tuli palkaton. Tämä sama kaava on toistunut monella muullakin alalla, eli tuo palkallinen ruokatauko leivottiin palkkataulukoihin ja pekkaset loppuivat siihen.

Omalla alallani on onneksi edelleen pekkaset ja palkallinen ruokatauko, mutta mikäli työnantajapuoli vaatii niistä luopumista, ne voidaan myydä 0,7% hinnalla/pekkanen. Kuukausipalkkaan tulisi siis 12,5pp x 0,7% = 8,75% suuruinen korotus. EK tosin yrittää ajaa pekkaspäivien lopettamista ilman korvausta, joka taas olisi epäreilua niihin aloihin verrattuna, jotka ovat jo aiemmin myyneet pekkasensa.

Yhtä hyvin voitaisiin ihmetellä, miksi firman pitäisi maksaa vuosilomasta. Tai äitiys/isyyslomista, sairauslomista tai arkipyhävapaista. No vastaus on ettei ole pakko. Korotetaan vain taulukkopalkkoja noiden vapaiden verran, niin asia on harvinaisen selvä. Ei tarvitse firman maksaa koskaan penniäkään siltä ajalta, kun työntekijä ei tee töitä. Yritykset eivät tosin hyödy tuosta mitenkään. Korkeintaan palkanlaskenta helpottuisi.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Yhtä hyvin voitaisiin ihmetellä, miksi firman pitäisi maksaa vuosilomasta. Tai äitiys/isyyslomista, sairauslomista tai arkipyhävapaista. No vastaus on ettei ole pakko. Korotetaan vain taulukkopalkkoja noiden vapaiden verran, niin asia on harvinaisen selvä. Ei tarvitse firman maksaa koskaan penniäkään siltä ajalta, kun työntekijä ei tee töitä. Yritykset eivät tosin hyödy tuosta mitenkään. Korkeintaan palkanlaskenta helpottuisi.
Tai sitten hyötyisi, sillä nuo olisivat palkattomia niin niiden pitäminen vähenisi.

ipaz

Jäsen
Kaupan ala vaihtoi aikoinaan pekkasvapaat rahaksi, jonka yhteydessä työpäivän pituus lyheni 8h -> 7,5h. Samalla ruokatauosta tuli palkaton.

Pekkaspäivät ovat yksi käsittämätön lisäkulu Suomen työnantajille. Se on sellainen asia jota en voi käsittää, enkä hyväksyä. Täällä on kuitenkin jo viisi viikkoa vuosilomaa, joten miksi ihmeessä sen päälle pitää vielä saada jotain ylimääräisiä vapaapäiviä. Ei mikään ihme että työn teettäminen Suomessa maksaa, kun joudutaan maksamaan tyhjästä.

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pekkaspäivät ovat yksi käsittämätön lisäkulu Suomen työnantajille. Se on sellainen asia jota en voi käsittää, enkä hyväksyä. Täällä on kuitenkin jo viisi viikkoa vuosilomaa, joten miksi ihmeessä sen päälle pitää vielä saada jotain ylimääräisiä vapaapäiviä. Ei mikään ihme että työn teettäminen Suomessa maksaa, kun joudutaan maksamaan tyhjästä.

Tiedätkö sä edes, miksi pekkasia maksetaan? Sanooko 40 h työviikko vs 37,5 h työviikko sulle mitään? Jos pekkaset lopetettaisiin, niin lopettaisin työskentelyn tämänhetkisellä alallani välittömästi.

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tiedätkö sä edes, miksi pekkasia maksetaan? Sanooko 40 h työviikko vs 37,5 h työviikko sulle mitään? Jos pekkaset lopetettaisiin, niin lopettaisin työskentelyn tämänhetkisellä alallani välittömästi.

Niin lopettaisin minäkin. Ei mulla ole ruokatuntia tai kaffepausseja.

ipaz

Jäsen

Olen ollut töissä tehtaassa jossa oli pekkaspäivät, sekä nyt kaupanalalla jossa niitä ei ole. Tehtaassa mulle maksettiin tuntipalkkaa 40h/viikko + siihen päälle pekkasvapaat. Kaupassa mulle maksetaan palkkaa 37,5h/viikko ja siihen ei tule pekkasvapaata. Tehtaassa tienasin huomattavasti enemmän ja sain siihen vielä noin yhden päivän vapaata/kk päälle, mutta työ oli yksitoikkoista ja tylsää. Kaupassa muuten kun teen ylitöitä, niin niitä ei makseta rahana vaan työajan lyhennyksenä. Luulen tietäväni mistä puhun ja ihmettelen edelleen miksi pekkasvapaat pitää olla.

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Vuorotöiden palkallinen ruokis on kyllä tuttu juttu, mutta onko moinen käytäntö jossain normaalissa päivätyössäkin? Tuosta sietääkin kyllä luopua.

Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Ei mikään ihme että työn teettäminen Suomessa maksaa, kun joudutaan maksamaan tyhjästä.

Työnantajien palkkakulut on EU-keskitasoa alemmat

Työn kalleusvertailussa Suomi kipuaa seitsemännelle sijalle ja Saksa kahdeksannelle. Suomessa työtunnin hinta yksityissektorilla oli viime vuonna keskimäärin 31,10 euroa, ja Saksassa 31,00 euroa.

Pelkästään teollisuustyötä vertailtaessa suomalainen työ on saksalaista halvempaa. Tuntikustannukset jäävät 33,80 euroon, kun vastaava hinta Saksassa oli 35,20 euroa.

Keskimäärin työtunti maksoi EU-maissa 23,50 ja euromaissa 28,20 euroa.

Kalleinta työn teettäminen oli Ruotsissa, jossa työtunti maksoi 41,90 euroa.
Halvinta työn teettäminen oli Itä-Euroopan maissa.

Vertailussa käytetyt työkustannukset koostuvat bruttoansioista ja palkan sivukuluista.

Työn sivukulut ovat vertailun mukaan Suomessa keskivertoa pienemmät.

Sadan euron bruttoansiosta suomalaistyönantaja pulittaa 28 euron kulut, kun EU-keskiarvo on 32 euroa ja euromaiden keskiverto 36 euroa. Saksalaistyönantaja maksaa 27 euroa.

Ruotsissa sivukulut ovat 51 euroa eli EU:n kalleimmat. Virossa työnantaja pulittaa sivukuluja 37 euroa.

Suomea suuremmat kulut ovat 14 EU-maassa ja pienemmät 10 maassa.

Lähde: Statistische Bundesamt (Saksan tilastoviranomainen) vertailu 2012

Edustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, CFC, Bayern, BVB
Tai sitten hyötyisi, sillä nuo olisivat palkattomia niin niiden pitäminen vähenisi.

Tällöin työnantaja joutuisi maksamaan palkan siltä ajalta, jos ei vapaata pidä. Ja kun se vapaa on jo ennakkoon myyty ja siirretty täysimääräisenä palkkataulukoihin, niin tulos on edelleen molempien kannalta +-0.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tällöin työnantaja joutuisi maksamaan palkan siltä ajalta, jos ei vapaata pidä. Ja kun se vapaa on jo ennakkoon myyty ja siirretty täysimääräisenä palkkataulukoihin, niin tulos on edelleen molempien kannalta +-0.
Ei todellakaan useissa tapauksissa olisi. Työtä tehtäisiin enemmän ja palkka olisi hieman kovempi, tähän asti pitää paikkaansa. Kuitenkin siantuntijatyössä jossa laskutus on vaikkapa 100e tai 150e tunti, on aika pieni merkitys sillä palkoista syntyneellä lisäkustannuksella (olkoon vaikka 25e tunti plus sivukulut) suhteessa lisälaskutukseen.

Jos sitävastoin pitää palkata toinen työntekijä, niin kiinteiden kustannusten määrä kasvaa ja homma ei ole enää niin kannattavaa.

ipaz

Jäsen
Työnantajien palkkakulut on EU-keskitasoa alemmat

Työn kalleusvertailussa Suomi kipuaa seitsemännelle sijalle ja Saksa kahdeksannelle. Suomessa työtunnin hinta yksityissektorilla oli viime vuonna keskimäärin 31,10 euroa, ja Saksassa 31,00 euroa.

Tulee mieleen, että kuinka paljon Saksassa maksetaan vapaista. Vuosilomat, sairaspäivät jne. varmasti, mutta mahtaako olla "pekkasia" tai siihen verrattavia vapaita. Tarkoitan tällä siis sitä, että kun Suomessa työnantaja maksaa 31,10 euroa tunnilta, josta työntekijä saa esim. 17 euroa, niin paljonko saksalainen duunari saa itselleen tuosta 31 eurosta. Eli maksaako saksalainen yrittäjä konkreettisesti enemmän tehdystä työstä kuin suomalainen? Jos näin on, niin silloinhan suomalainen työn hinta voisi olla vieläkin edullisempaa työnantajalle ilman pekkasvapaita. Ja silti työntekijälle jäisi sama raha käteen - mutta menettäisi nämä lahjavapaansa. Tulipas selitettyä sekavasti...

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
Irtisanominen on Suomessa halpaa. Jos saa jonkin vähänkin tuotannollis-taloudelliselta syyltä näyttävän perusteen keksittyä, työntekijästä pääsee eroon parin kuukauden palkkaa vastaavalla summalla.

En tosin tiedä irtisanomiskustannuksista muissa maissa juurikaan. Saksassa korvaukset perusteettomasta irtisanomisesta liikkuvat kuitenkin käsittääkseni aivan muissa summissa kuin nämä meidän kipurahat.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Vuorotöiden palkallinen ruokis on kyllä tuttu juttu, mutta onko moinen käytäntö jossain normaalissa päivätyössäkin? Tuosta sietääkin kyllä luopua.

Lääkäri-TES:eissä taitaa olla, johtuu tosin siitä ettei lääkäri saa vuoronsa (vaikkei siis olisi varsinaisesti missään vuorotyössä itse ts. työaika on normaalisti 8-16 tms.) poistua sairaalasta.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy