Olin lähellä laittaa Daespoolle suuntaamaan viestiini disclaimerin jossa meinasin sanoa että sentään Daespoo ei näin jälkiviisaasti ollut niin kujalla ja väärässä kuin Sistis. Jätin tämän kirjoittamatta koska mielestäni tuo oli tarpeetonta vittuilua.
Olisit vain laittanut, ei siinä mitään.
Sitten hämmentävästi paikalle pamahtaa juuri Sistis poninhäntä heiluen vittuillen minulle että väitin kuulemma Sistiksen väittäneen hoitajien olleen palkkakuopassa. Sinua ei vedetty keskusteluun, kukaan ei maininnut Sististä. Silti tässä sinä taas olet.
Kyllä sinä mainitsit rivien välistä. Ja saan kai osallistua keskusteluun, jos koen sen tarpeelliseksi. Hiukseni ovat muuten auki - olleet koko päivän. Ponnaria käytän melko harvoin. Päänahkaongelmaisen on ihan terveydenhoitohenkilökunnan ohjeiden vuoksi syytä antaa iholle tilaa hengittää...
Voitko muuten viitata johonkin viestiini jonka koit erityisesti olen henkilökohtaisuuksiin menemistä?
Ainakin nimitit minua kokoomuksen jäsenkirjalla varustetuksi rokkitähdeksi, ja kirjoittelit vähän erikoiseen sävyyn "raha-asioistani". Minusta tuo on jokseenkin henkilökohtaisuuksiin menoa, koska asioista keskusteltaessa mielipiteet ovat tärkeämpiä kuin mielipiteiden esittäjien taustat. Tuossa tuo viesti:
Jatkoajan keskustelupalsta - Yksittäisen viestin lukeminen - Arvostatko sairaanhoitajia ?
Eikä tuokaan kovinkaan asiallista tekstiä ole:
Jatkoajan keskustelupalsta - Yksittäisen viestin lukeminen - Arvostatko sairaanhoitajia ?
Yhtä kaikki, mitä omia viestejäni luen tuolta ajalta, niin en minäkään sinulle ole kaikkein asiallisimmin aina vastaillut, joten esitettäköön miehekäs anteeksipyyntö noista.
Joo, tietenkään se että jatkuvasti käyttää sanaa palkkakuoppa ei tarkoita että samalla sanoisi että tämän tahon palkka on liian matala. Vaikka itse mainitsit ketjussa että käytit termiä palkkakuoppa koska Tehykin on sitä käyttänyt.
Tässä taisi olla ensimmäinen viestini, jossa tuota termiä käytin:
Alunperin käytin termiä muistaakseni siksi, että palstalla kirjoittanut sairaanhoitaja oli sitä käyttänyt. Ja kyllähän palkkakuopasta puhuttiin tuohon aikaan mediassa - siksihän tarjotusta korotuksestakin käytettiin termiä "kuoppakorotus". Olen näemmä joka tapauksessa ollut tuolloin jo huolissani siitä, miten kuntatalouksille tämän korotusrumban vuoksi käy. Ehkä en sitten ihan pihalla kuitenkaan ollut.
Käyttämääni palkkakuoppa-termiin puutuit ensimmäisen kerran tässä:
Yhtä kaikki, vastasin sinulle silloin tuon aiemmassa viestissäsi siteeraamasi kohdan. Joka tapauksessa sinä jatkoit yhä tuota "Sistis väittää hoitajien olevan palkkakuopassa" -mantraasi, kirjoittaen mm. 14.11.2007 seuraavaa:
Sistis sanoo tänään että korotukset olivat liian suuria, vaikka olivatkin pienempiä mitä vaadittiin. No, katsotaampa mitä
mieltä Sistis oli vuonna 2007:
"Sairaanhoitajille annan sympatiaa, ja he kyllä ansaitsevat palkankorotuksen. Mitä olen tätä asiaa seurannut, niin korotus oli ihan kohtuullinen, joskaan ei riittävä. Mutta asteittainen nousu lienee ainoa mahdollisuus tilanteen korjaamiseen."
Eli 500 euron korotus oli liian pieni mutta vaikka se ei toteutunutkaan, niin se oli liian suuri? Eli hoitajat jotka ovat palkkakuopassa vaikka eivät ole palkkakuopassa ansaitsevat enemmän kuin vaadittu 500 euron korotuksen, joka toisaalta on liikaa vaikka ei toteutusikaan täysimääräisenä.
Ensinnäkin, olisi ihan kohteliasta, ettet nyt irrottaisi lausetta asiayhteydestään, ja vääristäisi sillä perusteella sanomisiani. Tuo viesti, jota lainasit, on kirjoitettu lokakuun alussa 2007. Tuo oli silloin, kun Tehy oli hylännyt jonkun esityksen - olisiko ollut 60€:n "kuoppakorotus" lisättynä jollain prosentuaalissella korotuksella. En muista enää tarkkaan. Lakko alkoi kuitenkin vasta noin kuukautta myöhemmin. Tuon jälkeenhän lokakuun lopussa Tehylle tarjottiin vielä muistaakseni 12% prosentin korotusta, ja ihmettelin tuolloin, ettei se kelvannut. Työtaistelutoimenpiteistä ja pääagitaattoreiden hurmahenkisyyden kritisoinnista löytänet kommentteja, joiden perusteella olimme jopa aika lailla samoilla linjoilla. Kirjoitin mm. sellaista, että Tehyn hurmahenkisyydelle ja valheiden suoltamiselle en tunne pätkääkään sympatiaa, vaikka sairaanhoitajan ammattia arvostankin.
Jälkikäteen voin todeta, että tuo luvattu 12% olisi jo ollut liian iso korotus. Tuolloin olin ilmeisesti viestien perusteella sitä mieltä, että ainakin kerrankin asialle yritettiin tehdä jotain, mutta en ottanut kantaa siihen, oliko korotus hyväksyttävän suuruinen vai ei.
Mitä tulee jälkiviisauteen, niin olen aika lailla samoilla linjoilla kuin dana77 tuossa viestissään. Korotus oli tarpeen, joskin olen nyt jälkikäteen sitä mieltä, että se oli liian suuri. Ja se ehkä osaltaan vaikutti siihen, että muutkin liitot vaativat sen jälkeen tarpeettoman suuria korotuksia.