Onko lukutaidossasi ongelmia? Olen sanonut, että palkkoja ei saa alentaa, verotusta ei saa kiristää.
Sitten sanoin, että taantuman aikana verotusta pitää keventää, nousukauden aikana kiristää. Nyt ei mielestäni ole mikään kova nousukausi???
Miten tämä tarina muuttuu kerrottaessa? Selventäisitkö vähän.
Pahoittelut puuttumisesta asiaan, vaikka minulta ei mitään ole kysyttykkään. Kuitenkin epäilen mjr:n tarkoittaneen sitä, että ensiksi käytit aika samaa argmentaatiota, jota republikaanipuoli käytti aikanaan rapakon takana (
Trickle-down economics - Wikipedia, the free encyclopedia ). Tämän toimivuudelle ei ole kuitenkaan pystytty löytämään empiirisiä todisteita. Joskin olen Myyrän kanssa samaa mieltä siitä, että juuri tämän osalta ei ole syytä tehdä johtopäätöksiä yhden, monella tasolla hyvin erilaisen, verotusta myöten, yhteiskunnan osalta liittyen toisiin yhteiskuntiin. Tältä osin siis perustelusi
voisivat indikoida sinun kuuluvan Chicagon tai Itävaltalaisten "koulukuntaan".
Toisaalta taas sitten näkemyksesi verotuksella reagoimisella suhdanteisiin esitetyllä tavalla viittaa Keynesläiseen koulukuntaan.
Se, onko asialla kamalasti merkitystä, onkin toinen asia.
Itse aiheeseen voisin todeta itsekin olevani tämän palkkamaltin kannalla. Julkisen sektorin palkkojen alentaminenkin on hieman ongelmallista, koska on hankala sanoa aivan selkeäpiirteisesti ylipalkattua ammattiryhmää, ainakaan sen suuruista, että selviä kansantaloudellisia vaikutuksia se voisi teettää. Tällä en kuitenkaan tarkoita, etteikö julkisen puolen kulurakenteessa olisi ongelmia. Nähdäkseni kuitenkin ne täytyisi hoitaa rakenteita muuttaen, eikä millään kollektiivisella palkkojen alennuksella.