Mitä koulussa pitäisi opiskella kielten opiskelusta vapautuvilla tunneilla?
Niillä voidaan opiskella kunnolla se, mitä opiskellaan. Oppiaineiden määrää tulee vähentää ja vaatimustasoa nostaa. Läpi pääsemisestä on tehtävä haastavaa. On keskityttävä laatuun eikä määrään. Nykysysteemissä jotkut yliopistot joutuvat ottamaan vastaan runsain mitoin opiskelijoita, joilla ei ole eväitä aloittaa opintoja. Koulutuksen taso on romahtanut.
Jos opiskellaan matematiikkaa, niin opiskellaan sitä sitten niin, että sen varassa voi aloittaa DI-opinnot. Näin on pystytty tekemään ennen, mutta nykyään ei enää kaikkialla pystytä, koska joissakin yliopistoissa aloittavien DI-opiskelijoiden matemaattinen osaaminen on surkeaa, minkä vuoksi opiskelu on aloitettava uudestaan lukion oppimäärästä.
On järjetöntä, että ihminen voi juosta vuosikausia venäjän tunneilla, rasittaa sillä itseään ja työllistää sillä opettajan, mutta kun lukio loppuu, niin ihminen hädintuskin selviää Venäjällä ruoan tilaamisesta. Jos koulussa tahdotaan opettaa venäjää, niin sitä on opetettava sillä tavalla, että kieltä myös opitaan. Se vaatii kuria, järjestystä, pänttäämistä, sanakokeita ja kielioppikokeita eli sanalla sanoen työtä.
Työn ja todellisen osaamisen arvo on palautettava kouluun. Sitä ei saavuteta säkkituoleilla ja pehmeillä menetelmillä vaan kovalla puurtamisella ja pänttäämisellä. Ennen opittiin, mutta nykyään ei, vaikka välineitä oppimisen tukemiseksi on enemmän kuin koskaan ennen, joten jotakin on mennyt pieleen.