..Eli en osaa sanoa "paljasjalkaisen" mielipiteitä Seinäjoesta ja Vaasasta. Mutta kuvittelisin että Vaasalaiset pitävät kaupunkiaan parempana. Onhan sillä historiaakin kymmenkertainen määrä Seinäjokeen verrattuna..
Mitäs historiaa Vaasalla kymmenkertainen määrä on? Merenpohjaa se oli kaikki tyynni vielä kun Kyrönjokivarren silloisella suistoalueella, Vähänkyrön Tervajoen ikiaikaisen sataman & kauppapaikan tienoilla ja ylempänäkin joen keskijuoksulle päin Isonkyrön, Ylistaron, Seinäjoen ja Ilmajoen tienoilla oli jo asutusta ollut tuhansia vuosia.
Verotulojen varmistamiseksi kruunulle Vaasa lähinnä perustettiin kun Ruotsista oli muodostunut valtio sen valta-aseman vahvistuessa keskiajalla. Sitä ennen oli Ruotsin "valtaa" jo valvomassa keskiaikainen Korsholman linnalääni. Vuonna 1413 tehtiin ensimmäinen verollepano seuraavissa Korsholman linnaläänin pitäjissä: Mustasaari, Kyrö, Kemi ja Ranta (muodostivat yhden pitäjän), Tornio, Luulaja, Piitime, Skellefteå, Lövånger, Bygdeå ja Uumaja.
Noista ajoista jo pari sataa vuotta aiemmin oli alkanut tämä meidän suomalaisiin kohdistunut kolonisaatio ruotsalaisten toimesta ja samalla toteuttivat Katolisen kirkon inkvisitiota Suomen heimoihin, joilla oli jo ennestään pitkälti kristityt tavat, mutta ei toki nykyistä "virallista" uskoa.
Jokainen suomalainen, joka ei tahdo oppia ruotsia ja käydä kirkossa, on hän jokaisen ruotsalaisen edessä henkipatto, toteaa - 1622 käräjäoikeuden pöytäkirja.
Mitä jos me ehdottaisimme vuorostamme ruotsalaisille, että ottavat Suomen toiseksi viralliseksi kieleksi suomalaisugrilaisen 6000-v. vanhemman alkuperäisen kulttuurin takia, RKP mukaan ehdottamaan, vai kuinka? Ruotsi on mm. kerta toisensa jälkeen kieltänyt, että Suomi olisi osa skandinaviaa. Ruotsalaisten identiteetti perustuu lähestulkoon yksinomaan tälle oman kolonisaatiohistorian torjunnalle.
Ironisinta tässä suomenruotsalaisten Ruotsin vallan ajan sekä suomenruotsalaisuuden merkityksellisyyden palvonnassa on se, että nyky-ruotsalaiset eivät juuri edes tiedä suomenruotsalaisten olemassaolosta ja ideologisesti eivät ruotsalaiset haluakaan tietää, sillä he haluavat kansana unohtaa Ruotsin suurvaltakauden ajan verisen imperialismin, aatelisten epädemokraattisen despotismin ja yliuskonnollisen luokkayhteiskunnan ajan.
Oikeiston harjoittama Suomen luovuttaminen saksalaisille pankkiireille on toistumassa historiassamme EU:n kautta nyt kolmatta kertaa. Taustalla ovat osaltaan saksilaisten / tanskalaisten kirkkoruhtinaiden ristiretket ja verotuslinnakkeet Suomessa 600-1200 vuosina. Saksalaisen kulttuurin valta saapui tuolloin Suomeen suurieleisesti ja ylimielisyys oli häikäisevää.
Valloittajien kulttuurin vaaliminen ja oman kulttuurin halveksunta on psykologinen traumatila, joka voi jatkua satoja vuosia vaikka kolonisaatio olisikin lakannut. Porvarioikeisto halusi liittää Suomen Saksan valtaan ja tämä oli keskeisimpiä syitä sisällissodan syttymiselle: työläiset halusivat itsenäisen ja demokraattisen Suomen. Kokoomus haluaa näköjään jatkaa yhä apupuolue RKP:n kanssa 1917 tilannetta Saksaan liittymisen poliittisena valtaklikkinä ja Ruotsin kolonisaation aiheuttamaa traumaa euroalistumisen politiikan kautta.
Se, mitä Vatikaani ja ruotsalaiset aateliset tuhosivat suomalaisten kulttuurista ja luonnonkansan sekä omavaraisen kauppiaskansan mentaliteetista kielloilla, rangaistuksilla, pakanalaeilla ja shamaanien & noitien teloituksilla, ei puhuta. Nykyajan nuoret historioitsijat ovat hiljaa eivätkä osallistu keskusteluun, sillä he pelkäävät apurahojensa ja virkojensa puolesta. Kielikysymys on vain yksi osa tätä kokonaisuutta. Olin täysin varma kun kuulin ensimmäisen kerran Vaasan sairaalan laajan päivystyksen lopettamis-aikeista, että asia ei ole vielä lähellekään "kirkossa kuulutettu." Täytyykö meidän suomalaisten vielä 2000-luvulla elää henkisesti valloittajan omaksi edukseen vääristellystä historiasta alistuneina, ettemme osaa ajatella ja hallita asioita oman kansamme näkökohdista.