Ja sinä voit käydä vaikkapa Anneli Auerin lapsille sanomassa, että heillä on ihan samat mahdollisuudet elämässä kuin sun muksuillasi, ja ihan turha itkeä mistään perhetaustasta. Itse olen eri mieltä ja uskon, että tuollaiset traumat vaikuttavat aika paljon.
Siis yritätkö sä nyt ihan tosissasi väittää, että joillain alueilla suomessa saa niin huonoa opetusta tai ympäristö on niin huono, ettei sieltä voi mitenkään pärjätä. Esimerkkinä käytät sitten jotain special casea, millä nyt ei kai asuinalueen kanssa ole mitään tekemistä.
Joka helvetin helsinkiläisessä kaupungin vuokratalossa on lapsia joista tulee lääkäreitä, akateemisesti koulutettua ja hyvin menestyviä. Varmasti ei kaikista, kuten ei missään, mutta myös kontulasta voi aivan hyvin pärjätä ja se on ennen kaikkea kiinni omista valinnoista. Toki ympäristö, kaveripiiri, vanhempien asenne yms. yms. vaikuttavat, mutta ei ne mitään poissulkevia asioita ole ja varsinkaan rahasta ei ole mitään hyötyä.
Ja mitä tuohon hitsariasiaan tulee, niin mainitaan nyt vielä se, että itse olen pankkivirkailija yksinhuoltajan kasvattama. Rahaa ei todellakaan ollut ja taisin olla koko ison kerrostalon ainoa ikäiseni jolta vanhemmat oli eronneet. Varmaan moni ajatteli, että paskaako tosta tulee, kun on vielä rääväsuu. Nyt samassa ympäristössä, eroperheessä elänyt 16 vuotias! tyttäreni on jo aloittanut akateemiset opintonsa, että revi siitä ympäristövaikutuksia.
Kerrotaan vielä se, että kontulan yläasteelta luokkakavereistani ainakin yksi on lääkäri, yksi on suurlähettiläs, yksi lentäjä, moni on yrittäjä ja ylivoimaisesti suurin osa on pärjännyt elämässään todella hyvin niistä jotka tiedän. Joku on myös ollut vankilassa ja sittemmin viritellyt köyden kaulalleen, mutta edelleen, omia valintoja.
Alkuperäinen väitteesi kuului: "Ei sieltä Itä-Helsingin kaikkein köyhimmistä perheistä todellakaan parempaan väkeen ponnisteta ihan noin vain." ja minä olen sen kumonnut jo moneen kertaan. En toki väitä, että se käy noin vain, vaan kyllähän siinä töitä pitää tehdä ja valtio rankaisee tietenkin saavutuksista.
Auerin lapset taisivat pääosin olla niin pieniä, että eivät välttämättä edes muista koko juttua, että sikäli. Toisaalta toki traumoja voi olla ja luultavasti onkin, mutta silti se ei vie yhtään mahdollisuutta mihinkään, varsinkin kun ei ole mitään syytä olettaa, että rahapula jotenkin kasvattajia vaivaisi, mikä sinun teoriasi mukaan on jotenkin menestymisen poissulkevaa.
Miten tämä liittyy enää otsikkoon, on vaikea sanoa, mutta korjailen vain ketjussa esiintyneitä vääriä oletuksia.