Kävin tänään kuuntelemassa seminaaria, jossa esiteltiin Oulun yliopistosta viisi vuotta aikaisemmin valmistuneiden tilannetta työelämässä ym. tähän liittyvää. Vastaava kysely tehdään kaikille Suomen yliopistoista valmistuneille viiden vuoden jälkeen. Eräässä kohdassa oli kysytty erinäisistä taidoista (n. 30 eri taitoa), että kuinka paljon yliopistossa opiskelu edisti tätä taitoa ja kuinka paljon hyötyä siitä on ollut työelämässä. Molemmissa arvostelu 1-6 ja myös erotus näistä oli näkyvillä. Siis, jos erotus on negatiivinen, ei yliopistossa kiinnitetty taitoon tarpeeksi huomiota, ja taas toisaalta positiivisella erotuksella käytetään turhaan voimavaroja jonkin sellaisen opettamiseen, mistä ei ole lopulta vastaavaa hyötyä.
Ruotsin kieli sai kaikista taidoista alhaisimman arvosanan hyödystä työelämässä (2,2) ja vaikka myös yliopiston edistävä vaikutus siinä oli myös melko matala (3,3), oli ruotsin kieli aivan kärkipäätä yliopistossa opittujen "turhien" taitojen osalta. Erotus oli siis muistaakseni jonkin toisen taidon kanssa (esiintymistaito?) joukon positiivisin. Englanti pärjäsi varsin hyvin molemmissa kysytyissä kategorioissa, "muut kielet" oli jossain englannin ja ruotsin välimaastossa. Kaikkein eniten valmistuneet olivat jääneet kaipaamaan yhteistyö-, johtamis- ym. sosiaalisia taitoja.
Tässä oli aika laajaa kyselydataa siitä, että ruotsin kielen pakollinen opiskelu yliopistossa koetaan varsin turhaksi. Kielen taito ei varsinaisesti virkamiesruotsissa kohene, ja sitäkään mitä osataan, ei tarvita työelämässä.
Disclaimer: lukuarvot ulkomuistista, mutta tuota luokkaa ne olivat.