...
Itse en näe pakossa mitään pahaa....
Löydät hengenheimolaisia varmasti paljon mm. korean niemimaalta, sieltä pohjoisesta.
Etkö itse halua päättää omista asioistasi, vai tarvitsetko päätöksiisi valton ohjausta?
...
Itse en näe pakossa mitään pahaa....
Löydät hengenheimolaisia varmasti paljon mm. korean niemimaalta, sieltä pohjoisesta.
Etkö itse halua päättää omista asioistasi, vai tarvitsetko päätöksiisi valton ohjausta?
Itse en näe pakossa mitään pahaa. Pakkohan se on opiskella muitakin aineita, joita valtio katsoo hyväksi. Nyt on vain kyse siitä, että mitä valtio katsoo hyväksi ja mielestäni ruotsilla ei ole yksinoikeutta tuohon pakollisuuteen vaan varsinkin Itä-Suomessa venäjä on paljon hyödylllisempi kieli.
Tällä logiikalla mikään aine ei olisi koulussa pakollista. Sekö on unelmasi? Miksi itse asiassa edes tarvitsee käydä koulussa? Eikä amisdemarille riittäisi vaikka joku oppisopparihomma jossain vaiheessa nuoruutta ja siitä sitten työelämään vaan!
Nyt kyllä laajennat logiikkaa hieman liikaa. Peruskoulun tehtävä on antaa yleissivisykseen tarvittavat tiedot. Tässä yhteydessä yleissivistyksellä tarkoitetaan kykyä toimia yhteiskunnassa. Siihen kuuluu mm. luku- ja laskutaito, jotka ovat muutenkin globaaleja asioita. Ruotsin kieli tai mikään muukaan kuin oma äidinkieli ei ole mitenkään välttämättömiä. Jos joku kieli on välttämätön se on englanti.
Pakko tai pakottomuushan nyt ei ole tässä asiassa mikään itseisarvo. Filosofisesti toki voimme tarkastella asiaa, mutta se ei liene tässä kovin tarkoituksenmukaista.
Kysehän on priorisoinnista sekä käytännön oppimistuloksista. Ruotsinkielen asettamisesta monien muiden aineiden edelle (joko kokonaan muiden kielien tai nykyisten muiden aineiden määrän suhteen) ei vain ole kestäviä argumentteja. Toki ideaalissa tilanteessa olisi hyvä, että pystyisimme (vaikka pakolla) tarjoamaan opetusta aina englannista swahiliin. Kuitenkin todellisuudessa kärsimme niin resurssien kuin ajankin suhteen niukkuudesta. Silloin täytyy priorisoida.
Onko kuvaamataito jotenkin välttämätön, jotta pystyt toimimaan yhteiskunnassa? Entä musiikki? Aika laaja käsite on tuokin ja mielestäni sinne sujahtaa ihan hienosti kolmas kielikin, oli se sitten ruotsi, venäjä, saksa tai ranska.
Luokkamme oppilaista ainakin pari on juristeja, pari lääkäriä, yksi on YK:leivissä joku diplomaatti jne. jne. ... joku akateeminen tutkinto liki kaikilla kenet tunnen ja tämä siis kontulasta yläasteelta 30v sitten. Ei taida vastata ihan yleistä kuvaa kontulan peruskoululaisista.
Eikö kenestäkään tullut diplomi-insinööriä? No, pitihän se arvata, että Kontulassa ei älykkäitä ihmisiä juuri ole.Luokkamme oppilaista ainakin pari on juristeja, pari lääkäriä, yksi on YK:leivissä joku diplomaatti jne. jne. ... joku akateeminen tutkinto liki kaikilla kenet tunnen ja tämä siis kontulasta yläasteelta 30v sitten. Ei taida vastata ihan yleistä kuvaa kontulan peruskoululaisista.
Juu ei ole, ihmettelenkin miksi noita opetetaan. Ihan hyvin voisi olla koko koulujärjestelmä sellainen, että tulevat hitsarit voisivat mennä siitä mistä aita on matalin ja antaa fiksumpien opiskella rauhassa.
Kuvaamataidon tarpeellisuuskin on hyvin kyseenalaista.
Jos meinaa pärjätä muuallakin Suomessa kuin rannikolla niin kyllä.Eli summa summarum: pitäisikö teidän mielestänne ruotsinkielisten opiskella suomea siinäkin tapauksessa, että ruotsi ei enää olisi pakollinen oppiainen?
On hienoa, että meillä on kaksi kieltä, mutta ruotsin kielen ylläpitäminen kuuluu ruotsinkielisille, ei suomenkielisille. Se on heidän kulttuuriaan, josta on hyvä pitää kiinni. Suomalaisten äidinkielentaito on nykyään surkeassa tilassa, ja sen korjaamisen pitäisi panostaa ennen kuin kaikille pitää opettaa toista lilliputtikieltä. Ruotsi on suurempi kieli kuin suomi, mutta silti RKP on huolissaan sen asemasta. Oltaisiinko mielummin huolissaan itärajan takana olevista sukulaiskielistä, jotka ovat häviämässä kokonaan. Tai edes saamesta. Minä ainakin olen.
A-Talkin Anu Ruotsista hehkutti kuinka hän ei olisi tässä asemassa ilman kouluruotsia. Voi helvetti. Olen minäkin asunut ulkomailla, mutta siellä ei ollut mitään hyötyä ruotsin kielestä. Venäjästä ja saksasta olisi ollut. Niin kapeakatseinen näkemys, että ihan hävetti.
RKP:n Henrikssonille ehdotan pakkomaantietoa: "Visulahti, joka sijaitsee Vaalimaan lähellä". Onkohan nainen koskaan edes käynyt Itä-Suomessa.
Kielten opiskeluun kuitenkin kannattaa panostaa, eikä se ruotsi nyt niin vaikeaa ole, etteikö siitä peruskoulussa selviä. Sen jälkeen ruotsin opiskelu onkin jo suht. vapaaehtoista, ainakin melkein.
Pakollisia kursseja näyttäisi olevan neljä (lähde).Historia: 1/2 kurssia (ei pysty muistamaan).
Pakollisia kursseja näyttäisi olevan neljä (lähde).
Kahdelta kurssilta vitonen ja nyt 50% todennäköisyydellä kolmannesta nelonen tulossa, b-ruotsia pitää käydä se viisi (5) kurssi ja näistä tasan yksi kurssi saa olla 4. Yritä siinä nyt keskittyä tulevaisuudessa oikeasti vaikuttaviin ja tärkeisiin aineisiin kun pitää stressata sitä pääseekö lukiota kolmessa vuodessa läpi..