Jos mulla olisi lapsia, niin kyllä mä varmaankin silloin haluaisin joitakin joulujuttuja, mutta nyt kun asun yksin, en niitä tarvitse. Ei se toisi mulle yhtään iloa tai tyydytystä, mikäli tossa ikkunassa olisi joku tonttukoriste tms.Ensin kysyt kysymyksen ja sitten vastaat siihen omatoimisesti. Melko hämmentävää. Jouluruoka on traditio. Siinä lyhyt vastaus jos olet niin peelo, ettet asiaa ymmärrä:D
Miksi juhannuksena, vappuna tai vaikkapa häissä toimitaan niin kuin toimitaan? Herää tähän päivään.
Ja onhan niitä hyviäkin jouluherkkuja. Mä en vaan hirveästi innostu noista "perinteisistä" jouluruuista, esimerkiksi niistä eri laatikoista, joista siis aiemmin kirjoitin.
Onhan joulussa tietenkin paljon hyvää, mutta on siinä paljon myös huonojakin juttuja. Joulu on aina jotenkin ahdistanut mua, oikeastaan jo lapsesta lähtien. Olihan se tietenkin silloin kivaa kun sai lahjoja ja koulusta oli lomaa, ja hyväähän mutsi varmastikin tarkoitti kun siivoili, laitteli ruokia, koristeli, osteli ja pakkaili lahjoja jne, mutta jouluisin oli aina kauhea stressi. Telkkarissa tai jossakin kyllä puhuttiin, että joulu on rauhoittumisen ja yhdessäolon aikaa, mutta meillä se oli enemmänkin kiirettä ja kiukuttelua. Ei mutsi varmaankaan edes tajunnut sitä. Ja sekin jäi mieleeni, kun lähes oksennusta pidätellen piti syödä niitä ruokia, kun se vaan on sellainen tapa ja perinne...
Edit. En mä nyt siis halua viedä kenenkään jouluiloa.
(Eihän tämä ole Hyvää joulua -ketju vaan Pahaa joulua -ketju.)
Viimeksi muokattu: