PAHAA JOULUA! –ketju

  • 83 046
  • 418

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ensin kysyt kysymyksen ja sitten vastaat siihen omatoimisesti. Melko hämmentävää. Jouluruoka on traditio. Siinä lyhyt vastaus jos olet niin peelo, ettet asiaa ymmärrä:D

Miksi juhannuksena, vappuna tai vaikkapa häissä toimitaan niin kuin toimitaan? Herää tähän päivään.
Jos mulla olisi lapsia, niin kyllä mä varmaankin silloin haluaisin joitakin joulujuttuja, mutta nyt kun asun yksin, en niitä tarvitse. Ei se toisi mulle yhtään iloa tai tyydytystä, mikäli tossa ikkunassa olisi joku tonttukoriste tms.

Ja onhan niitä hyviäkin jouluherkkuja. Mä en vaan hirveästi innostu noista "perinteisistä" jouluruuista, esimerkiksi niistä eri laatikoista, joista siis aiemmin kirjoitin.

Onhan joulussa tietenkin paljon hyvää, mutta on siinä paljon myös huonojakin juttuja. Joulu on aina jotenkin ahdistanut mua, oikeastaan jo lapsesta lähtien. Olihan se tietenkin silloin kivaa kun sai lahjoja ja koulusta oli lomaa, ja hyväähän mutsi varmastikin tarkoitti kun siivoili, laitteli ruokia, koristeli, osteli ja pakkaili lahjoja jne, mutta jouluisin oli aina kauhea stressi. Telkkarissa tai jossakin kyllä puhuttiin, että joulu on rauhoittumisen ja yhdessäolon aikaa, mutta meillä se oli enemmänkin kiirettä ja kiukuttelua. Ei mutsi varmaankaan edes tajunnut sitä. Ja sekin jäi mieleeni, kun lähes oksennusta pidätellen piti syödä niitä ruokia, kun se vaan on sellainen tapa ja perinne...

Edit. En mä nyt siis halua viedä kenenkään jouluiloa.
(Eihän tämä ole Hyvää joulua -ketju vaan Pahaa joulua -ketju.)
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jokaisella on valinnan vapaus eli ei hätää. Jossakin tilanteessa vaan sinäkin kannatat joitain periaatteita, jotka sulle parhaiten sopivat. Luultavasti tiedät/ymmärrät mitä tarkoitin...

Jokainen saa kyllä minun puolestani tehdä ihan niin kuin lystää, ja jos tykkää joulusta ja jouluruoista niin antaa mennä vaan, enkä minä halua keneltäkään jouluiloa pois viedä. Mutta sitä minä en ymmärrä että minkä takia näitä traditioita on pakko "tekohengittää" jos ne eivät itselle loppujen lopuksi merkitse mitään ja ne tuntuvat vastenmielisiltä? Minäkin tunnen monta ihmistä jotka näin joulun aikana valittavat sitä kun taas pitää alkaa tekemään jouluvalmisteluja vaikka ei huvittaisi yhtään ja kuinka taas pitää laittaa pöytään jouluruoat vaikka ei oikeastaan tykkää yhtään mistään mitä tuo joulupöytä pitää sisällään jne. Sitten kun kysyy näiltä että minkä vitun takia sitä pitää sitten tehdä tuollaisia asioita joista ei pidä ja jotka ei tunnu omalta, niin vastauksena on juuri jotain sellaista että "kun se on traditio". Tämä on se juttu jota minä en voi käsittää.

Joulun voi järjestää (tai olla vaikka kokonaan järjestämättä) myös itseä miellyttävällä tavalla ja tehdä siitä ihan oman tradition. Mikä helvetin pakko sitä on tehdä asiat juuri sillä tavalla kuin kaikki muutkin tekevät?
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joulun voi järjestää (tai olla vaikka kokonaan järjestämättä) myös itseä miellyttävällä tavalla ja tehdä siitä ihan oman tradition. Mikä helvetin pakko sitä on tehdä asiat juuri sillä tavalla kuin kaikki muutkin tekevät?

Näin minäkin ajattelisin, mutta parikin tuttua on tullut sanallisesti silmille ja leimannut hulluksi, kun olen ilmoittanut jouluruuan riittävän mulle aattona ja joulupäivänä haen itselleni jostain pizzaa tai rullakebabia. Raiskaan kuulemma joulun! Vetäkööt natsit käteen, en vaan ymmärrä tollasta ahdasmielisyyttä ja kaavoihin kangistumista.

Samat tiukkapipot tuomitsevat myös baarissa käymisen jouluna. En mäkään nyt jouluaattona sinne änkeä, mutta ymmärrän hyvin varsinkin niitä yksinäisiä, joita ei innosta kotonakaan yksikseen käkkiä. Ajat ovat muuttuneet, hei! Ja hyvä niin. Paljon mahdollista, että tänään illemmalla mäkin lähden jonnekin parille oluselle. Vaimo pitkän päivän töissä ja muksutkin sen ikäisiä, että vanhempi taitaa myös lähteä viihteelle ja nuorempikin kavereidensa kanssa jonnekin.

Oikeaoppisten mielestä pitäisi kuitenkin "nauttia" yksin kotona kattomassa paskaa telkkariohjelmaa ja syödä kinkkua ja rosollia, että voi pyhien jälkeen kertoa kaikille, kuinka perinteinen joulu tuli taas vietettyä. Huoh!
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Samat tiukkapipot tuomitsevat myös baarissa käymisen jouluna. En mäkään nyt jouluaattona sinne änkeä, mutta ymmärrän hyvin varsinkin niitä yksinäisiä, joita ei innosta kotonakaan yksikseen käkkiä.

Tuo on kyllä täysin käsittämätön suhtautumistapa. Minulla nyt ei tule muutenkaan käytyä baareissa enää ollenkaan mutta minulle esim. tämä menossa oleva viikonloppu ei ole mitenkään spesiaali (muuten kuin että on yksi ylimääräinen päivä vapaata) vaan ihan normiviikonloppu. Joten minkä takia en sitten voisi mennä vaikka baariin jos siltä tuntuisi?

Vaan eipä siinä, jokainen saa kyllä ihan vapaasti arvostella minun tapaani elää ja "viettää joulua" koska ei sillä ole minulle mitään merkitystä. Minä elän elämääni sillä tavalla että olen onnellinen ja tyytyväinen ja antaa muiden räksyttää siinä vieressä ja paheksua niin paljon kuin vaan jaksavat.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Ylös!
Vaikka ei nyt ihan vielä ole virallisesti se "jouluaatto", niin asia lienee suhteellisen ajankohtainen. Vuosi vuodelta joulu kaikkine lieveilmiöineen ottaa päähän - ja todella pahasti. Kaupoissa on jatkun useamman päivän totaalinen ostohysteria. Itse olen jättäytynyt ihan suosiolla tämän hysterian ulkopuolelle...
Joku kerta vielä hiihdän metsätyseuran majalle ja vietän siellä tämän pahimman ajan kaukana kaikesta - kiireestä ja turhuudesta...

Pahaa joulua tasapuolisesti kaikille: sekä säätyläisväestölle että säätyihin kuulumattomille!
 

scholl

Jäsen
oon itekin kyllästynyt jo jouluun. En tiedä johtuuko krapulasta vai mistä. Oon jotenkin täysin kyllästynyt kaikkiin pyhiin. Lahjat on toki hankittu ja mulla on safkat sekä juomatkin kondiksessa, mutta jotenkin fiilis puuttuu. Aamulla pitää järjestellä vähän jotain, mutta muuten kaikki on oikeasti valmista, mutta kuten sanoin niin ei nappaa yhtään ja olisin mielummin vaikka duunissa. Tämä joulu olisi saanut tulla vaikka puolen vuoden päästä. Nyt on jotenkin niin paljon asioita mielessä, ettei ehdi relaamaan. Tai siis yritän relata, mutta se tuntuu mahdottomalta.

Eilen oli jo hanurista se, ettei missään ollut meininkiä. Kiersin monessa baarissa, eikä meininkiä. Siis onhan se ihme, että jos la on 22.12 eli kaksi päivää jouluun ja monen päivän nysväys edessä niin miksei ihmiset lähde pitämään hauskaa. Jotenkin todella pimeätä käydä noin viihteellä, ettei ole hauskaa.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Mitäs mitäs? Mies, jonka mielestä kaikki palkansaajat ovat ihan hanurista, haluaisi olla Joulun duunissa?

No joo, onhan tämä(kin) joulu ihan hanurista. Luin tuota hyvää joulua -ketjua hetken ja tuli sellainen heti sellainen VMP -olo, joka lähestulkoon puski vatsanesteet nieluun. Joulu on rikki, ollut jo pitkän aikaa.
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
- Afrikan neekerit ne kuolee nälkään ja täällä syödään kinkkua ja tuhlataan rahat jonninjoutavaan paskaan. Hävetkää.

- En toivota hyvää joulua, mutta toivotan hyvää hyvää jokaiselle tarpeen mukaan!
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Sukulaiset tulossa kylään. Heitä vastaan ei mitään, mutta nyt ei vaan oikein nappaa.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Hyviä pahan joulun toivotuksia kaikille, jotka toivovat pahaa joulua!
 

ditrim

Jäsen
Pahaa joulua kaikille, varsinkin itselleni! Tänään kierretään mummolat ja sitten mennään kirkkoon. Ihan täyttä itsensä kiduttamista. Tämä kaikki tehdään tietysti vielä selvinpäin.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Jehovan todistaja-tätini valittaa kun häntä ei ole kutsuttu kenenkään luo joulupäivälliselle. Äitini sitten kutsui hänet luokseen ja noutamisnakki napsahti minulle. ~100km yhteensä matkaa. Täytyy varmaan opettaa tädille vähän oman uskontonsa joulunviettotapoja jotta hän voi taas keskittyä muiden ihmisten häiritsemiseen.

Että pisti vituttamaan!
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
En ole oikein ikinä joulusta tykännyt, aivan liian kaupallista roskaa nykyisin. Kuinkahan moni joululahjoja avatessa tai joulua odotellessa edes muistaa sen syyn miksi joulua juhlitaan? Joulun pointti ei kuitenkaan ole mikään kaupallisuus tai lahjat.

Nykyään tulee muutenkin ammattini johdosta oltua töissä jouluna. Joululahjat muutenkin määrittelee ihmisten elämissä liian paljon ja ihmiset ottaa niistä turhia stressejä yms.

Toki on joulussa hyviäkin juttuja kuten kinkku, riisipuuro, kunnon joulusauna ja yhdessäolo.
 

Rakettipulu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joululahjat muutenkin määrittelee ihmisten elämissä liian paljon ja ihmiset ottaa niistä turhia stressejä yms.

Mun mielestä on ihan mukavaa, kun kerran vuodessa sukulaiset kerääntyvät ja jakelevat lahjoja toisilleen. Pieni jännitys on vain hyvästä. Itse en ottanut yhtään stressiä lahjoja ostaessani. Menin vain kiertelemään jumboon ja selailin osastoja läpi ja nappasin mukaan, jos silmät kiinnittyivät johonkin hyvään lahjaideaan.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
No niin, tasapuolisen paskaa joulua vaan kaikille. Onneksi ostin ne harvat joululahjat Halpahallista jo joskus syyskuussa(jättäen hintalaput vinkiksi kiinni..), niin ei ole tarvinnut lähteä muiden kanssa jakamaan joulumieltä marketteihin. Sain syötyä kuvot jouluruoat äsken kunnialla, joten nyt voi jo huokaista helpotuksesta.

Typerien ihmisten typerä juhla.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On tää joulu kyllä ankeaa aikaa. Metro ei kulje, kaikki kaupat on kiinni ja jopa mäkkärin autokaistan 24h luukkukin oli suljettu. Lappu on luukulla, ovi säpissä ja laudat ikkunoissa.

Telkkariakaan en viitsi laittaa päälle kun sieltä tulee niin paskaa ohjelmaa. Jotain lastenohjelmia vaan ja virsiä hoilataan. Pakko se vissiin on ryypätä. Miten tätä muuten kestää?
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo-oh, flunssassa kotona ja ainoa auki oleva apteekki 20 kilometrin päässä, autoa ei ole ja julkiset ei toki kulje. Jotain hedelmiä kun olisi, mutta eipä pääse kauppaankaan kun ylihuomenna. Yläkerran kersa itkenyt taas vaihteeksi suurin piirtein koko päivän. On tää hieno juhla joo. Ei paljoa kuumeessa toi viinakaan maistu.

Katotaas tätä joulua uudestaan sitten kun on omia lapsia, siihen asti tulehtukaa kinkkuunne. älkää oikeesti
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pitäisikö sitä muka laittaa tonttulakki päähän ja joku Nasse-Sedän tekonenä nokkaan ja sormia heilutellen tanssia jonkun metsästä revityn kuusen ympärillä vai häh? Sitähän se on. Ja sitten lauletaan rivissä pula-ajan uskovaisia kärsimyslauluja tai ainakin kasetilta kuunnellaan ja lopuksi oksennusta pidätellen kehuskellaan jotain hemmetin lanttulaatikkoa. Kuuma vihje! Pidä toisella kädellä nenästä kiinni kun syöt kinkkua niin se ei maistu niin pahalta. Vittu aivan varmasti ennen ens joulua mä ostan kymmenen Big Mac -ateriaa ja pakastan ne.

Ja sitten vielä aikuiset ihmiset ostelevat toisilleen lahjoja ihan kuin jollekin penskalle. Ja tyttöystävät ne kuitenkin aina ostaa poikaystäville joitakin hiton Viivi ja Wagner -boksereita, vai miksi kaikki kaupat on niitä täynnä vuodesta toiseen?
 

John Lidgett

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Vilmos Gallo
En ole jouluihmisiä, en todellakaan. Inhoan tätä kaikkea vouhotusta joululauluista koristeisiin ja yleiseen ostohysteriaan. Oikein hämmästyttää, miten työssäkäyvät ihmiset jaksavat lomallaan ottaa harteilleen niin hirveät paineet ja osa kokee pakollisena viettää joulu sukulaistensa kanssa, joista ei välttämättä edes pidä ja mennään johonkin helvetin joulukirkkoon. Ja tämä kaikki sen takia, kun näin on aina tehty.

Itse olen saanut tästä juhlasta nyt viimeisen muutaman vuoden ihan mukavan tapahtuman. Vietän sen niiden ihmisten seurassa, joiden kanssa haluan olla, ostan korkeintaan pari hassua lahjaa, syön hyvin, vedän seitinohuet kännit ja nautin siitä, kun ei tarvitse olla töissä. Ihan kivaa tää on!
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Itse olen saanut tästä juhlasta nyt viimeisen muutaman vuoden ihan mukavan tapahtuman. Vietän sen niiden ihmisten seurassa, joiden kanssa haluan olla, ostan korkeintaan pari hassua lahjaa, syön hyvin, vedän seitinohuet kännit ja nautin siitä, kun ei tarvitse olla töissä. Ihan kivaa tää on!

Juuri näin se kannattaa ottaa vaikkei kiinnostaisikaan, nauttii vapaista ja antaa toisten stressata, tai ahdistua niinkuin aika moni tässä ketjussa.
Turha sitä on toisten tekemisiä sen enempää tuijottaa.

Tulee mieleen eräs kerta, kun kaveri joka työskentelee poikakodissa, oli kysynyt joltain "saatananpalvojalta" miksi hän viiltelee itseänsä, vastaus oli "uskokaa te vaan siihen saatanan jumalaanne".
Poika parka ei tiennyt puhuvansa ateistille ja olevansa ainoa uskovainen huoneessa, ilman jumalaa ei ole saatanaa, esiintyvät samassa sadussa.

Eli täälläkään ei vouhoteta eikä stressata, muttei myöskään kieritä vitutuksessa, vaikkei joulu oikein iskekään.
 

John Lidgett

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Vilmos Gallo
Eli täälläkään ei vouhoteta eikä stressata, muttei myöskään kieritä vitutuksessa, vaikkei joulu oikein iskekään.

Oikein. Arki on usein tarpeeksi vituttavaa ja stressaavaa, niin miksi sitten vapaaehtoisesti kasvattaa kyrpä otsaansa myös kullanarvoisella vapaa-ajalla, kun on mahdollisuus oikeasti viettää sitä omaa aikaa ja ladata akkuja?

Itsestäänhän se on pitkälti kiinni, millä mielialalla joulun viettää. Pitää osata sanoa ei ja varoa joutumasta siihen oravanpyörään, että on pakko tehdä ne kaikki miljoona asiaa määrättynä aikana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös