No joo, vähän offtopiciksi menee tämäkin, mutta kun ruokamuistoja ruvettiin käsittelemään. Pitäisi kovasti yrittää olla olematta Helsinki/kaupunki -keskeinen, mutta minkäs teet: ruokakulttuureissa on eroja. Meillä on lande about Tampereen ja Jyväskylän puolivälissä ja vuosien varrella on tullut tutustuttua paikallisiin hyvinkin paljon. Itse sanovat, että "te hesalaiset olette kauheen sosiaalisia ja osaatte ruotsiakin" - otan sen kehuna. Ja jo vuosia sitten olen lakannut korjaamasta, että olen Espoosta.
Eniveis, tässä muutama uusivuosi sitten, about 2005/2006, kutsuttiin rouvan kanssa yksi pariskunta sieltäpäin meille uuttavuotta viettämään. Rouva on armoton ruoanlaittaja, siis ammattilainen, ja onneksi oltiin yhteydessä vielä pari päivää ennen uudenvuoden aattoa. Me oltiin suunniteltu mexicolais-karibialainen menu; tortillaa, chili- ja jalapeno -herkkuja ja niihin sopivia kala- ja kasvisvaihtoehtoja. Siihen viereen sitten susheja makuja tasottamaan. Tuttavaperheen rouva sai onneksi sanottua -ja siitä pisteet hänelle, että "Hmmm....minkäslaista se meksiko ja karibia -ruoka oikein on?" Vaimo selitti innoissaan koko menun ja tuttava sanoi: "Tota, ettehän loukkaannu jos me tuodaan omat nakit ja perunasalaatit mukana? Ei ole maistettu tuollaista ruokaa ja meille mustapippurikin on vähän voimakas mauste. Ja sushi, eikös se ole myrkyllistä raakaa kalaa?". No vittu, vaimo muutti samantien menun tälle pohjalle ja sanoi, että ei tosiaankaan tarvitse ottaa mitään omia juttuja mukaan. Tämä juttu huvitti aidosti meitä kaikkia ja taas kuultiin, että "Hesassa on vähän erilaista". Ja ei me olla kuin 300km Stadista ja Tampere & Jyväskylä vielä lähempänä. Mutta nekään eivät kuulu heidän suosikkipaikkoihinsa. Ei ollut minkäänlaista tarkoitusta elvistellä, yritettiin miettiä kuitenkin vähän arjesta poikkeava systeemi, jossa oli myös paljon miedosti maustettuja juttuja.