PAHAA JOULUA! –ketju

  • 83 048
  • 418

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Olisi kai voinut mennä jo "Hyvää joulua"-ketjuunkin, kun joulun pahimmat nakit alkaa olla jo lusittu: kirkossa on käyty, hautuumalla ihmeteltiin muinoin menneitä veljiä, syötiin perinteiseen tyyliin n. kolminkertaisesti ylikypsytettyä paistia, pidettiin kotihartaus ja laulettiin kristillisiä joululauluja kolmestaan vanhempien kanssa. Sen jälkeen tietenkin vain katsottiin telkkaria.

Jotta tänäiset uskonnolliset hankaukset purkautuisivat jotenkin, oli pakko käydä kuuntelemassa pariin kertaan tämä Klamydian kappale juutuubista. Että eipä muuta kuin haistakaa joulu.
 

DR_J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoiskaarre
Se on kohta taas täällä, vuoden synkin juhla nimittäin. Radiokanavat suoltavat jälleen rasittavia joulurallatuksia, ihmiset polttavat tonneittain rahaa lahjoihin, ruokiin, koristeisiin ja muuhun turhuuteen. Lisäksi pitäisi vielä siivota ja tavata sukulaiset, joiden kanssa välit ovat mitä ovat.

Sitä joulu on minulle. Menisipä tämä kouhotus äkkiä ohi.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Itse olen myös jos nyt en joulunvastainen, niin ainakin hyvin välinpitämätön asian suhteen. Tänä vuonna en ole ostanut yhtäkään lahjaa. Kummipojalle täytyy jotain käydä hakemassa. Toki lahjoitin rahaa tämän lätkäjunnun rahastoon 30 €. Enempään en pystynyt työttömänä. Läheisille taas paras lahja on muistaa heitä ihan muuten kuin materialla. Esimerkiksi vanhempia on hyvä muistaa käymällä syömässä jouluna ja halata, sekä muistuttaa kuinka tärkeitä he ovat. Joululauluista en välitä. Pointsit siitä Jyväskylän kauppakeskus Forumille, kun pari päivää sitten siellä kävin. Siellä soi rock. Ei joululaulut. En tiedä montaa niin vastenmielistä asiaa, kuin hirveässä ryysiksessä joululahjojen ostaminen joululaulujen soidessa.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pointsit siitä Jyväskylän kauppakeskus Forumille, kun pari päivää sitten siellä kävin. Siellä soi rock. Ei joululaulut. En tiedä montaa niin vastenmielistä asiaa, kuin hirveässä ryysiksessä joululahjojen ostaminen joululaulujen soidessa.

Tänään ainakin oli kaikki muuttunut. Juuri olin tulossa kiroamaan kuinka paljon joka ostoskeskuksessa soi samat joululaulut. Kiitos MP3:sen keksijälle, onneksi se oli mukana. Volumet täydelle ja hymyssä suin eteenpäin :)
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
En ole mikään jouluihminen varsinaisesti, mutta en sitä joulua nyt vihaakkaan. Aika välinpitämättömästi suhtaudun koko juhlaan. En jaksa ottaa joulusta stressiä mihinkään suuntaan ja omien porukoiden (joiden luo taas tulee mentyä) jouluvouhotus ja -stressi vähän naurattaakin. Vaikka se hautausmaalle jäätymään meneminen hieman aina jurppiikin, niin kyllä sitä kerran vuodessa on kai ihan hyväkin käydä kynttilä rajan taakse loikanneiden sukulaisten muistolle sytyttämässä. Tuleepahan siinä hetki muisteltua menneitä ja mietittyä suvun historiaakin. Suvun historiasta saa lisäksi ihan värikkäitäkin joulujuttuja aikaiseksi, jos yleinen paskanjauhanta sukulaisten kanssa alkaa ottaan päähän :)

Ruoat on pirun hyviä. Lähinnä tosin se kylmä ateria erilaisine kalaruokineen.

Joulukuu kaupoissa on ihan perseestä. Yleinen jouluvouhotus on perseestä. Ainoastaan joulumarkkinat täällä suunnalla Eurooppaa ovat positiivista jouluvouhotusta - niissä on kuitenkin suhteellisen suuresta väkimäärästä huolimatta kiireetön tunnelma.

Joulun aika on kuitenkin ihan hyvä syy poiketa Suomessa. Ihan mielelläni nytkin viikoksi Suomeen tulen.

Itse olen myös jos nyt en joulunvastainen, niin ainakin hyvin välinpitämätön asian suhteen. Tänä vuonna en ole ostanut yhtäkään lahjaa. Kummipojalle täytyy jotain käydä hakemassa.

Kuin omalta näppäimistöltäni.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Itse olen myös jos nyt en joulunvastainen, niin ainakin hyvin välinpitämätön asian suhteen. Tänä vuonna en ole ostanut yhtäkään lahjaa. Kummipojalle täytyy jotain käydä hakemassa.

Sama juttu. Kummitytöille nyt pienet lahjat toki ostin, mutta muille en. Jotenkin sitä näin aikuisiällä on tullut täysin välinpitämättömäksi joulun suhteen. Yhtään joulukorttia en ole lähettänyt enkä lähetä, puhumattakaan siitä, että olisin koristellut kämppää joillain jouluvaloilla tms.

Mielestäni ainoa hyvä puoli joulussa on oikeastaan vain joulukinkku ja se, että sitä "pakollista" häslinkiä kestää vain yhden päivän ja sen jälkeen voi palata omiin nurkkiin. Muuten joulu on kyllä minulle aivan yhdentekevä juhla.
 
Ikinä en ole lähettänyt joulukorttia. Nimen tosin olen pistänyt porukoitten tai muijan joulukortteihin. Muijallekaan en ole vuosiin ostanut joululahjaa. Kysyis kumminkin että mitä pahaa mä olen nyt tehny.
Faijan ja isovanhempien haudalle olen kyllä kynttilän vieny.
 

Paul Kemp

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Beatles 1965-1970
Ketjua ylös ja päivitystä joululimbukseen.

Itsellä menee olosuhteisiin nähden ookoo, mutta ympäristö kärsii selvästi joulusta. Eikö joulun pitäisi olla ilon, lämmön ja rentoutumisen aikaa? Perhaps so, mutta tosi yllättäen melkein kaikki ihmiset tuntuvat taas olevan melkein kyyneliin saakka stressaantuneita, ärtyneitä ja valmiina vetämään turpaan, jos vaikka kaupassa moikkaa. Eräs ystäväni puolestaan masentui tänä(kin) jouluna ja ei dokaamiseltaan vastaa edes puhelimeensa. Mutsikin on kireänä, kuin viulunkieli, koska pitää tehdä sitä ja sitä laatikkoa ym. perinneskeidaa, josta ei edes itsekään tykkää. Syy kuulemma on se, että "koska nyt on joulu, niin nämä TÄYTYY tehdä". Eli isolla vaivalla pöytä täyteen paskaa, jota kukaan ei edes tykkää syödä, rahat kauppiaiden taskuihin lahjoja ostellen(koska perinne velvoittaa!), jouluvirret kaikumaan ja tekohymyä peliin samalla, kun sisäinen raivo saa otsasuonet pullistelemaan ja hien valumaan. Hyi vittu mitä paskaa.

Joskus vielä siirryn siihen käytäntöön, että vietän 22.12 - 26.12. välisen ajan neljän seinän sisällä. Silloin on verhot tiukasti ikkunoissa, TV ja tietokone pimeänä, puhelin kiinni sekä roskakori postiluukun alla valmiina joulukorttien varalta. Perinteet on perseestä ja perinneruoat vielä enemmän.
 

Derby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NJ Devils
Pohjimmiltaan kristillisenä juhlana joulu ei ole kiinnostanut minua ikinä ollenkaan. Tietysti pienempänä oli kivaa kun rahaa ja lahjoja tuli ovista ja ikkunoista. Nyt äidin kyselessä lahjatoiveita totesin että: "Kalsareita ja sukkia". Onneksi tämäkin paska on huomisen pakkosyöpöttelyn jälkeen ohi ja pääsee pikkuhiljaa kiitämään taas kohti työviikkoa jonka jälkeen vielä hetki turhia juhlapyhiä loppiainen mukaan lukien. Sitten pääseekin taas mukavaan työarkeen kiitämään kohti valoisaa kevättä.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Mulla on erilainen joulu edessä, kun en vanhempien luokse pääse. Eipä se mitään - joulu on joka vuosi vaan tylsempi ja tylsempi, lapsena siinä vielä oli sitä jotain (luultavasti ne lahjat). Suoraan sanottuna ei siis edes harmita olla joulua itsekseen, kun vanhempia näkee muutenkin. :)

Mäkin kyllä ihmettelen sitä "sukurakkautta" juuri jouluna. kaikenmaailman serkunpuolikkailta tulee joukortteja joissa on niiden lapsien kuvia. EI siinä mitään, mutta kun näistä ihmisistä on viimeksi kuullut juuri edellisen joulun aikaan. Itse laitoin mummoille kortit ihan vaan siksi kun tiedän miten hyvän mielen mummot saavat pienestäkin muistamisesta, lahjoihin ei ole varaa mutta uskon että kortitkin tuovat saman ilon heille :) Laitan tosin mummoille koprtteja aina välillä muutenkin - en vain jouluna.

Mutta joulu on varmasti lapsiperheille se hienoin juhla, kun koko aika on omistettu thdessäololle. Jouluna lapsetkin otetaan paremmin huomioon kun muina juhlina, jotka usein sitten vietetäänkin isommissa porukoissa.

Mutta joulu on just sellanen kun itse päättä, jos haluaa stressaantua lahjoista ja muusta niin sitten niin käykin. Itse taidan lähinnä syödä hyvin (ihan itsekseni) ja katsella muutamia leffoja,joita näköjään tuossa äidin lähettämässä pienessä joulupaketissa oli :) Hyvää joulua siis kaikille, tehkää jotain kivaa huomenna! :)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joskus vielä siirryn siihen käytäntöön, että vietän 22.12 - 26.12. välisen ajan neljän seinän sisällä. Silloin on verhot tiukasti ikkunoissa, TV ja tietokone pimeänä, puhelin kiinni sekä roskakori postiluukun alla valmiina joulukorttien varalta. Perinteet on perseestä ja perinneruoat vielä enemmän.
Yksi kova juttu voisi olla vaikkapa reissu jonnekin vinkuintiaan joulun aikaan, jos itse juhla ahdistaa. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla; pois kylmästä ja pois jouluhössötyksen ääreltä.
---

Mulle itselleni joulu on vuoden hienointa aikaa, mutta ymmärrän kyllä senkin, että esimerkiksi lapsuuden kokemusten vuoksi joillakin koko juhla tökkii pahemman kerran. Myös elämäntilanteet saattavat ajaa fiilistä vähemmän juhlavaan suuntaan. Enkä pidä itsekään mistään kohtuuttomasta jouluhösötyksestä ja kaupallisuudesta, sen vuoksi itse asiassa hommasin lahjat ja mahdollisuuksieni mukaan myös ruoat jo hyvissä ajoin, sekä karsin lahjat yhteen kunnolliseen mielummin kuin useaan nippeliin. Sitä mun on hiukan vaikea käsittää, että jotkut terveet, normaalin nuoruuden eläneet ihmiset suhtautuvat aikuisina todella vastenmielisesti jouluun tai juhliin ylipäätään, mutta sallittakoon tietysti mielipiteensä kullekin. Ehkä elämä kuitenkin voisi olla hiukan mielekkäämpää toisenlaisella asennoitumisella, tiedä häntä.
 

passenger

Jäsen
Mulle itselleni joulu on vuoden hienointa aikaa, mutta ymmärrän kyllä senkin, että esimerkiksi lapsuuden kokemusten vuoksi joillakin koko juhla tökkii pahemman kerran. Myös elämäntilanteet saattavat ajaa fiilistä vähemmän juhlavaan suuntaan. Enkä pidä itsekään mistään kohtuuttomasta jouluhösötyksestä ja kaupallisuudesta, sen vuoksi itse asiassa hommasin lahjat ja mahdollisuuksieni mukaan myös ruoat jo hyvissä ajoin, sekä karsin lahjat yhteen kunnolliseen mielummin kuin useaan nippeliin. Sitä mun on hiukan vaikea käsittää, että jotkut terveet, normaalin nuoruuden eläneet ihmiset suhtautuvat aikuisina todella vastenmielisesti jouluun tai juhliin ylipäätään, mutta sallittakoon tietysti mielipiteensä kullekin. Ehkä elämä kuitenkin voisi olla hiukan mielekkäämpää toisenlaisella asennoitumisella, tiedä häntä.

Elämästähän katoaa mielekkyys sillä että ei pidä uskonnollisista juhlista ja niiden lieveilmiöistä..
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Niin no, voi kai epämiellyttäviinkin asioihin asennoitua siten, että ne tuntuvat vähemmän epämiellyttäviltä. Mikä estää esimerkiksi viettämästä joulua, tai vaikka ylimääräistä, uskonnotonta, vapaapäiväänsä ihan omissa mietteissään ja esimerkiksi leffojen parissa. Kai sitä saa kärvistellä, jos niin välttämättä haluaa, liittyipä asia mihin tahansa. Itse en pidä helteistä ja niihin liittyvästä hehkuttamisesta, mutta koska helteet kuuluvat kesään silloin tällöin, on asian kanssa vain elettävä, ja joskus jopa otettava keleistä hyöty irti. Joskus vinguin asiasta täälläkin, mutta eihän sillä saa itselleen kuin entistä negatiivisemman asenteen.

Pakko lisäksi todeta, että tälläkin palstalla on kovasti huudeltu alkuperäisen, suomalaisen jouluperinteen perään, joten se siitä uskonnollisesti juhlasta, jos jonkinlainen logiikka säilytetään. Mutta olen liian hyvällä mielellä väitelläkseni asiasta enempää.

Synkkää joulua ja pahanmakuisia ruokia itse kullekin säädylle!
 

passenger

Jäsen
Niin no, voi kai epämiellyttäviinkin asioihin asennoitua siten, että ne tuntuvat vähemmän epämiellyttäviltä. Mikä estää esimerkiksi viettämästä joulua, tai vaikka ylimääräistä, uskonnotonta, vapaapäiväänsä ihan omissa mietteissään ja esimerkiksi leffojen parissa. Kai sitä saa kärvistellä, jos niin välttämättä haluaa, liittyipä asia mihin tahansa. Itse en pidä helteistä ja niihin liittyvästä hehkuttamisesta, mutta koska helteet kuuluvat kesään silloin tällöin, on asian kanssa vain elettävä, ja joskus jopa otettava keleistä hyöty irti. Joskus vinguin asiasta täälläkin, mutta eihän sillä saa itselleen kuin entistä negatiivisemman asenteen.

Pakko lisäksi todeta, että tälläkin palstalla on kovasti huudeltu alkuperäisen, suomalaisen jouluperinteen perään, joten se siitä uskonnollisesti juhlasta, jos jonkinlainen logiikka säilytetään. Mutta olen liian hyvällä mielellä väitelläkseni asiasta enempää.

Synkkää joulua ja pahanmakuisia ruokia itse kullekin säädylle!

Joo ei tässä ollut tarkoitus mitään riitaa haastaa. Tartuin vain lähinnä siihen että ei se jostain asiasta mullittelu, oli se sitten joulu tahi helle, mitenkään elämältä mielekkyyttä vie, ehkä jopa lisää.
 
Suosikkijoukkue
JYP, NY Rangers
Tartuin vain lähinnä siihen että ei se jostain asiasta mullittelu, oli se sitten joulu tahi helle, mitenkään elämältä mielekkyyttä vie, ehkä jopa lisää.
Näinpä. On suorastaan kummallista, että miten joidenkin toimesta kaikki omista normeista poikkeava saadaan käännettyä vääränlaiseksi toiminnaksi. Jos ihminen ei pidä joulusta, lapsista ja ehkä jopa toisista ihmisistä, ja tykkää viettää aikaansa enimmäkseen yksin, on hän vähintäänkin masentunut ja käsittämätön tapaus. Luultavasti myös ympäristölleen vaarallinen.

Ehkä toisen ketjun juttuja, mutta näissä asioissa vaan ihmisten ahdasmielisyys vituttaa.

Mutta pahaa tai hyvää joulua, ihan miten sen tahdotte viettää.

Edit: Tämä nyt on tuolta Odotus-ketjusta.
Odottelen huomista, koska huomenna kaikki joulunvihaajat kituvat. Lisäksi tuntuu hyvältä se, että moni odottaa joulun päättymistä, koska odottavan aika on tunnetusti pitkä.
Ei kai oikeasti aikuinen(?) ihminen(?) saa nautintoa tuollaisesta asiasta? Tykkäätkö myös potkia kääpiöitä koska hekin (luultavasti) ovat erilaisia kuin sinä? Toivottavasti liian moni "mies" ei ajattele yhtä sadistisesti kuin sinä, jottei sentään kaikkien perheiden tarvitse viettää jouluaan hangessa.
 
Viimeksi muokattu:

Clubber"s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuopion KalPa
Hyvä ystäväni ei turhia harmittele joulun joutavuutta, sen uskonnollisuuden tai uskottomuuden puutetta. Hän viettää joulua hillittömän aatteettomasti ja päätti laittaa kerralla kunnon fiilikset pystyyn. Hän poisti muovisen joulukuusen ja osti tilalle pöydälle seisomaan south park-televisiosarjasta olevan muovisen herra hankey- iloinen joulukakka-patsaan.
Kävin kylässä eilen ottamassa joulukossut ja katselin kynttilöiden seasta leppoisasti hymyilevää ja vilkuttavaa iloista joulukakkaa. Elämän kaikki paska jotenkin vaan haihtui hetkeksi mielestä tuota hymyä katsellessa. Lääkkeetkin oli jo otettu joten sai nauttia mielialasta hetken. kakasta kasvaa tulevaisuus, mikään paska ei ole turhaa.
HYVÄÄ JOULUA KULLEKIN TAVALLAAN, PÄÄASIA ON RENTOUTUMINEN.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jos ihminen ei pidä joulusta, lapsista ja ehkä jopa toisista ihmisistä, ja tykkää viettää aikaansa enimmäkseen yksin, on hän vähintäänkin masentunut ja käsittämätön tapaus. Luultavasti myös ympäristölleen vaarallinen.
Tietenkin on. Toivottavasti tilaa ruokansa netin kautta, jottei massamurhaa jengiä kauppareissuillaan.

Ei kai oikeasti aikuinen(?) ihminen(?) saa nautintoa tuollaisesta asiasta? Tykkäätkö myös potkia kääpiöitä koska hekin (luultavasti) ovat erilaisia kuin sinä? Toivottavasti liian moni "mies" ei ajattele yhtä sadistisesti kuin sinä, jottei sentään kaikkien perheiden tarvitse viettää jouluaan hangessa.
Tykkään potkia kääpiöitä, koska he ovat erilaisia kuin minä. Enkä muuten ole ihminen ollenkaan, olen puhuva ja kirjoittava koira. Elämme kovia aikoja, ystävä hyvä.

Niin. Pointtini oli siinä, että kaikesta ei tarvitse mököttää. Jotkin asiat ottavat päähän, mutta tarvinneeko noista nyt taakkaa ottaa elämäänsä, ellei taustalla ole jotkin lapsuuden ajan traumat tms. No, vittuuntukaa vapaasti, mun pitää hakea lisää jouluista sapuskaa ennen toisen erän alkua.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Takka sytytetty hotelliraamatulla, tuli räiskii kivasti. Anoppilassa pakollinen pikavisiitti ja sitten kodin rauhaan rauhoittumaan vuosituhantisen kotimaisen geeniperimän voimalla. Joulusta pitäville lautasellinen lipeäkalaa ja tönkkösuolaista alatoopia!
 

scholl

Jäsen
Sitä mun on hiukan vaikea käsittää, että jotkut terveet, normaalin nuoruuden eläneet ihmiset suhtautuvat aikuisina todella vastenmielisesti jouluun tai juhliin ylipäätään, mutta sallittakoon tietysti mielipiteensä kullekin. Ehkä elämä kuitenkin voisi olla hiukan mielekkäämpää toisenlaisella asennoitumisella, tiedä häntä.

Omasta mielestäni joulu on kuitenkin mukavampi juhla kuin monet muut. Siinä pääsee relaamaan aikalailla, eikä se kaikki liity dokaamiseen kuten vaput, juhannukset, uudet vuodet jne.

Nyt kun kaupat ovat kiinni ja mahdolliset lahjat hankittu niin ehkä vähän jotain siivousta ihmisillä enää ohjelmassa tai jotain muuta pakollista puuhaa ja sitten alkaa tosiaan se jouluvapaa. Tietää, että muutaman päivän koko maailma on ikäänkuin kiinni, joten ei tarvitse kirjoittaa sähköposteja, eikä tarvitse huolehtia muutenkaan mistään tekemättömistä töistä. Kinkkua jne. on myöskin ihan kiva syödä. Ei pitkään, mutta pari päivää. Kaiken lisäksi kun on lunta niin kyllähän se tunnelma on ihan hyvä.

Moni ottaa hirveästi stressiä lahjojen ostamisesta, mutta jos on yhtään laittanut korvan taakse, mistä ihmiset ovat puhuneet niin niiden ostaminen on kuitenkin aika helppoa. Se vaatii vain vähän aikaa ja jos kaikkea ei jätä viime tippaan niin asiat menevät ihan hyvin. Itse saatan käydä jossain baarissa samalla yhdellä tai kahdella siinä, kun käyn ostoksilla, joten kyllä se joulusta aiheutuva stressi ainakin henkilökohtaisesti on ollut hyvin minimaalista.

Myönnän, että vielä joku viikko sitten ei ollut mitään joulufiilistä, mutta se tuli sitten yht'äkkiä parin viime päivän aikana.
 
Niin. Pointtini oli siinä, että kaikesta ei tarvitse mököttää. Jotkin asiat ottavat päähän, mutta tarvinneeko noista nyt taakkaa ottaa elämäänsä, ellei taustalla ole jotkin lapsuuden ajan traumat tms. No, vittuuntukaa vapaasti, mun pitää hakea lisää jouluista sapuskaa ennen toisen erän alkua.

Niin no, turvaako yhteiskunta mielestäsi nykyisen kaltaisella systeemillä uskonnonvapautta miten? Joulu kun nyt näkyy katukuvassa pelkästään asioimalla lähikaupassa jossa niillä myyjilläkin täytyy olla jotku perkeleen tonttulakit päässään. Itse mihinkään uskontokuntaan kuulumattomana haluaisin noudattaa omia periaatteitani eli uskonnollisten juhlien nollatoleranssia päivittäin. Jotkut ei välttämättä pidä Jesseä sen kovempana jätkänä kuin muittenkaan uskontojen merkkihenkilöitä, joten tällainen kaupallinen ja sukulaisten joulun pakkotuputtaminen tuntuu omasta mielestäni vähintäänkin ahdistavalta. Veikkaanpa että herralla olisi hieman eri ääni kellossa, jos esim. juutalaisten hanukkaa vietettäisiin yhtä näkyvästi ja kaikkia yhteiskunnan jäseniä pakotettaisiin osallistumaan/noteeraamaan tämä tapahtuma jollain lailla. Nykyään jos haluaa joululta välttyä kokonaan, tarkoittaa se käytännössä omalle kämpille linnoittautumista lokakuun lopulta loppiaiseen mikä mielestäni loukkaa jo jossain määrin ihmisoikeuksia.
 

scholl

Jäsen
Kyllä joulua voi viettää epäkristillisestikin. Ei mulla ole ainakaan uskonto kuvioissa, kun syön tai avaan lahjapaketteja.
 
Kyllä joulua voi viettää epäkristillisestikin. Ei mulla ole ainakaan uskonto kuvioissa, kun syön tai avaan lahjapaketteja.

Kyseessä on kuitenkin lähtöjään kristillinen juhla, joka on nyttemmin profiloitunut lähinnä kaupalliseksi tapahtumaksi. Tätä en myöskään ole koskaan ymmärtänyt, miksi vuodessa on pakko olla joku tapahtuma jossa kaikki kuluttavat järjettömät määrät rahaa ruokiin, lahjoihin ja koristeisiin ilman mitään syytä. Kristinusko ei mielestäni koskaan tapahtumaan mitään rahallista arvoa ole liittänyt, joten mistä nekin sitten juontavat juurensa? Ei pahemmin nappaan syytää rahojaan kauppialle vain sen takia että kaikki muutkin niin tekevät. Jos sukulaisilleen tai muille läheisilleen haluaa jotain hienoa antaa, teen sen mieluummin persoonallisella tavalla. Mutta tosiaan kukin tyylillään, pointtini oli juurikin se, että miksi ihmiset kummaksuvat jos joku yksittäinen henkilö ei sitten haluakaan tehdä näin?
 

scholl

Jäsen
Tätä en myöskään ole koskaan ymmärtänyt, miksi vuodessa on pakko olla joku tapahtuma jossa kaikki kuluttavat järjettömät määrät rahaa ruokiin, lahjoihin ja koristeisiin ilman mitään syytä.

Ehkä se on ihan kiva saada jotain ihan ilman mitään syytä. Sinkut esim. eivät saa häälahjoja, eivätkä saa syntymäpäivälahjoja puolisoiltaan jne., joten se jää usein joulun varaan, jolloin voi muistaa muita ja tulla itse muistetuksi.

Lisäksi onhan se jo ajankäytön kannalta kiva, että joulun pyhiksi tulee jotain ohjelmaa. On se sitten hyvä kirja tai joku muu lahja, mihin perehtymisessä kuluu aikaa niin se on kiva juttu. Monesti lahjat ovat vielä sellaisia, mitä ei itse tulisi ostettua. Pääsee perehtymään vähän eriasioihin. Jo se ostaminen on välillä ihan hauskaa, kun tietää, että joku selkeästi tarvitsee jotain, muttei älyä hankkia sellaista.

Harmi, ettei Suomessa saa myydä ulkojoulutoreilla Glühweinia. Esim. Saksassa se on tosikivaa ostaa niitä lahjojakin, kun välillä voi käydä ottamassa yhdet. Pakkanen ei tunnu missään, kun ottaa juomaa ja jonkun Wurstin. Kiva tapa viettää aikaa iltaisin.

Enkä aliarvioisi myöskään kansantaloudellista merkitystä. Aika moni ihminen saa työtä sen takia. Moni kauppa pysyy pystyssä joulukaupan takia. Muu vuosi mennään tappiolla ja vasta loppuvuoden liikevaihto nostaa plussalle. Joillain aloilla voi olla puoletkin vuoden myynnistä tämän sesongin ansiota. Se on ihan hyvä, että joskus jokainen raaskii kuluttaa ja pitää talouskasvua yllä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös