Osa1:
Joulu on äärimmäisen teennäinen. Joulu koostuu monista feikkijutuista. Tietenkin mielipiteitä voi olla erilaisia, mutta fakta on faktaa. Ja vaikka tykkäisikin joulusta, ei totuus siitä muuksi muutu.
Monet joulustatykkääjät puolustelevat joulua sanoen että silloin on aikaa olla yhdessä ja silloin voi rauhoittua. Todellisuudessa jouluna monissa perheissä esimerkiksi äiti siivoaa kiukkusena monta päivää, tekevät keittiössä hullun lailla jouluruokia, ja kiertelevät paljon kauppoja ostaen lahjoja ja mitälie juttuja kaiken maailman sukulaisille ja naapureille. Ei silloin ehdi paljoakaan olla kotona lasten kanssa, ja silloin kun jää aikaa lapsille, ovat vanhemmat stressaantuneita ja ahdistuneita kaikesta kiireestä, eikä se oli mitään rauhoittumista. Nyt 2000-luvulla nykysukupolven isillä ja äideillä on kokoajan kauhea kiire joka paikkaan, laittautuvat viimeisen päälle kuin mitkälie hullut, ja muutenkin ostaminen ja kuluttaminen on mennyt ihan överiksi. Lapset sitten pelaavat yksin pleikalla väkivaltapelejä, ja vanhemmat luulevat että niillä on hyvä olla. Lisäksi todella monissa suomalaiskodeissa vanhemmat juovat jouluna. Nuo molemmat ehkäpä joulun "parhaat puolet", rauhoittuminen ja yhdessäolo, eivät monissa suomalaisissa kodeissa ja perheissä toteudu, vaan ovat jopa aivan päinvastoin.
Tosi kiva juttu jos jatkoaikalaisten lapsiperheissä vietetään ihanaa joulua. Kyllä mäkin sitten joskus jos on omia muksuja, vietän erilaista, perinteisempää, lapsille ihanaa joulua.
Osa2:
Mitä sitten jouluna tehdään?
Jos jouluna kokoontuu esimerkiksi 4-5 aikuista ihmistä yhteen tekemään monia kaikille vastemielisiä juttuja joista kukaan ei tykkää, siinä ei ole mitään järkeä. Se on jopa äärimmäistä tyhmyyttä.
Mun musamakuuni ei kuulu joululaulut, vaan enemmänkin rock´n roll. En mä halua kuunnella sellaista musiikkia mistä mä en tykkää. Olenko mä tyhmä tai outo, jos mä kuuntelen sellaista musiikkia josta mä satun tykkäämään, enkä huonoa musiikkia? Toisena asiana jouluruuat. Porkkana-, lanttu-, ja perunalaatikot, puhumattakaan muista perinteisistä jouluruuista, eivät maistu mun suussani kovinkaan hyvältä. Olenko mä saamarin friikki, jos mä syön sellaista ruokaa mistä mä tykkään, enkä sellaisia jotka maistuvat pahalle? Kolmantena asiana joulukoristeet + joulukuusi. En mä nauti olostani yhtään sen enempää onko ikkunassa tonttu vaiko ei ole, tai että onko nurkassa kuusi vaiko ei. Koristeiden askarteluun ja kuusen hakemiseen menee paljon aikaa, ja niiden ostamiseen paljon rahaa, sekä paljon vaivaa. Lisäksi tulee paljon roskaa esimerkiksi mitä kuusesta tippuu. Kumman valitsen, neutraalin vaihtoehdon, vaiko paljon negatiivisia juttuja ilman yhtäkään positiivista juttua sisältävän vaihtoehdon? Ei tarvitse kauaa miettiä.
Mä en ole mikään ympäristöaktivisti, mutta jouluna tulee todella paljon roskaa, ja se on tietenkin huono asia. Lisäksi esimerkiksi monet lapset saavat lahjaksi paljon sellaisia leluja joista eivät tykkää. Mä epäilen että ainakin puolet lasten leluista on turhia.
En mä tee mitään kovinkaan negatiivista juttua pelkästään sen takia että joskus sata vuotta sitten on tehty niin, esimerkiksi vaikka laulettu virsiä. Ja jos mulla on joku huono tapa, esimerkiksi vaikkapa nyt nenänkaivuu, niin mä yrittäisin päästä siitä eroon. Tai nenänkaivuussahan on hyvä puoli se että matskut lähtee nokasta, joulusta en keksi yhtäkään.
Enkä mä ole mikään kovinkaan uskovainen, vaikka kirkkoon kuulunkin. Jos joku tekee uskonnollisen vakaumuksensa vuoksi jotain, se on täysin ok.