OldTimeHockey kirjoitti:Niin, jotkut uskovat (tai ainakin haluavat uskoa), että liitot ovat nykypäivänä turhia, tai ainakaan ne eivät voi enää vaatia mitään, koska työnantaja voi aina paeta Kiinaan. Itse taas olen vakaasti sitä mieltä, että kehitys ei pysähdy tähän nykytilanteeseen, jossa talouselämä on globalisoitunut, mutta ammattiyhdistystoiminta ei. Seuraavaksi kansainvälistyy liittotoiminta ja niin pitääkin.
En tainnut väittää että liitot ovat täysin turhia, enkä niin väitä nytkään. Liittoja tarvitaan ihan varmasti, mutta pointti oli siinä että heidän toimintakeinot kaipaavat pikaista päivittämistä. Moni asia on muuttunut liike-elämässäkin sitten 70-luvun, mutta ei ammattiliitot. Heidän ainoa paikkansa näkyä ja tehdä jotain on lakko. Voiko olla mitään turhempaa, sillä siitä ei loppupeleissä hyödy oikeasti kukaan. Häviäjiä sen sijaan riittää.
Ammattiliittojen globalisaatio varmasti tapahtuu lähitulevaisuudessa, mutta mielestäni siinä taas rakennetaan jo valmiiksi dinosaurusverkkoa vaikkei ehkä olisi tarvis. Yhteistyö, oikea neuvottelu ilman jatkuvia lakkoja, kehitys ja tulevisuuteen tähtääminen -siinä vähän ohjenuoraa SAK:lle.
Tähän väliin on muuten ihan pakko kysyä yksi kysymys käytännön elämästä:
- Minulla on töissä konttoristi joka tienaa 2500EUR/kk, hän omaa erittäin huonot tietotekniset taidot, ei ollenkaan kielitaitoa, on hyvin tarkka siitä ettei vaan saa mitään "ylimääräistä" hommaa, kitisee kaikesta mitä vain keksii että voi kitistä, on aina itkemässä pääluottamusmiehelle maailman ilkeyttä, oppii tehtävät asiat erittäin hitaasti jos ollenkaan, vastustaa kaikkea muutosta, on ilkeä työtovereille, ei tykkää totella käskyjä, pitää huolta ettei tee minuuttiakaan ylitöitä ilman korvausta, suorituskyky on todella alhainen, luo pahaa mieltä puhumalla pahaa toisista selän takana, ja on vaan kaikinpuolin todella epämiellyttävä työntekijä.
- Minulla on myös töissä toinen konttoristi, joka tienaa 1500EUR/kk, tekee vastaavia hommia kuin edellinen, on erittäin mukava, taitava, kielitaitoinen, oppii nopeasti, ei valita turhasta, on joustava ja kertakaikkiaan timantti tapaus.
Jokainen voi ymmärtää että oikein mielelläni ottaisin 2 kpl näitä viimeksimainittuja ja hankkiutuisin eroon tuosta ensimmäisestä, jolloin minulla olisi 2 tehokasta konttoristia jotka selviävät hommistaan helposti, myös mahdollisista ruuhkahuipuista, henki olisi hyvä, kustannukset pienet ja elämä olisi helppoa. Mutta se ei käy.
Kysyn vain, että miksi en saa valita ketä otan töihin ja ketä en pidä töissä? Em. tapauksessa tämä ongelmatäti ei ole tehnyt mitään "väärää" josta voisi antaa varoituksen jne, mutta mitään hyötyä hänestä ei ole, vaan erittäin suuret kustannukset. Tälläkin viikolla hän on muuten sairaslomalla. Onko tämä oikein?