Dodiin, Turun Yliopiston englannin kääntämisen ja tulkkauksen pääsykoe - samalla myös kevään ja toivottavasti elämäni viimeinen pääsykoe - takana. Tekisi mieli sanoa, että takana myös kunnialla, mutta rehellisesti sanoen koe oli helvetin vaikea.
Sanasto- ja kielioppikysymykset nyt toki olivat ihan peruskauraa, enkä olekaan yllättynyt. Enhän hakisi alalle, jos en osaisi kieltä vahvasti. Kirjatentti oli taas mallia HV, minkä vahvistivat myös vastaavan aineen Tampereen ja Helsingin pääsykokeisiin osallistuneet.
Kirjatentin aukkotehtävät edellyttivät monissa kohdissa kirjan ei-kääntämissisällön sanatarkkaa hallintaa, koska mukana oli aukkotehtäviä tyyliin "an example of European law may be public law, which differs from ______ _____".Liittyy kääntämiseen miten? Ne itse kääntämiseen, tai oikeammin sen historiaan ja teoriaan, liittyvät kysymykset olivat myös sangen tiukkoja ja mukana oli kompakysymysten ohella suoranaisesti kompastuskiviksi tarkoitettuja kysymyksiä. Asia esitettiin miltei prikulleen samalla tavalla kuin kirjassa, mutta pieni painotusero tekikin väittämästä virheellisen.
Uskomatonta myös, miten paljon alalle on tunkua. Turussa oli kokeissa kahden luentosalin verran porukkaa, eli joitain satoja. Aloituspaikkoja ruhtinaalliset 24. Vahvat taustapisteet tulossa, mutta silti kyllä sitä kuuluisaa kylmää rinkiä on havaittavissa. Onneksi TKT-kokeet menivät pari viikkoa sitten paljon paremmin...
EDIT:
Toki tässä valmistuessaan on jo noin 31-vuotias, mutta on siinä vajaat 40 kappaletta yhä työvuosia edessä.
Eipä tuo vielä mitään, minulla napsahtaa mittarissa 30 hetkeä ennen kuin yliopistolla alkaa uusi - ja toivottavasti meikäläisen ensimmäinen - lukuvuosi. Viimeiset 10 vuotta menivät hanttihommissa ja duunissa, joka ei sitten lopulta oikeasti kiinnostanutkaan tippaakaan.
Kun jo muuten hyvältä näyttänyt unelmaduunikin osoittautui jatkomahdollisuuksiltaan rajatuksi, suoritin kylmää aritmetiikkaa: mielummin olen seuraavat 3 vuotta yliopistolla ns. yli-ikäisenä kuin huomaan 40-vuotiaana että duunit lähtevät alta ja sama ruljanssi edessä silloin.