Pääsykoe-ketju

  • 113 260
  • 334

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Itselläni olisi tarkoitus vaihtaa tuonne OKL:ään, mikäli rahkeet riittävät. Lukuaika sinne alkaa huhtikuussa, joten psyykkisiä valmistautumisia tässä tehdään. Toivottavasti sitä jaksaa tosissaan lueskella ja pääsisi itse kouluun. Viime vuonna jo koitin, mutta silloin jäi jonkin verran pisteitä uupumaan.
 
Dilemma

Helkkarin helkkari, olin jo pitkään aivan varma siitä, että aion hakea lukemaan
kauppatieteitä. No eilen sitten päähäni yhtäkki putkahti jostain, että aluetutkimus/ympäristöpolitiikka kiinnostaisi. Kattelin, että Tampereella olisi kauppa- ja hallintotieteellisessä tiedekunnassa mahollisuus lukea aluetiedettä.

Nyt on kyllä paha dilemma tulilla, kauppatieteisiin lukemaan markkinointia vai hallintotieteisiin aluetiedettä??
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Eikös nuo ole täyttä huuhaata molemmat. Markkinoinnin KTM -tutkintoa en kyllä kenellekään suosittele, kun ei siitä ainakaan minulle ole ollut mitään hyötyä. Paitsi tietysti iso kasa opintolainaa ja muutaman vuoden työttömyys valmistumisen jälkeen. Kaupallisella alalla on myös vaihtoehtoja (esim. laskenta, rahoitus) joissa täytyy oppia vähän jotain ja joilla työllistyy.

Pakko yhtyä tohon. Tosin itse luin kuolettavan johtaminen/markkinointi yhdistelmän ja silti töitä löytyi aika helposti + ura urkenee ihan kiitettävästi. Tosin jos olisin jäänyt hengailemaan kotikonnuille (Kouvola tai opiskelupaikkakunnalle Lepra), niin työllistyminen järkeviin hommiin olisi ollut käytännössä mahdotonta.

Markkinointi on se pahin paperi minkä voi pääaineena lukua. Johtaminen taas on niin ympäripyöreää kaikinpuolin, että joku rekrytoija sentään vielä menee halpaan.
 

Fordél

Jäsen
Helkkarin helkkari, olin jo pitkään aivan varma siitä, että aion hakea lukemaan
kauppatieteitä. No eilen sitten päähäni yhtäkki putkahti jostain, että aluetutkimus/ympäristöpolitiikka kiinnostaisi. Kattelin, että Tampereella olisi kauppa- ja hallintotieteellisessä tiedekunnassa mahollisuus lukea aluetiedettä.

Nyt on kyllä paha dilemma tulilla, kauppatieteisiin lukemaan markkinointia vai hallintotieteisiin aluetiedettä??

No itse sivusta seuranneena tuota aluetutkimuksen ja ympäristöpolitiikan touhua Tampereella niin eivät ne kyllä vakuuta. Jotenkin ne on sellaista neppailuaineita, joista ei kyllä saa oikein mitään irti. Sivuaineina ihan ok, mutta että pääaineeksi...Enkä kyllä tiedä miten noista työllistyy, mutta sellainen kutina on, että eikait noiden alojen duuneja puissa kasva. Tietysti jos on paloa hommaan ja tarpeeksi pätevä tyyppi niin kyllähän niitä töitä aina löytyy. Kuitenkin rankkaisin ne jopa alempaan kastiin kun tuon markkinoinnin.

Mutta suht helppo niihin on varmasti päästä sisään, ainakin aluetutkimukseen, mutta älä kuuntele meitä täällä palstalla vaan mieti ite kumpi ala tuntuu omalta.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Millanen homma on (henkilöllä jolla on tyydyttävä peruskunto ja about 8,5ka lukiosta) päästä liikuntatieteelliseen tjsp. opiskelemaan vaikka liikunnan opettajaksi? Olis semmonen pieni kiinnostus sitäkin kohtaan.. Millaset pääsykokeet sinne on?
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Millanen homma on (henkilöllä jolla on tyydyttävä peruskunto ja about 8,5ka lukiosta) päästä liikuntatieteelliseen tjsp. opiskelemaan vaikka liikunnan opettajaksi? Olis semmonen pieni kiinnostus sitäkin kohtaan.. Millaset pääsykokeet sinne on?
Ymmärtääkseni lajipuolella testataan melkein kaikki peruslajit (uinnit, luistelut, futikset sekä rytmiikat ym. ym.) siihen tyyliin, että suoritusmaksimi on kaksikymmentä pistettä, ja sen saa aikalailla täydellisellä suorituksella. Sitten opetustuokio, jossa pitää vetää muille hakijoille sitä lajia, mikä kohdalle osuu. Kirjapuolella jokunen kirja anatomiaa, fysiologiaa terveystietoa ym. asiaankuuluvaa - nimiä myös latinaksi. Urheilumenestyksestä kansallisella tai kv. tasolla on tottakai apua lähtöpisteiden muodossa ja myös liiikunnan numerot/laajuudet lukiosta vaikuttaa. Pääsykokeisiin pääsee vain osa hakijoista, yllättävän hyvä yo-todistuskin vaaditaan. Noin lonkalta heitettynä.
 

Finisher

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Millanen homma on (henkilöllä jolla on tyydyttävä peruskunto ja about 8,5ka lukiosta) päästä liikuntatieteelliseen tjsp. opiskelemaan vaikka liikunnan opettajaksi? Olis semmonen pieni kiinnostus sitäkin kohtaan.. Millaset pääsykokeet sinne on?
Kaksi vuotta sitten kävin ko. pääsykokeissa. Liikuntatestejä oli uinti, voimistelu, telinevoimistelu, palloilu (kori- ja lentopallo), tanssi/rytmiikka, perusliikunta (=kymppiloikka), luistelu, rullahiihto, opetustuokio, kirjallinen monivalintakoe kahdesta pääsykoekirjasta. Vieläköhän jokin unohtui? Mitään cooperiahan tuolla ei pidetä, joten kuntoa vaatii lähinnä se että jaksaa suorittaa hyvällä tasolla koko pitkän päivän kaikissa lajeissa. Itse olin ennemminkin henkisesti kuin fyysisesti väsynyt päivän jälkeen.

Todella monipuolinen pitää olla jos sisään haluaa. Ei siis riitä jos on ns. yhden lajin ihme. Hakijoita paljon, tytöille taisi lopulta muodostua kovemmat pisterajat kuin pojille.

Niin, sisään en päässyt. Mutta pistä vaikka YV:tä jos jostakin haluat vielä tarkempaa tietoa.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Kaksi vuotta sitten kävin ko. pääsykokeissa. Liikuntatestejä oli uinti, voimistelu, telinevoimistelu, palloilu (kori- ja lentopallo), tanssi/rytmiikka, perusliikunta (=kymppiloikka), luistelu, rullahiihto, opetustuokio, kirjallinen monivalintakoe kahdesta pääsykoekirjasta. Vieläköhän jokin unohtui? Mitään cooperiahan tuolla ei pidetä, joten kuntoa vaatii lähinnä se että jaksaa suorittaa hyvällä tasolla koko pitkän päivän kaikissa lajeissa. Itse olin ennemminkin henkisesti kuin fyysisesti väsynyt päivän jälkeen.

Todella monipuolinen pitää olla jos sisään haluaa. Ei siis riitä jos on ns. yhden lajin ihme. Hakijoita paljon, tytöille taisi lopulta muodostua kovemmat pisterajat kuin pojille.

Niin, sisään en päässyt. Mutta pistä vaikka YV:tä jos jostakin haluat vielä tarkempaa tietoa.
Eiköhän tuo riittäny kertomaan sen, että ei taida musta liikunnanopettajaksi olla. :)
 

proffa#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Kai Suikkanen, Pool ja NHL
Samperin samperi

Pohdin tässä minne paperini laittaisin vetämään. Urheiluun liittyvä työ kiinnostaisi hyvin paljon, mutta haluaisin työstäni myös hankkia tuohta ihan mukavasti.
 

sjuttonde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, bostonilaiset, italofutis
Samperin samperi

Pohdin tässä minne paperini laittaisin vetämään. Urheiluun liittyvä työ kiinnostaisi hyvin paljon, mutta haluaisin työstäni myös hankkia tuohta ihan mukavasti.

Lääketieteelliseen ja sitten valmistumisen jälkeen erikoistumaan ortopediksi tai liikuntalääkäriksi tai fysiatriksi. Molemmat ehdot täyttyvät, eli ei muuta kuin pääsykoekirja Galenos käteen, samalla kannattaa kerrata lukion fysiikkaa ja kemiaa. Ainoa hankaluus on tosin se, että lääkikseen on verrattain hankala päästä, joten ei muuta kuin lukemaan :)
 

proffa#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Kai Suikkanen, Pool ja NHL
Joko olette saanut kutsuja pääsykokeisiin? Ilmoitetaanko niistä jokaiselle? Vaikka et olisi kokeisiin pääsytkään?
 

Birchman

Jäsen
Eikös tuo nyt riipu aika paljon mihin hakee. Ainakin yliopistoihin kun hakee (turussa) ja kaupalliseen niin ei mitään ilmoiteta. Sinne vaan koepäivänä luimistelemaan.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Eikös tuo nyt riipu aika paljon mihin hakee. Ainakin yliopistoihin kun hakee (turussa) ja kaupalliseen niin ei mitään ilmoiteta. Sinne vaan koepäivänä luimistelemaan.
Ainakin www.amkhaku.fi sivustolla sanotaan näin:
"Lähes kaikkiin ammattikorkeakoulujen koulutusohjelmiin järjestetään valintakoe. Saat siihen kutsun kirjeitse. Valintakokeet järjestetään 21.5.-18.6.2008."
Eli riippuu mihin olet hakenut.

Ilmeisesti noita kirjeitä ei oo vielä lähetelty. Kirjotin tänä keväänä ylioppilaaksi, eivätkä varsinaiset tulokset ole vielä tulleet, joten ilmeisesti ei myöskään ammattikorkeissa tiedetä vielä niitä.. En ole vielä saanut mitään kutsua rakennustekniikan pääsykokeisiin (pidetään 6.6.), ja toivon että syy on tuo edellämainitsemani..
 

I ro1

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja JM Aaltonen
Hy: valtiotieteellinen: poliittinen historia

Huh!

Sali 1 täynnä tuoreita ylioppilaita.. Kasvot totisina, edessä elämän tähän mennessä suurin koitos. Osa tytöistä halaa toisiaan ennen astumista paikalleen, tsemppaavat.
Sitten valvojat antavat ohjeet vessassa käynnistä ja pyytävät siirtämään kännykät pois taskuista sivukäytäville.
Saa aloittaa!
ONKO VAIKEITA KYSYMYKSIÄ!
1) Vuoden 1856 uudistuksen taustat, versiot yms
2) ns. venäläinen Suomi, sen kehittyminen, yms.
3) itsenäisyyden ajan taloudelliset lamat ja niiden poliittiset ja taloudelliset seuraukset
4)Tsekkoslovakin kehityksen vaikutus Suomen poliittiseen historiaan
5) Kuvaa Sara Wacklinin teoksen (aineistona mukana) ja pääsykoekirjan avulla Aleksanteri I:n rauhoittamispoliitiikasta jne. Pohdi Wacklinin teoksen tieteellistä merkittävyyttä
6)Presidenttikeskeisyys itsenäisessä Suomessa pääsykoekirjan ja aineiston perusteella
7)Luokkataistelun muistomerkki Santahaminassa; teksti siitä sekä tulkitse sen ja pääsykoekirjan tietojen pohjalta muistomerkin tekstiä.

Sain raapustettua 6 konseptia eli yhteensä 24 sivua tekstiä noin klo 1735 mennessä ja sitten jouduin poistumaan jännetuppitulehduksen vuoksi..

Kattotaan, pääsenkö läpi.. Todennäköisesti en, mutta niiden muiden ilmeitä oli kiva seurata ja tarkastella nimimerkillä maisterin paperit takataskussa!!
 

Erik Loka

Jäsen
Jaahans, eilen kävin sitten amk:n liiketalouden pääsykokeissa. Jos minä tuonne sisään pääsen, niin sitten sinne pääsee kuka tahansa. Enpä paljoa viitsinyt ennakkomateriaaleja lueskella joten tulos oli arvattavissa. Arvailin vain melkein kaikki kysymykset.

Oli muuten Jari Korhonenkin samoissa kokeissa..
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tulipa käytyä ammattikorkean pääsykokeissa eilen, 8 vuoden tauon jälkeen. Kyseessä siis sama opinahjo kuin 8 vuotta sitten, jämähdettyäni työelämään 5 vuodeksi jäi valmistuminen loppusilausta vaille ja nyt piti hattu kourassa hakea yhteishaun kautta uudelleen, kun opiskeluaika kului umpeen.

No, kokemus sinänsä tuo eilinen, varsinainen haistapaska -koehan se oli, kun jollain ilveellä pitää hakijat laittaa järjestykseen. Meikäläinen oli varsinainen senioripappa siellä nuorukaisten joukossa, mutta pääsykoe tuli hoidettua kunnialla, kun tuli lukaistua ennakkomatsku kerran suht huolella läpi. Mistään soveltuvuuskokeista ei enää ollut tietoakaan, lähinnä siinä taidettiin testata, että osaako lukea ja kirjoittaa sekä laskea parit prosenttilaskut.

Mutta tulokset tiedetään vasta 18.7. mennessä ja onhan se huikaisevan nöyrää, jos meikäpoikaa ei sinne hyväksytäkään suorittamaan kahta kurssiani ja opinnäytettä...
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Voihan kakkelberg. Smasa vs. Tampereen yliopiston kansainvälisen politiikan pääsykoe, osa II huomenna kello 1200 alkaen. Viime kesänä laiha tulos oli oikeastaan odotettavissa jo pääsykokeisiin mennessä, sillä heti kirjoitusten perään en jaksanut enää pääsykokeisiin skarpata. Nyt kohtalona ollut intissä opiskelu. Varsinainen koekirja luettu kahteen kertaan, jonkin verran muistiinpanoja tehty ja vielä tsekkailtu viimevuotista pääsykoekirjaakin. Vähän epävarma fiilis silti. Strategiana olkoon "teen parhaani ja katsotaan mihin se riittää", ihan kuin Suomen munattomilla mieshiihtäjilläkin. Suunnitelma B puuttuu tyystin, eli askarruttaa jo hieman, että jos en pääse sisään, mitäs sitten..? Varmaa on se, että kotiudun 4.7. ja nyt TJ 29. Loput selviää 15.7.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Suunnitelma B puuttuu tyystin, eli askarruttaa jo hieman, että jos en pääse sisään, mitäs sitten..? Varmaa on se, että kotiudun 4.7. ja nyt TJ 29. Loput selviää 15.7.
Ehdottomasti kolmas kerta, mikäli aihe todella kiinnostaa. Vuosi hanttihommia takaa lukumotivaation ensi vuodeksi, ja hyvässä tapauksessa saat jotain säästöönkin. Ei ollenkaan huono vaihtoehto, mikäli tänä vuonna ei tärppää. Ehdottomasti parempi, kuin tunkea itsensä johonkin välttävään mestaan opiskelemaan vuodeksi, ellei opintoja saa hyväksiluettua.

Yksi työkaveri on tuolla suunnitelmalla siinä vaiheessa, että eilen oli pääsykoe ja jannulla on intin jälkeen vuosi töitä takana. Jos nyt nappaa, tyyppi lähtee opiskelemaan viisi tonnia säästötilillä odottamassa. Samoin pikkuveli väänsi pari vuotta hanttihommia ja opiskelee nyt kuitenkin alaa, johon alunperinkin tähtäsi. Aivan sama, valmistuuko 25- vai 27-vuotiaana, jos parin vuoden missaamisella pääsee alalle, johon motivaatio tai jopa intohimo ajaa. Itse olen elävä esimerkki siitä, kuinka käy, kun on yrittää vain valmistua nopeasti jostain. Nyt sitten kolmekymppisenä mietitään tässä, notta mitähän sitä ihan oikeasti haluaisi tehdä työkseen.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Suunnitelma B puuttuu tyystin, eli askarruttaa jo hieman, että jos en pääse sisään, mitäs sitten..?
Tottakai, tietenkin ja ehdottomasti kolmas yritys jos näin käy. Vuoden aikana sitten painat duunia ja avoimessa väännät perusopinnot ja vähän päälle.
Nyt sitten kolmekymppisenä mietitään tässä, notta mitähän sitä ihan oikeasti haluaisi tehdä työkseen.
Sama tilanne oli mulla pari vuotta sitten, silloin 25-vuotiaana. Siitä armoton projekti, jossa muutama tonni rahaa säästöön, tinkimätön opintosuunnitelma ja nyt täyttyikin fuksivuosi unelmien opiskelupaikassa. Toki tässä valmistuessaan on jo noin 31-vuotias, mutta on siinä vajaat 40 kappaletta yhä työvuosia edessä.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Dodiin, Turun Yliopiston englannin kääntämisen ja tulkkauksen pääsykoe - samalla myös kevään ja toivottavasti elämäni viimeinen pääsykoe - takana. Tekisi mieli sanoa, että takana myös kunnialla, mutta rehellisesti sanoen koe oli helvetin vaikea.

Sanasto- ja kielioppikysymykset nyt toki olivat ihan peruskauraa, enkä olekaan yllättynyt. Enhän hakisi alalle, jos en osaisi kieltä vahvasti. Kirjatentti oli taas mallia HV, minkä vahvistivat myös vastaavan aineen Tampereen ja Helsingin pääsykokeisiin osallistuneet.

Kirjatentin aukkotehtävät edellyttivät monissa kohdissa kirjan ei-kääntämissisällön sanatarkkaa hallintaa, koska mukana oli aukkotehtäviä tyyliin "an example of European law may be public law, which differs from ______ _____".Liittyy kääntämiseen miten? Ne itse kääntämiseen, tai oikeammin sen historiaan ja teoriaan, liittyvät kysymykset olivat myös sangen tiukkoja ja mukana oli kompakysymysten ohella suoranaisesti kompastuskiviksi tarkoitettuja kysymyksiä. Asia esitettiin miltei prikulleen samalla tavalla kuin kirjassa, mutta pieni painotusero tekikin väittämästä virheellisen.

Uskomatonta myös, miten paljon alalle on tunkua. Turussa oli kokeissa kahden luentosalin verran porukkaa, eli joitain satoja. Aloituspaikkoja ruhtinaalliset 24. Vahvat taustapisteet tulossa, mutta silti kyllä sitä kuuluisaa kylmää rinkiä on havaittavissa. Onneksi TKT-kokeet menivät pari viikkoa sitten paljon paremmin...

EDIT:

Toki tässä valmistuessaan on jo noin 31-vuotias, mutta on siinä vajaat 40 kappaletta yhä työvuosia edessä.

Eipä tuo vielä mitään, minulla napsahtaa mittarissa 30 hetkeä ennen kuin yliopistolla alkaa uusi - ja toivottavasti meikäläisen ensimmäinen - lukuvuosi. Viimeiset 10 vuotta menivät hanttihommissa ja duunissa, joka ei sitten lopulta oikeasti kiinnostanutkaan tippaakaan.

Kun jo muuten hyvältä näyttänyt unelmaduunikin osoittautui jatkomahdollisuuksiltaan rajatuksi, suoritin kylmää aritmetiikkaa: mielummin olen seuraavat 3 vuotta yliopistolla ns. yli-ikäisenä kuin huomaan 40-vuotiaana että duunit lähtevät alta ja sama ruljanssi edessä silloin.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
AMK tekniikan ja liikenteen alan pääsykokeet ohitse.

Eka oli joku teksti, joka käsitteli ilmastonmuutosta. Sitä luettiin 20min ja tekstin tilalle annettiin kysymyksiä tekstistä, oliskohan kysymyksiä ollu 10? Mulla ne meni omasta mielestä hyvin.

Toisen osan seitsemän ensimmäistä kysymystä, eli kysymykset matematiikasta ja loogisesta päättelykyvystä meni mulla tosi hyvin, paitsi pieni virhe tuli liikennevalo tehtävässä. Loput kolme, eli kemia/fysiikka kysymykset menivät kyllä korkealta ja kovaa ohitse. Olen yhden kurssin käynyt molemmista aineista, ja kertasin vielä ko. kurssit ja luulin niiden riittävän edes jonkinmoisiin vastauksiin.. No eipä niistä tehtävistä paljoa mitään tullut.

Nyt jännätään sitten, päästäänkö sisään. Rakennustekniikan alalle hain.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Mitä olen kuullut, niin koko kääntämisen ja tulkkauksen meininki on mallia HV, mutta kolmannen käden tietoahan tämä lähinnä on.

Jep, täysin mahdollista. Sanotaan että tuo on meikäläiselle se plan B, ATK:ta menisin mielummin lukemaan. Kääntäminen lienee ihan rentoa puuhaa, mutta lopulta kuulemma suuri osa valmistuneista työllistyy freelancereiksi, joka ei eroa nykyisestä toimenkuvastani tippaakaan - mitä nyt ala vaihtuisi.

Toki jos saat ongittua lisää tätä kolmannen käden tietoa vaikka privan kautta niin ainahan alan realiteetit helpottavat valintaa siinä tilanteessa, että sattuisin pääsemään molempiin kohteisiin.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Jaahans, eilen kävin sitten amk:n liiketalouden pääsykokeissa. Jos minä tuonne sisään pääsen, niin sitten sinne pääsee kuka tahansa. Enpä paljoa viitsinyt ennakkomateriaaleja lueskella joten tulos oli arvattavissa. Arvailin vain melkein kaikki kysymykset.

Oli muuten Jari Korhonenkin samoissa kokeissa..

Tämä on täysin totta, joku parisen vuotta sitten erehdyin (harhauduin) liiketalouden AMK:n pääsykoetta tekemään harjoitus mielessä, silloin legendaariselta merkkonomilinjalta. Olin 2 vuosikurssilainen ja vedin yhtävaille kaikki oikein.

Tradenomi on varmaan turhin korkeakoulututkinto. Taistelee työpaikoista märkäkorvaisia merkonomeja vastaan.
 

Birchman

Jäsen
Yhteiskuntatieteellinen

Jaahas, eilen oli sitten yliopiston yhteiskuntatieteelliset pääsykokeet. Itse hain taloustiedettä lukemaan, koska kirja on melkein sama kuin mitä kauppakorkeaan on.

Kyllä täytyy sanoa, että aikamoista aliarvioimista tuo koe oli. Kokeeseen oli tosiaan yksi kirja (n. 200s) Ne jotka vähänkin ymmärtävät taloustieteestä voivat sanoa mielipiteensä seuraavista kysymyksistä joista koostui 3/4 koko kokeen pisteistä

1. Hintasäännöstely ja sen vaikutukset
2. BKT-hintaindeksi ja deflatointi
3. Monopolin voiton maksimointi

Ja loput 2p/kohta olivat Pitkän ajan Phillips, Pareto-optimi, EFO-malli, Tyvoima ja työvoimaosuus sekä huoltotase

Huh hah heijjaa... Tulee olemaan aika korkeat rajat
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös