Mainos

OY Suomi AB closed for business perjantaina 18.9.2015

• 63 870
  • 530

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Vähän ohi ketjun aiheen, mutta vain sen verran vähän, että uskallan kirjoittaa.

Nyt viikonlopun aikana olen erinäisistä medioista nähnyt tai lukenut parin eri liittojohtajan suusta, että ensimmäistä kertaa jäsenet ovat sankoin joukoin olleet yhteydessä ja seisovat mm. perjantain mielenilmauksen takana. Tänään viimeksi veturimiesten pomo jotain tämänsuuntaista uutisissa sanoi.

Mitenköhän tämä nyt oikeasti menee, kun aina aiemmissakin väännöissä on sanottu jäsenistön olevan vaatimusten takana jne.? Eikö se jäsenistö olekaan ihan oikeasti ollut lakkojen ja muiden takana ja päätöksiä on ollut tekemässä pieni änkyröiden porukka.

Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Osallistun SAK:n ja idiotian vastaiseen mielenilmaukseen ensi perjantaina tekemällä ahkerasti hommia. Kannustan kaikkia muitakin tolkun ihmisiä vastustamaan päämäärätietoisesti ay-liikkeen perseilyä.

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Osallistun SAK:n ja idiotian vastaiseen mielenilmaukseen ensi perjantaina tekemällä ahkerasti hommia. Kannustan kaikkia muitakin tolkun ihmisiä vastustamaan päämäärätietoisesti ay-liikkeen perseilyä.
Sama. Työni on osittain provisiopohjaista myyntityötä, joten tavoite on pistää ennätysmyynnit tauluun. Suomi nousuun.

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllähän nämä laajat mielenilmaukset on ihan ymmärrettäviä ja miksei olisi koska leikkaukset kohdistuvat juuri heikoimpaan osaan.

Tämä on aika kaksipiippuinen juttu. Toisaalta ymmärrän ihan täysin, että poliisit, lastentarhanhoitajat, ensihoitajat ja vanginvartijat osoittavat mieltään. Heihin nuo osuu aika kovasti ja nuo alat ovat sellaisia, että muutenkin niitä pitäisi tehdä houkuttelevammaksi kuin nyt ovat. Poliiseistakin alkaa ilmeisesti olla kohta jo pulaa, eikä noilla uudistuksilla alan houkuttelevuutta paranneta. Toisaalta taas paperimiesten, veturinkuljettajien tai raskaan kaluston kuljettajien (oma alani) kitinää en ymmärrä alkuunkaan. Ja kokonaisuutena jotainhan tässä taloustilanteessa on tehtävä, leikkaukset esim. julkisten alojen lomiin on ihan oikein ja sunnuntailisä on vanhentunutta käytäntöä, saisi poistaa kokonaan. Kuluja täytyy alentaa, mutta se täytyy sanoa että ei tämä kilpailukykyä paranna ollenkaan eikä uusia työpaikkoja näin luoda ihan joitakin marginaalisia poikkeuksia lukuunottamatta, että sikäli päättäjätkin voisivat puhua asioista niiden oikeilla nimillä.

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Aika näyttävästi ovat saaneet eri ammattiliitot polkaistua mielenilmaukset ja lakot päälle pienessä hetkessä. Luulisi kolmelle ässällekin välittyvän jonkinlaisen viestin tästä. En tiedä mikähän mahtaa olla tilanne tuolla oikeassa maailmassa, mutta itse (liittoon kuulumattomana työntekijänä btw) hämmästelen tätä AY-liikkeiden osaakseen saamaa pyhää vihaa. Linkittyykö ammattiyhdistysliikkeet niin voimakkaasti demareihin ja vasemmistoon yleisesti, vai mistä tuo kaikki kiukku kumpuaa? AY-liikkeet eivät nyt kuitenkaan ymmärtääkseni ole se alkuperäinen syy, miksi Suomi on kusessa ja jonka takia SSS nyt kurittaa duunaria.
AY-liikkeellä on ollut oma osansa tämän maan rakentamisessa, sitä tuskin kovin moni kiistää. Minusta on hyvä, että työntekijät järjestäytyvät, mutta nykyinen AY-liike keskittyy pelkästään saavutettujen etujen puolustukseen pyrkimällä estämään Sipilän hallituksen toimet ja ylipäätään kaiken Suomea uudistavan.

Huomautettakoon, että suhtaudun kriittisesti myös EK:n toimiin. Työmarkkinajärjestöjen ei tule mielestäni olla jokin vallan linnake, se on eduskunnan ja hallituksen tehtävä.

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Hoitoala ei taida vielä lakkoon osallistua. Pakko kyllä sanoa, että olen epäJatkislainen ja luultavasti osallistuisin lakkoon/mielenosoitukseen jos se olisi mahdollista/oma liittoni siihen osallistuisi. Olen kyllä näihin "talkoisiin" valmis osallistumaan, mutta en näillä ehdoilla (nyt me hoitsut ja mm. kaupan ala ollaan kohtuuttoman suuria maksajia). Lomarahan leikkausta en valittaisi.

Katsoin noita tilastoja ja ihan pelkkien lisien takia lähtisi keskimäärin yli 100€/kk. Sitten päälle se, että töiden takia helposti sairastaa sen muutaman kerran/vuosi (itse onneksi olen tähän astisen 3 vuoden urani selvinnyt alle 10 sairaslomapäivällä, yksi niistä viikon saikku pikku onnettomuuden takia).

Nyt on neljä(!) viikonloppua putkeen iltatöitä. Kai siitä nyt kuuluu korvaus saada? Ai ei vai?

Vähän hankaloittaa töihin menoa ensi perjantaina tuo VR:n lakko. Töihin toki mennään keinolla millä hyvänsä.
Toisaalta melkein toivoo että luuserikommarit romahduttaa tämän korttitalon nimeltä Suomi mahdollisimman pian. Sitten voi aloitaa uudelta pohjalta Eestin malliin.

Mr. Penguin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins, Blues, Kärpät, Leksand
Itse olisin mielelläni valmis talkoisiin enkä pistäisi vastaan lisien ja lomien vähnetämistä JOS myös rikkaatkin osallistuisivat talkoisiin. Tämä pelkkä pienituloisten ja tärkeintä työtä tekevien duunareiden kuritus ei vain ole oikein. Toivottavasti saan itsekin olla lakossa perjantaina, kaikki tuki lakkolaisille.

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Hoitoala ei taida vielä lakkoon osallistua. Pakko kyllä sanoa, että olen epäJatkislainen ja luultavasti osallistuisin lakkoon/mielenosoitukseen jos se olisi mahdollista/oma liittoni siihen osallistuisi. Olen kyllä näihin "talkoisiin" valmis osallistumaan, mutta en näillä ehdoilla (nyt me hoitsut ja mm. kaupan ala ollaan kohtuuttoman suuria maksajia). Lomarahan leikkausta en valittaisi.

Katsoin noita tilastoja ja ihan pelkkien lisien takia lähtisi keskimäärin yli 100€/kk. Sitten päälle se, että töiden takia helposti sairastaa sen muutaman kerran/vuosi (itse onneksi olen tähän astisen 3 vuoden urani selvinnyt alle 10 sairaslomapäivällä, yksi niistä viikon saikku pikku onnettomuuden takia).

Nyt on neljä(!) viikonloppua putkeen iltatöitä. Kai siitä nyt kuuluu korvaus saada? Ai ei vai?

Eihän hoitoalalla todellisuudessa mitään lakko-oikeutta olekaan, vaan hommat pyörii aivan samalla tavalla myös ns. lakon aikana, joten vaikeaa sinun olisi lakkoon osallistuakaan.

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itse olisin mielelläni valmis talkoisiin enkä pistäisi vastaan lisien ja lomien vähnetämistä JOS myös rikkaatkin osallistuisivat talkoisiin. Tämä pelkkä pienituloisten ja tärkeintä työtä tekevien duunareiden kuritus ei vain ole oikein. Toivottavasti saan itsekin olla lakossa perjantaina, kaikki tuki lakkolaisille.
Mullakin varmaan suurin vitutuksen aihe tuo epäreiluus. Ja kun monet työkaverit ovat 50+ vuotiaita ja selkeästi näkee että ovat paljon sairaslomilla koska työ on aiheuttanut tuki- ja liikuntaelinsairauksia. Hoitoalalla ylivoimaisesti suurin sairaspoissaolojen syy, ja se johtuu suurimmalta osin siitä että A) Ei ole oikeanlaisia tiloja, jotta hoitotyön voisi tehdä rikkomatta itseään ja b) henkilämitoitus on niin pieni, että usein joutuu tekemään yksin hoitotoimenpiteen johon tarvittaisiin kaksi, jotta työt ehtisi tehdä siihen iltaysiin mennessä.

Eihän hoitoalalla todellisuudessa mitään lakko-oikeutta olekaan, vaan hommat pyörii aivan samalla tavalla myös ns. lakon aikana, joten vaikeaa sinun olisi lakkoon osallistuakaan.
Näinhän se on.

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Ilolla tervehdin tätä mielenilmausta ja eittämättä olen mukana. Hallitus on osoittanut, ettei se ole lojaali Suomen kansalle, vaan EK:lle, joten tällaiset mielenilmaukset ovat välttämättömiä. On kerrassaan pöyristyttävää, että hallitus lähtee rajoittamaan yhdistymisvapautta poistamalla työntekijöiden edustajilta oikeuden neuvotella täysimääräisesti jäseniensä työehdoista.

Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Ilolla tervehdin tätä mielenilmausta ja eittämättä olen mukana. Hallitus on osoittanut, ettei se ole lojaali Suomen kansalle, vaan EK:lle, joten tällaiset mielenilmaukset ovat välttämättömiä. On kerrassaan pöyristyttävää, että hallitus lähtee rajoittamaan yhdistymisvapautta poistamalla työntekijöiden edustajilta oikeuden neuvotella täysimääräisesti jäseniensä työehdoista.

Hallitus tarjosi mahdollisuutta neuvotella, ei kelvannut. Hallituksen ei pidäkään olla lojaali Suomen kansalle, vaan se on sitä automaattisesti, kun ajaa Suomen valtion asiaa. Sen sijaan Ay-liike ei aja Suomen asiaa, vaan ainoastaan jäseniensä ja omien rahapussiensa asiaa.

Höylis

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Perseilyä Ay-liikkeeltä, ei yllätä yhtään. Loppuu Ay-liikkeeltä jäsenet kun työpaikat Suomesta karkaa, mutta mikäs siinä lakkoilkoot. Ei vaikuta itseeni mitenkään.

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Näinhän se on. Yksi syy lisää olla hemmetin huolissaan. Ei tietenkään omatuntokaan antaisi periksi vaan mennä jonnekkin 1000 kilometrin päähän rautatieasemalle hillumaan ja jättää
Meinaatko ettet saa? Jos olet sitä mieltä, niin sitten varmaan korvaus ei ole sinusta riittävä. Toivottavasti riittävän monen muun mielestä on.
Niin. Pieni laskelma yksinhuoltajalähärin tuloista (itse en sellainen ole, mutta moni kaveri on):
  • Tekee 80% listaa, eli 80% tunnit ja 80%kk-palkka. Hyvin yleinen sopimus määräaikaiselle lähärille/sijaiselle. KK palkka siis on n. 1600€ - verot! Tuohon pari sunnuntaita, niin palkka on 1800€ - verot (ehkä n.20%?) Eli rahaa jäisi vähän yli 1400€.
  • Tuolla siis jos pitäisi maksaa ne päivähoitomaksut (ovat muuten nekin kasvamassa), vuokra vähintään tilavaan kaksioon ja ainakin tällä alueella on pakko olla auto, jos meinaat pienet lapset saada kaupungin ainoaan vuoropäiväkotiin (julkiset eivät kulje, eivät ainakaan sellaisiin aikoihin että vuorotyöläinen saisi ne muksut tarhaan).
  • Syödäkin kai täytyisi. Ja joskus ehkä ostaa vaatteita. Ja kyllä itse ainakin haluan jotain harrastaakkin. Mut ei kai mun tartte!
  • Niin ja tosiaan - tällä systeemillä yksinhuoltajalla ei todellakaan olisi varmaa saada esim. viikon flunssaa. Siinä sitten hyvä mennä syöpäostatolle töihin, kun ei saisi potilaita tartuttaa. Hiukan hankala valinta varmaan - ruokaa lapsille vai vaarannatko potilasturvallisuuden?
EDIT: Siis jos sitten saa/joutuu tekemään vaikka kaksi sunnuntaita niin se on n. + 200€,,, Eli se nyt leikattava 50€kin (25% sunnuntailisästä) on oikeasti iso raha.

Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät

Ay liikekö sitten on lojaali Suomen kansalle? ihan oikeasti nyt..

Mitä sä höpiset? Suomen hallitus on sanut mandaatin kansalta, joka äänesti nykyiset hallituspuolueet enemmistöksi. Mitä sun mielestä olisi pitänyt leikata, jotta menobudjetti tasapainottuu? Mun mielestä leikattiin liian vähän. AY-liikkeen koomailut ei kuulu 2000-luvulle.

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Vaikka hallituksella epäilemättä on kansan mandaatti niin toteutuuko kansan tahto? Olen tässä demokratian asialla, en ay-liikkeen enkä opposition saati hallituksen asialla.

Hallitus tarjosi valtaa kahdesti oppositiossa oleville demareille, ei kelvannut. Hallituksen on pyrittävä vuorovaikutukseen työmarkkinajärjestöjen kanssa. Kyllä hallituksen on demareiden ja ay-liikkeen syyttelyjen sijasta myös katsottava itseään peiliin, miksei yhteiskuntasopimusta syntynyt. Mehän emme tiedä mitä neuvotteluissa puhuttiin. Jos neuvottelut perustuivat saneluun niin silloin se ei perustu demokratiaan. Toinen demokraattinen ongelma on perustuslaki valiokunnan rooli joka on poliittinen instituutti. Viimeisin käänne on että perustuslakivaliokunta aikoo tutkia hallituksen kaavailut. Jossain maissa perustuslakivaliokunta on sitoutumaton ja riippumaton instanssi. Siinä mielessä voidaan rehellisesti kyseenalaistaan, onko hallituksen kaavailut suomessa demokraattisesti äänestystuloksen mukaisia. Onneksi sentään perustuslain muutoksia ei istuva hallitus voi tehdä.
Sipilä vaan kuvittelee johtavansa valtiota kuin yritystä.

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko

samaa mieltä ja kannustan myös kaikkia muita; joille oma työ merkkaa muutakin kuin pelkkää palkkapussia; liittymään mielenilmaukseen.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Niin. Pieni laskelma yksinhuoltajalähärin tuloista (itse en sellainen ole, mutta moni kaveri on):
  • Tekee 80% listaa, eli 80% tunnit ja 80%kk-palkka. Hyvin yleinen sopimus määräaikaiselle lähärille/sijaiselle. KK palkka siis on n. 1600€ - verot! Tuohon pari sunnuntaita, niin palkka on 1800€ - verot (ehkä n.20%?) Eli rahaa jäisi vähän yli 1400€.
  • Tuolla siis jos pitäisi maksaa ne päivähoitomaksut (ovat muuten nekin kasvamassa), vuokra vähintään tilavaan kaksioon ja ainakin tällä alueella on pakko olla auto, jos meinaat pienet lapset saada kaupungin ainoaan vuoropäiväkotiin (julkiset eivät kulje, eivät ainakaan sellaisiin aikoihin että vuorotyöläinen saisi ne muksut tarhaan).
  • Syödäkin kai täytyisi. Ja joskus ehkä ostaa vaatteita. Ja kyllä itse ainakin haluan jotain harrastaakkin. Mut ei kai mun tartte!
  • Niin ja tosiaan - tällä systeemillä yksinhuoltajalla ei todellakaan olisi varmaa saada esim. viikon flunssaa. Siinä sitten hyvä mennä syöpäostatolle töihin, kun ei saisi potilaita tartuttaa. Hiukan hankala valinta varmaan - ruokaa lapsille vai vaarannatko potilasturvallisuuden?
Vaikka ei tuo tekemättömältä paikalta kuulosta tuokaan, niin mihin ne elatusavut on laskuista unohtuneet?

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Oikeasti myös lakkoilu kuuluu demokratiaan, kunhan se tapahtuu lain puitteissa, ja niin se ensi perjantaina menee. Ei tarvitse tukea lakkoa, mutta oikeutettu toimi se demokratiassa on. Ja nyt ei muuten lakkoilla leikkauksista vaan noista lakimuutoksista ja sopimusvapauden riistosta. Toki myös osin lakimuutosten sisällöistä, mutta niissähän ei ole leikkauksia julkisista menoista, ellei lisien leikkauksia lasketa niihin.

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Mitä sun mielestä olisi pitänyt leikata, jotta menobudjetti tasapainottuu? Mun mielestä leikattiin liian vähän.

Menobudjetti tasapainottuu? Tuntuu siltä, että termit ovat sinulla pahasti hukassa.

Esimerkiksi poskettomista maataloustuista olisi syytä leikata. Nythän hallitus toimii päinvastaisesti ja pistää biotalouden nimissä rahaa johonkin navettojen maalaamiseen. On hivenen vaikeaa ymmärtää niitä, jotka puolustavat nykyhallituksen toimia Suomen pelastamiseksi. Tai ainakin oma näkemykseni on se, että rahan siirtäminen huippuluokan tutkimuksesta ja koulutuksesta perunanviljelyyn ja navettojen kunnostamiseen on kestämätöntä ja taantumuksellista politiikkaa.

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaikka ei tuo tekemättömältä paikalta kuulosta tuokaan, niin mihin ne elatusavut on laskuista unohtuneet?
ihan suoraan sanottuna en tarkkaan noista elatusavuista tiedä, mutta oikeasti monella YH:lla nyt jo todella vaikea tulla toimeen lähihoitajan palkalla (etenkin jos tekee tuota osa-aikaista). Ilmeisesti myös kaupan aloilla on todella paljon näitä osa-aikaisia työntekijöitä (osa toki opiskelijoita, mutta ei kaikki).

Edelleen olisin valmis talkoisiin osallistumaan (paljoa) valittamatta, jos leikkaukset olisivat jakautuneet tasapuolisemmin. Sairaslomakarenssi myös huolestuttaa/pelottaa. Nyt jo yrittää moni puolisairaana olla töissä ihan velvollisuudentunnon takia.

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Joo, OAJ:n opiskelijajäsen olen vielä, mutta en enää huomenna. En todellakaan tue mitään pelleilyä edes periaatteen tasolla. Käytännössä ei olisi - kai - tarvinnutkaan, koska oppilailla on taksvärkki ja meillä koulutuspäivä. Saa nähdä, tuleeko tuohon jotain muutoksia.

Saman liiton jäsenenä tuen täysin lakkoa - mitään töitä en aio 11 eteenpäin tehdä. Heh, ja oikein mukavaa mainita tästä Jatkoajan mustapaitaosastolle :) Mutta onhan hallituksen toiminta niin yksipuolista, että mielenilmaus on paikallaan, vaikka sinällään pitkäaikaisemmassa lakossa ei järkeä olekaan.

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saman liiton jäsenenä tuen täysin lakkoa - mitään töitä en aio 11 eteenpäin tehdä. Heh, ja oikein mukavaa mainita tästä Jatkoajan mustapaitaosastolle :) Mutta onhan hallituksen toiminta niin yksipuolista, että mielenilmaus on paikallaan, vaikka sinällään pitkäaikaisemmassa lakossa ei järkeä olekaan.
Mutta hei - itsehän me ollaan alamme valinneet! Olisi pitänyt 6 vuotta sitten alaa valitetta arvata, että palkkaa leikataan ja töistä saadusta taudista rangaistaan. Voimme katsos kouluttautua uudelleen.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy