Jos työnantaja määrää mielenilmaukseen osallistumiseen, niin eiköhän se ole vähän pakko - kuului liittoon tai ei?Jos tuo olisi oikea lakko, ei kenelläkään olisi asiaa työpaikalle, suojatyö pl . Nyt, kun puhutaan mielenilmauksesta, tilanne on mielestäni toinen.
No, kuitenkaan se suunnittelu ei kestäne koko kahdeksaa tuntia? :D
No, kuitenkaan se suunnittelu ei kestäne koko kahdeksaa tuntia? :D
Kertokaapa tietämättömälle että mitä tapahtuu liittoon kuuluvalle työntekijälle joka lakosta huolimatta menee töihin? Eli voiko esimerkiksi opettaja pitääkkin tunnit ja saada siitä palkan?
Uskon että moni tilanteen ymmärtävä osallistuu työnseisaukseen vastentahtoisesti ryhmäpaineen alla.
Jos tuo olisi oikea lakko, ei kenelläkään olisi asiaa työpaikalle, suojatyö pl . Nyt, kun puhutaan mielenilmauksesta, tilanne on mielestäni toinen.
No mun pointti on se, että koulua tuskin avataan muutaman rikkurin takia. Ja kun koulu on kiinni, niin ei palkkakaan juokse.
Uskon että moni tilanteen ymmärtävä osallistuu työnseisaukseen vastentahtoisesti ryhmäpaineen alla.
Jos liitto on julistanut lakon (tai esim. ylityökiellon) ja liiton jäsen menee duuniin/tekee ylitöitä niin liitolla on oikeus potkia pois (joko suorilta tai varoituksen kautta).
Jep, se ahtaaja joka ei halua tuohon ryhtyä saa kyllä varmasti kuulla asiasta, ääritapauksissa jopa nyrkin kautta.
Kuulemma tuon sopimusvapauden takia pakkolakeja vastaan. Katotaan nyt, toivottavasti pääsee töihin. Mielenilmaukseen en mene, mutta jos koulu on suljettu, niin en mä sinnekään jaksa mennä turhan pantiksi istumaan.En ihan ymmärrä opettajien intoa lähteä mukaan lakkopuuhiin. Vai leikataanko heidänkin kahden ja puolen kuukauden kesälomaansa? Luulisi, että se porukka olisi ihan hiljaa, ettei heidän erityisasemaansa vaan kukaan kyseenalaistaisi.
Aika näyttävästi ovat saaneet eri ammattiliitot polkaistua mielenilmaukset ja lakot päälle pienessä hetkessä. Luulisi kolmelle ässällekin välittyvän jonkinlaisen viestin tästä. En tiedä mikähän mahtaa olla tilanne tuolla oikeassa maailmassa, mutta itse (liittoon kuulumattomana työntekijänä btw) hämmästelen tätä AY-liikkeiden osaakseen saamaa pyhää vihaa. Linkittyykö ammattiyhdistysliikkeet niin voimakkaasti demareihin ja vasemmistoon yleisesti, vai mistä tuo kaikki kiukku kumpuaa? AY-liikkeet eivät nyt kuitenkaan ymmärtääkseni ole se alkuperäinen syy, miksi Suomi on kusessa ja jonka takia SSS nyt kurittaa duunaria.
En ihan ymmärrä opettajien intoa lähteä mukaan lakkopuuhiin. Vai leikataanko heidänkin kahden ja puolen kuukauden kesälomaansa? Luulisi, että se porukka olisi ihan hiljaa, ettei heidän erityisasemaansa vaan kukaan kyseenalaistaisi.
Kertokaapa tietämättömälle että mitä tapahtuu liittoon kuuluvalle työntekijälle joka lakosta huolimatta menee töihin? Eli voiko esimerkiksi opettaja pitääkkin tunnit ja saada siitä palkan?
Itse olen viimeiset kymmenen vuotta ollut töissä omalla sopimuksella. Enkä edes usko että mikään liitto minun etujani ajaisikaan. Vaikka kuuluisinkin liittoon ja se sanoisi että minun pitäisi olla lakossa, niin en tosiaankaan olisi mikäli en itse näkisi tilanteen oleva sellainen että pitäisi töitä olla tekemättä.
Eli siis pakkokeinolakeja vastustetaan, ei varsinaisesti noita leikkauksia. Ymmärrän pointin, vaikka en juuri nyt kannatakaan mielenilmausta. Opettajat tekee kyllä ylitöitä, mutta halvemmalla kuin perustyön, joten sikäli ei tosiaan meitä koske ylityölisien leikkaukset;)Arkipyhiä taas ei kai muutenkaan lasketa työpäiviksi meillä, joten sikäli noidenkin osalta ihan sama mitä päätetään.Minäkään en ymmärrä tuota opettajien lakkoilua. 2,5 kuukautta lomaa, kaikki kirkolliset pyhät vapaalla, ei pakollisia sunnuntaitöitä eikä ne vissiin ylitöitäkään tee. Joten mihin nuo leikkaukset heillä osuu?