Mainos

OY Suomi AB closed for business perjantaina 18.9.2015

• 63 881
  • 530

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Toivottavasti tämä ay:n ja vasemmiston viime aikoina kylvämä immoslainen viharetoriikka ei nyt realisoidu väkivaltana. PAM uhkaili jo rikkurien saavan "köniin", mutta toivotaan ettei nämä liiton taholta tulleet pahoinpitelypuheet, muu somessa vellonut sota ja väkivaltaretoriikka toteudu mielenosoituksessa. Järkyttävää, että suvaitsevaisessa ja modernissa nyky-Suomessa saa lukea hurmoshenkisiä kannanottoja taistelusta, sodasta ja rikkurien muilutuksista.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hyvä juttu että koulut tuntuvat olevan auki. Mutta pikkaisen huolettaa se, että pääsevätkö kaikki ylioppilaskirjoituksiin perjantaina AKT:n perseilyn takia?
Kyllähän tuo hankaloittaa varmasti joidenkin pääsyä. Meilläkin on yksi suomenkielinen lukio johon jengiä puskee suht laajalta alueelta eikä kaikilla omaa kyytiä ole. No, eiköhän nuo ole ehtinyt miettiä kuntoon tässä viikon aikana. Omassa yläkoulussa puolestaan moni olisi aivan varmasti kotiin, osa syystäkin, seisauksen takia. Silti kyllä hupaisaa, ettei vanhempia kiinnostaa sen vertaa, että järkkäisivät viikon aikana kimppakyydit tms. muksuilleen, kuten @Jymäkkä viittasi. Meillä ei ongelmia aiheudu, kun sattui sopivasti taksvärkki.

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Palkka pitää ansaita myös korkeissa asemissa, eikä se aina ole kovin ruusuista. Tätä sitten kompensoivat raha, asema ja taloudellinen turvallisuus. Kukaan 5000+ euroa tienaava tuskin vaihtaisi paikkaansa kenenkään 2500 euroa tienaavan kanssa, vaikka saisi kaupanpäällisiksi tuplapitkät lomat ja kiinteät 8-16 -työajat.

Voi kuule, moni on vaihtanut työpaikkaa ja alaa. Eivätkä aina pakon edessä. Mun pointti oli siinä, että asiat eivät ole mustavalkoisia. Julkisen sektorin ulkopuolella tuppaa olevan yhä enenevässä määrin niin, että siellä kenkä heilahtaa, jos et tuota työnantajlle lisärvoa. Toki karstaa on sielläkin jäljellä ja moni muu voisi varmasti tehdä jonkun toisen duunit paremmin ja ansaitsisi paremmin sen viiden tonnin palkan. Mutta sellaista se elämä on, epätäydellistä. Pidin oman esimerkkini ulkopuolella kokonaan sitten nämä hyvä veli-verkoston ja poliittisen kentän palkkausmallit, jotka ovat jäänne menneisyydestä ja joista olisi pitänyt hankkiutua jo ajat sitten eroon.

Kiitollinen pitääkin olla, mutta kaikkeen ei tarvitse sen nimissä alistua. Ihminen tekee työtä elääkseen, ei päin vastoin.

Itse yritän ajatella asiaa niin, että vaikeina aikoina kannattaa laittaa se omaan napaan tuijottaminen sivuun ja lopettaa uhriutuminen. Alistuminenkin on suhteellista. Meidän vanhempamme ja isovanhempamme rakensivat meille hienon maan tunteja säästämättä ja laskematta. Ei ollut aikaa miettiä, miltä minusta nyt tuntuu, vaan duunia tehtiin peräsuoli ulkona, jotta lapsilla olisi parempi tulevaisuus. Siitä maksoi moni kovan hinnan enkä mitenkään varauksettomasti ihaile itsensä likoon laittamista jatkuvasti, mutta silti olen sitä mieltä, että moni voisi lopettaa vinkumisen ja pistää haalarit niskaan.

Viimeisestä lauseesta samaa mieltä, vaikka työelämän vaatimukset eivät tätä välttämättä tuekaan.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nythän hallituksen leikkaukset kohdistuvat erityisen kovasti esim. Tekesiin ja yliopistoihin. Jopa Raimo Sailas kritisoi hallitusta nimenomaan korkeimpaan tutkimukseen kohdistuvista leikkauksista. Ja olet ihan oikeassa, että tällä hetkellä ei ole tarpeeksi laadukkaita tuotteita tai niitä ei osata markkinoida. Nokiahan meni alas nimenomaan johdon osaamattomuuden takia, kun ei pysytty mukana älypuhelinkehityksessä. Mutta ei ongelmaa korjata etsimällä syitä siellä, missä niitä ei ole eli työntekijöiden palkoista. Ei palkkatason alentamisella ole yksinkertaisesti monenkaan tutkijan mukaan minkäänlaista positiivista vaikutusta, päinvastoin se leikkaa kotimaista kysyntää. Ja tämä ei ole haitaksi ainoastaan työntekijöille vaan esim. myös pienyrittäjille. Tässä suhdannetilanteessa ei nimenomaan saisi leikata millään tavalla jo ennestään heikkoa kysyntää vaan itse asiassa pitäisi toimia aivan päinvastoin.
Hyvä viesti. Kiitos.

Täysin samaa mieltä olen Nokiasta ja muutenkin. Paitsi, että eihän työntekijöiden palkasta leikkaaminen tarkoita, että syylliset Suomen tilaan olisivat työntekijöissä. Työntekijät ja heidän maksamat veronsa pyörittävät Suomea, joten on luonnollista, että näihin kosketaan kun halutaan vaikuttaa taloudellisesti johonkin. Tietenkin kotimainen kysyntä laskee, mutta samalla laskee myös työntekijän kustannus työnantajalle, sekä julkisen hallinnon kulut. Jos kysynnän vaikutus olisi merkittävämpi kuin tuo kustannusten laskeminen, niin palkkojahan kannattaisi nostaa rajattomasti. Näin ei kuitenkaan tietenkään ole. Toki voidaan erottaa toisistaan lyhytnäköinen elvytys sekä pitkän tähtäimen rakenneuudistus, eli elvyttää nyt ja tehdä rakenneuudistus myöhemmin kun lamasta ollaan selvitty, mutta kuka oikeasti uskoo, että kun talous on elvyttämällä saatu nousuun niin sen jälkeen tehtäisiin tarvittavat muutokset? Hah!

Tekes-rahoituksen lisäämisellä ei välttämättä ole mitään vaikutusta innovatiivisuuteen ja tuotteiden parantumiseen. Jos oikeasti olisi hyvä tuote, niin kyllä se breikkaa markkinoilla ilman tällaista rahoitustakin. Itse olen töissä valtion organisaatiossa, joka saa myös tekes-rahoitusta ja enpä nyt menisi sanomaan, että hyvin on kohdennettu.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tuo logiikkaa, että työntekijöiden palkan leikkaus tarkoittaisi heidän olevan jollain tavalla syyllisiä on hassu. Palkkaa on menestysvuosina kiistattu nostettu. Sitten täällä on vasemmiston suulla moneen kertaan todettu, että menestys on kiinni johtamisen laadusta. Kakkua ei kuitenkaan voi sekä syödä että säästää.

Joko palkka ja "syyllisyys" kulkevat käsi kädessä, jolloin palkan laskeminen menestyksen lakattua on oikeutettua TAI sitten palkka ja syyllisyys eivät liity toisistaan, jolloin palkankorotukset eivät ole hyvinä aikoina olleet "ansaittuja" (vaan silloin on jaettu hyvää kaikki), jolloin niiden laskeminen on myös hyvien aikojen loputtua oikeutettua. Loogista rakas Watson.

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
En viitsi edes linkata, mutta tuo "palkansaajien lista hallitukselle". Tarkoitushan olisi parantaa kilpailukykyä, tuossa listassa ei ole yhtään kohtaa joka parantaisi kilpailukykyä. Lisäksi tuo kommentointi "korttipelin tyyliin eliminoidaan samanarvoiset kortit" kertoo hyvin paljon kyseisten harrastelijoiden tavotteista. Eli leikkauksia ei edes haeta, eikä kilpailukykyparannusta, vaan vaaditaan parempia etuja. Okei, jäsenten edustaminen on heidän tehtävänsä, mutta ellei oikeasti itse voida ehdottaa edes yhtä leikkausta "omaan pesään", niin heikolla pohjalla neuvottelutunnustelut ovat.

Eli SSS:ltä hyvä päätös puskea nuo läpi vaikka väkisin.

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mainitaan nyt tässäkin ketjussa, että aika mielenkiintoinen tämä asetelma huomista "yhteistä" mielenilmausta silmälläpitäen. Sttk ja Akava ovat käytännössä jo toinen jalka neuvottelupöydän alla, toisin kuin SAK...

Firmassa oli eilen kysely haluaako olla kokopäivän kotona vai kaksi viimeistä tuntia. Innokkaasti porukka oli kokopäivän kannalla, hei, ei tarvi tulla töihin! Pari tyyppiä oli kuulemma lukenu Iltalehdestä että ois joku lakko tai jotain.. Hyvin ovat perillä asiasta. Ainoat leikkaukset jotka koskee meitä ovat kaksi arkipyhää, ja nyt jäädään palkattomalle vapaaehtoisesti.

Ei Helvetti, nyt mielenilmaus lässähtää melkein tyystin koska työntekijän pitää käydä tekeeen siitä ilmoitus vuoropäällikölle. Tämä hirveän mutkikas ja epämieluisa tehtävä on saanut aikaan kovan suhinan kun takit ovat kääntyneet. "No emmä sit jaksakkaan lähteä, sama kai se on olla sitte töissä"

Laskin että mun lisäksi ei olisi jäänyt kuin pari tyyppiä vuoroon, nyttemin taitaa kaikki jäädä.

Ei Helvetti, nyt mielenilmaus lässähtää melkein tyystin koska työntekijän pitää käydä tekeeen siitä ilmoitus vuoropäällikölle. Tämä hirveän mutkikas ja epämieluisa tehtävä on saanut aikaan kovan suhinan kun takit ovat kääntyneet. "No emmä sit jaksakkaan lähteä, sama kai se on olla sitte töissä"

Laskin että mun lisäksi ei olisi jäänyt kuin pari tyyppiä vuoroon, nyttemin taitaa kaikki jäädä.
Tämähän se. Siinä kuitenkin moni miettii siltäkin kannalta, kuten oikein onkin, että kyllähän näiden mielensä ilmaisijoiden nimet ja naamat jäävät työmaalla mieleen. Sitten kun tulee tilanne eteen, että joudutaan lomautuslappuja tai potkuja jakelemaan, niin eiköhän ensisijaisesti pyritä pitämään ne, joita työnteko kiinnostaa.

Noh, tottahan tuokin on, pistää hieman naurattaa kun parille tyypille jotka eivät alunperinkään aikoneet osallistua mielenilmaukseen käytiin pitkin viikkoa irvailemassa ja vittuilemassa. Pilke silmäkulmassa toki.

Suosikkijoukkue
Paikalliset
Ei Helvetti, nyt mielenilmaus lässähtää melkein tyystin koska työntekijän pitää käydä tekeeen siitä ilmoitus vuoropäällikölle. Tämä hirveän mutkikas ja epämieluisa tehtävä on saanut aikaan kovan suhinan kun takit ovat kääntyneet. .

Noin myös meillä. Esimiehelle piti ilmoittaa eiliseen iltapäivään mennessä aikooko osallistua mielenilmaukseen. Palkanlaskenta tarvitsee tiedon koska miekkariin osallistumisaika on omaa aikaa joka vähennetään palkasta.

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hyvä viesti. Kiitos.

Täysin samaa mieltä olen Nokiasta ja muutenkin. Paitsi, että eihän työntekijöiden palkasta leikkaaminen tarkoita, että syylliset Suomen tilaan olisivat työntekijöissä. Työntekijät ja heidän maksamat veronsa pyörittävät Suomea, joten on luonnollista, että näihin kosketaan kun halutaan vaikuttaa taloudellisesti johonkin. Tietenkin kotimainen kysyntä laskee, mutta samalla laskee myös työntekijän kustannus työnantajalle, sekä julkisen hallinnon kulut. Jos kysynnän vaikutus olisi merkittävämpi kuin tuo kustannusten laskeminen, niin palkkojahan kannattaisi nostaa rajattomasti. Näin ei kuitenkaan tietenkään ole.

Tietty palkkamaltti on hyvä säilyttää ja sehän on säilytettykin viime vuosien maltillisten palkkaratkaisujen myötä. Ja tätä kehitystä ay-liikkeellä olisi myöskin ollut täysi valmius jatkaa, ennen kuin hallitus löi pöytään nämä esityksensä. Mutta ei palkkoja leikkaamalla tässä suhdannetilanteessa voida saada taloutta nousuun vaan se laskee entisestään hiipunutta kotimaista kysyntää. Kysynnän vaikutus on nimenomaan tässä suhdannetilanteessa erittäin keskeinen ja tästä on hyvin suuri konsensus taloustieteen parissa (pankkiekonomisteja ei lasketa).

Tadu kirjoitti:
Tekes-rahoituksen lisäämisellä ei välttämättä ole mitään vaikutusta innovatiivisuuteen ja tuotteiden parantumiseen. Jos oikeasti olisi hyvä tuote, niin kyllä se breikkaa markkinoilla ilman tällaista rahoitustakin..

Toki kohteet kannattaa valita tarkkaan ja niin edespäin, rahaa menee hukkaankiin varmasti joo, mutta kyllä valtion panostuksilla voi olla merkittävä rooli. Amerikkalaisprofessori Mariana Mazzucato on osoittanut, että itse asiassa jopa USA:n liittovaltiolla on ollut merkittävä roolinsa vaikkapa sikäläisen elektroniikkateollisuuden kehityksessä (siis esim. Applen käyttämistä sovelluksista monet on kehitetty alun perin liittovaltion projekteissa). Tämä tarkoittaa juurikin panostuksia tutkimus- ja tuotekehittelyyn, jonka kautta uutta teknologiaa ja innovaatioita (hah, käytinpä sitäkin sanaa) syntyy.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Onko joku teistä ollut Vantaan kentällä viime aikoina? Onko siellä minkälainen tiedotus menossa? Niin tässä vain käy, että on todella paljon turisteja mitkä kuulevat asiasta vasta perillä ja sitten kestää todella pitkään päästä kämpille ja alkaa vituttaa.

Pieni asia ehkä, mutta sen saa aika isoksi kertomalla fasessa kuinka Suomessa ei toimikaan yhtään mikään, vaikka mielikuva oli toinen. Joku määrä reissuja jää tekemättä lähiaikoina ja jotkut aasialaiset eivät vaihda enää koskaan Vantaalla, kun joutuu säätämään ja ei ehdikään sinne kokoukseen.

Fremont

Jäsen
Sitten kun tulee tilanne eteen, että joudutaan lomautuslappuja tai potkuja jakelemaan, niin eiköhän ensisijaisesti pyritä pitämään ne, joita työnteko kiinnostaa.
Yhdenvertaisuuslain mukaan ketään ei saa syrjiä ammattiyhdistykseen kuulumisen perusteella, ja työnseisauksen ollessa täysin laillinen potkujen/lomautuksen kohdistaminen tällaiseen henkilöön tarkoittaa työoikeutta työnantajalle. Itse asiassa nyt juuri kannattaa jäädä pois töistä, ja mahdollisten irtisanomisten osuessa kohdalle kaivaa tämä syrjintänä esiin.

Yhdenvertaisuuslain mukaan ketään ei saa syrjiä ammattiyhdistykseen kuulumisen perusteella, ja työnseisauksen ollessa täysin laillinen potkujen/lomautuksen kohdistaminen tällaiseen henkilöön tarkoittaa työoikeutta työnantajalle. Itse asiassa nyt juuri kannattaa jäädä pois töistä, ja mahdollisten irtisanomisten osuessa kohdalle kaivaa tämä syrjintänä esiin.
Mitä syrjintää? Eihän siinä ketään syrjittäisi. Ainoastaan tuotannollisesti ja/tai yhteishengen kannalta heikoimmat lenkit poistettaisiin ensimmäisinä.

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mainittakoon nyt täällä, että Helsingin yliopistolla osallistutaan jossain kumbaya-hengessä tämän päivän sessioihin, kuulemma "valtaamalla Porthania" kello 13 alkaen. Tällainen viesti oli tullut minullekin sähköpostiin jonkin vanhan yliopiston sähköpostilistan kautta.

Mukaan voi ottaa kuulemma makuupussin...

Fremont

Jäsen
Mitä syrjintää? Eihän siinä ketään syrjittäisi. Ainoastaan tuotannollisesti ja/tai yhteishengen kannalta heikoimmat lenkit poistettaisiin ensimmäisinä.
Mikäli irtisanominen tapahtuu lailliseen työnseisaukseen osallistumisen perusteella, kyseessä on syrjintä. Tuohan on myös naurettavan helppo todistaa koska paikalliselta luottamusmieheltä löytyy työvuoroluettelo, jonka toimittaminen sekin on työnantajan laillinen velvollisuus ja laiminlyönnistä seuraa sakko. Ei tässä sinun tai kenenkään muunkaan vouhkaajan mielipidettä kysellä, homma hoidetaan lainmukaisesti. Lakia rikkovista työnantajista kuuluukin kannella aluehallintoviraston työsuojelutarkastajalle.

12961

Jäsen

Työnantajahan pitää tälläisessä tilanteessa turpansa kiinni ja naamansa alusta loppuun peruslukemilla, jotta näyttöä syrjinnästä ei ole eikä tule.

Työnantajana/omistajana olen ihan tyytyväinen. Istun AKT:n alaista TES:ta (työnseisaus piti olla osalla klo 03-03 ja 06-18) soveltavan firman konttorilla ja töihin on tullut 20 kpl 21 työntekijästä. "Liiton mies" on saikulla, ei tainnut kehdata sanoa lakkoilevansa.

Toisessa firmassa sovelletaan Kaupan alan TES:ta, joten vaikutukset nähdään klo 11. Oletan, että sielläkin osallistumisprosentti 49 työntekijästä on vastaavaa luokkaa.

Molemmissa taloissa työehdot ovat huomattavasti TES:ssa sovittua paremmat. Työsuhteen keski-ikä on yli 8 vuotta eikä ketään ole koskaan tarvinnut irtisanoa tai lomauttaa.

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ajelin äsken Lohjalta Helsingin keskustaan. Normaalisti ruuhka alkaa Espoon Ikean kohdalla, nyt sai ajella hiljentämättä maaliin asti. Myös esim. Mannerheimintie täysin ruuhkaton. Varasin sellaisen parikymmentä minuuttia enemmän aikaa kuin normaalisti ja olin töissä 45 minuuttia etuajassa. Radiossa toki kerrottiin, että ruuhkautuminen on alkanut.

Mikäli irtisanominen tapahtuu lailliseen työnseisaukseen osallistumisen perusteella, kyseessä on syrjintä. Tuohan on myös naurettavan helppo todistaa koska paikalliselta luottamusmieheltä löytyy työvuoroluettelo, jonka toimittaminen sekin on työnantajan laillinen velvollisuus ja laiminlyönnistä seuraa sakko. Ei tässä sinun tai kenenkään muunkaan vouhkaajan mielipidettä kysellä, homma hoidetaan lainmukaisesti. Lakia rikkovista työnantajista kuuluukin kannella aluehallintoviraston työsuojelutarkastajalle.
Kuten jo 12961 kertoikin, eihän tuo se syy ole. Kuten sanoitkin, se olisi syrjintää. Sen sijaan syy on, kuten sanoinkin, heikko tuottavuus ja/tai vaikutus yhteishenkeen.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ajelin äsken Lohjalta Helsingin keskustaan. Normaalisti ruuhka alkaa Espoon Ikean kohdalla, nyt sai ajella hiljentämättä maaliin asti. Myös esim. Mannerheimintie täysin ruuhkaton. Varasin sellaisen parikymmentä minuuttia enemmän aikaa kuin normaalisti ja olin töissä 45 minuuttia etuajassa. Radiossa toki kerrottiin, että ruuhkautuminen on alkanut.
Meidän firmassa arviolta 2/3 tekee etätöitä tänään. Lännestä saapuvista iso osa varmaan on sellaisissa hommissa, että etätyöt ovat mahdollisia. Idästä pääsi hyvin aamulla polkupyörällä perille. Paljon oli pyöräilijöitä ja juoksijoita kuitenkin liikenteessä.

Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Itse yritän ajatella asiaa niin, että vaikeina aikoina kannattaa laittaa se omaan napaan tuijottaminen sivuun ja lopettaa uhriutuminen. Alistuminenkin on suhteellista. Meidän vanhempamme ja isovanhempamme rakensivat meille hienon maan tunteja säästämättä ja laskematta. Ei ollut aikaa miettiä, miltä minusta nyt tuntuu, vaan duunia tehtiin peräsuoli ulkona, jotta lapsilla olisi parempi tulevaisuus. Siitä maksoi moni kovan hinnan enkä mitenkään varauksettomasti ihaile itsensä likoon laittamista jatkuvasti, mutta silti olen sitä mieltä, että moni voisi lopettaa vinkumisen ja pistää haalarit niskaan.
Hyvin sanottu. Työlle tulee aina antaa sen ansaitsema arvo ja asialliset hommat on hoidettava, huvitti tai ei. Itse en ole missään vaiheessa valittanut itse leikkauksista (vaikka ne ovatkin perkeleen typerästi kohdennettuja), vaan ainoastaan työntekijäpuolen sivuuttamisesta. Jos asioista päästään yhteiseen sopuun, "vikinä" loppuu veitsellä leikaten ja hihat kääritään saman tien.

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kuten jo 12961 kertoikin, eihän tuo se syy ole. Kuten sanoitkin, se olisi syrjintää. Sen sijaan syy on, kuten sanoinkin, heikko tuottavuus ja/tai vaikutus yhteishenkeen.

Valitettavasti olet työoikeuskäytännön osalta väärässä, vaikka saivartelet miten. Syrjintäolettama syntyy tällaisessa tapauksessa helposti ja näyttötaakka on käytännössä jokaisessa tuollaisessa tapauksessa työnantajalla. Onneksi kuitenkin työnantajat toimivat tällaisessa fiksummin kuin palstakirjoittajat "neuvovat", ja ymmärtävät tilaisuuden luonteen.

Jeffrey

Jäsen
Tässä olen jo tovin ihmetellyt tätä tämän lakon teemaa: "Tätä ei voida hyväksyä, että nämä leikkaukset osuvat matalapalkkaiselle naisvaltaiselle alalle! Me sairaanhoitajat, Poliisit ja Palomiehet olemme tämän yhteiskunnan selkäranta, tuki ja turva, joka pitää huolen siitä että apua saa 24/7."

Tulkaas nyt joku selittämään, vai onko tuo naisvaltaisuus pelkkää propagandaa?

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Tässä olen jo tovin ihmetellyt tätä tämän lakon teemaa: "Tätä ei voida hyväksyä, että nämä leikkaukset osuvat matalapalkkaiselle naisvaltaiselle alalle! Me sairaanhoitajat, Poliisit ja Palomiehet olemme tämän yhteiskunnan selkäranta, tuki ja turva, joka pitää huolen siitä että apua saa 24/7."

Tulkaas nyt joku selittämään, vai onko tuo naisvaltaisuus pelkkää propagandaa?

Niin no. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että sairaanhoitajien, poliisien ja palomiesten määrä pitäisi puolittaa ja sen lisäksi näiden palveluista pitäisi asiakkaiden maksaa käypä hinta.Tällä ratkaisulla talouden ongelmat helpottaisivat huomattavasti.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy