Vaan minun pitää painaa tarvittaessa yötäpäivää, viikonpäivästä tai pyhästä riippumatta töitä niin kauan, että hommat saadaan tehdyksi. Ei kukaan minulle maksa mitään ylityölisää, ei kukaan maksa minulle mitään ilta/viikonloppulisää, eikä kukaan maksa minulle mitään pyhätyökorvausta. Tuo minun tekemä ylimääräinen työ ei näy palkkakuitissani millään tavalla. Osalla alalla toimivista yrityksistä on sentään käytössä työaikapankki, ja ylityöt voi sitten pitää ylimääräisenä lomana, kaikilla ei ole käytössä tätäkään.
Kaikki kunnioitus kaikille vuorotyötä tekeville, mutta jo se, että ylitöistä/iltatöistä/viikonlopputöistä maksetaan jotain ekstraa, on jo huikea bonus, ja vain harvojen herkku. Juuri sen takia tämän edun pienoisen leikkaamisen aiheuttama häly on monen mielestä melko käsittämätön.
Tuo on kyllä sinällään mielenkiintoinen tilanne, että miksi ihmiset suostuvat tuohon. Ei sillä ettenkö kunnioittaisi jokaista jolla on hyvä työmoraali. Kai tuo alkaa tuossa vaiheessa olla jo neuvottelukysymys, että joko pidetään hiljaisempina aikoina ylityöt vapaina tai maksetaan enemmän. En minä näe yksittäisen työntekijän kohdalla tuossa mitään järkeä ja kun näistä liitoista on paljon puhuttu, niin jos niitä ei olisi niin aikamonen työelämä olisi tuollaista. Tunnen aika monta ihmistä kaupan alalta, jotka tekivät tuota, eli viittäkymmentä tuntia 35 tunnin liksalla. Nauttivat toki noista lisistä, mutta peruspalkka oli n. 200e kahdesta tonnista suuntansa. Itsellä joustovara hieman kärsi siinä, kun toiseen suuntaan sitä joustoa ei ollut. Ei tuo lopulta kovin fiksua ole, anteeksi nyt vain, vaikka liksa olisi millainen.
Toki ainahan on mukava valittaa omasta huonosta tilanteestaan ja alistaa muut samaan, kun mullakin on asiat huonosti.
Itse en näistä leikkauksista järin paljon kärsisi, mutta mielestäni ne on silti väärin suunnattu ja olen niitä vastaan sen takia.
Toki on kaunis ajatus, että kun saadaan nuo liitot nyt ensin polvilleen, niin Suomi lähtee nousuun ja kaikilla on kivaa. Rapakon toisella puolella talous nousee ja ihan sillä tavallisella sukan kuluttajalla, johon suurin osa kuuluu, niin ei ihan hirveän rattoisasti mene. Voi olla että ne leikkaukset iskevät joskus ikävästi myös omalle kohdalle, eikä niistä haluta neuvotella. Täällä on aika paljon syyllistetty laiskoja työntekijöitä, mutta on niitä myös niitä opportunistisia yritysjohtajia holding yhtiöineen ja epäpäteviä esimiehiä. EK on ihan varmasti valmis ulosmittaamaan kaiken hyödyn mitä tästä tilanteesta on otettavissa, eikä se välttämättä tarkoita sitä suurinta hyötyä Suomen kannalta, vaan heidän jäsenryhmiensä.
Vähennetään niitä arkipyhiä, leikataan lomarahoja, tehdään sairaslomille jotain ja tehdään monta muutakin asiaa, mutta yhteistyössä eikä millään sanelupolitiikalla. Sitä kautta niitä saadaan niitä hyvän työmoraalin omaavia duunareita ja tekijöitä, eikä tällä nykypolitiikalla.
Suoraan sanottuna ärsyttää tuo AKT:n lähtö tähän mielenilmaukseen, koska turha tässä on koko yhteiskuntaa päiväksi pysäyttää. Näyttää vain että AY-liike on olemassa, eikä hyväksy tätä nykysuuntausta. Tuo on ihan luonnollinen reaktio, kun AY-liikkeen olemassa olo on uhattuna.