Ei ole tarkoitus arvostella, ihan vaan aidosti ihmetellen kysyn, että miten hemmetissä netistä kannattaa tilata vaatteita ja varsinkin kenkiä kun sovittamisen mahdollisuutta ei ole? Ainakin mun epämuodostuneelle kropalle huonosti-istuvan vaatekappaleen mahdollisuus on pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Toki tuo palautusoikeus auttaa asiaa, mutta eihän sekään vaivatta hoidu?. Olen siis itsekin tilaillut netistä kamaa mm. retkeilyyn, moottoripyöräilyyn, musahommiin, elektroniikkaa jne, mutta vaatteiden osto ei ole käynyt edes mielessä. Olenko (taas) tipahtanut ajan hermoilta?
Palautusoikeus auttaa asiaan. Jos tilaa ulkomailta verkkokaupoista, joihin ei ole palautusoikeutta, voi maksaa Paypalilla, joka vielä palauttaa tilaajalle palautuksen postikulut kun tätä vaan hakee. Kannattaa googlata paypalin return funding vai miten se nyt menikään.
Itse tykkään tilata vaatteita netistä, koska Suomen tarjonta on todella huonoa. Netin tarjonta on parempaa, hinnat matalampia ja tarjoustuotteita ei tarvitse samalla tavalla kahlata läpi, vaan voi filtteröidä esimerkiksi merkin tai vaatekappaleen mukaan. Kenkien koossa taasen jokaisella on "peruskoko", jonka voi mitata amerikkalaisella brannock-laitteella "kunnon kaupassa" tai joillain suutareilla. Tilattavien kenkien kokoja voi sitten netissä googlailla miten vertautuvat tämän laitteen antamaan kokoon. Toki eihän tuokaan systeemi ole 100 %, vaan sovittamalla parhaiten selviää. Joissain kaupoissa yleensä laadukkaampien vaatteiden kohdalla on myös tarkat mitat verkkokaupassa, joita voi verrata omiin vastaaviin vaatteisiin. Esimerkiksi housuista voidaan kertoa vyötärön mitta, reiden leveys sekä lahkeen leveys ja miten nämä mitat on saatu. Näitä mittoja sitten voi verrata omien housujen mittoihin. Joidenkin kauppojen asiakaspalvelustakin antavat kokosuosituksia kun vaan kysyy.
Palauttamisrumbassa on aina hommaa, mutta niin on kaupassa käynnissäkin. Mieluummin itse sovittelen vaatteita kotona rauhassa. Toki jos oma kroppa on "haastava", niin silloin netistä tilaaminenkin on haastavaa. Bleisereitä ja puvun takkeja en itse tilaa netistä, koska näissä istuvuus on vaan haastava saada oikein. Oikeastaan kaiken muun tilaan verkosta. Tänään hain itseasiassa postista kolmet Zalando Loungelta tilaamani Ben Shermanin housut, jotka kaikki istuivat mainiosti. OVH-hinnat ovat 100 euroa pari, mutta nämä kolme paria sain yhteensä 100 eurolla. Vaikka näistä kahdet housut joudun viemään ompelijalle lyhennettäväksi, oli tämä aika hyvä diili.
Summa summarum. Molemmissa tavoissa on hyvät ja huonot puolensa. Ei siinä ole mitään väärää eikä se ole merkki ajan hermolta tipahtamisesta jos käy kaupassa shoppailemassa.
@Tadu vinkki noista UNIQLON vaatteista on hyvä... kohtuu laadkukasta hyvällä hinnalla. En ole netistä tilaillut enkä sitä puolta tiedä, mutta Aasiassa kun pääsin vierailemaan eräässä Uniqlon myymälässä niin pettymys oli melkoinen havaitessani (siis ainakin tässä kyseisessä myymälässä) kokojen loppuvan käytännössä eurooppalaiseen L-kokoon. se kannattaa ottaa huomioon, että heidän mainostamansa XL on "Asian-XL" (ellei sitten Eurooppaan ole laitettu oma kokoluokitus - käsittääkseni kyseeessä on japsi-firma)? Asian XXL kokoja (eli eurooppalainen XL ei liikkeessä ollut edes tarjolla.
Hyvä kysymys, johon annan vastauksen mielelläni. Uniqlolla on tosiaan oma kokojärjestelmä Euroopassa. Aasian Uniqlon koot ovat eurooppalaisia vastaavia kokoa pienempiä sekä vielä pari senttiä lyhyempiä. Olen käynyt Uniqlossa muutaman kerran Japanissa sekä tilannut Euroopan verkkokaupasta vaatteita, joten tämän voin todeta olevan oikein. Vaikka olen eurooppalaisittain M-kokoa (180/78), niin Japanissa piti aina ottaa L-koko, ja näissäkin paidat olivat useasti liian lyhyitä. Uniqlon verkkokaupasta olen tilannut tavaraa M-koossa ja se on aina ollut sopivaa. Euroopan verkkokaupasta voisiis huoletta tilata omaa kokoa.