Ostoksilla nettikaupassa

  • 178 769
  • 570

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tori.fi ja asiointi Torin viestintäkanavien ulkopuolella, mites on? Jostain syystä myyjä haluaa asioida sähköpostilla tai tekstarilla ja sopia tavaran noudon sitä kautta. AirBnB:ssä vastaavat ainakin olivat jossain vaiheessa liikkeellä huijausmielessä, jottei jälki jää systeemiin, mutta onko vastaavaa Torissa? Kyseessä on pieni ostos ja maksaisin sekä noutaisin itse, mutta en ala edes asioimaan mielelläni, kun en ymmärrä viestintää. Vai onko tämä ihan tavallista? Itse vasta pari kertaa käyttänyt Toria ja molemmilla kerroilla homma hoitui sen omalla viestimellä.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tori.fi ja asiointi Torin viestintäkanavien ulkopuolella, mites on? Jostain syystä myyjä haluaa asioida sähköpostilla tai tekstarilla ja sopia tavaran noudon sitä kautta. AirBnB:ssä vastaavat ainakin olivat jossain vaiheessa liikkeellä huijausmielessä, jottei jälki jää systeemiin, mutta onko vastaavaa Torissa? Kyseessä on pieni ostos ja maksaisin sekä noutaisin itse, mutta en ala edes asioimaan mielelläni, kun en ymmärrä viestintää. Vai onko tämä ihan tavallista? Itse vasta pari kertaa käyttänyt Toria ja molemmilla kerroilla homma hoitui sen omalla viestimellä.

Itse olen tehnyt torin kautta molempiin suuntiin yhteensä noin 10 kauppaa, ja yhteydenotot ovat hoituneet täysin kirjavasti joko Torin oman viestintäsovelluksen tai tekstiviestien ja puhelimen kautta. Joka kerta kaikki on hoitunut täysin mallikkaasti. Ei siis syytä huoleen, jos minulta kysytään.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo ja itse kyllä jos jotain myisin tai ostaisin torin kautta pyrkisin ensimmäisen yhteydenoton jälkeen siirtyä puhelimen kautta yhteydenpitoon sillä tuommoisien sivustojen omiin viestintäkanaviin helposti viestit hukkuu ja vastausajat nousee eikä heti tiedä kuinka tosissaan toinen on, suora yhteydenpito helpottaa aika paljon asioita. Eli yleensä whatsapp, tekstiviesti tai soitto on se kätevin. Lisää jo paljon luotettavuutta ettei anonyymisti sovelluksen keskustelussa ja sitten on jo viestintälinja auki jos sattuukin tulemaan vaikka joku este juuri ennen myyntihetkeä tai ei löydyä sovittuun paikkaan ym..
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pienestä kaupasta kyse. Tekisin maksun mobilepaylla; numero vaikuttaa prepaid-numerolta (0449-), kun näpyttelen numeron mobilepaylle, niin antaa ihan myyjään sopivan nimen. Kysymykseni kuuluu, voiko prepaid-numeron tai mobilepay-tilin rekisteröidä ihan millä nimellä huvittaa ilman sen suurempia henkilöllisyyden tarkastamisia?
 
Viimeksi muokattu:

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Pienestä kaupasta kyse. Tekisin maksun mobilepaylla; numero vaikuttaa prepaid-numerolta (0449-), kun näpyttelen numeron mobilepaylle, niin antaa ihan myyjään sopivan nimen. Kysymykseni kuuluu, voiko prepaid-numeron tai mobilepay-tilin rekisteröidä ihan millä nimellä huvittaa ilman sen suurempia henkilöllisyyden tarkastamisia?
Kyllähän mobilepay pankkitunnukset vaatii rekisteröintiin, eli henkkarit tarkistetaan, mutta ei kai tuota puhelinnumeroa mitenkään tarkisteta eikä ole väliä onko se prepaid. Sehän toimii siis vain linkkinä maksajan kortin ja saajan pankkitilin välillä, nyt ei vain tarvitse naputella tilinumeroa vaan puhelinnumero riittää.
 

bart

Jäsen
Onkos kukaan tilannut viime aikoina mitään Kiinan suunnalta? Itse odottelen Aliexpressin kautta tilattua uutta kolmen euron ranneketta urheilukelloon. Lähetystunnuksen mukaan tuote on saapunut Suomeen reilut neljä viikkoa sitten. Onko tuo nyt nykypäivää, että tuote tulee reilussa viikossa Kiinasta Suomeen, mutta Suomen sisällä ei neljä viikkoa riitä tavaran toimittamiseen?
 

JoMe84

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers & 76ers. ManU. Pioneer DJ
Onkos kukaan tilannut viime aikoina mitään Kiinan suunnalta? Itse odottelen Aliexpressin kautta tilattua uutta kolmen euron ranneketta urheilukelloon. Lähetystunnuksen mukaan tuote on saapunut Suomeen reilut neljä viikkoa sitten. Onko tuo nyt nykypäivää, että tuote tulee reilussa viikossa Kiinasta Suomeen, mutta Suomen sisällä ei neljä viikkoa riitä tavaran toimittamiseen?

Joo sama juttu. Tilaamani tuote on saapunut Suomeen nähtävästi 14.2, eikä sen jälkeen ole tullut mitään informaatiota tuonne tilauksen seurantaan. Ajattelin jo tuossa viikko sitten, että näinkö jää saamatta. Kyseessä oli toki alle 10e tilaus, että eipä tuohon nyt maailma kaadu vaikka jäisi saamatta.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Onkos kukaan tilannut viime aikoina mitään Kiinan suunnalta? Itse odottelen Aliexpressin kautta tilattua uutta kolmen euron ranneketta urheilukelloon. Lähetystunnuksen mukaan tuote on saapunut Suomeen reilut neljä viikkoa sitten. Onko tuo nyt nykypäivää, että tuote tulee reilussa viikossa Kiinasta Suomeen, mutta Suomen sisällä ei neljä viikkoa riitä tavaran toimittamiseen?

Onko saapumistieto Postin seurannan mukaan vai jonkun muun? Noihan jää entistä useammin nykyään tulliselvitykseen mikä näkyis kyllä Postin seurannassa. Siitä selviää vielä vapautuspyynnöllä tullille jos alle 22e ostos. Tosin kohta muuttuu kai että kaikesta pitää maksaa alv (+ postin käsittelymaksu tullattaville). Jos on jäänyt tulliselvitykseen niin kai siitä jokin "saapumisilmoitus" pitäisi tulla mutta lähtee myös takaisin kiinaan jos ei tietyssä ajassa sitä sieltä lunasteta.

Ja kyllä, postille nuo kiinanpaketit on myös ihan prioriteettilistan perällä. Ne tuottaa pelkkää tappiota kun kiinan postin maksamat palkkiot ei paljoa ole ja sieltä tulee "kirjeenä" konttitolkulla ties minkälaista muovipussia jotka ei menee normaalista (koneellisesta) kirjelajittelusta läpi. On kestänyt joskus kauan tulla, nyt en ole kyllä kiinasta aikoihin mitään tilannut.
 

bart

Jäsen
Onko saapumistieto Postin seurannan mukaan vai jonkun muun? Noihan jää entistä useammin nykyään tulliselvitykseen mikä näkyis kyllä Postin seurannassa. Siitä selviää vielä vapautuspyynnöllä tullille jos alle 22e ostos. Tosin kohta muuttuu kai että kaikesta pitää maksaa alv (+ postin käsittelymaksu tullattaville). Jos on jäänyt tulliselvitykseen niin kai siitä jokin "saapumisilmoitus" pitäisi tulla mutta lähtee myös takaisin kiinaan jos ei tietyssä ajassa sitä sieltä lunasteta.
Sunyoun seurannan mukaan on tosiaan tullut Suomeen 26.2. Postin seurannassa ei näy. Kertaalleen pari kolme vuotta sitten olen tilannut tuotteen, mistä olisi pitänyt maksaa tulli. Silloin tuo postin/tullin saapumisilmoitus jäi tulematta. Itse aloin sitten selvitellä muutaman viikon jälkeen, että missähän paketti mahtaa seilata. Jollain tiedolla sain selville postin järjestelmästä, että se oli juuri päivä pari aiemmin lähtenyt takaisin Kiinaan. Tilasin uuden tuotteen ja se tuli yllättävänkin nopeasti paikalliseen postiin ilman mitään tullimaksuja tms. Myyjä oli merkannut pakettiin hinnaksi muistaakseni 5$.

Ja kyllä, postille nuo kiinanpaketit on myös ihan prioriteettilistan perällä. Ne tuottaa pelkkää tappiota kun kiinan postin maksamat palkkiot ei paljoa ole
Jep, tämäkin oli tiedossa ja ihan maalaisjärjelläkin pääteltävissä. Toki kyllähän me kuluttajat nuo kustannukset kuitenkin loppupeleissä maksetaan korotettujen postimaksujen muodossa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kovasti vaihtelee nuo Aliexpressien toimitusajat tuotteille.

Kiinasta tulossa tällä hetkellä joku seitsemän eri tuotetta ja näistä tuli ensimmäisenä se, jonka tilasin viimeisimpänä 5.3., eli meni vain kolme viikkoa tulla. Suurimman osan tilannut joskus tammikuussa, eikä vielä ole mitään kuulunut.
Toki eipä noilla kiire ole ja sillä asenteella "halpaa krääsää" tilaakin, että tulee jos tulee.
 

bart

Jäsen
Joo sama juttu. Tilaamani tuote on saapunut Suomeen nähtävästi 14.2, eikä sen jälkeen ole tullut mitään informaatiota tuonne tilauksen seurantaan. Ajattelin jo tuossa viikko sitten, että näinkö jää saamatta. Kyseessä oli toki alle 10e tilaus, että eipä tuohon nyt maailma kaadu vaikka jäisi saamatta.
Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että oletko jo saanut tilauksesi? Oma 26.2 maahan saapunut lähetys on edelleen hukassa. 9.3 tilasin vielä pari tuotetta lisää. Toinen saapui kotiin jo aikoja sitten, toinen on saapunut Suomeen 16.3, mutta eipä siitäkään ole vielä mitään muuta kuulunut.
 

JoMe84

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers & 76ers. ManU. Pioneer DJ
Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että oletko jo saanut tilauksesi? Oma 26.2 maahan saapunut lähetys on edelleen hukassa. 9.3 tilasin vielä pari tuotetta lisää. Toinen saapui kotiin jo aikoja sitten, toinen on saapunut Suomeen 16.3, mutta eipä siitäkään ole vielä mitään muuta kuulunut.

Kyllä näin vaan asia on, ettei tuota pakettia koskaan saapunut. En oikeen jaksa uskoa, että enää saapuukaan. En nyt muista tilauksen arvoa, mutta alle kympin se taisi olla, joten ei tuosta jaksa, eikä huvita mitään kyselyitä edes lähettää.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Mitäs Jatkoaikalaiset nykyään T-paitansa tilaa?

Muutamat kesäpaidat pitäisi hankkia. Ei niiden merkkituotteita tarvitse olla, mutta laadukkaita kyllä.
 

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
Mitäs Jatkoaikalaiset nykyään T-paitansa tilaa?

Muutamat kesäpaidat pitäisi hankkia. Ei niiden merkkituotteita tarvitse olla, mutta laadukkaita kyllä.
Viime vuosina olen hommannut käyttö T-paidat Levykauppa äXän ale laariista, hinnat 5-10€ ja pitäneet kuosin ja värit hyvin.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Uskaltauduin tilaamaan Fjällrävenin housut verkkokaupasta, kun tarkoitus oli ostaa tasan samanlaiset kuin vanhat auringon polttamat joista vetoketjukin oli rikki. Ainut vaan, että vanhoissa oli kirjainkoko ja koko 50 olikin selvästi suurempi kuin vanha M. Eikun palauttamaan ja uudet tilalle. Helppoa ja kätevää? Niin luulisi. Juuri hain paketin jossa oli kyllä koko oikein mutta vaan samasta housusta shortsiversio. Taitaa mennä taas aika kauan, ennen kuin taas erehdyn mitään vaatetta tilaamaan verkosta. En käsitä, kuinka jotkut jaksavat tätä ees taas lähettelyä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Paskaa tuuriahan tuo vain on.

Itse tilannut elämäni aikana varmaan 400 eri pakettia nettikaupasta, joista vaatteita sen 200 varmaankin. Aina tullut mitä pitänytkin.
Myös jos on ollut tarvetta palauttaa tai vaihtaa tuote.

Kyllähän sitä kivijalkoja mielellään tukisi, mutta kun ei tässä mitään miljonäärejä olla, niin ostetaan sieltä mistä halvinta tai halvin hinta samalle tuotteelle. Nettikaupoissa myös täysin ylivoimainen valikoima.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, AVS, Mustapha Lemieux
Tullaus 1.7.2021 alkaen (linkki vie Postin sivuille ja käsittelee EU:n verkkokaupan arvonlisäverouudistusta)

Nytkö se Kiinalaisen puoli-ilmaisen rihkaman (kännykkäkotelot, kaapelit, adapterit yms) ostelu sitten tyrehtyy tai ainakin vaikeutuu. Tai eipä tuo taida kovin hankalaa olla jatkossa tullata noita tavaroita itse, mutta pikkusälän hinta nousee arvonlisäveron verran. Hyvä vai huono juttu?
 

bart

Jäsen
Tullaus 1.7.2021 alkaen (linkki vie Postin sivuille ja käsittelee EU:n verkkokaupan arvonlisäverouudistusta)

Nytkö se Kiinalaisen puoli-ilmaisen rihkaman (kännykkäkotelot, kaapelit, adapterit yms) ostelu sitten tyrehtyy tai ainakin vaikeutuu. Tai eipä tuo taida kovin hankalaa olla jatkossa tullata noita tavaroita itse, mutta pikkusälän hinta nousee arvonlisäveron verran. Hyvä vai huono juttu?
Ostettiin tytön Apple Watchiin panssarilasi kivijalkakaupasta hintaan 24,90€. Kesti noin viikon verran kunnes oli ihan säröillä. Toki käyttäjässäkin voi olla syytä. Mutta jos käytännössä samanlaisen lasin saa Kiinasta kymmenesosalla Suomen hinnasta niin enköhän vielä yritä tilata noita Kiinasta ja erityisesti jos tuo ALV olisi mahdollista maksaa verkkokauppaostoksen yhteydessä nollakululla.

Toki noiden pakettien toimitus tuntuu kestävän luonnottoman pitkään ja se olisi/on henkilökohtaisesti suurempi syy jättää nuo Kiinan tilaukset tekemättä. Esimerkiksi tuo kello ostettiin helmikuussa ja uusia panssarilaseja tilasin samaten helmikuussa, mutta vieläkään eivät ole saapuneet perille vaikka Suomeen ovat saapuneet 16.3.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tullaus 1.7.2021 alkaen (linkki vie Postin sivuille ja käsittelee EU:n verkkokaupan arvonlisäverouudistusta)

Nytkö se Kiinalaisen puoli-ilmaisen rihkaman (kännykkäkotelot, kaapelit, adapterit yms) ostelu sitten tyrehtyy tai ainakin vaikeutuu. Tai eipä tuo taida kovin hankalaa olla jatkossa tullata noita tavaroita itse, mutta pikkusälän hinta nousee arvonlisäveron verran. Hyvä vai huono juttu?

Taitaa kohta vain mennä siihen suuntaan että kohta tuota rihkamaa myydään paljon enemmän jossain Tokmannin kaltaisissa myymälöissä tai verkkokauppa on suoraan Suomen varastossa ja täällä myydään lopulta paljon enemmän kiinankamaa ja samalla menee alas loputkin kotimaiset tuotannot.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Tullaus 1.7.2021 alkaen (linkki vie Postin sivuille ja käsittelee EU:n verkkokaupan arvonlisäverouudistusta)

Nytkö se Kiinalaisen puoli-ilmaisen rihkaman (kännykkäkotelot, kaapelit, adapterit yms) ostelu sitten tyrehtyy tai ainakin vaikeutuu. Tai eipä tuo taida kovin hankalaa olla jatkossa tullata noita tavaroita itse, mutta pikkusälän hinta nousee arvonlisäveron verran. Hyvä vai huono juttu?
Osa Aliexpressin kauppiaista toimittaa tavaroita jo nyt EU-alueen varastoistaan ja tämä varmaan lisääntyy voimakkaasti jatkossa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Postnordille annettava nyt kyllä 3 lampaanpersettä.

Kuukausi alkaa olemaan jo tilauksesta, mutta vieläkään en ole saanut pakettia. Kaikenlaista tähän on mahtunut. Paketti oli jo viikon ajan tuolla naapurikaupungin jakeluterminaalissa, mutta jostain tuntemattomasta syystä johtuen ei sieltä koskaan tullut tänne asti. Sieltä se on sitten seurannan mukaan kiikutettu takaisin Vantaalle, jossa lojui taas yli viikon ajan, kunnes vihdoin liikahti taas eteenpäin. Nyt se on sentään jo tullut tänne kotikaupunkini jakeluautomaattiin, mutta en saanut nyt sitä lokeron avauskoodia, joten eipä tarvitse vielä pakettia hakea.

Asiakaspalveluun koitin tänään jo soittaa, mutta eivät vastanneet. Viesteihin heillä kestää se 2-4 päivää vastata, ja yhdellä kertaa koko kuviota ei ole kertaakaan vielä saanut selvitettyä, vaan paketti nytkähtää aina yhden pykälän jostain jonnekin, ja sitten taas odotellaan uudestaan muutama päivä, että vastaavat seuraavaan yhteydenottoon.

Samalla tilauksella oli kaksi tuotetta, joista toinen tuli ihan normaalisti pakettiautomaattiin. Jostain oletettavasti lähettäjästä johtuneesta syystä johtuen nämä tuotteet kuitenkin erotettiin eri lähetyksiin, ja tämän toisen kanssa on sitten tullut kaikenmaailman ongelmat eteen.

Noita aspan työntekijöitä en syytä, koska hehän ovat toki vain töissä tuolla, eivätkä pysty sitä pakettia tänne kotiini itse toimittamaan. Mutta noin muuten tämä taisi olla viimeinen kerta, kun tämän firman palveluksia käytän.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Gmail ainakin laittoi edellisen Postnordin saapumisilmoituksen roskapostien puolelle, vaikka aiemmat oli tullut normaalisti saapuneisiin, eli kannattaa se vielä tarkistaa. Tuli tuolloin ihmeteltyä, kun kävin seurannasta tarkastamassa, että missähän paketti luuraa ja siellähän se näytti, että paketti oli ollut perillä jo pari päivää.
Ei ole roskapostissa.

Uusin käänne on nyt sellainen, että olen kuulemma matkahuollon mukaan valinnut toimitustavaksi kirjeen, joten se lokeron avauskoodi tulee kuulemma minulle postissa. En kyllä tiedä, että missä ihmeen vaiheessa olen pystynyt näin tekemään, mutta ilmeisesti se sitten jossakin kohtaa on näin voinut käydä.

Toivottavasti se nyt sitten kirjeenä tulee ja toisekseen, että se koodi toimii ja vielä kolmanneksi, että eivät ehdi tyhjentää sitä lokeroa ennen, kuin saan sen koodin ja lähettää pakettia taas takaisin ties minne.

Täytyy sanoa, että monipolvinen keissi tuli tästä, kun tosiaankin tilanne alunperin oli se, että molemmat tuotteet olivat samalla tilauksella.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Siirränkin kysymykseni tähän ketjuun:

Tilasin netistä pienikokoisen tuotteen, alle 20€. Tilasin samanlaisen samasta paikasta myös alkuvuodesta.

Nyt tuli tällainen viesti, lähettäjänä muka DHL:

"Dear customer,

Your package is waiting for delivery.

Please confirm the payment ($ 1.99) using the link below. The online review must take place within the next 14 days before expiry:"
-----
En aio klikata linkkiä ennen lisäselvitystä.

Viestissä näkyy parissakin kohtaa DHL:n logo, mutta ei sp-osoitteessa, josta viesti tuli.
( bio@vps.apistudioserver.com )

Firma, josta tilasin, peri tilausta tehdessä lähetyskuluja noin neljä euroa. Alkuvuoden tilaus tuli ongelmitta perille.
Alkuperäinen firma lienee USA:ssa (Lightinthebox)
Lieneekö huijausta vai yritänkö saada yhteyttä DHL:een. Tuntuu olevan kovin monimutkaista saada kontakti asiakaspalveluunsa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
@finnjewel

Ettei vain olisi tullimaksuja? 1.7 astui voimaan se, että kaikki EU:n ulkopuolelta tulevat pienimmätkin nyssäkät pitää tullata. Se entinen arvoraja, joka muistaakseni oli 22 € on poistunut.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Siirränkin kysymykseni tähän ketjuun:

Tilasin netistä pienikokoisen tuotteen, alle 20€. Tilasin samanlaisen samasta paikasta myös alkuvuodesta.

Nyt tuli tällainen viesti, lähettäjänä muka DHL:

"Dear customer,

Your package is waiting for delivery.

Please confirm the payment ($ 1.99) using the link below. The online review must take place within the next 14 days before expiry:"
-----
En aio klikata linkkiä ennen lisäselvitystä.

Viestissä näkyy parissakin kohtaa DHL:n logo, mutta ei sp-osoitteessa, josta viesti tuli.
( bio@vps.apistudioserver.com )

Firma, josta tilasin, peri tilausta tehdessä lähetyskuluja noin neljä euroa. Alkuvuoden tilaus tuli ongelmitta perille.
Alkuperäinen firma lienee USA:ssa (Lightinthebox)
Lieneekö huijausta vai yritänkö saada yhteyttä DHL:een. Tuntuu olevan kovin monimutkaista saada kontakti asiakaspalveluunsa.

Eiköhän tuo scämmi ole. DHL luulisi omaavan omat verkko-osoiteet ja kinuavan inulta ihan euroja EU aluee verojen maksuun yms.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös