Opiskelijaketju – opiskelua vai pelkkää hauskanpitoa?

  • 61 207
  • 249

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Itse mitä olen nyt laskeskellut, niin arvioisin että lukion suorittaminen maksaa n. 500-1000€.

No jaa, tuolla laskutavalla kirjoihin menee 18-37€/kk lukioaikana normaalissa kolmessa vuodessa, joten onhan tuo kuitenkin lopulta melko minimaalinen summa, kun miettii esim. mitä vastaavan laatuinen koulutus maksaisi jossain muualla. Fiksuissa lukiossahan myös esim. oppilaskunta järjestää kirjakierrätystä, joten tietenkään aina ei tarvitse kirjaa uutena ostaa. Ja sitten kun on aikanaan työelämässä, niin voi miettiä kuinka kallis/kannattava se 500-1000€ panostus kolmen vuoden aikana olikaan, kun sen suhteuttaa nykyisiin tuloihin.

Toistaalta en oikein yleensäkään osaa mieltää amista/lukiota miksikään opiskelijaelämäksi muutoinkaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mielestäni pitäisi yhdenmukaistaa kaikkiin Suomen lukioihin jokaiseen oppiaineeseen tietty oppikirja, näin se olisi halvempaa (tottakai kirjafirmoilta menisi tuottavuutta siinä)
Vielä kätevämpää olisi opiskella koko lukioaika yhtä kirjaa, johon kaikki tieto ynnä viisaus olisi kerätty. Pieni punainen kirja, Ruhnama tai Sudenpentujen käsikirja olisivat ehdokkaitani. Maamme kirjakin olisi ihan jees.
 

Anonymous

Jäsen
Tuolla tavallahan rahaa menisi kirjoihin vähintään saman verran kuin nytkin

No joo, mutta tarkoitan enimmäkseen sitä, jos olisi vaikka tarvetta vaihtaa lukioa jostain syystä, ja muutenkin se olisi minusta selkeämpää. Tietäisi tismalleen mikä kirja pitää hankkia.

Mutta tottahan toki tämä on vain minun mielipide, aina löytyy joku viisaampi elämässä joka asiassa :)
 

Jeffrey

Jäsen
Itse mitä olen nyt laskeskellut, niin arvioisin että lukion suorittaminen maksaa n. 500-1000€. Vai onkohan meikäläisen laskutavassa joku virhe?

Onhan lukion käynti toki kallista. Kirjoihinkin minun vanhemmiltani meni varmasti tuplat siitä rahasta mitä minulla meni. Mitäs antoivat ennakkoon. Kirjat toki lainattiin joltain kaverilta.

Benicio tuossa jo mainitsikin miksi ei voida mennä monopoli hommeleihin.
 

#71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Pittsburgh Penguins
Jo laskimiin on mennyt yli 300€. 1. vuoden alussa ostettu graafinen laskin 160€ ja nyt abivuonna ostettu symbolinen 165€. Pitkä matematiikka voi siis lisätä kustannuksia tuntuvasti, varsinkin nyt murrosvaiheessa kun symboliset hyväksyttiin. Vaikkei se pakollinen ole, niin erittäin hyödyllinen oikeissa käsissä.
 

#71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Pittsburgh Penguins
30 euroa sijoitin laskimiin, perus funktiolaskimella pitkä matematiikka hyvillä/kiitettävillä arvosanoilla läpi.

Tokihan perus funktiolaskimellakin -vielä- pärjää. Itse olen laskimiin panostanut, kun on ollut siihen mahdollisuus, enkä ole nähnyt syytä olla ottamatta sitä hyötyä irti. Symbolisten hyväksyminen tulee muutaman vuoden päästä johtamaan yo-kokeiden muutoksiin, joiden jälkeen symbolinen voi olla pakkohankinta. Toki niidenkin hinnat tulevat alas.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Voisiko joku suositella jotain halpaa laskinta, jolla selviäisi AMK:n loppuun asti. Koulutusohjelma on tietotekniikka ja laskimessa pitäisi olla ainakin kompleksi matriisi toiminto.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
On tilinpäätöksen aika tältä lukukaudelta. Tällä hetkellä opintopisteitä on kasassa 7. Tavoitteena on se 30 noppaa/syksy & kevät. Ei hätä onneksi ole tämännäköinen, 13 opintopistettä tulee vielä ennen joulua, jos opettajat kerkeävät tarkistaa tentit. Lisäksi 5op menee kevätpuolelle, kun en päässyt tenttiin. Näiden lisäksi tulee 6 opintopistettä kun kirjoittelee joululomalla parit raportit. Todella ahdistava lukukausi on ollut ja paljon olen parantanut, suurimmat vaikeudet ovat johtuneet yliopiston koulutusuudistuksesta ja pakolisillekin kursseille on ollut vaikeaa päästä kielistä puhumattakaan. Nyt kun on vauhtiin päässyt niin tällä viikolla oli kolme tenttiä ja tänään sitten voikin keskittyä olueen, SM-liigaan ja Xboxiin. Välillä iskee tunne, ettei opiskeltavista asioista osaa yhtään mitään, mutta nyt kun on tenttien arvosanoja katsellut niin ihan hyvinhän tämä on mennyt ja kai se tieto alkaa siellä jäsentymään, kun sitä on tarpeeksi.

Mites muilla on mennyt?
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Numelta ihan hyvä kysymys. Hyvin on mennyt tähän asti. Nyt loppui 1,5 vuoden projekti aikuisopiskelua työn ohella. Eilen (ke 19.12.2012) oli näyttötilaisuus, johon tämä nykyinen opiskelu kulminoitui. Aiheina on ollut matematiikka, fysiikka, ammattiaineet (sähkötekniikka) ja johtaminen. Kovaa tekemistä ihan päivittäisten duunikuvioiden lisäksi.

Nyt on näytöt suoritettu ja seuraavaksi ansaittu joululoma ja sitten firman sisäisiin esimieskoulutuksiin. Ei se opiskelu vielä tähän loppunut, mutta yksi osio on saatu päätökseen. Työnjohtohommiin tie vie.

Tsemiä kaikille opiskelijoille, millä tasolla olettekin. Se on kovaa hommaa trimmata itseään ja kilpailukykyään.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eilen päättyi itselläkin syyslukukausi ja sanotaanko, että hullu syksy ollut, mutta selvittiin kunnialla lävitse. Kuudesta tentistä ainoastaan yksi meni uusintaan ja senkin suoritan heti tammikuun alussa pois. Eli ollaan aikataulussa tämän vuoden kanssa, vielä kun saisi pari rästihommaa keväällä tehtyä niin voin olla todella tyytyväinen.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Aika leppoisa syksy. Uusin pari tenttiäkin tässä syksyn aikana, jotka jäi viime keväänä suorittamatta sairastumisen vuoksi. Mutta siis ihan hyvin mennyt ja pisteitä tulee hyvään tahtiin. Ja seuraava vuoden alkukin on leppoisaa koska sinne on sijoitettu kaksi vvo kurssia ja itselläni on jo vvo pisteet täynnä ja vähän ylikin.

Seuraava haaste on maaliskuun lopulla alkava työharjoittelu, joka kestää syksylle asti. Katsotaan minkälaisen paikan saan hankittua.

Ainoa huolen aihe oli tässä syksyllä tuo talous. Töissä on käyty sen verta, että maksimi tuloraja paukkuu ja lainat nostettu. Silti meinaa massit loppua. Johtuu pitkälti siitä kun joutuu autolla ajelemaan aika paljon kilometrejä viikon aikana ja se ei ole mitenkään halpaa nykyään vaikka diesel pakettiauto on alla. Mutta pääsepä tässä joulun tienoilla töihin ja heti vuoden alusta niin saa taloutta vähän kuntoon.
 

voittamaton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Nyt on mennyt puolet ensimmäisestä opiskeluvuodestani. Yo-merkonomiksi olen nyt lukemassa. Koulu on tuonut paljon enemmän kiireitä nyt, verrattuna peruskouluaikoihin ja stressi on ajoittain ollut kova. (Olen aina stressannut koulujutuissa, vaikka olenkin aina pärjännyt hyvin)

Kauppiksen puolelta on tähän mennessä tullut pelkkiä kolmosia (1-3 asteikolla) ja lukion puolelta pari kasia ja pari kymppiä. Hyvin on siis lähtenyt, mutta vielä on töitä tehtävänä. Nyt alkoi kuitenkin loma, jonka jälkeen siirrytään työharjoitteluun muutamaksi viikoksi, joten nyt on siis tulossa hieman kaipaamaani vaihtelua arkeen :)

Hyvää ja ansaittua joululomaa kaikille opiskelijoille!
 

DaleDoback

Jäsen
Suosikkijoukkue
Prospects
Tällä hetkellä opiskelen ensimmäistä vuotta tradenomiksi ja melko nopeaa tuli huomattua, että tämähän on paskaa. Tilinpäätöksiä, tilinavauksia, deebettejä ja kreedittejä... Ei jatkoon. Unelmani olisi opiskella urheilujournalistiksi, mutta en laske sen varaan, että tähän koulutukseen pääsisin, joten nyt pitäisi keksiä ensi syksylle plan B. Restonomikoulutus vaikuttaisi ihan mielenkiintoiselta, joten haluaisinkin tietää onko täällä nykyisiä restonomiopiskelijoita tai jo valmistuneita? Kokemukset kyseisistä opinnoista olisi erittäin tervetulleita. Etenkin haluaisin tietää miten hankalat opinnot olisi edessä, jos ei ole alasta mitään kokemusta?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No jopas. Ensimmäinen vuosi opintoja alkaa taittua loppusuoralleen näin niin kuin ajallisesti. Noin puolet suunnitelluista opinnoista on ekalle vuodelle on plakkarissa, parikymmentä pojoa tulee tässä toukokuun loppuun mennessä kerättyä vielä ja kesällä olisi tarkoitus vääntää taloustieteen perusopinnot, jos suoritustavoista pääsen sopuun. Vajaa sata bongoa olisi kuitenkin tarkoitus vääntää, saa nähdä, toteutuuko. Hyväksilukuja oli muistaakseni 18 pinnaa, mutta nyt kun yo-rutiinit alkavat olla selvillä, voi tenttimistahtia kiristää.

Yllättävän hyvin olen saanut aikataulut toistaiseksi stemmaamaan töiden kanssa. Välillä on saanut kyllä jyystää aika pitkää päivää, mutta toistaiseksi olen muksujenkin kanssa ulos ehtinyt ja vielä saanut rautaakin väännettyä. Omiin duuneihin on onneksi sen verran jo rutiinia kertynyt, että itse opetus menee ilman tolkuttomia ponnisteluja ja muihin toimenpiteisiinkin alkaa olla jo hiukan kokemusta.

Edit: kevät on paskamaista aikaa opinnoille, kun tulee kaikenmaailman dokkareita Teemalta, kokkitaistoja mainoskanavilta, HHU, CL:n ratkaisut, Sm-Liigan ratkaisut ja lopuksi vielä pitäisi ehtiä NHL:ää seurata. Hirveän raskasta touhua.

Neljä vuotta on ehdoton takaraja valmistumiselle, mieluummin lähemmäs kolmea. Kuitenkin jos tukkaan alkaa sattua, on varaa löysätä sen verran, että neljäkin on ok.
 
Viimeksi muokattu:

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Jaa, tämmöinenkin ketju. Muistellaas vähän.

Peruskoulun jälkeen menin lukioon, joka oli silloin ihan eri koulu kuin nykyisin. Kirjoitukset suoritettiin kerralla, lukiota käytiin se kolme vuotta eikä arvosanoissa ollut mitään säälilaudaturia eli eximiaa. Se oli opiskelua se, ja kouluun hiihdettiin kesät talvet susien roikkuessa lahkeesta. Nykyinen lukio vaikuttaisi olevan pellekoulu, josta pääsee lukutaidotonkin läpi. Toista oli ennen...

Kirjoitettuani ylioppilaaksi keväällä -92 (kaksi L:ää, yleisarvosana M) päätin pitää välivuoden. Armeija piti laistaa ja vähän tehdä töitä, kun silloisen tyttöystävän kanssa jo pesää rakenneltiin. Välivuosi venähti 11 vuodeksi. Siinä ajassa ehdin tehdä paljon töitä, olla paljon työttömänä, juoda viinaa, perustella ja hajottaa perheitä ja kantaa monta ihmistä arkussa multiin.

Yliopistoon päätin hakeutua, kun olin mennyt naimisiin ja jälkikasvuakin saanut. Jonkinlainen pätevyys johonkin kangasteli mielessä. Elettiin kevättä 2003. Päätin hakea luokanopettajakoulutukseen. Hommasin pääsykoekirjan, luin sitä pitkin kevättä ja kesää ja kävin pääsykokeessa. Sisälle liehuvin lipuin. Ei viitsi enää kolmekymppisenä leikkiä, ajattelin, vaan hommaan on suhtauduttava sen edellyttämällä vakavuudella.

Pääsykokeiden yksilöhaastattelusta muistan, kuinka vanhempi professorismies sanoi ensimmäisiksi sanoikseen: "Kerro vitsi." Pakko oli heittää vastakysymys: "Saako se olla hivenen härski?"

Opiskeluun sain kulumaan seitsemän vuotta. Siitä ajasta tosin varmaankin puolet olin töissä. Tein kaikki opettajan sijaisuudet mitä irti sain, jaoin postia ja jos ei muita duuneja ollut niin pakersin appiukon firmassa harmaata taloutta. Pitihän muksut elättää. Missään haalarihommissa en opiskelijaporukoiden kanssa viihtynyt, en edes ostanut moisia. Mulla oli ja on siellä apen verstaalla haalarit työhommia varten, en tarvinnut toisia. Enkä missään opiskelijabailuissakaan käynyt oikeastaan kertaakaan, ei perheellisenä ja muita opiskelijoita 5-10 vuotta vanhempana oikein napannut. Yhteiset puheenaiheet ja kiinnostuksen kohteet oli aika vähissä. Join viinat kotona tai vanhoissa kaveriporukoissa.

Nuorempana ja perheettömänä olisin varmaankin suhtautunut opiskeluaikoihin eri tavalla, ja niitä voisi muistella "elämänsä parhaina aikoina" tai jotain. Nyt se oli jotain mitä piti tehdä, sellainen vaihe josta piti vaan suoriutua. En oikeastaan muista noista vuosista paljoakaan, koska olin koko ajan ihan saatanan väsynyt. Ellen istunut luennoilla tai tenteissä, niin olin töissä, ja illat hoidin kakaroita. Yöt luin tentteihin. Se seitsemän vuotta meni varmaan keskimäärin kolmen tunnin yöunilla, ihan ympäri vuoden.

Gradun sitten väänsin yllättävänkin nopeasti. Syksyllä 2009 löin aiheen lukkoon ja ilmoittauduin graduryhmään, ja päätin jo silloin että seuraavana vappuna isken viimeisen pisteen työn loppuun ja jätän arvioitavaksi. Näin myös tapahtui.

Onnea vaan kaikille opiskelijoille, ja nuoremmat: lukekaa se ammatti itsellenne mahdollisimman varhain. Älkää tehkö kuten minä tein. On se aika paskamaista istua lähes keski-ikäisenä siellä nuorison seassa möllöttämässä. Toisaalta elämänkokemuksella sai aika paljon anteeksi, kun tiesi jo asioita joita muut joutui opettelemaan. Silti, nuoret aivot ovat vastaanottavaisemmat.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Itse hakeuduin opiskelemaan kymmenen vuoden työnteon jälkeen ja tähän mennessä tuntuu siltä, että se kannatti. Ylioppilaaksi kirjoitin 12 vuotta, eli yhden elinkautisen verran, sitten ja sen jälkeen onkin tehty kaikkea mahdollista ja sellaistakin, mitä en olisi ikinä kouluaikoinani uskonut.
Olen ollut varastohommissa, tehnyt lähetin töitä, siivonnut, toiminut oppaana ja ollut laivalla töissä.
Tällä hetkellä on käynnissä kahden vuoden koulutus ylioppilaslinjalla eli sellaisia parikymppisiä ovat luokkatoverini muutamaa lukuunottamatta. Kyllä se tietyissä asioissa huomaa, että on kertynyt elämänkokemusta enemmän kuin heillä. Suhtaudun koulunkäyntiin eri tavalla kuin nuoriso. Otan sen nimittäin vakavasti. Omalla kohdallani oli järkevää tehdä ensin duunia ja vanhemmalla iällä opiskella sillä oppitunneilla istumiseen suhtautuu täysin eri asenteella nyt kuin olisi suhtautunut kymmenen vuotta sitten.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Onnea vaan kaikille opiskelijoille, ja nuoremmat: lukekaa se ammatti itsellenne mahdollisimman varhain. Älkää tehkö kuten minä tein. On se aika paskamaista istua lähes keski-ikäisenä siellä nuorison seassa möllöttämässä. Toisaalta elämänkokemuksella sai aika paljon anteeksi, kun tiesi jo asioita joita muut joutui opettelemaan. Silti, nuoret aivot ovat vastaanottavaisemmat.

Miten on mahdollista lukea ammatti yliopistossa itselleen nopeammin, kun juuri te keski-ikäiset viette meiltä opiskelupaikkoja? Heh. No ei nyt tosissaan, mutta haluaisin kuulla teidän mielipiteitänne tästä, kun esim. hallintotieteissä on paljon yli 50-vuotiaita, osa jopa eläkeiässä olevia opiskelijoita, joista kaikki eivät ole tulleet erillisvalinnan kautta vaan heidän ainoa koulutuksesnsa voi olla lukion käyminen ja ylioppilaslakki. Silloinhan he tulevat samaa reittiä kuin vasta lukiosta itsensä ylioppilaiksi kirjoittaneet nuorukaiset.

Totta kai ymmärrän heitä, jotka ovat kolme-neljäkymppisiä ja heillä on samantyyppinen elämäntarina kuin sinulla; lapset nuorena, työssäkäyntiä jne. ja silloin opiskelulle ei ole jäänyt aikaa. En kuitenkaan ymmärrä näitä jo selvästi vanhempia opiskelijoita, jotka ovat valmistumisen kynnyksellä jo eläkeiässä tai heillä on työuraa jäljellä ohjeellisesti viitisen vuotta. Kustannus/tuotto- suhde yhteiskunnalle ei varmasti näiden osalta kovin mairitteleva ole. Toki he ovat jo aiemmin tehneet töitä ja maksaneet veroja, joilla he "maksavat" koulutuksensa. Kauppatieteiden puolella kulkee huhu, jonka mukaan eräs aikuisopiskelija on voittanut lotossa ja hän käy kauppatieteiden kursseja, jotta hän osaisi sijoittaa rahansa oikein tulevaisuudessa. Tälläkin viedään yhden opiskelijan paikka, joka tuottaisi yhteiskunnalle huomattavasti enemmän.

Tätini anoppi kävi lukion, kun hän täytti 75 vuotta ja kun hän oli 85-vuotias hän suoritti filosofian lisensiaatin tutkinnon. Hän on todella sympaattinen rouvashenkilö, mutta tuskin tarvitsee kauheasti perustella yhteiskunnan kannalta tätä minun mielipidettäni... Yksilölle itselleen tuo on todella hieno asia ja pitää varmasti aivot virkeänä, mutta onko se veronmaksajien asia kustantaa sitä? Mielestäni ei.

Asia on kuitenkin kinkkinen ja tässä kohdassa on hyvä huomauttaa, etten ole minkään sortin ikärasisti. Mitään ikärajoituksia ei voi yhdenvertaisuuden perusteellakaan laittaa, mutta järjestelmä on kuitenkin hieman mätä. Tiedän, ettei aikuisopiskelijoita ole näin paljoa muilla tieteenaloilla, joten ongelma kaikesta huolimatta ei ole kovinkaan suuri maanlaajuisesti.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Silloinhan he tulevat samaa reittiä kuin vasta lukiosta itsensä ylioppilaiksi kirjoittaneet nuorukaiset.
Niinpä. Samojen pääsy- ja soveltuvuuskokeiden kautta. Jos kolmekymppinen pärjää niissä paremmin kuin kaksikymppinen, niin lienee paikan ansainnut.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Niinpä. Samojen pääsy- ja soveltuvuuskokeiden kautta. Jos kolmekymppinen pärjää niissä paremmin kuin kaksikymppinen, niin lienee paikan ansainnut.

Totta kai ymmärrän heitä, jotka ovat kolme-neljäkymppisiä ja heillä on samantyyppinen elämäntarina kuin sinulla; lapset nuorena, työssäkäyntiä jne. ja silloin opiskelulle ei ole jäänyt aikaa. En kuitenkaan ymmärrä näitä jo selvästi vanhempia opiskelijoita, jotka ovat valmistumisen kynnyksellä jo eläkeiässä tai heillä on työuraa jäljellä ohjeellisesti viitisen vuotta. Kustannus/tuotto- suhde yhteiskunnalle ei varmasti näiden osalta kovin mairitteleva ole.

Kuten näet, niin en ole siitä ollut mitenkään eri mieltä kanssasi. Pohdinkin tekstissäni juurikin näitä jo huomattavasti vanhempia ihmisiä. Toivottavasti jaksoit lukea tekstini ensimmäistä kappaletta pidemmälle. Saatoin myös ymmärtää sinun lainauksesi ja sen vastauksen väärin.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Kuten näet, niin en ole siitä ollut mitenkään eri mieltä kanssasi. Pohdinkin tekstissäni juurikin näitä jo huomattavasti vanhempia ihmisiä. Toivottavasti jaksoit lukea tekstini ensimmäistä kappaletta pidemmälle. Saatoin myös ymmärtää sinun lainauksesi ja sen vastauksen väärin.
Juu, luin kyllä, ja suurelta osin olen samaa mielipuolta. Ajattelin vaan, että tuohon lauseeseen joku kuitenkin vielä tarttuu, niin miksen siis minä ensin.

Ja kun nyt ajattelee vielä opettajaopintoja, joista jotain tiedän, niin sinnehän tulee aika moni luokanopettaja keskellä työuraansa hankkimaan esimerkiksi toisen tutkinnon erityispuolelta, tai sitten rinnalle aineenopettajan pätevyyden. Myös vaikkapa rehtoriksi halajava voi tehdä lisäopintoja pätevöityäkseen tuohon hallintopuoleen jne jne. Eli muuttuvat työmarkkinat ja uratilanne pistää pätevöitymään lisää.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Juu, kyllähän nämä kokopäiväiset opiskelut olisi voinut saattaa päätökseen nuorempana. Tai kyllähän minä niin teinkin jo kerran, mutta väärälle alalle. Ei tämä todellakaan mikään paras mahdollinen tilanne ole, mutta toisaalta kun tilanne on mikä on, se on otettava vastaan sellaisenaan. Eikä tämä nyt aivan mahdoton yhtälö ole, kun täälläkin ehdin paskaa puhumaan ja välillä oluelle kavereiden kanssa. Ehkä sitä on vain tehokkaampi opinnoissaan. Ja sekin on totta, että järki toimii tehokkaammin ja kokemusta kaikinpuolin on enemmän kuin junnuna.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ihmettelen vähän tuota Helzingin yo:n sivuainekokonaisuutta yhteiskuntaopin opettajille. Pakollisena on taloustieteen perusopinnot, mikä on varsin ymmärrettävä juttu ja passaa mullekin, ihan kiinnostavaa se on. Mutta toinen kokonaisuus on valinnainen valtio-opin, yhteiskuntapolitiikan ja sosiologian perusopinnoista. Ulkopuolelle on jätetty mm. poliittinen historia eli yhteiskuntahistorian perusopinnot. Valtio-oppi on täysin looginen tuonne, mutta mitä ihmettä joku sosiologia tekee tuolla ennen poliittista historiaa? Ja noista pitäisi sitten valita! Jumankauta. Suoritin yhden opintojakson valtio-oppia, mutta oli niin tylsää, että vaihdoin noista vähiten epämiellyttävään, eli sosiologiaan, vaikka se ehkä vähiten mua pätevöittää duuniini. Tai on tässä kiinnostuksen lisäksi kyllä se käytännön pointti, että sosiologiassa näyttäisi olevan suurin osa mahdollisuus tenttiä.

Kesän jälkeen pitäisi olla 87 pinnaa kasassa, kymmenkunta vähemmän kuin suunnittelin, koska skippasin tuon valtio-opin. Ehkä on hyvä pitää hiukan lomaakin. Ensi vuosi tulee olemaan aika mielenkiintoinen, siihen pitäisi mahduttaa yli 90 pinnaa, kandi sekä tihenevä ramppaaminen Helsingissä pedagogisten opintojen vuoksi. Ottaa päähän koko kasvatustieteet, kun on niitä tullut sovellettua viimeiset neljä vuotta duunissa ja hyväksilukujen tai edes tenttimisien kanssa ollaan hirveän nihkeitä ja sitten pitää jossain ryhmäsessioissa rampata viikottain. Saan tuolla neljällä vuodella jopa viisi pinnaa 60:stä kuitattua, mutta siihenkin vaaditaan kirjallinen raportti. Se on toki puolen tunnin suoritus, mutta silti.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Taidan olla vähän nirso jatkokoulusta ajatellen. Lukion päättyessä jonnekin pitäisi päästä ja tänään postilootaan putosi Valmennuskeskuksen hakuopas. Tästä paksuhkosta nivaskasta oikeasti vain yksi(!) aihepiiri oli jotenkin kiinnostava, eli viestintä. Siitäkin kokonainen sivu tekstiä tuossa. Olisi varmasti hyvä ratkaisu opiskella yliopistossa, mutta ideat ovat kovin vähissä yhä edelleen, vaikka kevään kirjoitukset lähestyvät vinhaa vauhtia. Pitäisi olla varmaan syytä huoleen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös