Sanoisin mieluummin, että YO- koe armahtaa laiskoja mutta fiksuja ja oivaltavia oppilaita. Ei ne pelkästään laiskat oppilaat hyödy yhtään, oikeastaan päinvastoin. Ja minusta korkeakoulut tarvitsevat nimenomaan noita oikeasti luovia ja lahjakkaita opiskelijoita, eivät pelkästään asioita päähänsä painavia tunnollisia puurtajia. Tokihan noista edellä mainituistakin avuista on hyötyä, ja moni elättääkin itsensä pelkästään niiden avulla.
Itsellänihän ei ole kompetenssia tänne kommentoida, sillä enhän ole vielä edes yo-urakkaani aloittanut. Mutta silti erittäin hyvin sanottu siellä takana! Itse olen aika laiska opiskelija, mistä syytän peruskoulujärjestelmää, mutta se on kokonaan toinen keissi. Itse olen jopa niin laiska, etten kurssikokeissakaan jaksa hirveästi jäsennellä vastausta. Tajunnanvirrallakin saa kaseja ja ysejä.
Peruskoulussa minua vituttivat ne tyypit, jotka opettelivat kaiken ulkoa ja kopioivat sitten paperille. Samantasoisia numeroita sitten saivat, mutteivät takuulla olleet ymmärtäneet, eivätkä sisäistäneet asioita. Nykyään lähinnä huvittavat tuollaiset tyypit. Ja säälittävät. En tiedä, enkä tunne asiaa(ja tässä kohtaa kaikki lopettavat lukemisen), mutta olen siinä uskossa, että nämä ikuiset opiskelijat edustavat juuri tätä mainitsemaani ihmisryhmää.
Minua risoo aivan suunnattomasti se, että tässä maassa voi saavuttaa kohtuutonta hyötyä asioiden ulkoa opettelemisella. Mutta ei siitäkään sen enempää. (Ajatuskatkoksesta johtuva lopetus kappaleelle.)
Pikkulapsena, siis siitä lähtien, kun opin lukemaan(3 v.) opettelin asioita ulkoa. En tarkoituksenmukaisesti, mutta luin paljon tietokirjoja ja Aku Ankkaa. 4-vuotiaana osasin ulkoa kaikki Suomessa esiintyvät pöllölajit ja suuren osan muistakin isommista linnuista. En osaa enää, tai en ole varma (huuhkaja, lapinpöllö, viirupöllö, lehtopöllö, helmipöllö, varpuspöllö, tunturipöllö, suopöllö ja sarvipöllö, lisäksi kirjassa oli minerva(n?)pöllö ja tornipöllö). Pitkä litania sanoja, joilla en tee paljon mitään(no okei, olin sen verran kiinnostunut, että jotain juttuja muistan noista, mutta... no olkoon). Ja tuosta on about 14 vuotta aikaa. Ja nyt en taas tiedä miten tämä liittyi mihinkään.
Asiaan, niin tuota että vanhemmat ovat korkeasti koulutettuja. Mutta minulle vat sanoneet(vanhempani), että heille on ihan sama mitä minusta tulee isona, kunhan olen siihen tyytyväinen. Itse olen kuitenkin omassa päässäni yhdistänyt asiat varmaankin näin: kotona on kivaa, isä ja äiti kävivät koulut kunnolla(eivät ole mitään kultalusikkaväkeä itse olleet lapsena, kaukana siitä), ne sai hyvät työpaikat, josta saa hyvää palkkaa, kiva koti. En tiedä mistä se kumpuaa, opiskelumotivaationi nimittäin. Kun yleensä ei koulunkäynti nappaa yhtään, mutta kuitenkin olen kasannut itselleni hirveät päänsisäiset suorituspaineet. Tosin nyt nuo paineet ovat vähän helpottaneet, kun olen matematiikasta saanut vähän heikompia numeroita ja tajunnut, että ehkä on muutakin, kuin koulunkäynti.
Nyt on oikeastaan ensimmäistä kertaa sellainen epävarma fiilis. Nyt jos kirjoitukset menee kiville, niin sitten pitää päntätä pääsykokeisiin (ja tässä palaan kolmanteen virkkeeseeni tuossa ensimmäisessä kappaleessa). En oikein tiedä, haluanko hakea teknilliselle alalle, vai pyrkiä oikikseen. Vai kauppakorkeaan. Tämä asia oli ihan selvä vielä vuosi sitten. Sitten alkoi matikan numero laskea ja kemian lopetin kokonaan, kun oli niin pitkäveteistä. Fysiikan numerokin laski pykälän, mutta se meni väsymyksen piikkiin. Fysiikan ykköskurssi sen aikanaan sytytti, sen kiinnostuksen. Mutta enpä tiedä nyt sitten, kun MAA5-kurssiin asti oli tasainen rivi kasia, ja MAA6 olikin jo kutonen, sen jälkeen 7, 6 ja 5. 9. kurssilla tuntuivat tehtävät pirun helpoilta, mutta siinä kohtaa iski sitten laiskuus oikein kunnolla. Kokeeseen mennessä unohdin kaikki asiat. 11. kurssi oli sitten siinä loppukeväästä, samoin 12. Niistä 8 ja 6. 12. kurssilla tosin en hirveästi panostanut, keväällä oli takki aika tyhjä. Fysiikka on 8. Kertokaas nyt arvon opettajapalstalaiset, että minkälaatuiset mahdollisuudet meikäläisellä tältä pohjalta on akateemiselle tai teknilliselle alalle? Rehellinen mielipide kiitos.
Pahoittelut epäselvästä tajunnanvirtatuotannosta.
Edit: Tulipahan vallan herkistyttyä, kun alkoi vanhoja kunnon lintukirjanlukuhetkiä muistelemaan. Ääreishienoja kokemuksia, kuten Lion#79 varmasti asian ilmaisisi.