Opetustyö

  • 368 889
  • 3 061

Byvajet

Jäsen
Minusta taas viisautta on helpompi kehittää. Monesti jo pelkkä elämänkokemus tuo ihmiselle viisautta.

Oma kokemukseni on se, että tohtoriksi saakka koulutettu ihminen saattaa olla sokea ajatuksilleen omassa arjessaan. Vaikka hän pystyisikin työssään soveltamaan ammattitaitoisesti tieteellistä menetelmää, ei kyselevä, kyseenalaistava ja vaihtoehtoisia selityksiä ja näkemyksiä etsivä ajattelutapa yleisty jokapäiväiseen elämään.

Olen myös tavannut kansanmiehiä, jotka täysin spontaanisti varovat yksinkertaistavaa ja voimakkaan subjektiivista selittämistä.

Tämän perusteella ajattelen, että viisauden kehittyminen riippuu ensisijaisesti persoonallisuustekijöistä. Koulutuskaan ei pelasta yksisilmäisyydeltä, jos persoonallisuuden piirteisiin kuuluu halu luoda maailmaa ja nähdä siinä järjestys.

Viisaus on minusta ennen kaikkea kaaoksen ja epävarmuuden sietämistä. Kun persoonallisuus suo mahdollisuuden epävarmuuteen ja arvoissa ja ajatuksissa kellumiseen, pääsee viisaus kehittymään.

Valitseminen johtaa harvoin viisauteen. Auktoriteetin kasvamiseen se saattaa sen sijaan johtaa. Auktoriteeteilla onkin usein asioista vakaita näkemyksiä. Syvempää tarkastelua ne eivät kuitenkaan välttämättä kestä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tällainen linkki tuli rehtorilta:

Oppilas voi pitää kännykän oppitunnilla - imatralaisisän valitus hyväksyttiin | Imatralainen

Minä en lähtisi kännyköitä isolta luokalta takavarikoimaan, rikkoutumiset ja varkaudet ovat tuossa tilanteessa todellinen riski. Jos jokaisella oppilaalla olisi lukittava lokero, voisin harkita asiaa. Tosin minusta opettajan pitää pystyä hallitsemaan luokkansa ilman kännyköiden takavarikointiakin.

Mutta täytyy ihmetellä tämän isän intoa tähän valitukseen. Kyse ei mielestäni olekaan kännyköistä vaan halusta kyykyttää koulua/ opettajia.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Itse olen ottanut kännykät käyttöön oppimistilanteissa. Projekteja kun tehdään, niin oppilaiden on helppo etsiä tietoa niiden avulla. Välillä annan kuunnella musiikkia, kunhan se ei häiritse muita eli ei kuulu läpi. Jotkut keskittyvät paljon paremmin musiikin avulla. Muutenkin ajattelen, että jos tunnilla viihtyy, on myös avoin oppimaan. Pienillä jutuilla voi luoda viihtyvyyttä ilman suurempia temppuja.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse olen ottanut kännykät käyttöön oppimistilanteissa. Projekteja kun tehdään, niin oppilaiden on helppo etsiä tietoa niiden avulla. Välillä annan kuunnella musiikkia, kunhan se ei häiritse muita eli ei kuulu läpi. Jotkut keskittyvät paljon paremmin musiikin avulla. Muutenkin ajattelen, että jos tunnilla viihtyy, on myös avoin oppimaan. Pienillä jutuilla voi luoda viihtyvyyttä ilman suurempia temppuja.

Sama juttu, jos tehtävä vaatii nettiä, puhelinta saa käyttää. Samoin annan kuunnella musiikkia tehtävien tekemisen aikana, muuten haluan pitää kontaktin oppilaisiin. Ja olemme sopineet, että jos kännykkä aiheuttaa ongelmia, oppilas tuo sen opettajanpöydän kulmalle, josta saa sen tunnilta lähtiessään.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Sama juttu, jos tehtävä vaatii nettiä, puhelinta saa käyttää. Samoin annan kuunnella musiikkia tehtävien tekemisen aikana, muuten haluan pitää kontaktin oppilaisiin. Ja olemme sopineet, että jos kännykkä aiheuttaa ongelmia, oppilas tuo sen opettajanpöydän kulmalle, josta saa sen tunnilta lähtiessään.
Ihan sama käytäntö kuin itsellänikin siis. Jotkut eivät töissä tätä ymmärrä, mutta minua se ei haittaa. Asioissa pitää myös nähdä mahdollisuuksia. Opetuksessa tulee ottaa huomioon nykynuorten maailma ja toimintatavat, tietenkin tiettyjen rajojen mukaisesti.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ihan sama käytäntö kuin itsellänikin siis. Jotkut eivät töissä tätä ymmärrä, mutta minua se ei haittaa. Asioissa pitää myös nähdä mahdollisuuksia. Opetuksessa tulee ottaa huomioon nykynuorten maailma ja toimintatavat, tietenkin tiettyjen rajojen mukaisesti.

Meillä on kiellettyä enää kännyköiden häiritsevä tai asiaankuulumaton käyttö oppitunneilla. Toki käytännössä mahdoton valvoa täysin, mutta mitä sitten? Aina osa touhuaa jotain asiaankuulumatonta joka tapauksessa. Jos joku nyt vilkaisee tunnin aikana Facebookia, niin haitanneeko tuo. Rike vähän saman suuruinen, jos piirustaa pillun kuvan vihkonsa marginaaliin opetuksen seuraamisen sijasta. Kyllä se sitten ilmi tulee, jos joku plärää jatkuvasti somea. Tai piirustaa pilluja.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Aika monessa lukiossa alkaa olla jo käytössä sähköiset oppikirjat useassakin aineessa (sähköinen yo-koe järjestetään osassa aineista jo syksyllä 2016) ja käytännössä opiskelijoilla on pakkokin olla jonkinlainen lukulaite (tabletti, koska älypuhelimen näyttö on aivan onneton) koko ajan mukana/esillä tunneilla. Lukiotasolla se alkaa myös sitten jo olemaan omaa tyhmyyttä/valinta, jos opetuksen aikana somessa, Jatkiksessa tjsp. hilluu.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Lukiotasolla se alkaa myös sitten jo olemaan omaa tyhmyyttä/valinta, jos opetuksen aikana somessa, Jatkiksessa tjsp. hilluu.

Ei kai kukaan tuollaista tee. Kuulostaa aika hölmöltä. Itse ainakin keskityn pelailemaan.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Älykkyys ei riitä kaikkeen, lääkärin sijasta tuleekin opettaja.

Lääkäriys on yliarvostettua. Sitä kuumotuksen määrää, kun joku ei hoidukkaan pepantteenilla. Mieluummin olisin opettaja kuin lääkäri. Ei sillä että kumpikaan olisi mitään superduunia. Ts. yritän antaa kuvan, etten pidä opettajan työtä mukavana, keskipalkkaisena ja pitkälomaisena työnä. En toki, stressaavaa on. Hirveet paineet ja työt kaatuu päälle. Ei ole mitään positiivisia luuloja. Ei.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Jokainen valitsee ammattinsa omien mieltymyksiensä kautta, laiskuus vaan kaventaa valinnan vapautta. Älykkyydellä kehuskelu ei poista sitä tosiasiaa, että oppiminen vaatii myös tylsää työntekoa.

Lahjattomat reenaa
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Musiikin kuuntelu riippuu paljon aineesta. Jossain matematiikassa, jossa tehtävien tekemisellä on keskeinen osa tuntien kulussa, sitä varmasti tulee enemmän ja se tuskin häiritsee oppilaita. Minä annan kuunnella musaa esim. silloin, kun tunneilla haemme matskua kännyillä tms. selkeästi itsenäisen työskentelyn aikana. Aineessani sitä ei kuitenkaan hirveästi per tunti ole, vaan enemmän kuitenkin höpisemme tunnit lävitse, ellei ole jotain keskeisiä muistiinpanoja tai yhteisiä tehtäviä ohjelmassa.

Kännyn käyttöön puutun, ellei kyseessä ole jokin satunnainen vilkaisu. Joku tsekkaa sen kellon kerran tunnissaan, enkä siitä ala mäkistä kellekään. Jatkuva vilkuilu tai selkeä selailu on sitten selaisia, joihin puutun. Aika harvoin tarttee pyytää tuomaan luuria pöydälleni.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Uusissa seiskaluokkalaisissa pojissa on muutama tosi paha kännykkäaddikti. Hyvä kun luokkaan kävellessään osuvat oviaukkoon, kun siinäkin samalla pitää pelata jotain.

Heiltä olen ottanut kännykät tunnin ajaksi pois. Sitten näpräävät laskinta, penaalia tai jotain muuta käsissään niin kuin siinä olisi kännykkä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Sitten näpräävät laskinta, penaalia tai jotain muuta käsissään niin kuin siinä olisi kännykkä.

Kai nykyteineillä on helposti varaluuri penaalissa? Kyllä meillä ainakin oli useampi varakorttipakka, kun niitä takavarikoitiin vähän väliä.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kai nykyteineillä on helposti varaluuri penaalissa? Kyllä meillä ainakin oli useampi varakorttipakka, kun niitä takavarikoitiin vähän väliä.

Yhdellä romanitytöllä on kaksi kännykkää. Toisesta kuuntelee musiikkia kuulokkeilla ja toista räplää muuten. Jos rupeaa tiukaksi hänen kanssaan, hän ei tule tunnille, vaan luuhaa jossain koulun ala-aulassa tai käytävällä.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Yhdellä romanitytöllä on kaksi kännykkää. Toisesta kuuntelee musiikkia kuulokkeilla ja toista räplää muuten. Jos rupeaa tiukaksi hänen kanssaan, hän ei tule tunnille, vaan luuhaa jossain koulun ala-aulassa tai käytävällä.

Pistän vielä paremmaksi tai pahemmaksi. Yhdellä oppilaalla oli kaksi kännykkää ja iPad. Kysyin, että miksi? Kuulemma siksi, että opettajan takavarikoitua kaksi kännykkää jää vielä iPad jolla voi vielä pelata/leikkiä...
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Lokakuun puolivälissä alkaa syyslomat rullaamaan, mikä hintohin vaikuttanee.

Nappasin tämän matkaketjusta. Kuinka opettajat suhtautuvat tähän, että omaa lomaa otetaan joko ennen tai jälkeen lomakauden? Vanhemmat saavat töistä lomaa pyytämällä ja vievät sitten muksunsa pois niiden velvoitteista, koska on halvempaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei tuossa lomailussa koulun loma-aikojen ulkopuolella ainakaan mun mielestäni mitään vikaa ole, jos perhe hoitaa hommansa kunnolla. Eli hyvissä ajoin tieto luokanohjaajamme/opelle ja lomahakemus kehiin reisille, jos loma kestää yli kolme koulupäivää sekä tehtävät ja mahdolliset kokeet kuntoon. Näiden toteutuminen riippuu tietysti paljon perheestä. On niitäkin, jotka vain häipyvät lomille ja sitten huoltajat tulevat lankoja pitkin kimppuun, kun kullannupun pitää tehdä rästikokeet peräkkäisinä päivinä reissun jälkeen.
 

Byvajet

Jäsen
Ennustan sähköisyyteen siirtymisen heikentävän oppimistuloksia entisestään. Häly lisääntyy, keskittyminen ja pänttääminen vähenevät. Käsin kirjoittamisella näyttää myös olevan myönteinen vaikutus oppimiseen.

Vaikka sähköisyys saataisiin käytännöllisesti toimimaan, niin en usko, että sillä on oppimispsykologista perustaa. Uudistus on yksi niistä jutuista, joilla valmiista maailmasta yritetään tehdä vielä valmiimpaa, vaikka se johtaa huonompaan. Ruotsissahan oppimistulokset ovat jo suorastaan katastrofaalisia, eikä se selity kokonaan maahanmuuttajien määrällä.

Tulevaisuuden lukio: https://www.facebook.com/groups/179642665577794/?fref=ts

Tablet-laitteet opetuksessa: https://www.facebook.com/groups/294806730537020/

Tietokoneet yo-kirjoituksissa: https://www.facebook.com/groups/339542799419574/
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ennustan sähköisyyteen siirtymisen heikentävän oppimistuloksia entisestään. Häly lisääntyy, keskittyminen ja pänttääminen vähenevät. Käsin kirjoittamisella näyttää myös olevan myönteinen vaikutus oppimiseen.

Samaa mieltä. Minulla ei sinänsä ole mitään sähköistymistä vastaan. Tekniset apuvälineet ovat nykyaikaa, ja opetuksenkin on totta kai siihen vastattava, koulu ei voi olla kivikautinen linnake maailmassa. Tuntuu kuitenkin, että nyt uudistuksia ajetaan tekniikka edellä, eikä tekniikoiden hyödystä oppimiselle pidetä niin lukua. Mutta ilman muuta tekniikka on kuitenkin otettava mukaan opetukseen, ja monia siihen loistavasti sopivia systeemejä onkin jo käytössä, esimerkiksi vaikka yhteiset dokumentit Google Drivessa tai vastaavat.

Perinteinen pänttääminen on kuitenkin edelleen arvokasta, uudet tekniikat eivät koskaan korvaa tätä. Ja pänttäämiselle en tarkoita ulkoa opiskelua, vaikka jossain kielten opiskelussa sanavaraston kartuttaminen sen avulla on sekin ihan hyödyllistä ja perusteltua. Asioita ei kuitenkaan sisäistä vain kivoja vempaimia räpläämällä, vaan se vaatii syvällistä ajattelua, ns. fundeeraamista.
 

Byvajet

Jäsen
Ja pänttäämiselle en tarkoita ulkoa opiskelua, vaikka jossain kielten opiskelussa sanavaraston kartuttaminen sen avulla on sekin ihan hyödyllistä ja perusteltua.

Minä pänttään sekä kielissä että muissa asioissa. Olen huomannut sen olevan paras tapa itselleni. Opin pänttäämällä paljon nopeammin kuin "ymmärtämällä". Kun pänttään, ymmärrys syntyy kuin sivutuotteena.

Tämän olen oppinut itsestäni vasta aikuisiällä. Lukioiässä olin vakaassa uskossa, että asioiden hallinta vaatii ymmärrystä. Vasta aikuisena tajusin, että ymmärtäminen ei ole aktiivinen prosessi vaan spontaania pänttäämällä hankitun tiedon yhdistymistä ja dialogisoitumista.

Ymmärtäminen ei vaadi vaivannäköä, pänttääminen vaatii. Ilman pänttäämistä ei kuitenkaan synny ymmärrystä.

Luulen että monia keskivertopystyviä (joihin minäkin kuulun) auttaisi, jos pänttäämisen arvoa nostettaisiin. Kun yrittää ymmärtää, saattaa tuntua liian vaikealta, mutta kun rupeaa pänttämään ja tekemään, asiat avautuvat kuin itsestään.

Mitä olen koulumaailmaa silmäillyt, siellä korostetaan aivan liikaa turhanpäiväisiä oppimismenetelmiä, joihin kuluu paljon aikaa, mutta joiden tulokset ovat heikkoja. Nämä oppimismenetelmät ovat rantautuneet yliopistoihinkin. Ryhmätyöt ovat kaikkein pahimpia. Niistä tulee liki poikkeuksetta ulkoisia suorituksia, joissa oppimista keskeisempää on saada työ kasaan. Usein sitä vielä rakennellaan viimeisenä tai viimeisinä iltoina, mikä jo itsessään kertoo siitä, että mahdollisuus oppimiseen on menetetty.

Yksinkertaistenkin asioiden oppiminen on pitkä, kuukausia kestävä prosessi, eikä tekstin kopiointia näennäiseksi tietokokonaisuudeksi.
 

Byvajet

Jäsen
Lisää tietoa siitä, kuinka kaikkensa tekevät opettajat saavat opiskelijat oppimaan. Homma kusee, opettajat eivät tee mitään, sen kuin juoksentelevat byrokraattien oikkujen perässä. Käsittämätöntä sakkia. Milloin aiotte alkaa opettaa ja vaatia ja lopettaa pedagogisen humpuukkinne?

"Tänä syksynä päätimme lopulta, että teknillisessä tiedekunnassamme ei pääse matematiikan peruskursseille, jos ei läpäise lukiomatematiikan osaamista mittaavaa lähtötasotestiä.

Testin läpäisyosuus oli 3,5 %, ja nämä läpäisseet olivat nippa-nappa läpäisyrajan 50 % yläpuolella.

Pelkään pahoin, että lukion nykyinen OPS- ja tuntijakouudistus ei tule ainakaan helpottamaan tilannetta tulevaisuudessa."

https://www.facebook.com/groups/182907755060898/permalink/860515497300117/
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Lisää tietoa siitä, kuinka kaikkensa tekevät opettajat saavat opiskelijat oppimaan. Homma kusee, opettajat eivät tee mitään, sen kuin juoksentelevat byrokraattien oikkujen perässä. Käsittämätöntä sakkia. Milloin aiotte alkaa opettaa ja vaatia ja lopettaa pedagogisen humpuukkinne?

No niin. Helpotikko pikku Byvajetia? Sinulla on lupa purkaa aggressioita juurikin näin. Mitään ei peruuttamatonta ei saa tapahtua, mikään ei saa mennä rikki ja kehenkään ei saa sattua. Ei pitäisi, mutta menköön. En ole matematiikan opettaja, joten en voi ottaa kantaa. Se, että kirjoitat kaikkien opettajien kusevan työnsä tekemättä mitään on kohtuullisen hellyttävää. Jos Ranskan kuninkaalla on parta, niin kaikilla miehillä on parta - niinkö? En edelleenkään käsitä jihadistiasennettasi opettajia kohtaan. Olen tarjonnut sinulle mahdollisuutta kuvitella oppituntitilanne ja tarjonnut mahdollisuutta toteuttaa kuvitelmasi. Milloin tulet toteuttamaan kuvitelmasi?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös