Mitenköhän tuo liittyy siihen, mitä täällä on varsinkin viime aikoina kirjoitettu? Ko. henkilöhän haki tukea uupumukseensa muilta alalla olevilta.Koko internetin historiassa sana Opettajatyö mainitaan ainoastaan tämän ketjun avauksessa jonka avasi opettaja/koulunkäyntiavustaja.
Ei ole helppoa lähteä mihinkään kun lukuvuosi on käynnissä. Asun Hämeessä ja käyn töissä pääkaupunkiseudulla. Lapsillani on siis osa lomista eri aikaan kuin minulla. Eivät omat lomani siihen auta. Kesällä ehtii, mutta silloin kaikki on kalliimpaa ja porukkaakin enemmän.Juttelin erään englantilaisen opettajan kanssa ja nyt vasta avautui tämä ihan kunnolla kuinka niillä pitkillä lomilla ei ole mitään merkitystä.
Hänellä jää moni peli näkemättä, kun ei vain voi lähteä reissuun. Itse voin ostaa lento- ja ottelulipun koska tahansa ja kerron sitten pomolle myöhemmin, että en ole muuten tuolloin ja tuolloin toimistolla.
Opettaja ei voi. Ne mukavähäiset tunnit on pakko hoitaa ma-pe. Eikä opettajan moraalilla varustettu henkilö voi edes salaa sairastua, koska lapsia ja nuoria pitää neuvoa.
Voi raukkaa. Aika monessa muussakin työssä on samanlainen ongelma. Paitsi että niissä töissä ei ole syyslomaa, joululomaa, hiihtolomaa ym. yhtä paljon kuin opettajilla, joten mihinkään ei voi mennä. Lisäksi kesälomakin on huomattavasti lyhyempi, joten ei ole niin paljon valinnan varaa, milloin lähtee.Ei ole helppoa lähteä mihinkään kun lukuvuosi on käynnissä. Asun Hämeessä ja käyn töissä pääkaupunkiseudulla. Lapsillani on siis osa lomista eri aikaan kuin minulla. Eivät omat lomani siihen auta. Kesällä ehtii, mutta silloin kaikki on kalliimpaa ja porukkaakin enemmän.
Tietääkseni olet opettajana koko kesän lomalla ja festarit ovat yleensä kesällä. Miksi et pääse nykyään festareille? Ei tarvitse tehdä ylitöitä eikä mitään muutakaan, olet kuitenkin automaattisesti jo lomalla.Opiskellessani olin monena kesänä töissä eräässä suuressa metallialan firmassa. Tein konttorihommia ja oli kiva kun oli liukuva työaika. Tein välillä ylitöitä ja niitä kertyikin tarpeeksi jotta sain yhden perjantain vapaaksi. Pääsin sitten festareille. Opettajana en sellaiseen pysty. Että puolensa kaikissa ammateissa.
.Menee mielenkiitoiseksi tuo Norjan tilanne. Siellähän näköjään ehdotetaan opettajille kokonaistyöaikaa tai jotain vastaavaa kun pitäisi olla käytettävissä 7 ja puolituntia päivässä. Onhan meilläkin niin, että hyppytunneilla ollaan käytännössä koulun käytettävissä eli rehtori voi määrätä pitämään sijaistunnin jos niin haluaa tehdä. Ei voi siis välttämättä järjestää hypäreille mitään ihmeempää tekemistä kun voi hyvinkin jäädä tekemättä. Palkkahan noista tunneista tulee jos sellaisen pitää mutta sitoo myös koululle vaikka kyse omasta, palkattomasta ajasta
Pointti olikin ettei se opettajallekaan ole helppoa vaikka toki lomia on. Omat haasteensa kaikissa hommissa. Ja meillä syysloma on 3 päivää. Mikä on ihan ok kun kesäloma oli juuri. En itse ainakaan sen pidempää tarvitse. Ja sitten ne 2 päivää on lisätty joululomaan.Voi raukkaa. Aika monessa muussakin työssä on samanlainen ongelma. Paitsi että niissä töissä ei ole syyslomaa, joululomaa, hiihtolomaa ym. yhtä paljon kuin opettajilla, joten mihinkään ei voi mennä. Lisäksi kesälomakin on huomattavasti lyhyempi, joten ei ole niin paljon valinnan varaa, milloin lähtee.
Jep. Kyse ei ollutkaan kesästä vaan siitä, että tuollaisessa työssä saa tehtyä ylityötunteja ja niillä voi sitten saada vapaata, jos niin haluaa. Itse kun olin kesätöissä niin esimerkkitapaus oli kesältä.Tietääkseni olet opettajana koko kesän lomalla ja festarit ovat yleensä kesällä. Miksi et pääse nykyään festareille? Ei tarvitse tehdä ylitöitä eikä mitään muutakaan, olet kuitenkin automaattisesti jo lomalla.
Periaatteessa olen ihan kokonaistyöajan kannalla koska silloin ei olisi mitään tarvetta vastailla huoltajille omalla ajalla tai tehdä muutakaan työtä kotona, paitsi ehkä ne kokeiden korjaamiset jne.Eikö tuo olisi hyvä ratkaisu, että työpäivän olisi sitten se 7,5 tuntia? Täällähän on monia esimerkkejäkin jo tullut, kun nykyään joutuu tekemään ympäripyöreitä päiviä, 40-50 tunnin työviikkoja. Tuossahan työaika lyhenee. Onko muuten oikeasti niin, että rehtorit usein määräilevät jollain tunnin varoitusajalla opettajia sijaistamaan? Eikö niissä ole mitään sääntöä tai herrasmiessopimusta, miten ajoissa näistä pitäisi ilmoittaa? Ja kuinka yleistä tällainen loppupeleissä edes on? Mitä itse muistan kouluajoilta, niin sijaista ei ollut käytännössä ikinä. Ja jos oli, niin se oli joku täysin ulkopuolinen henkilö, ei mikään toinen koulun opettajista.
Voi raukkaa...
...Eikö tuo olisi hyvä ratkaisu, että työpäivän olisi sitten se 7,5 tuntia? Täällähän on monia esimerkkejäkin jo tullut, kun nykyään joutuu tekemään ympäripyöreitä päiviä, 40-50 tunnin työviikkoja. Tuossahan työaika lyhenee. Onko muuten oikeasti niin, että rehtorit usein määräilevät jollain tunnin varoitusajalla opettajia sijaistamaan? Eikö niissä ole mitään sääntöä tai herrasmiessopimusta, miten ajoissa näistä pitäisi ilmoittaa? Ja kuinka yleistä tällainen loppupeleissä edes on? Mitä itse muistan kouluajoilta, niin sijaista ei ollut käytännössä ikinä. Ja jos oli, niin se oli joku täysin ulkopuolinen henkilö, ei mikään toinen koulun opettajista.
Näin juuri oli tarkoitettu.Käsittääkseni clayman antoi esimerkin koulun lomien sitovuudesta, johon sinä tietysti tartuit. Omassa työssäni pystyn tarvittaessa järjestämään pitkän viikonlopun ottamalla palkkattoman virkavapaan, aineopettajille tämä on paljon vaikeampaa.
Olisi opettajien kannalta. Opetustuntien jälkeen jäisi jokunen tunti hiukan päivästä riippuen muihin juttuihin aikaa, eli seuraavan päivän valmisteluun ja kokeiden korjauksiin. Kyllä mulla ainakin venyisi palautusajat aikalailla, ellei kokeita yksinkertaistaisi korjauksen suhteen. Se taas olisi omasta mielestäni hiukan epäreilua lahjakkaampia opiskelijoita kohtaan, jos kokeet olisivat pelkkiä yhdistelyjä ja sanaristikoita. Tai sitten pitäisi laskea omaa vaatimustasoa tuntien valmistelun suhteen. Jep, ei niihin enää muutaman vuoden jälkeen mene niin paljon aikaa kuin ekana tai tokana vuonna, mutta kirjasarjan vaihtuminen, tietojen päivittäminen tai uuden opetustavan suunnittelu vievät aina jonkin verran duuniaikaa.Eikö tuo olisi hyvä ratkaisu, että työpäivän olisi sitten se 7,5 tuntia? Täällähän on monia esimerkkejäkin jo tullut, kun nykyään joutuu tekemään ympäripyöreitä päiviä, 40-50 tunnin työviikkoja.
Teet tässä nyt sen yleisen virheen, että peilaat opeduunia omiin kokemuksiisi oppilaana. Se on vain yksi, hyvin suppea näkökulma siihen. Ei meilläkään hirveän paljon sijaisia ollut omina aikoinani, mutta on sijaistukset ja oman tunnin ohella hoidetut tunnit hyvinkin yleisiä. Joskus jollain yksittäisellä opettajalla on paljon poissaoloja, joskus paukahtaa flunssa-aalto ja vie puolet opettajista pedin pohjalle, onhan näitä. Lapsen sairastuminen kesken koulupäivän --> ope pois duunista kesken päivän. Useinkin on tultu kysymään hyppytuntia edeltävällä välkällä sijaiseksi. Ei noissa yleensä mitään kummempaa, mutta tietysti omat tuntisuunnitelmat tms. duunit jää kotiin tehtäväksi.Onko muuten oikeasti niin, että rehtorit usein määräilevät jollain tunnin varoitusajalla opettajia sijaistamaan? Eikö niissä ole mitään sääntöä tai herrasmiessopimusta, miten ajoissa näistä pitäisi ilmoittaa? Ja kuinka yleistä tällainen loppupeleissä edes on? Mitä itse muistan kouluajoilta, niin sijaista ei ollut käytännössä ikinä. Ja jos oli, niin se oli joku täysin ulkopuolinen henkilö, ei mikään toinen koulun opettajista.
Eikö niissä ole mitään sääntöä tai herrasmiessopimusta, miten ajoissa näistä pitäisi ilmoittaa?
On mukava lukea että opettajia sentään arvostetaan nykyään. Etenkin kun itse arvostan kaikkia, olivat he töissä tällä hetkellä tai ei. Omalla työpaikallakin pyrin aina moikkamaan kaikkia henkilökunnan jäseniä ja kiittämään heitä, kun on aihetta. Kaikkien työ on arvokasta.
Jos itse moppailisin työkseni luokkahuoneiden lattioita ja siihen tulisi joku akateemisesti koulutettu, tuplasti parempaa liksaa nostava ihminen kehumaan että tulipas siistiä jälkeä, se vaikuttaisi minusta aika vahvasti vittuilulta. Kaikkien työ voi olla arvokasta, mutta toisten työ on arvokkaampaa kuin toisten. Sen takia sille opettajalle maksetaan tuplasti paremmin kuin siivoojalle.
.
Eikö tuo olisi hyvä ratkaisu, että työpäivän olisi sitten se 7,5 tuntia? Täällähän on monia esimerkkejäkin jo tullut, kun nykyään joutuu tekemään ympäripyöreitä päiviä, 40-50 tunnin työviikkoja. Tuossahan työaika lyhenee. Onko muuten oikeasti niin, että rehtorit usein määräilevät jollain tunnin varoitusajalla opettajia sijaistamaan? Eikö niissä ole mitään sääntöä tai herrasmiessopimusta, miten ajoissa näistä pitäisi ilmoittaa? Ja kuinka yleistä tällainen loppupeleissä edes on? Mitä itse muistan kouluajoilta, niin sijaista ei ollut käytännössä ikinä. Ja jos oli, niin se oli joku täysin ulkopuolinen henkilö, ei mikään toinen koulun opettajista.
Ei vittu mitään järkeä, mutta jokunen ropo säästyy taas johonkin paljon turhempaan.
Mulla tuli tänään töissä hyvä fiilis, kun tein remppaa varakkaalle pariskunnalle, ja nämä kutsuivat sisälle kahville ja pullalle.
Koulun siivoamisesta säästetään myös. Aloitan nykyään aamun keräämällä edellisen päivän roskat lattialta...
Katos äijää. Olet selkeästi ollut kärpäsenä paikalla kun noin hyvin olet asioista perillä ja tiedät miten olen puhunut siivoojien tai muiden kanssa.Jos itse moppailisin työkseni luokkahuoneiden lattioita ja siihen tulisi joku akateemisesti koulutettu, tuplasti parempaa liksaa nostava ihminen kehumaan että tulipas siistiä jälkeä, se vaikuttaisi minusta aika vahvasti vittuilulta. Kaikkien työ voi olla arvokasta, mutta toisten työ on arvokkaampaa kuin toisten. Sen takia sille opettajalle maksetaan tuplasti paremmin kuin siivoojalle.
Remppahommat eivät ole mitenkään verrannollisia siivoamiseen. Ne aika usein vaativat ammattitaitoa, ja siksi niistä monesti saa myös ihan kunnollisen rahallisen korvauksen. Siivoamisesta ei taideta maksaa kunnollista palkkaa enää edes paperitehtaissa.
Katos äijää. Olet selkeästi ollut kärpäsenä paikalla kun noin hyvin olet asioista perillä ja tiedät miten olen puhunut siivoojien tai muiden kanssa.
Katsos välillä pelkkä tervehdys, kiitos tai vaikka oven avaaminen eli kohteliaisuus
viestii kunnioituksesta. Mutta se ei tietenkään saisi säätyvaltiossamme olla niin.
Kissa kiitoksilla elää. Jos siivoojien työtä oikeasti arvostettaisiin, se näkyisi tilinauhassa.
Taitaapi USAssa vaihdella jonkin verran osavaltiosta toiseen. Toisekseen siellä on myös summer school oppilaille, jotka saavat hylättyjä todistukseen. Tämä kesäkoulu päättyy heinäkuuhun ja sitten on lomaa. Muuten on lukuvuoden aikana yhtä paljon kuin täälläkin. Kaikki opettajat eivät kuitenkaan opeta kesäkoulussa.Huomenna, jos Luoja suo, palaan vastaamaan yhteen kysymykseen.
Sitä ennen tahtoisin tietää, kuinka Usassa on järjestetty opettajien lomat. Kansallahan ei ole tapana lomailla välttämättä lainkaan. Etenkin kovina taloudellisina aikoina lomia jätetään pitämättä kokonaan potkujen pelossa.
Amerikassa alkoi lyhyt lomakausi: Pitkät vapaat haiskahtavat sosialismilta - Yhdysvallat - Ulkomaat - Helsingin Sanomat
Yhdysvaltalaisten koulujen varallisuus perustuu lähialueisiin eli varakkaimmilla alueilla on paremmat resurssit ihan normi kouluillakin. Veikkaisin että opettajien palkatkin ovat näillä alueilla paremmat. Siksi köyhien alueiden kouluihin ei välttämättä löydy päteviä opettajia. Parhaat suuntaavat muualle.
Ei toimistojannu, ope tai raksamies yleensä palkasta päätä. Saa kai se silti toisen duunia arvostaa.