Se, että kirjoitat kaikkien opettajien kusevan työnsä tekemättä mitään on kohtuullisen hellyttävää.
Hellyyttävää on ainoastaan se, ettei opettajilla ole munaa nousta vastarintaan. Kai nyt sokea Reettakin ymmärtää, että kun absoluuttiset oppimistulokset heikkenevät, mutta keinot ja välineet paranevat ja tukea on tarjolla enemmän kuin aikaisemmin vähintään virtuaalisessa muodossa, niin jokin on vialla.
Jos koulumaailmasta päästetään päättämään byrokraatit, niin kohta 55-vuotiaille motokuskeiksi koulutettaville pitkäaikaistyöttömille opetetaan monikulttuurista kohtaamista kangasmetsässä, koska on niitä thaimaalaisia marjanpoimijoitakin.
Eikö se teille opettajillekin olisi eduksi, että saisitte opettaa ja vaatia oppimista ettekä toimisi typerien yritelmien koealustana, sosiaalityöntekijöinä ja häiriösordiinoina?
Koulusta tehdään parhaillaan ihmeellistä härdellikarusellia, vaikka oppimisen perustana on keskittyminen, jäsentäminen, sisäistäminen ja loputon kertaava toisto.
Vanhassa maailmassa ei olisi tullut kuuloonkaan, että diplomi-insinööriopinnot aloittavat eivät selviä edes pääpiirteittäin laajan matematiikan peruslaskutoimituksista. Vaikka matematiikan olisi selvinnyt läpi alimmalla arvosanalla, perusteet olisivat kuitenkin olleet kunnossa. Jos eivät olleet, jäi luokalle.