Opetustyö

  • 366 240
  • 3 061

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Siis mitä helvettiä nämä Byvajetin jutut nyt oikein ovat?

Jos valmistelee tuntinsa huolella ja käyttää siihen aikaa on tyhmä ja ilman kompetenssia opettajan ammattiin. Jos taas tätä aikaa ei käytä vaan vetää tunnit improvisoiden ilman valmisteluja on sluibailija ja ylipalkattu verorahojen tuhlaaja. Nyt en usko näkemääni. Onko löytynyt erkulle voittaja trollaamisessa?
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Aivan mahtavaa keskustelua jälleen täällä. Opettaja itkee täällä, kun kertoo mitä rahan eteen tekee. Mutta samalla väitetään, että palkka ei ole perusteltu/maksetaan liikaa opetustuntimäärien perusteella.

Itse aiemmin listasin mitä itse teen palkkani eteen ja ilmeisesti itkin ja valitin työmäärääni. Saman uhalla laitan vielä tietoa:

Opetan 28 tuntia viikossa englantia (ylityötunteja tulee siis kahdeksan). Meillä on lisäksi 2 tuntia yt-aikaa sidottuna työjärjestykseen. 30 tuntia on siinä. Sen lisäksi väli- ja hyppytunteja menee tukioppilaiden ohjaamiseen (josta ei meillä makseta erikseen ja kaikilla on jokin vastuualue, tämä minun). Kokeita pidän muutamia jakson aikana kaikille ryhmille ja oppilaita n. 200 opetuksessa. Niihin menee oma aikansa jossain tunnin - kolmen tunnin välillä per luokka. Riippuu kokeen laajuudesta. Sitten arvosanat tulee syöttää Wilmaan. Samaiseen Wilmaan tietysti kirjoitetaan huoltajille viestejä jne. Se vie oman aikansa ja vaihtelee rajusti. Välitunnit menee usein siihen että joku jää kysymään vielä jotain kun ei viitsinyt tunnilla kuunnella. Tai sitten monistamiseen kun käytetään huonolaatuista paperia ja kopiokoneet on jatkuvasti rikki (säästetään katsos). Ei siis aina pysty monistamaan materiaalia ennen työpäivän alkua tai sen jälkeen. Lisämateriaalia tulee väsättyä joka viikko kun mukana on erityisluokilta integroituja oppilaita ja heille pitää räätälöidä materiaalia. Kirjoitelmia teetän 1-2 jakson aikana ja niiden kanssa menee se 1- 2 tuntia viikossa 2 viikon aikana jos pitää jokin keskiarvo laittaa. Tuossa nyt muutama juttu. Onhan noita sanakokeita, projekteja jne. Lippulappusia rehtoreilta joita täytyy täytellä ja kaiken maailman kyselyjä (perästä kuuluu jos niitä ei täyttele).

Todennäköisesti itken. Ja valitan. Sanon että rakastan työtäni, teen mielellään paljon töitä ja olen ylpeä työstäni.

edit: palkkaa jää käteen sellainen 2700/kk, mukana 5v. ikälisä (opettajat kun eivät oikein voi nousta urallaan ylöspäin eli saada ylennystä). Jos opettaisin vain opetusvelvollisuuden verran, jäisi käteen 2 tonnia. Eli se olisi se 20 tuntia peruskoulussa.

Edit: Luokanopettajat tietenkin asia erikseen. Heillä lyhyemmät päivät opetuksen osalta, elleivät opeta myös aineita muille luokille tai yläkoulun puolella.

Meidän koulun aineenopettajat ovat usein paikalla 8.00-16.00 kiitos hyppytuntien. Silloin moni tekee suunnittelutyötä tai hoitavat muuten oppilaiden asioita.
 
Viimeksi muokattu:

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Onko löytynyt erkulle voittaja trollaamisessa?

Kyllä! Käsittääkseni erku ei ole pahemmin trollanut tässä ketjussa.

Tuntuu jotenkin hyödyttömältä asiallisesti vastailla tähän osioon. Joidenkin hyvin katkerien ihmisten elämäntyönä on toistuvan mielipahan aiheuttaminen täällä. Nämä aikuiset koulukiusaajat saanevat palkinnon siitä, että täällä pahoitetaan mieltä. Taitaa olla parasta, ettei tänne enää kirjoittele. Jää kiusaajilta palkinto sitten saamatta.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Ja miten se muuten on, että opettajat ovat sylkykuppeja kun talous on kuralla?

1. Jos ei opeteta tarpeellisia taitoja lapsille/nuorille, ei niitä tulevaisuuden osaajia synny. Kärsitään taloudellisesti.

2. Jos opettajien palkat eivät olisi edes vähän houkuttelevia, ei kukaan tekisi tätä työkseen. Ja monihan siirtyy alalta pois juuri palkan takia, etenkin miehet.

3. Kun kerta opettajat eivät tuota mitään hyödyllistä niin mitäs sitten te jotka tuotatte... Pitäisikö teitä syyttää siitä, että talous on kuralla? Jos vaikka lisättäisiin teidän työpanosta kun ei oikein toimi. Firmat ei tuota. Yhtä älyttömiä nämä syytökset kuin niiden, jotka väittävät opettajien pääsevän helpolla ja olevan ylipalkattuja. Kaikista sitä paskaa voisi jauhaa ja syytellä, jos niin haluttaisiin.
 

Palsa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, STL Blues, Jymy
Mitä Byvajetin avautumista on seurannut, niin kaveri on ilmeisesti kääntäjä ja ainakin semikommari? Siinä tapauksessa tuskan ymmärtää, koska on tehnyt aikamoisen kardinaalivirheen. Kääntäjien työmäärä verrattuna palkkaan on ihan perseestä ja työtilanne huono. Monet samaan aikaan opiskelleet ovat päätyneet kieltenopettajiksi ja nyt ketuttaa? Kyse on tässä sitten ihan pelkästään omasta mokasta jonka korjaat helposti. Hankit nopeasti sen opettajan pätevyyden käymällä ne turhat kasv.tieteen opinnot, niin pääset nauttimaan tuon supertyön eduista ja makeasta elämästä.

Kaverin kirjoitusten paras anti on kuitenkin tieto, että Suomessa korkeasti koulutetuilla on tosi kovat palkat. Okei.

Ainakin meillä oli Yliopiston sisäänottovaiheessa myös psykologiset testit ja alalle soveltuvuus testattiin muillakin metodeilla. Voihan tämä tapaus olla myös joku oikeassa vaiheessa alalta karsittu henkilö.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Minä en kyllä tunnista työtäni noista Byvajetin jutuista.

Lomat ovat pitkät, työpäivät ovat pitkiä ja usein raskaita, viikonloppuina täytyy joskus tehdä töitä, liksa on kohtuullinen.

Typerintä olisi määrätä paikka, jossa tuntien valmistelu- ja jälkityöt tulee tehdä. Meillä ei riitä opettajahuoneessa edes istumapaikkaa kaikille. Siellä jutellaan, syödään ym. Töitä on vaikeaa tehdä. Minulla on hieman A4-paperia leveämpi työtila. Korkeussäädettävää tuolia ei ole, eikä saa, vaikka ostaisi omalla rahalla.

Luokkien käyttöaste on korkea, niissä ei voi keskellä päivää paperitöitä tehdä, ja muutenkin on vaikeaa siirtyä jatkuvasti paikasta toiseen materiaalien kanssa. Mitään ei voi jättää edes minnekään.


Opettajien työtilassa on kaksi koppia ja tietokonetta n. 40 opettajan käyttöön. Siinäpä se. Kadehdin ihmisiä, joilla on kunnon työtila. Tai edes tanskanmallin mukainen.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Lomat ovat pitkät, työpäivät ovat pitkiä ja usein raskaita, viikonloppuina täytyy joskus tehdä töitä, liksa on kohtuullinen.
Niin ja sitten teidän pitää vielä väitellä työnne sisällöstä, työajoista ja palkoista iltakaudet Jatkoajassa. Minulle ei tulisi mielenkään keskustella omasta työstäni vapaa-ajallani millään foorumilla (meitä lakimiehiä saa kylläkin vapaasti arvostella. Harva meistä vain viitsisi osallistua sellaiseen keskusteluun).
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Samaa mieltä kuin suurin osa täällä kirjoitelleista opettajista, uskomattomalta tuntuu esim. Byvajetin asenne opettajan työtä kohtaan. Minulla on viikossa noin 30 opetustuntia yläkoulun puolella, johon vielä tuntien valmistelut, luokanvalvojan velvollisuudet, kolmen aineen kokeiden tekeminen ja korjaaminen siihen päälle jne. Tunteja viikossa hemmetin paljon enemmän kuin pelkkä oppituntien määrä. Ja kuten moni on täällä kirjoittanut, työtilat meidänkin koululla minimaaliset, ei siellä tunteja niin vain suunnitella, lisäksi vapaat luokkatilatkin ovat keskellä koulupäivää kortilla. Olen vieraillut muutamalla kuntamme alakoululla, ja hieman täytyy kadehtia heidän opettajille suunnattuja työtiloja, taisipa opettajilla olla vielä omat työtietokoneetkin käytössä. Ehkä meillekin vielä joskus, laajennusta odotellessa. Päivääkään en silti vaihtaisi pois, nimimerkillä tänään viimeksi teinityttöjen välejä koko ruokatunnin selvitellyt lusmu.
 

Vanha akka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin ja sitten teidän pitää vielä väitellä työnne sisällöstä, työajoista ja palkoista iltakaudet Jatkoajassa. Minulle ei tulisi mielenkään keskustella omasta työstäni vapaa-ajallani millään foorumilla (meitä lakimiehiä saa kylläkin vapaasti arvostella. Harva meistä vain viitsisi osallistua sellaiseen keskusteluun).

Jännä. Mullekaan ei tulisi mieleen osallistua lakimies-keskusteluun. Ja siis muakin voit arvostella ihan koko rahalla ja vaikka kasvotusten. Mutta peruskoulun säästötalkoista kärsivät eniten lapset ja se tulee järisyttävän kalliiksi myöhemmin. Siksi koen tärkeänä ottaa osaa keskusteluun.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Niin ja sitten teidän pitää vielä väitellä työnne sisällöstä, työajoista ja palkoista iltakaudet Jatkoajassa. Minulle ei tulisi mielenkään keskustella omasta työstäni vapaa-ajallani millään foorumilla (meitä lakimiehiä saa kylläkin vapaasti arvostella. Harva meistä vain viitsisi osallistua sellaiseen keskusteluun).

Vitut pitää. Täällä vain esiintyy minun työtäni huonosti ymmärtäviä puupäitä, joiden vääriä käsityksiä yritetään oikoa.

Aika kärkkäästi sitä paitsi tyrkytät tuota lakimiestaustaasi ja KTM-titteliä siihen nähden, että et ole työstäsi halukas keskustelemaan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin ja sitten teidän pitää vielä väitellä työnne sisällöstä, työajoista ja palkoista iltakaudet Jatkoajassa. Minulle ei tulisi mielenkään keskustella omasta työstäni vapaa-ajallani millään foorumilla (meitä lakimiehiä saa kylläkin vapaasti arvostella. Harva meistä vain viitsisi osallistua sellaiseen keskusteluun).

Sanoin jo keväällä sinulle, koska me rakastamme työtämme ja teemme sitä sydämellä. Lakimiesten paperisirkus tuskin tuottaa sellaisia tunteita, mitä lapsen/ nuoren onnistumisen aiheuttama reaktio aiheuttaa.
 

J.J.Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Aika kärkkäästi sitä paitsi tyrkytät tuota lakimiestaustaasi ja KTM-titteliä siihen nähden, että et ole työstäsi halukas keskustelemaan.

Kyseinen nimimerkki ihmettelee oikeastaan samoja asioita tässä ketjussa toistuvasti ja monta kertaa. Mauno Koiviston sitaatit, Klassikon vanhat hienot ajat ja oman lakimiestutkinnon toistelu. On tuonut myös usein esille, ettei hänellä ole tarvetta kirjoitella lakimiesketjuihin. Voisiko ikääntyminen vaikuttaa jo noin voimakkaasti?
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Mä en ihan rehellisesti sanoen ymmärrä opettajien pitämistä minään sylkykuppeina. Pätevä opettaja on ainakin omasta mielestäni helvetin tärkeä osa yhteiskuntaa ja sen toimivuutta, mitattiin sitä sitten tulevien vuosien KTM:ien tai vastaavien tasolla, lasten hyvinvoinnilla tai vastaavilla. Vaikka yksilötasolla suhtaudun tiettyihin opettajiin hyvinkin varauksellisesti, mielestäni tuo ammattiryhmä saa aivan liian vähän credittiä toiminnastaan.

Itse lähden siitä, että perusopetuksesta ja terveydenhuollosta ei pitäisi pyrkiä "säästämään" yhtään enempää. Lainausmerkit siksi, että noiden lyöminen laimin todennäköisesti maksaa pitkässä juoksussa enemmän. Saattaahan se isompi luokkakoko ja "tehokkaampi" opetus näyttää nyt paperilla hyvältä, mutta tulevaisuudessa tuosta voidaan maksaa aivan helvetin kovaa hintaa.

Tuossa vuosi takaperin mediassa (IS) oli juttua oman ikäluokkani mielenterveydestä. Tuossa artikkelissa ei syitä liikaa listata, mutta väitän silti perusopetuksella olleen oma osansa tuossa. Helvetti, monelle nuorelle koulu oli tuolloin käytännössä ainoa henkireikä.

Iso peukku täältä suunnin opettajille, vaikka en teidä yksityishenkilöinä välttämättä arvostaisikaan. Tuota duunia ei missään nimessä saa väheksyä.
 
1. Jos ei opeteta tarpeellisia taitoja lapsille/nuorille, ei niitä tulevaisuuden osaajia synny. Kärsitään taloudellisesti.

Tietenkin tulevaisuuden osaajille täytyy opettaa monenlaisia juttuja. Mutta miksi tuleville paskaduunareille opetetaan esim. latinan kieltä tai integraalilaskentaa? Se jos mikä on ihan täyttä resurssien haaskausta ja turhaa työtä, sillä ei noilla jutuilla tee paskaduunarin työssä yhtään mitään. Jos tuota järjetöntä ylikoulutusta karsittaisiin, voitaisiin niiden tulevaisuuden huippuosaajien opettamiseen keskittää enemmän energiaa ja resursseja.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Tietenkin tulevaisuuden osaajille täytyy opettaa monenlaisia juttuja. Mutta miksi tuleville paskaduunareille opetetaan esim. latinan kieltä tai integraalilaskentaa? Se jos mikä on ihan täyttä resurssien haaskausta ja turhaa työtä, sillä ei noilla jutuilla tee paskaduunarin työssä yhtään mitään. Jos tuota järjetöntä ylikoulutusta karsittaisiin, voitaisiin niiden tulevaisuuden huippuosaajien opettamiseen keskittää enemmän energiaa ja resursseja.
Ensinnäkin haluaisin nähdä sen peruskoulun jossa opetetaan latinaa. Ei taida olla pakollinen edes yliopistoissa enää.

Sitten voidaan miettiä tuota muuta. Jos peruskouluissa ei saa olla tasoryhmiä, niin miten luulet että tuota "ylikoulutusta" karsittaisiin? Mitenköhän kävisi jos kouluissa olisi duunari ryhmä, insinööri ryhmä jne? Kuinkahan monta syytettä opettajat saisivat?

Peruskoulun tarkoitus on opettaa perustaitoja ja välittää perustietoa maailmasta oppilaille. On siellä kyllä haastavia käsitteitä tms., mutta tarkoitus on antaa kaikille mahdollisuus oppia samat asiat ja opetuksen tulee olla tasavertaista. Nykyään kuitenkin eriytetään suuntaan jos toiseen eli ei kaikkien tarvitse opiskella sen peruskaavan mukaan. Joustavan perusopetuksen (JOPO) ryhmät ovat hyvä esimerkki tästä. Niissä oppilas opiskelee siten, että osa ajasta ollaan koulussa ja osa taas töissä koulun ulkopuolella. Näin sovelletaan opittua tietoa töissä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ensinnäkin haluaisin nähdä sen peruskoulun jossa opetetaan latinaa. Ei taida olla pakollinen edes yliopistoissa enää.


Peruskoulun tarkoitus on opettaa perustaitoja ja välittää perustietoa maailmasta oppilaille.

Juu, eikä ole integraalilaskentaakaan, joka tulee lukion viimeisessä pakollisessa kurssissa vasta, ja pelkästään laajan matematiikan oppilaille ylipäänsä. Nimenomaan perustaidoissa on painopiste. Toki vaikkapa jossain matikassa harjoitetaan myös turhan tuntuista numeronpyörittelyä, mutta tuossakin on ihan vissi peruste. Ei niistä käytännön elämän soveltavista tehtävistäkään (vaikkapa prosenttilaskut) tule mitään, jos perusasiat eivät ole hallussa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tietenkin tulevaisuuden osaajille täytyy opettaa monenlaisia juttuja. Mutta miksi tuleville paskaduunareille opetetaan esim. latinan kieltä tai integraalilaskentaa?...

Provosoiva esimerkki, mutta Kirjoittelijalla on pointtinsa. Peruskoulun on nykymuodossaan liian tasapäistävä ja monen oppilaan kohdalla pelkkä päivähoitopaikka.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Voisiko ikääntyminen vaikuttaa jo noin voimakkaasti?
Voihan se vaikuttaaa. Opettajahan huomaa kaiken.

Kun jääkiekkokausi on alkamassa (tänään Tovereiden eka harkkapeli) niin poistun lopullisesti tästä hiekkalaatikosta ja jätän teidät opettajat jatkamaan säkenöivää ja uusia näkökulmia esiin tuovaa keskusteluanne.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
GKS Tychy #92, Savinainen ja Ässien sylkykupit
No hohhoijaa. En ole opettaja, mutta kun osa työstä on lastensuojeluun liittyvää niin väkisinkin tulee myös koulumaailmaa nähtyä läheltä ja opettajien kanssa yhteistyötä tehtyä. Aika ihmeellisiä juttuja on tässä ketjussa nyt sen viimeisillä sivuilla.

Täällä opettajan työtä, palkkausta ja lomia ihmettelevät/arvostelevat vetelevät nyt hiukan mutkia suoraksi. Olen nähnyt opettajia jotka ovat työhönsä lyyhistyneitä ja luovuttaneita. Olen nähnyt opettajia, jotka ovat motivoituneita ja hoitavat työnsä esimerkillisesti.

Jokaisen työn voi hoitaa helvetin hyvin tai huonosti, mikä siinä on niin ihmeellistä? Ja silti nostetaan samaa liksaa. Ei ole mikään argumentti, jos ei ole nähnyt jonkun opettajan tekevän kotona yhtään mitään tai menevän samoilla valmisteluilla vuodesta toiseen. Jos opettaja hoitaa työnsä niinkuin olen nähnyt monen tekevän, ei työmäärä rajoitu mitenkään koulussa hoidettavaan opetukseen ja kasvatukseen. Töitä viedään kotiin ja valmistellaan. Se että työnsä kunnolla hoitavan opettajan ansion määrää kritisoidaan, on absurdia.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Provosoiva esimerkki, mutta Kirjoittelijalla on pointtinsa. Peruskoulun on nykymuodossaan liian tasapäistävä ja monen oppilaan kohdalla pelkkä päivähoitopaikka.

Samaa mieltä. Lukion opettajana tämän on huomannut esimerkiksi siitä, että lukioon hyvillä arvosanoilla tulevat eivät ole tottuneet ponnistelemaan arvosanojensa eteen, vaan pelkkä läsnäolo on riittänyt kiitettävien arvosanojen vaatimaan oppimiseen. Monelle lukion alku onkin shokki, kun läksyjä tekemättä ei saakaan enää kiitettäviä, usein ei edes tyydyttäviä.

Mutta tämä on toisaalta vähän kaksipiippuinen juttu. Voimakkaampi eriyttäminen sopisi niin varmuudella lukioon jatkaville kuin varmuudella jotain muuta tekeville. Sitten ovat ne, jotka kipuilevat nuoruuttaan yläkoulussa, mutta joista voi silti kasvaa ihan mallikelpoisia opiskelijoita, kunhan saavat itsensä tasapainoon. Ja näitä on oikeasti paljon, vaikka se voi jotain vittu- Markoa katsellessa tuntua mahdottomalta, että tuostakin vielä ihminen tulee;)
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Mutta tämä on toisaalta vähän kaksipiippuinen juttu. Voimakkaampi eriyttäminen sopisi niin varmuudella lukioon jatkaville kuin varmuudella jotain muuta tekeville. Sitten ovat ne, jotka kipuilevat nuoruuttaan yläkoulussa, mutta joista voi silti kasvaa ihan mallikelpoisia opiskelijoita, kunhan saavat itsensä tasapainoon. Ja näitä on oikeasti paljon, vaikka se voi jotain vittu- Markoa katsellessa tuntua mahdottomalta, että tuostakin vielä ihminen tulee;)

Minä taas töitä näiden vittu-Markojen ja Marjojen kanssa ja monia fiksuja nuoria menetetään koulun joustamattomuuden takia. Erityisopetukselta puuttuu useimmiten resursseja ja työkaluja, pienryhmät yms. tukitoimet nähdään jätesäiliöinä, jonne oireilevat nuoret piilotetaan pois näkyvistä.

Lahjakkaille lisää haasteita ja erityisnuorille pajakoulu tyyppistä, tavoitteellista toimintaa.
 

pekoni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Samaa mieltä. Lukion opettajana tämän on huomannut esimerkiksi siitä, että lukioon hyvillä arvosanoilla tulevat eivät ole tottuneet ponnistelemaan arvosanojensa eteen, vaan pelkkä läsnäolo on riittänyt kiitettävien arvosanojen vaatimaan oppimiseen. Monelle lukion alku onkin shokki, kun läksyjä tekemättä ei saakaan enää kiitettäviä, usein ei edes tyydyttäviä.

Mitä nyt omia aikoja muistelen vuosikymmenien takaa niin sama polkuhan toistuu myöhemmin elämässä.

En muista juuri lukiossa tai yo-kirjoituksissa erikoisemmin päntänneeni mutta kiitettävää pukkas.

Muistan hyvin ensimmäisen shokin kun Otaniemessä sitten mentiin Matematiikka I:n kahdella ekalla luennolla lukion laaja oppimäärä "vauhdikkaasti" läpi. Siinä vaiheessa päättelin, että pitää varmaan alkaa käyttää aikaa "läksyihin" jos täällä haluu arvosanoja.

Onhan siinä opettajilla työsarkaa opettaa lapset ja nuoret elämään sen ainesisällön sijaan kun vanhemmat ei enää nykyaikana kykene. Havahtuminen tulee varmaan eriaikoihin ja kaikilla ei sitten ehkä koskaan.
 

J.J.Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Voihan se vaikuttaaa. Opettajahan huomaa kaiken.

Kun jääkiekkokausi on alkamassa (tänään Tovereiden eka harkkapeli) niin poistun lopullisesti tästä hiekkalaatikosta ja jätän teidät opettajat jatkamaan säkenöivää ja uusia näkökulmia esiin tuovaa keskusteluanne.

En ole opettaja. Lähipiirissä heitä on. Tässä ketjussa on paljon muitakin kuin opettajia ja keskustelu on ollut varsin kiinnostavaa. Harvalla tosin on niin vähän annettavaa mitä itselläsi.

On muuten äärimmäisen vaikea uskoa, että nuo puheet tutkinnostasi tai ammatistasi pitävät paikkaansa. Juttujen perusteella mikään ei viittaa siihen.
 
Juu, eikä ole integraalilaskentaakaan, joka tulee lukion viimeisessä pakollisessa kurssissa vasta, ja pelkästään laajan matematiikan oppilaille ylipäänsä.

Pointtini oli nimenomaan se, että miksi niille tuleville paskaduunareille opetetaan pitkää matematiikkaa. Minusta jo lukion oppilasvalintojen yhteydessä pitäisi katsoa tarkemmin, että kuka sinne lukioon kuuluu ja kuka ei.

Ei niistä käytännön elämän soveltavista tehtävistäkään (vaikkapa prosenttilaskut) tule mitään, jos perusasiat eivät ole hallussa.

Onko se niin vaarallista, vaikkei osaisikaan laskennon peruasioita? Kuten Jyrki Kataisen esimerkistä näemme, se ei estä pääsemästä esim. Suomen pääministeriksi.

Ensinnäkin haluaisin nähdä sen peruskoulun jossa opetetaan latinaa. Ei taida olla pakollinen edes yliopistoissa enää.

Minun yläasteellani latina oli pakollinen aine.

Mitenköhän kävisi jos kouluissa olisi duunari ryhmä, insinööri ryhmä jne?

Opettajat eivät joutuisi tekemään niin paljon ihan turhaa työtä. Jos lapsesta näkee selvästi, että siinä ei ole ainesta henkisen työn tekijäksi, ei sellaista lasta pitäisi opettajien patistaa lukioon, kuten nykyään tehdään. Se lapsi voisi lähteä jo vaikkapa 14-vuotiaana työelämään sen sijaan, että sille opetetaan jotain matematiikkaa, fysiikkaa ja vieraita kieliä, joita se ei työssään tule tarvitsemaan yhtään mihinkään. 14-vuotiaana esim. minun äitinikin työelämään siirtyi, ja minunkin työtehtävieni hoitamiseen riittäisi varsin hyvin ala-asteen oppimäärä.

Eli siis pitäisi ottaa askel kohti vanhaa jaottelua, jossa oli erikseen oppikoulu ja kansakoulu.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös