Mainos

Opetustyö

  • 380 833
  • 3 070

julle-jr

Jäsen
Opettajan palkka kertoo yhteiskunnan arvostuksesta, tämä keskustelu kertoo kirjoittajien arvomaailmasta paljon. Arvostan omaa ammattitaitoani sen verran paljon, etten myy sitä alehintaan.
No ei se nyt ihan niinkään ole, että opettajien palkan ihmetteleminen automaattisesti kertoisi yhtään mitään ihmettelijän arvomaailmasta. Minusta vedät aivan liian suoraviivaisen johtopäätöksen sanoessasi näin. Onhan yhteiskunnassa näet monta muutakin elintärkeää tehtävää, josta ei makseta 50 k€/a.

Varmaan moni voisi sanoa esittämäsi lauseen:

"Arvostan omaa ammattitaitoani sen verran paljon, etten myy sitä alehintaan."

Kunnioitan kyllä itsekin opettajan työtä erittäin paljon ja se oli vielä lukiaikoina minunkin yksi vakavasti harkitsemani vaihtoehto.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Onhan yhteiskunnassa näet monta muutakin elintärkeää tehtävää, josta ei makseta 50 k€/a...

Pitää paikkansa.

Tässä keskustelussa on vaan sellainen ongelma, että hyvin harva keskustelija tietää mistä opettajan palkka koostuu. Muistaakseni peruskoulun opettajien peruspalkat liikkuvat 2.500 - 3.000 €:n välillä. Nämä siis ilman ikälisiä, ylitunteja ja erilaisia tehtäväkohtaisia lisiä.
 

Molkke

Jäsen
Luin tuon itsekin ja vähän pisti naurattamaan tämä opettajien valitus raskaasta työstä. Ei mulla kyllä hajua ollut, että näinkin kovaa palkkaa nostavat ja samalla ihan naama peruslukemilla valittavat, että kovaa on.

80 tuntia kuukaudessa yhdeksän kuukauden ajan. 720 tuntia vuodessa, josta palkka 12,5*4000 = 50 000. Tuntipalkaksi tulee vaatimaton 70 euroa.

Verrattuna johonkin ihan normaaliin asiantuntijatyöhön jossain yksityisessä firmassa, jossa vastaavalla koulutuksella tehdään 40 tunnin työviikkoa 11 kuukautta vuodessa 3000 euron kk-palkalla. 1760 tuntia vuodessa, palkka 37500. Tuntipalkkana 21 euroa.

Opettajilla on kyllä erittäin kovaa ja rankkaa. Oikein sääliksi käy. Ammatinvalintakysymys toki, mutta jotain rajaa niihin itkuihin.

Heti kärkeen sanon, etten ole opettaja.

Se, mitä palstan opettajat ovat yrittäneet sanoa on, että heidän työnsä koostuu myös paljosta muustakin, kuin opetustunneista. Kokeiden korjaamiset, valvonnat, tuntien valmistelu, henkilökohtaiset opetussuunnitelmat ja erinäiset tukitoimenpiteet sekä kurinpidolliset menetelmät vievät paljon aikaa.

Sanoisin, että suurin osa opettajista on palkkansa ansainnut. Jos joku on kateellinen palkasta tai vapaista, voi aina kouluttautua opettajaksi. Tietysti valittajat ovat punninneet opettajantyön hyvät ja huonot puolet verrattuna omaan työhönsä ja todenneet oman työnsä paremmaksi, kun siinä edelleen ovat.

Minusta ei olisi opettajan työhön.
 

Byvajet

Jäsen
Se, mitä palstan opettajat ovat yrittäneet sanoa on, että heidän työnsä koostuu myös paljosta muustakin, kuin opetustunneista.

Minä en nähnyt äitini koskaan tekevän valmisteluja koulutyöhön liittyen. En kesällä enkä vuoden aikana.

Oppilaat pitivät hänestä, hän sai kurin säilymään eikä hän suostunut vanhempien pelailuihin ja puheluihin. Opetustyön hän kuitenkin teki valmiin materiaalin ja improvisoinnin varassa sitä sen kummemmin valmistelematta.

Ainoa opettaja, jonka olen nähnyt tekevän kotona töitä, on äidinkielenopettaja. Aineiden korjaamiseen menee aikaa. Tuntemani historian opettaja sen sijaan pisteli menemään samalla kaavalla kuin äitinikin. Ei kai tuo historiakaan niin nopeasti muutu, että opetusmateriaalia pitäisi koko ajan uudistaa.

Suhtaudunkin epäillen opettajien kertomuksiin suuresta koulun ulkopuolisesta työmäärästä. Jos opettajat pistettäisiin tekemään kahdeksan tunnin päivää, joka pitäisi viettää koululla, ja heidän kesälomansa pituus olisi tavanomainen, opetuksen taso nousisi selvästi, koska silloin suuri vapaa-aika todellisuudessakin käytettäisiin opetustyön kehittämiseen. Nyt ei käytetä.

Kun kävin yliopistolla samoja kursseja uudestaan arvosanoja nostaakseni, eivät opettajat niilläkään materiaaliaan muuttaneet. Se, mikä opetettiin kolme vuotta aikaisemmin, opetettiin täsmälleen samalla materiaalilla ja samalla tavalla kolme vuotta myöhemmin. Edes kirjoitusvirheitä ei ollut korjattu.

Joku rehellinen opettaja voisikin nyt listata tähän mitatut ajat kouluvuoden ja kesäloman ajalta siitä, mihin aikaa on käytetty. Olen näet varma, että keskiverto työhönsä rutinoitunut opettaja ei päivät pitkät opetustyötä mieti. Hän osaa jo sen, ja hänellä on siihen materiaali, minkä vuoksi hän voi keskittyä loman viettoon.

Jos vertaa opettajan työtä maisteriopinnot suorittaneeseen kielenkääntäjään, joka joutuu tekemään paljon taustatyötä (josta ei makseta) ja jolle maksetaan käännöstyöstä sanamäärän mukaan ja siitäkin pirun vähän, niin ei voi kuin ihmetellä, missä nönnönnöömaailmassa opettajat elävät. Yliopiston kääntämisen opettajani totesikin, että OAJ on pelannut korttinsa helvetin hyvin.

Kai te siellä opettajanhuoneissa uhriudutte, kun ette muuta maailmaa näe ja keskitytte omien huolienne huokailuun kritiikkiä saamatta. Kokeilkaa käännöstyötä tai kokeilkaa koko elämän tappavaa vuorotyötä tehtaassa. Hyvin monella muullakin alalla ollaan väsyneitä, stressaantuneita ja turhautuneita. Silti niillä tehdään täyttä päivää normikesälomalla. Minäkin olen nähnyt vuorotyöntekijöitä, jotka eivät edes jaksaisi valittaa, koska koko elämä on sitä, että töistä sänkyyn ja takaisin töihin. Ei siinä ehdi tai jaksa sen kummemmin filosofoida tai uhriutua.
 

julle-jr

Jäsen
Tässä keskustelussa on vaan sellainen ongelma, että hyvin harva keskustelija tietää mistä opettajan palkka koostuu. Muistaakseni peruskoulun opettajien peruspalkat liikkuvat 2.500 - 3.000 €:n välillä. Nämä siis ilman ikälisiä, ylitunteja ja erilaisia tehtäväkohtaisia lisiä.
Varmasti on totta, että moni keskustelija ei tarkalleen tiedä mistä palkka koostuu jne. Se ei sinänsä ole ongelma, koska ne jotka tietävät, voivat valistaa. Lähinnä nyt kiinnitti huomiota johtopäätös keskustelijoiden arvomaailmaan ja yhteiskunnan arvostukseen liittyen.
 

Byvajet

Jäsen
Toisekseen, opettajan työ on muuttunut paljon vuosien saatossa, kuten monet muutkin työt.

Siksi opettajat voisivatkin tehdä työnsä työpaikallaan niin kuin useimmissa muissakin töissä tehdään. Tämä vedätys, jossa puhutaan työn tekemisestä, mutta jossa sitä ei valvota, ei mene enää läpi.

Kun opettajat perustelevat palkkojaan opetustyön ulkopuolisella työllä, niin se pitäisi myös dokumentoida ja siitä pitäisi jäädä mustaa valkoiselle. Työnä on tavattu pitää toimintaa, josta jää jälki. Minä voin kääntää kotonani, mutta rahaa saa vain riveistä, ei haahuilusta.

Tanskan malli käyttöön.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Siksi opettajat voisivatkin tehdä työnsä työpaikallaan niin kuin useimmissa muissakin töissä tehdään. Tämä vedätys, jossa puhutaan työn tekemisestä, mutta jossa sitä ei valvota, ei mene enää läpi.

Kirjoitin tästä jo keväällä:

Tässä tosin tulee vastaan se, että koulut ovat ihan perusfasiliteeteiltaan aika eri arvoisessa tilanteessa. Tiedän esimerkiksi useita lukiota (itse asiassa tuntuu olevan edelleen enemmän sääntö kuin poikkeus), joissa opettajilla ei ole minkäänlaista työtilaa, vaan ainoastaan ehkä oma paikka opettajainhuoneessa, jossa hetkeksi istahtaa tuntien välillä. Suuri osa suunnittelutyöstä vaatii myös tietokonetta ja näitä saattaa olla ehkä yksi kymmentä maikkaa kohti, joten oma läppäri on ehdoton. Ai niin, sitä työtilaa, jossa käyttää läppäriä ei ollutkaan. Luokkatilat ovat järjestään päivällä opetuskäytössä, joten niistä ei ole vastausta ja varsinkaan lukioissa jo tämä käytännössä tekee muutoinkin tuon koko opiskelijamassan koulussa pitämisen 8-16 käytännössä mahdottomaksi.

Hieno esimerkki tästä työolosuhteiden naurettavuudesta on eräskin espoolainen lukio, missä on paljon tuttuja duunissa. Remontin jälkeen yläkoulun ja lukion opettajainhuone yhdistetään ja tilaa on täyden 40 neliötä. Opettajia kouluissa työskentelee yhteensä 80 ja työtiloja ei ole. Kyllähän tuossa alkaa helposti kadehtia peruskonttorirotan työoloja.

Muutama satamiljoonaa uusien koulurakennusten rakentamiseen ja vanhojen laajentamiseen, niin tuo ehdotuksesi on edes käytännön edellytyksiltään mahdollinen.
 

Vanha akka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuntemani historian opettaja sen sijaan pisteli menemään samalla kaavalla kuin äitinikin. Ei kai tuo historiakaan niin nopeasti muutu, että opetusmateriaalia pitäisi koko ajan uudistaa.

Historia ei muutu. Mutta ops muuttuu ja maailmakin vielä. Historian opetuksenkin pitäisi muuttua oppilaille relevantimpaan suuntaan. Opettaja, joka ei uudista opetustaan vastaamaan nykypäivän tarpeita, on väärässä paikassa. Ja ihan jo kahden opetusryhmän sisälläkin hyvin todennäköisesti olisi syytä varioida opetustapoja.

Huonoja työntekijöitä on joka työssä, mutta ei kai palkkauksen pidä perustua heidän tekemäänsä työmäärään?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Siksi opettajat voisivatkin tehdä työnsä työpaikallaan niin kuin useimmissa muissakin töissä tehdään. Tämä vedätys, jossa puhutaan työn tekemisestä, mutta jossa sitä ei valvota, ei mene enää läpi.

Kun opettajat perustelevat palkkojaan opetustyön ulkopuolisella työllä, niin se pitäisi myös dokumentoida ja siitä pitäisi jäädä mustaa valkoiselle. Työnä on tavattu pitää toimintaa, josta jää jälki. Minä voin kääntää kotonani, mutta rahaa saa vain riveistä, ei haahuilusta.

Tanskan malli käyttöön.

Kuten cottonmouth viestissään sanoi, kokonaistyöaika vaatisi ensinkin infran kuntoon laittamisen ja opetuksen tukitoimien uudistamisen. Lisäksi pitäisi sitä opettajien palkkaa tarkistaa, koska aikanaan tehdyn sopimuksen ehdot muuttuisivat.

Tämä tarkoittaisi myös vanhemmille kuluja, koska kaikki heidän lapsiaan koskevat palaverit ja vanhempainillat pidettäisiin virka-aikana. Virkapuhelimet jäisivät työpaikalle, eikä vanhemmille annettaisi opettajan puhelinnumeroa.

Ihmetyttää ettei opettajan lapsi tunne opettajan ammattia tuon paremmin.
 
Viimeksi muokattu:

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kuten cottonmouth viestissään sanoi, kokonaistyöaika vaatisi ensinkin infran kuntoon laittamisen ja opetuksen tukitoimien uudistamisen. Lisäksi pitäisi sitä opettajien palkkaa tarkistaa, koska aikanaan tehty sopimuksen ehdot muuttuisivat.

Kokonaistyöaikahan oli jo kokeilussa joitakin vuosia sitten, mutta kunnat kuoppasivat, tai ainakin laittoivat hyllylle sen itse, koska järjestelmä osoittautui huomattavasti nykyistä kalliimmaksi. Minusta on lähinnä kummallista, että nykyaikana haikaillaan jotain järjestelmää, jossa opettajat nököttävät koulurakennuksessa tekemässä hommia, joita voi mielekkäämmin ja tehokkaammin tehdä kotonakin. Ei niitä hommia siellä koulullakaan kukaan valvo, rehtorilla on oikeaakin tekemistä. Toki kellokortilla voidaan läsnäolo varmistaa, mutta haloo, onko oikeasti järkeä? Lusmuja on, mutta kaikissa kouluissa, joissa olen ollut, ylivoimainen enemmistö opettajista suhtautuu kyllä työhönsä vakavasti, eikä liihottele alta riman kaikesta mahdollisesta.

Itse teen hommia molemmissa, kaikki palaverit tietysti pakostikin koululla, samoin esimerkiksi osin kontollani oleva av- huolto. Tuntivalmisteluja(eihän noita toki joka tunnille tarvitse tehdä) ja kokeiden korjausta sitten molemmissa, samoin wilma- asioita.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Olen hämmästyneenä seurannut tätä ketjua jonkin aikaa. En olisi uskonut näkeväni tällaista kateutta yhtä ammattiryhmää kohtaan! Itse en ole opettaja, enkä ikimaailmassa sellaiseksi haluaisikaan. Enkä ole kateellinen pitkistä kesälomista. Lienee kuitenkin reilua kertoa, että vaimoni on alakoulun opettaja, joten en liene täysin objektiivinen osallistuja keskusteluun.

Ensinnäkin tuosta palkasta täällä liikkuu ihan ihme juttuja. Unohtakaa kaikki ammatikorkeakouluopettajat yms. Jos nyt puhutaan luokanopettajista, pyörii liksa KAIKKINE LISINEEN 2500 - 3000 euron paikkeilla (brutto). Tuon palkan eteen työpäivät ovat sellaisia 9-tuntisia keskimäärin, mitä toki pitkät lomat kompensoivat.

Täällä on ansiokkaasti tuotu esiin tuntien valmistelutyö, kokeiden korjaaminen yms. Sen lisäksi on hoidettava koko ajan enenevässä määrin byrokratiaa. Etenkin kun luokalle osuu erityisoppilaita, mikä nykyään on enemmän sääntö kuin poikkeus - kiitos osittain Vantaan kaupungin ylevien päätösten erityisoppilaiden integroimisesta tavallisiin luokkiin. Veikkanpa että monissa muissa kunnissa tilanne ei ole sen parempi.

Tuntien valmisteleminen on varmasti asia josta voi halutessaan sluibata. Toisaalta sitten voi todeta, että ns. tavallista toimistotyötä tekevissäkin on varmasti samassa suhteessa Näitä sluibareita. Kellokortin lukema ei kerro päivittäisestä facebookissa tai Jatkoajassa vietetystä ajasta mitään. Lisäksi tuntuu, että jos ei ole kellokorttia, niin vähintäänkin voi perjantaina lähteä puoliltapäivin kotiin alalla kuin alalla. En ole havainnut tuntemissani opettajissa tätä, mutta omalla työpaikallani tätä kyllä tapahtuu.
 

zlatan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minä en nähnyt äitini koskaan tekevän valmisteluja koulutyöhön liittyen. En kesällä enkä vuoden aikana.

Oppilaat pitivät hänestä, hän sai kurin säilymään eikä hän suostunut vanhempien pelailuihin ja puheluihin. Opetustyön hän kuitenkin teki valmiin materiaalin ja improvisoinnin varassa sitä sen kummemmin valmistelematta.

Ainoa opettaja, jonka olen nähnyt tekevän kotona töitä, on äidinkielenopettaja. Aineiden korjaamiseen menee aikaa. Tuntemani historian opettaja sen sijaan pisteli menemään samalla kaavalla kuin äitinikin. Ei kai tuo historiakaan niin nopeasti muutu, että opetusmateriaalia pitäisi koko ajan uudistaa.

Suhtaudunkin epäillen opettajien kertomuksiin suuresta koulun ulkopuolisesta työmäärästä. Jos opettajat pistettäisiin tekemään kahdeksan tunnin päivää, joka pitäisi viettää koululla, ja heidän kesälomansa pituus olisi tavanomainen, opetuksen taso nousisi selvästi, koska silloin suuri vapaa-aika todellisuudessakin käytettäisiin opetustyön kehittämiseen. Nyt ei käytetä.

Kun kävin yliopistolla samoja kursseja uudestaan arvosanoja nostaakseni, eivät opettajat niilläkään materiaaliaan muuttaneet. Se, mikä opetettiin kolme vuotta aikaisemmin, opetettiin täsmälleen samalla materiaalilla ja samalla tavalla kolme vuotta myöhemmin. Edes kirjoitusvirheitä ei ollut korjattu.

Joku rehellinen opettaja voisikin nyt listata tähän mitatut ajat kouluvuoden ja kesäloman ajalta siitä, mihin aikaa on käytetty. Olen näet varma, että keskiverto työhönsä rutinoitunut opettaja ei päivät pitkät opetustyötä mieti. Hän osaa jo sen, ja hänellä on siihen materiaali, minkä vuoksi hän voi keskittyä loman viettoon.

Jos vertaa opettajan työtä maisteriopinnot suorittaneeseen kielenkääntäjään, joka joutuu tekemään paljon taustatyötä (josta ei makseta) ja jolle maksetaan käännöstyöstä sanamäärän mukaan ja siitäkin pirun vähän, niin ei voi kuin ihmetellä, missä nönnönnöömaailmassa opettajat elävät. Yliopiston kääntämisen opettajani totesikin, että OAJ on pelannut korttinsa helvetin hyvin.

Kai te siellä opettajanhuoneissa uhriudutte, kun ette muuta maailmaa näe ja keskitytte omien huolienne huokailuun kritiikkiä saamatta. Kokeilkaa käännöstyötä tai kokeilkaa koko elämän tappavaa vuorotyötä tehtaassa. Hyvin monella muullakin alalla ollaan väsyneitä, stressaantuneita ja turhautuneita. Silti niillä tehdään täyttä päivää normikesälomalla. Minäkin olen nähnyt vuorotyöntekijöitä, jotka eivät edes jaksaisi valittaa, koska koko elämä on sitä, että töistä sänkyyn ja takaisin töihin. Ei siinä ehdi tai jaksa sen kummemmin filosofoida tai uhriutua.

Puutun itsekin näihin kohtiin. Vaimoni on biologian/maantieteen/terveystiedon ja matikan opettaja. Pari vuotta sitten valmistuttuaan hän pääsi vuodeksi erääseen yläkouluun, jossa opetti biologiaa ja maantiedettä. Hän kyllä teki tuntisuunnitelmat kotona joka päivä ainoastaan perjantai illan halusi pitää vapaana. Vanhempi opettaja kyseisessä koulussa oli vanhanpolven opettaja, joka oli tehnyt tunnit kalvoille. Vaimoni teki kaikki tunnit itselleen power poinnilla ja muutenkin alusta loppuun uusiksi. Hän töistä tullessaan meni koneelle ja lopetti työt useimmiten siinä yhdeksän aikoihin. Myöskin kokeiden tarkastukset hän teki kotona.

Seuraavana vuonna hän meni eri koulun palvelukseen, jossa olikin eri kirjasarja. Hän teki jälleen kaikki tunnit uudelleen vastaamaan kyseistä kirjasarjaa ja parannellen tunteja. Tässäkin välissä oli kyseiseen kouluun tullut erilaisia opetuksmenetelmiä, joissa käytetään esim. tietokonetta paikkatietoihin sun muihin. Näihin hän joutui tekemään kaikki tunnit alusta asti. Viime vuonna hän siis teki tuntisuunnitelmia koulusta päästyään noin kello 16.00-20.00. Ehkä tunnin vähemmän opetusta, mutta sitten hänestä tuli luokanvalvoja, joten hänen päivänsä venyi usein noin yhdeksään illalla kirjoittaen Wilmaan oppilaiden vanhemmille muistutuksia sun muita.

Tänä vuonna hän aloitti Lukiossa maantieteen ja biologian opettajana. Tiedän jo nyt, että tästä tulee rankka vuosi hänelle, koska joutuu suunnittelemaan kaikki tunnit jälleen uusiksi lukiota varten. Muutenkin lukion opetuksessa joutuu enemmän itsekin opiskelemaan asioita, koska itsekään ei kaikista välttämättä tiedä. Hän aloitti tuntien suunnittelun jo heinäkuussa, jotta talvesta ei tulisi niin rankka kaikkien YO-kirjoitusten prelien sun muiden ohella. Hänen tuntisuunnittelu vie aikaa tällä hetkellä noin puoli neljän aikaan kotona ja siinä puoli kymmenen aikaan lopettaa.

Itse ainakin olen sitä mieltä, että nuo lomat on ihan hyvä olla tuon pituiset, koska itse en ainakaan aluksi jaksaisi tehdä noin 80h viikossa töitä. Eikä tämä ole minullekaan helppoa, kun en voi viettää hänen kanssaan aikaa ollenkaan talvisin, koska jos menen häntä häiritsemään, niin meteli siitä nousee. Eikä ole helppoa hänellekään, koska joutuu usein kavereille kertomaan ettei pääse, koska täytyy se ja se tehdä, etten nyt ehdi. Talvisin hän nyt ei ole nähnyt ollenkaan oikeastaan kavereita ja kiertää kesäisin kaikki kaverit läpi kun itselläni ei vielä ole kesälomaa. Onneksi talvisin voin katsoa rauhassa jääkiekkoa televisiosta, mutta niinä päivinä kun sitä ei tule, niin on hieman tylsää.
 

Byvajet

Jäsen
Olen hämmästyneenä seurannut tätä ketjua jonkin aikaa. En olisi uskonut näkeväni tällaista kateutta yhtä ammattiryhmää kohtaan!

Ei se ole kateutta, että kyseenalaistaa opettajien itkulaulun suuresta työmäärästä ja pienestä palkasta. En vastusta opettajien nykyisiä palkkoja, jos myös heidän työskentelyään valvotaan ja varmistetaan, että he tekevät tunnit, jotka väittävät tekevänsä.

Minulla on kuitenkin kokemuksen vuoksi perusteltu syy olettaa, että opettajat tekevät palkkaansa nähden lyhyttä päivää. Heillä on apunaan valmiit kirjasarjat, valmiit harjoitukset ja valmis oheismateriaali, johon turvautuen tunnit pystyy pyörittämään. Ainakin suurempien kaupunkien kirjastoissa voi vilkaista kielten oppikirjasarjoja, joissa on kaikki osat opettajan materiaali mukaan lukien. Se auttaa ymmärtämään, että opettajat voivat pitää tuntinsa täysin kirjasarjojen varassa. Mitään ei tarvitse tehdä itse.

Ehdotan siis Tanskan mallia. Avokonttorimainen työskentelytila mahtuu pieneen. Siellä voivat opettajat työpäiviensä jälkeen ja tuntien välillä suunnitella tuntinsa ja korjata kokeensa. Jonkinlainen valvonta on tietenkin järjestettävä, jotta voidaan varmistaa opettajien todellakin tekevän opetukseen liittyvää työtä.

Suomi on ajautumassa konkurssiin, mutta akateeminen ammattiryhmä toisensa jälkeen jaksaa aina vain perustella, miksi juuri heidän etuutensa on säilytettävä, vaikka suomalainen yliopistolaitos on monilla aloilla perkeleen löysä. Valmistuminen kestää kauan, mutta opiskelua on vähän.

Ja samaan aikaan kun omalla "pitkällä" (eli pitkään kestävällä mutta tehottomalla ja höperehtimistä sisältävällä) koulutuksella perustellaan omia palkkoja, jaksetaan narista duunareiden lakoista. Avainryhmien duunarit sentään toimivat avoimesti eivätkä piiloudu lasten hyvinvoinnin tai koulutuksen taakse ja selittele, vaan myöntävät taistelevansa etujensa puolesta. Opettajat sen sijaan jaksavat veisata valitusvirttään, mutta sisukkaasti kieltäytyvät toimista, jotka kaventaisivat heidän mahdollisuuttaan päättää omasta vapaa-ajastaan, vaikka se parantaisi opetuksen laatua.

Suomessa on ajauduttu järjestelmään, jossa koko kansa (korkea)koulutetaan erittäin tehottomissa oppilaitoksissa, joiden jäsentymätön hyörintä palvelee ensisijaisesti opettajien ja organisaatioiden paperinpyörittäjien työllistymistä ja vain toissijaisesti oppimista.

Koulutetut eivät kuitenkaan näytä ymmärtävän, että koulutus on huono peruste korkeaan palkkaan, vaan he olettavat, että koska he ovat kouluja käyneet, on heille myös maksettava hyvin. Suomi on nyt kuitenkin tilanteessa, jossa vähän kaikkialta on kiristetty. Enää ei ole varaa ostaa oppilaille kyniä tai vihkoja tai hoitaa edes perusterveydenhoitoa. Eikö siis olisi julkisen puolen akateemistenkin aika todeta nöyrästi tosiasiat ja tehdä oma osansa maan eteen?

Minulle on ihan sama, mitä opettajille maksetaan, jos se on jossain suhteessa todellisuuteen ja veronmaksajien maksukykyyn. Ei tämä homma nyt kuitenkaan hyvältä näytä, kun köyhimmiltä otetaan koko ajan pois, kansa jakautuu ja samaan aikaan julkisen puolen töistä maksetaan hyviä palkkoja tarkastelematta kunnolla työn sisältöä tai työmäärää.

Kun valitatte luokkanne ongelmalapsista ja siitä, ettei heitä voi enää siirtää eriytettyyn opetukseen, niin yrittäkää herran tähden samalla muistaa, että raha ei riitä kaikkeen. Kun kaikki ammattiryhmät vaativat itselleen lisää eivätkä tingi eduistaan, niin se on pois esimerkiksi lastensuojelusta.

Ja sanonpa vielä, että jos opettaja joutuu vuosi toisensa perään valmistelemaan peruskoulun tai lukion oppitunnit uudestaan, niin se kertoo siitä, että henkiset eväät eivät riitä akateemiseen ammattiin. Lukion oppimäärienkin pitäisi olla maistereille aivan peruskauraa.

Mitä helvettiä te opettajat häsläätte, kun saatte illat kulumaan materiaalin tekemiseen? Antakaa edes esimerkkejä materiaalista, jonka olette tehneet, ja kertokaa, kuinka kauan siihen on mennyt aikaa. Minulla on ihan vilpitön halu yrittää ymmärtää työnne luonnetta.

Kun kuvittelen, kuinka valmistelisin kielen oppitunnin, niin ei minulta kauan siihen mene. Malli tällaiseen tuntiin on jo valmiina omassa päässäni. Ei tarvitse tehdä muuta kuin sitoa malli kirjan kappaleen sisältöön. Harjoitukset sun muut ovat jo valmiina.
 

Vanha akka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä helvettiä te opettajat häsläätte, kun saatte illat kulumaan materiaalin tekemiseen? Antakaa edes esimerkkejä materiaalista, jonka olette tehneet, ja kertokaa, kuinka kauan siihen on mennyt aikaa. Minulla on ihan vilpitön halu yrittää ymmärtää työnne luonnetta.

Kun kuvittelen, kuinka valmistelisin kielen oppitunnin, niin ei minulta kauan siihen mene. Malli tällaiseen tuntiin on jo valmiina omassa päässäni. Ei tarvitse tehdä muuta kuin sitoa malli kirjan kappaleen sisältöön. Harjoitukset sun muut ovat jo valmiina.

No ihan esimerkkinä historia, kun siitä oli aiemmin puhetta. Muutama historian opettaja ainakin on lähtenyt tekemään caseja, joiden avulla oppilaat lähtevät tutustumaan tiettyyn historian henkilön elämään ja pohtimaan aikakauteen liittyviä ongelmia. Yleensä näissä joutuu käyttämään runsaasti lähdeaineistoa, jotta saadaan kattava kuva ja erityisesti monen eri puolen näkemyksiä. Näin oppilaat voivat oppia myös lähdekritiikkiä ja pohtia, miksi samaa tarinaa kerrotaan monella tapaa. Tällaisia tarinoita ei ole valmiina oppimateriaalina.

Uuteen opsiin on tulossa työtavaksi myös väittely. Tällaiseen ei monessakaan oppiaineessa ole valmista materiaalia. Ja kun materiaalin pitäisi olla oppilaita kiinnostavaa ja toisaalta uuteen työtapaan pitää aina opettaa, niin siinähän sitä on hommaa.

Ja entäs vaikka matematiikka? Voi toki laskea kirjan tehtäviä. Toisaalta opettaja voi myös ottaa erilaisia apuvälineitä tunneille. Mieluusti myös pelejä ja vastaavia. Niitä ei vaan voi valita ihan summamutikassa.

Ihan yhteisesti kaikkien opettajien olisi syytä viedä opetusta suuntaan, jossa tuetaan oppilaita suodattamaan tietoa, hakemaan sitä järkevällä tavalla, perustelemaan omat mielipiteensä ja lisääntyvät tietotekniset apuvälineetkin pitäisi hyödyntää. Siinä on aika iso ero vaikkapa kolmenkymmenen vuoden takaiseen koulumaailmaan. Eikä näitä asioita oikein saa valmiina paketteina mistään.

Kyllä peruskoulua saa pyöritettyä halvallakin. Voidaan tehdä kirjat kannesta kanteen ja olla tyytyväisiä. Ei oppimisesta ole pakko tehdä oppilaita kiinnostavaa. Mutta se tuntuu jotenkin sotivan ammattietiikkaa vastaan.
 

zlatan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja sanonpa vielä, että jos opettaja joutuu vuosi toisensa perään valmistelemaan peruskoulun tai lukion oppitunnit uudestaan, niin se kertoo siitä, että henkiset eväät eivät riitä akateemiseen ammattiin. Lukion oppimäärienkin pitäisi olla maistereille aivan peruskauraa.

Mitä helvettiä te opettajat häsläätte, kun saatte illat kulumaan materiaalin tekemiseen? Antakaa edes esimerkkejä materiaalista, jonka olette tehneet, ja kertokaa, kuinka kauan siihen on mennyt aikaa. Minulla on ihan vilpitön halu yrittää ymmärtää työnne luonnetta.

Kun kuvittelen, kuinka valmistelisin kielen oppitunnin, niin ei minulta kauan siihen mene. Malli tällaiseen tuntiin on jo valmiina omassa päässäni. Ei tarvitse tehdä muuta kuin sitoa malli kirjan kappaleen sisältöön. Harjoitukset sun muut ovat jo valmiina.

En sanokaan, että joka vuosi joutuu tunteja suunnittelemaan uusiksi. Mutta aluksi niin on tehtävä. Myöskin opetussuunnitelmat muuttuvat koko ajan. Pakko sinun on tehdä tuntisuunnitelmia uudelleen jos kurssit muuttuvat. Ennen vanhaan ei tietokoneita käytetty apuna, mutta nyt niitä käytetään yhä lisää oppimiseen. Kohta tulee älypuhelimen käyttö koulutuksen muodoksi. Kai siihenkin täytyy tehdä uudet tunnit, vaikka kuinka puhelinta osaisit käyttää. Ylioppilaskirjoitukset tullaan tulevaisuudessa kirjoittamaan tietokoneella, opetus on tällä hetkellä isoissa murroksissa. Tiedän, että opettajalle asiat ovat tiedossa, mutta kaikki oppilaat niin lukiossa kuin yläkoulussa eivät ole kiinnostuneet jostain aineesta tai muuten vaan eivät ymmärrä kaikkea kirjoissa kerrottua asiaa. Joten vaimoni yrittää asiat kertoa selvemmin power poinneissa, mitä kirjat kertoo. Otetaan vaikka esimerkiksi ilmakehä. Kaikki ainakin tietävät kirjojen perusteella mitä se on ja niiden kerrokset (Troposfääri, Stratosfääri, Mesosfääri ja Termosfääri), mutta kirjoissa ei tarkkaan kerrota mitä ne oikeastaan mikäkin tekee ilmakehälle. Nämä pitäisi saada oppilaalle kerrottuna niin, että nämä uneliaimmatkin oppilaat kiinnostuisivat tästä ja ymmärtäisivät sen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kun kuvittelen, kuinka valmistelisin kielen oppitunnin, niin ei minulta kauan siihen mene. Malli tällaiseen tuntiin on jo valmiina omassa päässäni. Ei tarvitse tehdä muuta kuin sitoa malli kirjan kappaleen sisältöön. Harjoitukset sun muut ovat jo valmiina.
Tämä teksti kertoo siitä, ettei sinulla ole hajuakaan siitä, mistä puhut. Tiedät varmasti myös, kuinka sairaanhoitajien, päiväkotitätien, insinöörien ja paskakuskien hommat hoidetaan, kun hiukan kuvittelet.


Mä voisin siirtyä kokonaistyöaikaan, lyhenisi työpäivä merkittävästi.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuntien valmisteleminen on varmasti asia josta voi halutessaan sluibata. Toisaalta sitten voi todeta, että ns. tavallista toimistotyötä tekevissäkin on varmasti samassa suhteessa Näitä sluibareita. Kellokortin lukema ei kerro päivittäisestä facebookissa tai Jatkoajassa vietetystä ajasta mitään. Lisäksi tuntuu, että jos ei ole kellokorttia, niin vähintäänkin voi perjantaina lähteä puoliltapäivin kotiin alalla kuin alalla. En ole havainnut tuntemissani opettajissa tätä, mutta omalla työpaikallani tätä kyllä tapahtuu.

Tässä on paljon totuutta. Koulussa vedettävät tunnit ovat pääsääntöisesti aika tiukkaa settiä, eikä niiden aikana hirveästi ehdi hengähtää. Joskus keväällä joku filmi pyörimään ja joulun alla muutamia kevyempiä tunteja, mutta muuten nuo oppitunnit ovat tiukkaa toimintaa. Tavalla tai toisella. Joko opetetaan ja opiskellaan tai jossain jämäkoulussa ainakin yritetään opettaa ja opiskella. Toimistohommissa pitkät kahvitauot, Jatkoaika-analyysit, kavereille spostien rustailu ja yleinen nettisurffailu vie mukavasti työtunteja pois.

Mitä Byvajetin avautumista on seurannut, niin kaveri on ilmeisesti kääntäjä ja ainakin semikommari? Siinä tapauksessa tuskan ymmärtää, koska on tehnyt aikamoisen kardinaalivirheen. Kääntäjien työmäärä verrattuna palkkaan on ihan perseestä ja työtilanne huono. Monet samaan aikaan opiskelleet ovat päätyneet kieltenopettajiksi ja nyt ketuttaa? Kyse on tässä sitten ihan pelkästään omasta mokasta jonka korjaat helposti. Hankit nopeasti sen opettajan pätevyyden käymällä ne turhat kasv.tieteen opinnot, niin pääset nauttimaan tuon supertyön eduista ja makeasta elämästä.

Kaverin kirjoitusten paras anti on kuitenkin tieto, että Suomessa korkeasti koulutetuilla on tosi kovat palkat. Okei.
 
Viimeksi muokattu:

Le Dang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Miten tästä keskustelusta herää myös vähän sellainen kutina, että tuo opetussuunnitelman jatkuva muokkaaminen vain teettää lisätyötä opettajille? Kun asia ei tosiaan monessa aineessa muutu pääpiirteiltään edes vuosikymmenessä, niin tarvitseeko opetussuunnitelmaa todella muokata jatkuvasti? Muutos ja kehitys kun eivät ole automaattisesti sama asia.
 

Palsa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, STL Blues, Jymy
Aika vähän täällä on nähtävissä opettajien taholta "itkulaulua suuresta työmäärästä ja pienestä palkasta." Ja tähän sellainen silmäniskuhymiö.

Tuolla jo aiemmin kirjoittelinkin musiikinopetuksen haasteista materiaalien suhteen. Tähän vielä pitäisi nykyään sitoa tvt mukaan, niin materiaaleja ei todellakaan valmiina ole. Käytän tunneilla vaihtelevan paljon tietokoneita, oppilaiden puhelimia ja padeja. Laitekannan heterogeenisyyden takia suurimmat soveltamisen tarpeet syntyvät. Mutta tokihan voisin myös laulattaa Juicen Viidettätoista yötä ja muita ikivihreitä bongorumpujen säestyksellä ja pitää teoriapuolen kalvosulkeisina. Motivoivaa, eikö?! Nuo kaikki on OPSin aiheet on enemmän tai vähemmän mahdollista toteuttaa oppilaiden osallistumisen kautta opettajan oman taitotason/kiinnostuneisuuden mukaan.

Ja sanottakoon tähän loppuun vielä se, että erityisoppilaiden inkluusio "normaaleihin luokkiin" ei ole niinkään kustannuskysymys (todellisuudessa toki sitäkin), vaan lakisääteinen asia jo vuodelta 1994. Tuo on ajatuksena mitä mainioin, mutta ainoa nurina omalta kontoltani tulee siitä, että resursseja ei ole erityisoppilaiden mukaan lisätty laisinkaan monessakaan koulussa. Perse edellä puuhun kiipeäminen on vankasti läsnä.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Miten tästä keskustelusta herää myös vähän sellainen kutina, että tuo opetussuunnitelman jatkuva muokkaaminen vain teettää lisätyötä opettajille? Kun asia ei tosiaan monessa aineessa muutu pääpiirteiltään edes vuosikymmenessä, niin tarvitseeko opetussuunnitelmaa todella muokata jatkuvasti? Muutos ja kehitys kun eivät ole automaattisesti sama asia.

Tämän voit postata vaikkapa opetusministeriöön. Siellä on suhteellisen paljon näitä kentän ulkopuolella olevia virkamiehiä, jotka uusissa OPSeissa keksivät, että kuivan kangasmetsä on biologiassa edelleen kuiva kangasmetsä.

Mitä tulee tuohon semivenakon trollaamiseen, niin hyvin sinä vedät: itkuitkuitku, valvonta, sluibaillaan töissä, paperinpyörittely, ette keskity opetukseen, palkka-ale, helvettiäkö sähläätte... En voi ymmärtää mistä näiden muutamien nimimerkkin katkeruus opettajan työtä kohtaan kumpuaa. Ihan kuin olisimme yhteiskunna suurin syöpä ja syyllinen kestävyysvajeeseen.

TF vastasikin hyvin: tervetuloa kokeilemaan. Itse teen hyvin paljon työtä ongelmallisten opetusryhmien kanssa. Tervetuloa kokeilemaan jahka olet kuvitellut oppitunnin. Voidaan sopia vaikka yv:llä että milloinka tulet.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
..Kun valitatte luokkanne ongelmalapsista ja siitä, ettei heitä voi enää siirtää eriytettyyn opetukseen, niin yrittäkää herran tähden samalla muistaa, että raha ei riitä kaikkeen...

Niin, opettajan ammatti olisi mukava, ellei olisi noita kakaroita työpaikalla...

Sinä unohdat kommentoinnissasi vain ne oppilaat.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Peruskoulussa ei tarvita enää TET-jaksoja, koska ysit voi laittaa vaikka opo-tunneilla kuvittelemaan, kuinka duunit tehdään milläkin alalla.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Kun valitatte luokkanne ongelmalapsista ja siitä, ettei heitä voi enää siirtää eriytettyyn opetukseen, niin yrittäkää herran tähden samalla muistaa, että raha ei riitä kaikkeen.

Kuule hei! Sinä opetuksesta kaikkitietävä ihminen! Minulla on ollut sellaisia oppilaita omilla valvontaluokilla, jotka ovat saaneet "kenkää" sairaalakouluista. Olivat liian kipeitä tapauksia. Yleisopetukseen olivat riittävän terveitä. Lisäksi on ollut oppilaita, joilla on ollut hojksit kaikista oppiaineista. Saitko? Nyt en tarkoita mitään pikaorkkuja.
 

Isaskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
En voi ymmärtää mistä näiden muutamien nimimerkkin katkeruus opettajan työtä kohtaan kumpuaa. Ihan kuin olisimme yhteiskunna suurin syöpä ja syyllinen kestävyysvajeeseen.

Kyllä se varmaan kumpuaa pitkistä kesälomista ja lyhyistä päivistä. Olen minäkin monesti miettinyt, että pitäisi olla ne opettajan paperit taskussa niin jäisi enemmän aikaa harrastaa kesäisin ja arkipäivisin. Siinä vaiheessa kun duunia on vielä tunteja jäljellä, niin kaverit hakkaavat jo tennistä hallilla.

En tiedä voiko yleistää, mutta melkoisia valittajia ja muun työelämän todellisuudesta irtaantuneita opettajia löytyy omastakin tuttavapiiristä. Ei pystytä joustamaan yhtään ja oma työ nähdään jotenkin maailman vaativampana tehtävänä. Toisaalta niitä asiat rennosti ja kuitenkin ammattitaidolla ottavia löytyy myös.

Hyvä työpaikka kuitenkin ja onnittelut kaikille, jotka opettajana toimitte. Jos arvostaa vapaa-aikaa ja pää vielä kestää lasten ja vanhempien kanssa vääntämisen, niin eikö tuossa ole aika täydellinen ammatti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös