Mainos

Opetustyö

  • 381 076
  • 3 070

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Eräs sukulainen oli kymmenen vuotta sitten koulunkäyntiavustajana ja muistaakseni kesällä piti mennä lomittamaan päiväkotiin tai vanhainkotiin. Myös päiväkotiammateissa ja monissa muissakin kunnan työpaikoissa moista kierrätystä on tehty iät ja ajat. Olen kanssasi samaa mieltä siinä, että pitkät lomat oppilaille ovat kyllä varmasti hyväksi, kyllä sitä "uraputkea" sitten on peruskoulun jälkeen ihan riittävästi jäljellä. Mutta opettajilla syys-, joulu- ja hiihtolomien lisäksi voisi paikallaan olla pieni lomien tarkistus. Se neljä viikkoa, joka on muillakin luulisi em. lomien lisäksi riittävän, mutta taitaapi tänäkin kesänä 10,5 viikkoa tulla kesälle. Valmistautumista seuraavaan vuoteen tms., joojoo, lisälomaa ne pari viikkoa taitaa olla, jos käsi sydämellä miettii? 4 viikkoa lomaa, 1,5 viikko seuraavan lukukauden valmistelua ja 5 viikkoa kunnalla muissa hommissa, esim.lomittelua soveltuvissa ammateissa jne. Ei maksaisi kellekään mitään ja kuntatalouskin saataisiin monessa kunnassa kuntoon.

Mihin perustuu ajatus, että kesällä tehtävät lisätyöt pitäisi tehdä ilmaiseksi? Jos lisätöitä kesäksi järjestetään, niin tokihan niistä täytyy maksaa asianmukainen palkka. Nykyisin kesällä maksettava palkkahan on korvausta lukuvuoden aikana tehdystä työstä, ja palkka on vain tasattu joka kuukaudeksi. Näin siitä huolimatta, että esimerkiksi äitiyslomalta kesäksi palaava voi tuon kesäpalkan saada tekemättä siis ollenkaan töitä. Mutta esimerkiksi normaaleja virkavapaita ei taas voi noin katkoa, että saisi palkan ilmaiseksi. Eli siis opettajien kesätyöskentely vain rasittaisi kuntataloutta, koska tuosta jouduttaisiin palkkaakin maksamaan. Tuo loman pituus on yleensä sen 10 viikkoa, eri kunnissa/kouluissa voi olla muutaman päivän heittoja riippuen siitä, miten lakisääteiset opetuspäivät saadaan täyteen ja lomat(esim. syysloma 2-5 päivää kunnasta/koulusta riippuen) pidettyä siinä ohessa suunnitelmien mukaan. Muutama vuosi sitten oli 11 viikkoa, kun näitä "arkipyhiä" sattui paljon viikonlopuiksi.

Eikä muuten kesälomaan kuulu minkäänlaista velvoitetta suunnittelusta tai muusta, ei minkäänlaista. Itse en ole koskaan tehnyt lomalla minuuttiakaan työtä seuraavan lukuvuoden eteen, vaan työ alkaa syksyllä suunnittelupäivästä, joka useimmissa kouluissa on 1 päivä ennen oppilaiden saapumista.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Opettajilla on 193 työpäivää vuodessa, kun kokonaismäärä on noin 258 työpäivää eli opetuksettomaksi ajaksi jää 65 arkipäivää. Kun katsellaan pitkään olleen perusduunarin lomat ja pekkaset, ero ei ole mitenkään merkittävä. Täytyy muistaa myös, että opettajat eivät kuulu vuosiloma lainsäädännön pariin. Opettajat esimerkiksi sairastavat lomilla ilman että lomat siirtyvät.

Jos siirrytään kokonaistyöaikaan, syntyy ongelmia esimerkiksi kodin ja koulun yhteistyön välille. Ainakin niiden perheiden kohdalla joidenka vanhemmat ovat virka-aikana töissä. Jos työt lisääntyy, palkan pitää nousta.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Koulussa ollaan töissä 8-16 ja kotona ei tehdä töitä.

Ajatus ilmeisesti oli, että kaikki työ tehdään koulussa, ei kotiläksyjä lainkaan.

Tässä tosin tulee vastaan se, että koulut ovat ihan perusfasiliteeteiltaan aika eri arvoisessa tilanteessa. Tiedän esimerkiksi useita lukiota (itse asiassa tuntuu olevan edelleen enemmän sääntö kuin poikkeus), joissa opettajilla ei ole minkäänlaista työtilaa, vaan ainoastaan ehkä oma paikka opettajainhuoneessa, jossa hetkeksi istahtaa tuntien välillä. Suuri osa suunnittelutyöstä vaatii myös tietokonetta ja näitä saattaa olla ehkä yksi kymmentä maikkaa kohti, joten oma läppäri on ehdoton. Ai niin, sitä työtilaa, jossa käyttää läppäriä ei ollutkaan. Luokkatilat ovat järjestään päivällä opetuskäytössä, joten niistä ei ole vastausta ja varsinkaan lukioissa jo tämä käytännössä tekee muutoinkin tuon koko opiskelijamassan koulussa pitämisen 8-16 käytännössä mahdottomaksi.

Hieno esimerkki tästä työolosuhteiden naurettavuudesta on eräskin espoolainen lukio, missä on paljon tuttuja duunissa. Remontin jälkeen yläkoulun ja lukion opettajainhuone yhdistetään ja tilaa on täyden 40 neliötä. Opettajia kouluissa työskentelee yhteensä 80 ja työtiloja ei ole. Kyllähän tuossa alkaa helposti kadehtia peruskonttorirotan työoloja.
 
Viimeksi muokattu:

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Opettajilla on 193 työpäivää vuodessa, kun kokonaismäärä on noin 258 työpäivää eli opetuksettomaksi ajaksi jää 65 arkipäivää. Kun katsellaan pitkään olleen perusduunarin lomat ja pekkaset, ero ei ole mitenkään merkittävä.

Viidellä-kuudella viikolla ja kolmellatoista viikolla ei ole merkittävää eroa? Riippuu näkökulmasta.

Minulla on maksimilomat ja niiden pituus on kuusi viikkoa ja kolme päivää, mikä minusta tuntuu aika paljolta. Kuitenkin puolet vähemmän kuin opettajilla.

Minun lasteni kouluissa on ollut lauantaisin "koulupäiviä", jolloin on jotain pientä puuhasteltu, jotta opettajat saavat sopivana ajankohtana ylimääräisen lomapäivän. Esim. helatorstain jälkeisen perjantain. Todistustenjakopäivänä poika oli viime keväänä koulussa 30 minuuttia. Ja sekin päivä oli opettajille kokonainen työpäivä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viidellä-kuudella viikolla ja kolmellatoista viikolla ei ole merkittävää eroa? Riippuu näkökulmasta.

Minulla on maksimilomat ja niiden pituus on kuusi viikkoa ja kolme päivää, mikä minusta tuntuu aika paljolta. Kuitenkin puolet vähemmän kuin opettajilla.

Minun lasteni kouluissa on ollut lauantaisin "koulupäiviä", jolloin on jotain pientä puuhasteltu, jotta opettajat saavat sopivana ajankohtana ylimääräisen lomapäivän. Esim. helatorstain jälkeisen perjantain. Todistustenjakopäivänä poika oli viime keväänä koulussa 30 minuuttia. Ja sekin päivä oli opettajille kokonainen työpäivä.

Pekkaspäivien kanssa teollisuuden perusduunarit pääsevät yli viidenkymmenen, mutta onhan siinä tosiaan vielä pari viikkoa eroa. Kyllä minulle lyhempi loma sopii, vaihdan lomapäiviä mielelläni kuukauden ylimääräiseen palkkaan.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Pekkaspäivien kanssa teollisuuden perusduunarit pääsevät yli viidenkymmenen, mutta onhan siinä tosiaan vielä pari viikkoa eroa. Kyllä minulle lyhempi loma sopii, vaihdan lomapäiviä mielelläni kuukauden ylimääräiseen palkkaan.


Aika turhaahan sitä tulee näiden trolleihin lähdettyä mutta eipä tässä muutakaan tekemistä ole. Olisi kumminkin reilua jos nämä pitkien lomien takia kateelliset tunnustaisivat: Olen tyhmä enkä ymmärrä. Tosifani ja me lukuisat muut olemme selittäneet tämän palkanmuodostuksen sata kertaa enkä enää sitä tee. Totuus on vaan se etteivät kaikki kestä että joillain ryhmillä kuten opettajilla on enemmän vapaa-aikaa kuin muilla. Palkasta kukaan ei takuulla ole kateellinen. Vittu miten paljon tästä vapaa-ajasta sitten jaksaakin joku kadehtia. Ammatinvalintakysymys edelleen.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Minun lasteni kouluissa on ollut lauantaisin "koulupäiviä", jolloin on jotain pientä puuhasteltu, jotta opettajat saavat sopivana ajankohtana ylimääräisen lomapäivän. Esim. helatorstain jälkeisen perjantain. Todistustenjakopäivänä poika oli viime keväänä koulussa 30 minuuttia. Ja sekin päivä oli opettajille kokonainen työpäivä.

Nämä ovat minustakin harmaalla alueella, siis nuo kesken lukuvuoden olevat. Turhia päiviä, jolloin ei oikein kunnolla saa mitään tehtyä. Joihinkin retkeilyihin tai vierailuihin sopivat kyllä, ei oppimisen todellakaan kuulu olla aina sisällä pänttäämistä, vanhentunutta ajattelua tuokin.

Kevätjuhlista en sikäli valittaisi, että kuinka kauan niitä oppilaita olisi järkevää siellä koululla kevätjuhlapäivänä pitää? Toki se juhla voitaisiin mahdollisuuksien mukaan pitää silloin kevätjuhlapäivänä eikä aikaisemmin viikolla ja juhlapäivänä vain todistusten jako, niin saataisiin se pari tuntia edes kulumaan. Kaikissa kouluissa tosin koko koulu ei mahdu yhtä aikaa juhlasaliin, jos sellaista edes on. Mutta tekee opettajat sitten usein ympäripyöreitä päiviäkin, vanhempainillat ja penkkarishowt voivat venyä iltayhdeksään ja ylikin, ja ihan normi palkkapäivä se on opettajalle.

Nyt heijastuu vähän se mieliala, että opettajat pitäisi saada kesäksi töihin ihan sen takia, kun kaikilla muillakaan ei ole pitkiä kesälomia. Viis siitä, että asia tulee hoidettua nykyiselläkin systeemillä ja kesätyöskentelystä seuraisi vain turhia kuluja. Se kateus.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Pekkaspäivien kanssa teollisuuden perusduunarit pääsevät yli viidenkymmenen, mutta onhan siinä tosiaan vielä pari viikkoa eroa. Kyllä minulle lyhempi loma sopii, vaihdan lomapäiviä mielelläni kuukauden ylimääräiseen palkkaan.

Viaton kysymys: kuinka monella alalla teollisuuden lisäksi enää edes tunnetaan pekkaspäiviä?

Olen työskennellyt niin postilla kuin myös terveydenhoitoalalla (useamman työnantajan palveluksessa), mutta näillä aloilla pekkaset on jo aikaa sitten korvattu "työajan lyhentämisellä", mikä esim. postilla tarkoitti sitä, että 8h työvuoro oli pituudeltaan 7 h 39 min ja jaksossa saavutettiin tietty tuntimäärä. Th alalla tämä tarkoittaa sitä, että on jaksotuntimäärä jonka sisällä työaika voi vaihdella vuorosta riippuen vaikkapa 6-10 tunnin välillä.

Veikkaisin, että suurin osa suomalaisista työntekijöistä voi vain haaveilla pekkaspäivistä, mutta voi olla, että olen väärässä.

vlad.
 

Musta_Kyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jo joutui armas aika - ja pitkät kesälomat

Se nyt vaan on niin että palkka mitä opettajat saa on juurikin tuosta lukuvuoden hoitamisesta. Lomaa nyt sitten on enemmän kuin muilla niin nyt kuin vastakin. Opi nyt vaan elämään sen kanssa. Mikset lähtenyt itse alalle? Ne on taas jokavuotiset kateusviikot kiivaimmillaan!
No, jokainen joka tuntee opettajan pari hyvin ja on ollut silmät auki omana kouluaikanaan tietää, ettei ne opettajan viikottaiset työtunnit siellä töissä muutaman ensimmäisen opetteluvuoden jälkeen varmasti sitä 37,5 tuntia ylitä. Ja tälläkin sivulla alkoi heti itku palkasta, mutta onhan se suhteutettuna työaikaan aika mukava, kun on se 7-8 ylimääräistä vapaaviikkoa sitten. Eli palkkahan on ihan vaan työaikaan suhteutettuna ~15% kovempi opettajalla kuin vaikkapa ohjelmistosuunnittelijalla tai ympäristöinsinöörillä. Moni opettaja tässä viestiketjussa ja muutama minulle päin naamaa on nauranut näistä hyvistä eduistaan, kiitän rehellisyydestään....

Kiitos kysymästä, jotenkin sitä vaan ajautui muihin hommiin, vaikka opintosuuntana oli yliopistoon mennessä ala, jolta valtaosa luulin opettajaksi päätyvän. Ja olen itseasiassa aina jossain kohden miettinyt, josko vielä täydentäisi CV:tä kasvatustieteen kumulla ja ryhtyisi opetushommiin.
Mihin perustuu ajatus, että kesällä tehtävät lisätyöt pitäisi tehdä ilmaiseksi? Jos lisätöitä kesäksi järjestetään, niin tokihan niistä täytyy maksaa asianmukainen palkka. Nykyisin kesällä maksettava palkkahan on korvausta lukuvuoden aikana tehdystä työstä, ja palkka on vain tasattu joka kuukaudeksi. Näin siitä huolimatta, että esimerkiksi äitiyslomalta kesäksi palaava voi tuon kesäpalkan saada tekemättä siis ollenkaan töitä. Mutta esimerkiksi normaaleja virkavapaita ei taas voi noin katkoa, että saisi palkan ilmaiseksi. Eli siis opettajien kesätyöskentely vain rasittaisi kuntataloutta, koska tuosta jouduttaisiin palkkaakin maksamaan.
Kuten yllä totesin, ei se opettajan työviikko oikeasti ole sen 37,5h yli siellä lukukauden aikanakaan. Opettajille vaan on sitten heitetty kokonaistyöajasta ~15% enemmän vapaaksi vs. muut ammatit. Eikös se koulunkäyntiavustajakin tee sen tehdyn työn siellä koululla silloin lukukauden aikaan, mutta palkkansa eteen heittää vielä monta viikkoa lisää muussa duunissa? Ja koulun siivooja ja keittäjä myös. Eivät hekään saa mitään erityiskorvausta ja lisäpalkkaa siitä loman ulkopuolisesta ajasta, kun koulut ovat kiinni.
Eikä muuten kesälomaan kuulu minkäänlaista velvoitetta suunnittelusta tai muusta, ei minkäänlaista. Itse en ole koskaan tehnyt lomalla minuuttiakaan työtä seuraavan lukuvuoden eteen, vaan työ alkaa syksyllä suunnittelupäivästä, joka useimmissa kouluissa on 1 päivä ennen oppilaiden saapumista.
OK, vanha tieto. Aikanaan 80-90-luvuilla perustelivat niitä lomiaan sillä, että kaksi viikkoa koulun loputtua ja kaksi viikkoa ennen koulun alkua on niin kovasti hommia suunnittelussa yms. tekemisessä.
Opettajilla on 193 työpäivää vuodessa, kun kokonaismäärä on noin 258 työpäivää eli opetuksettomaksi ajaksi jää 65 arkipäivää. Kun katsellaan pitkään olleen perusduunarin lomat ja pekkaset, ero ei ole mitenkään merkittävä. Täytyy muistaa myös, että opettajat eivät kuulu vuosiloma lainsäädännön pariin. Opettajat esimerkiksi sairastavat lomilla ilman että lomat siirtyvät.

Jos siirrytään kokonaistyöaikaan, syntyy ongelmia esimerkiksi kodin ja koulun yhteistyön välille. Ainakin niiden perheiden kohdalla joidenka vanhemmat ovat virka-aikana töissä. Jos työt lisääntyy, palkan pitää nousta.
On se nyt aikamoinen ongelmakohta, että kun on tuo 7-8 viikkoa ylimääräistä lomaa, niin varmastihan siinä jo ehtii sairastamaankin sen aikana enemmän - eikä niitä saa sitten käyttää lukukauden aikana, voiskohan Urpilainen opettajana ryhtyä ajamaan tähän muutosta? (Olisi ollut hyvä veto puheenjohtaja aikanaan, kuin Kataisen huoli hoitajien palkoista.)

Heti pitää verrata perusduunariin, nehän ne on opettajan mielestä kateellisia, pekkaset pois vaan prkle! On muuten pekkasia joka työkuukauteen 1kpl wikipedian mukaan, 65-25-11=29 arkipäivää eli opettajalla on vielä päivätyössä käyvään pekkasduunariin verrattuna yli 80% enemmän vuosilomapäiviä, minusta se on merkittävä ero. Vuorotyöläisillä on niin montaa systeemiä, etten osaa/jaksa tähän selvittää. Hehän tekevät ne työpäivät pidempää päivää 8h, ja siksi ne pekkaset. Ja se ohjelmistosuunnittelija/ympäristöinsinööri sitten ansaitsee niinä työpäivinään (työpäivien summa) ~15% vähemmän, jos vuosipalkka on sama, koska opettajan työ on tehty 7-8 työviikkoa lyhyemmällä ajanjaksolla about saman viikkotyöajan puitteissa kuin näiltä muilta esimerkin korkeakoulutetuilta.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
opelix;5383011. Ammatinvalintakysymys edelleen.[/QUOTE kirjoitti:
Toinen hokema: Kutsumusammatti. Muutama vuosi sitten oli ankara vääntö kun palomiesten eläkeikää nostettiin vaikka papat eivät pysty savusukellustöitä tekemään. Tämä vääntö meni läpi kateuskortin ja säästösyiden varjolla. Jos opettajien kohdalla sääntöjä muutettaisiin niin kyllä tässä maassa edelleen oppilaat koulunsa kävisivät. Eivät ehkä yhtä hyvällä tasolla, mutta arvostusasioita nämä, mistä kansalaiset haluavat maksaa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Kuten yllä totesin, ei se opettajan työviikko oikeasti ole sen 37,5h yli siellä lukukauden aikanakaan. Opettajille vaan on sitten heitetty kokonaistyöajasta ~15% enemmän vapaaksi vs. muut ammatit. Eikös se koulunkäyntiavustajakin tee sen tehdyn työn siellä koululla silloin lukukauden aikaan, mutta palkkansa eteen heittää vielä monta viikkoa lisää muussa duunissa? Ja koulun siivooja ja keittäjä myös. Eivät hekään saa mitään erityiskorvausta ja lisäpalkkaa siitä loman ulkopuolisesta ajasta, kun koulut ovat kiinni...

Opettajan palkka perustuu 10 kuukauden palkkaan, joka aikanaan jaettiin 12 kuukaudelle, jos opettaja näin halusi. Muuten opettaja sai vuodessa 10 kuukautta palkkaa ja kesältä ei maksettu mitään. Tämä systeemi muuttui joskus 60 - 70-luvulla, jolloin palkka jaettiin koko vuodelle.

Opettajilla ei ole vuosilomaa vaan opetukseton aika, laskennallinen vuosiloma alkaa 16.6. Jokainen opettaja käyttää tämän opetuksettoman ajan haluamallaan tavalla, ei tähän löydy mitään sääntöä.

Opettajien työt ovat erilaisia, väitteesi työviikon pituudesta ei pidä paikkaansa. Suurinosa opettajista pärjää alle 40 tunnin työviikolla, mutta löytyy niitäkin, jotka tekevät tuon. Ison koulun aineopettajat joutuvat tekemään paljon työtä koulun jälkeen, voit vaikka miettiä kuinka paljon muutaman sadan äidinkielen aineen tarkastus vie aikaa. Omat työaikani on aika lähellä perusduunarin työaikaa, 28 tuntia opetusta, johon lisätään erityisopetukset tuoma byrokratia ja oppilaiden säännölliset palverit eri yhteistyö tahojen kanssa. Tuntien valmisteluun tässä vaiheessa uraa ei enää aikaa pahemmin kulu, mutta työni kasvatuksellisesta luonteesta johtuen ilta aikana kuluu välillä kohtuu paljon aikaa puhelimessa.

Kyllä opettajat lyhyemmillä lomillakin pärjäävät, mutta sitä en ymmärrä miksi meidän pitäisi luopua niistä eduista, joilla kymmenen kuukauden palkan jakaminen koko vuodelle aikanaan perusteltiin. Mikäli palkan korvaukseksi luvattu vapaa-aika vähenee, palkka tietysti nousee.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kuten yllä totesin, ei se opettajan työviikko oikeasti ole sen 37,5h yli siellä lukukauden aikanakaan. Opettajille vaan on sitten heitetty kokonaistyöajasta ~15% enemmän vapaaksi vs. muut ammatit. Eikös se koulunkäyntiavustajakin tee sen tehdyn työn siellä koululla silloin lukukauden aikaan, mutta palkkansa eteen heittää vielä monta viikkoa lisää muussa duunissa? Ja koulun siivooja ja keittäjä myös. Eivät hekään saa mitään erityiskorvausta ja lisäpalkkaa siitä loman ulkopuolisesta ajasta, kun koulut ovat kiinni.

OK, vanha tieto. Aikanaan 80-90-luvuilla perustelivat niitä lomiaan sillä, että kaksi viikkoa koulun loputtua ja kaksi viikkoa ennen koulun alkua on niin kovasti hommia suunnittelussa yms. tekemisessä.

Ei, koulunkäyntiavustajilla, keittäjillä ja siivoojilla on ihan eri työehtosopimukset, ja palkkaa määräytynee ihan eri perustein(uskallan väittää, vaikken ole heidän tessejä lukenutkaan). Aineenopettajana minun palkkani määräytyy pääosin pidettyjen tuntien(kurssien) mukaan. Tämä tasaus ei vaikuta vain kesällä, myös lukukauden aikana on kevyempiä ja raskaampia(enemmän tunteja) jaksoja, jolloin palkka on kuitenkin koko ajan sama tuon tasauksen takia. Tämä on nyt ihan sama tilanne, kun jos muurari muuraa takan, ja asiakas maksaa kesäkuussa jolloin työ tehtiin 500 € ja heinäkuussa toiset 500 €. Ei ole ilmaista rahaa heinäkuun maksu, vaan sitä varten on tehty työtä aikaisemmin.

Joo, moni tuntuu kokevan tarvetta perustella lomiaan noin, olen minä samaan törmännyt itsekin ja perustelu on yleinen. Pohjaa tuolle ei kuitenkaan nykyisin ole, alakoulun kuvioista en tosin tiedä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Mielestäni oleellinen näkökulma näissä opettaja-ammattien hyvissä lomaeduissa on alan pitäminen edes kohtuullisen houkuttelevana. Vielä teknologiabuumin jyllätessä oltiin kyllä pahassa palkkakuopassa ja huoli hyvän aineksen saamiseksi alalle oli aito. Nyt kun teolliset alat ovat hätää kärsimässä ja palkkakin vuosina 2007-2010 nousi kohtuullisesti parin hyvän kierroksen ansiosta,ollaan suunnilleen niissä asemissa missä läntisen sivistysvaltion kuuluukin. Palkka työmäärään nähden on kilpailukykyinen ja valtion/kuntien pitkän leivän perässä on kyvykästäkin nuorta aikuista. Pahinta mitä Suomi voi tehdä on romuttaa laadukas koulutusjärjestelmänsä. Laadukkuuteen kuuluu myös houkuttelevuus. Kyvykkäitä nuoria tarvitaan alalle. Ei niitä jotka joutuvat/ajautuvat vaan niitä jotka sinne pääsevät.
 

Byvajet

Jäsen
Mielestäni oleellinen näkökulma näissä opettaja-ammattien hyvissä lomaeduissa on alan pitäminen edes kohtuullisen houkuttelevana.

Luokanopettajakoulutukseen on erittäin vaikea päästä sisään kovan kilpailun vuoksi. Myöskään humanistisilla aloilla aineenopettajista ei ole pulaa. Biologian ja maantiedon lukijoilla opettajan ammatti on ainoita mahdollisuuksia työllistyä, minkä vuoksi kilpailu paikoista on raakaa. Matematiikan opettajista on joskus olut pulaa, mutta sekään ei koske tätä aikaa.

Tarjontaa on niin paljon, että vaikka hakijamäärissä tapahtuisi merkittävä lasku, niin silti koulutukseen saataisiin motivoituneita ja alalle sopivia ihmisiä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Luokanopettajakoulutukseen on erittäin vaikea päästä sisään kovan kilpailun vuoksi. Myöskään humanistisilla aloilla aineenopettajista ei ole pulaa. Biologian ja maantiedon lukijoilla opettajan ammatti on ainoita mahdollisuuksia työllistyä, minkä vuoksi kilpailu paikoista on raakaa. Matematiikan opettajista on joskus olut pulaa, mutta sekään ei koske tätä aikaa.



Tarjontaa on niin paljon, että vaikka hakijamäärissä tapahtuisi merkittävä lasku, niin silti koulutukseen saataisiin motivoituneita ja alalle sopivia ihmisiä.


Ajattelitko että ala olisi syytä saada jotenkin vähemmän houkuttelevaksi? On selvää että kun teollisuudella menee huonosti ja monella muullakin alalla on epävarmuutta,ihmiset hakeutuvat turvallisuuden perässä vähemmän muutoksia kohtaaville aloille.
 

Byvajet

Jäsen
Ajattelitko että ala olisi syytä saada jotenkin vähemmän houkuttelevaksi?

Opettajien palkkoja voisi painaa alas. Samalla pitäisi luopua määräaikaisten suvivirteen loppuvasta palkanmaksusta. Kannatan siis reiluutta alan sisälle (kts. linkatun blogin kommenttiketju) ja veronmaksajien rahojen säästämistä. Niin kauan kuin tulijoita riittää pilvin pimein pienemmilläkin palkoilla, vähempikin riittää.

Vertailun vuoksi mainitsen, että pätevä, pitkän kokemuksen hankkinut ja maisterin tutkinnon suorittanut kääntäjä saattaa saada kuukaudessa ainoastaan reilut tuhat euroa täysipäiväisestä työstä, vaikka laadukkaiden käännösten tekeminen on vaativaa. Eikä tuotakaan saa, jos ei käännä. Palkka maksetaan sanamäärän eikä tuntien mukaan.

Silti kääntäjistä ei ole puutetta, vaikka työllä ei elä.

Ymmärrän hyvin opettajia. Kukapa saavutetuista eduista tahtoisi luopua. Perustelut kuitenkin ontuvat. Palkkoja voitaisiin laskea, kunnes vaikuttaa siltä, että hakijoiden taso alkaa laskea, minkä jälkeen voidaan aloittaa varovaiset korotukset.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Opettajien palkkoja voisi painaa alas. Samalla pitäisi luopua määräaikaisten suvivirteen loppuvasta palkanmaksusta. Kannatan siis reiluutta alan sisälle (kts. linkatun blogin kommenttiketju) ja veronmaksajien rahojen säästämistä. Niin kauan kuin tulijoita riittää pilvin pimein pienemmilläkin palkoilla, vähempikin riittää...

Määräaikaisten palkanmaksusta samaa mieltä.

Ehdotuksesi on lyhytnäköinen, jonka seuraukset näkyisivät vasta vuosien kuluttua. Suomen ainoa kilpailukeino kansainvälisillä markkinoilla on osaaminen. Koulutus ei välttämättä takaa osaamista, mutta edellytykset paranevat mitä pidemmälle ihminen opiskelee.

Ehdotuksesi on samaa luokkaa nykyisen lastensuojelukeskustelun kanssa. Jos yhteiskunta sijoittaisi selvästi enemmän rahaa ennaltaehkäisevään työhön, se säästäisi moninkertaisesti tulevaisuudessa. Koulutustason pudottaminen taas näkyisi Suomen kilpailukyvyn heikkenemisenä tulevaisuudessa, mikä taas maksaisi moninkertaisesti opettajien palkoissa säästetyt rahat.

Suomen koulujärjestelmää pitäisi muokata, tehostaa, mutta säästämällä sitä ei tehdä. Tehostamisen pitäisi lähteä liikkeelle infrasta, opettajille ja oppilaille pitäisi luoda kunnon edellytykset tehdä töitä. Opetussuunnitelmissa ja tuntijaoissa pitäisi ottaa huomioon erilaiset oppijat, eikä pyrkiä puristamaan jokaista oppilasta samaan muottiin. Tämä vaatii lisää rahaa opetukseen, lisää opettajia, lisää valinnaisuutta.

Jos tässä tilanteessa opettajilta viedään etuja, motivaatio työntekoon homekouluissa tai väistötiloisssa, byrokraattien lisääntyvien vaatimusten kanssa ei ainakaan nosta Suomen koulutuksen tasoa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ymmärrän hyvin opettajia. Kukapa saavutetuista eduista tahtoisi luopua. Perustelut kuitenkin ontuvat. Palkkoja voitaisiin laskea, kunnes vaikuttaa siltä, että hakijoiden taso alkaa laskea, minkä jälkeen voidaan aloittaa varovaiset korotukset.

Niin, mikä olisi peruste palkkojen alentamiselle? Onko suoritus liian heikko ja millä perusteella? Onko työn määrä tai vaativuus jotenkin vähentynyt? Minusta ei ole. Sitä paitsi, ihan samalla lailla opettajatkin säästötalkoisiin osallistuvat, vaikka palkkoja ei suoraan alennetakaan. Koulut joutuvat säästämään henkilöstökuluista ihan samalla tavalla kuin muutkin alat. Määräaikaisia vähennetään ja kurssitarjontaa supistetaan, jolloin opettajat saavat pienemmän työmäärän johdosta tietysti vähemmän palkkaakin, mutta edelleen sen mikä heille kulloisellakin työmäärällä kuuluu. Toki säästöt ovat kuntakohtaisia eivätkä yleisiä, mutta tällä hetkellä suurin osa kunnista joutuu noita säästöjä tekemään myös koulutuksen puolella.

Miksi ei puhuta teollisuustyöntekijöiden palkan alennuksista, jos kerran suomalainen työvoima teollisuudessa on niin kallista, että tuotantoa siirretään jatkuvasti muualle? Varmasti paperimiestenkin hommiin olisi halukkaita, vaikka vähän palkasta leikattaisiinkin. Itse en toki tuollaista kannata, mutta noin niin kuin vertauksena.

Laki mahdollistaa edelleen määräaikaisten työsuhteen lopettamisen kesäkuun alkuun, äitiysloma- tapauksissa tämä on jopa pakollista, koska kunnat eivät suostu samasta tehtävästä kahta palkkaa maksamaan. Perseestähän se on, että palkan saa se, joka ei ole mitään tehnyt, mutta tämä tuntuu olevan ikuisuuskysymys, johon ammattijärjestö OAJ ei tunnu haluavan puuttua. Monissa kunnissa sovelletaan kyllä reilua periaatetta, että määräaikaisuus kestää aina koko vuoden elokuusta heinäkuuhun, joskin säästöt houkuttavat tuosta monesti lipsumaan.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
.... Työ on luonteeltaan vaan sellaista että pitkä loma on välttämätön että osaan olla taas syksyllä lapsille hyvä opettaja....

Perustelunahan tämä on ihan samaa tasoa kun joku satamamiesten "kaikki vienti on meidän ansiota". Sitä voisi joku opettaja tehdä vaikka pari vuotta raksalla duunia 7-16 pätkätöissä vailla varmuuta seuraavasta työpaikasta ja tulla sitten puhumaan raskaista töistä.

Varmasti opettajan ammatissa on puolensa, mutta ei se mikään erikoisraskas homma ole. Kutsumusammattikin vielä monelle.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Perustelunahan tämä on ihan samaa tasoa kun joku satamamiesten "kaikki vienti on meidän ansiota". Sitä voisi joku opettaja tehdä vaikka pari vuotta raksalla duunia 7-16 pätkätöissä vailla varmuuta seuraavasta työpaikasta ja tulla sitten puhumaan raskaista töistä.



Varmasti opettajan ammatissa on puolensa, mutta ei se mikään erikoisraskas homma ole. Kutsumusammattikin vielä monelle.


No okei. Sait kiinni. Ehkäpä tuo on perusteluista huonoin. Jospa myönnän että pitkät lomat nyt vaan koulutuksen pituus huomioiden on se etu mikä palkassa hävitään. Kohtuullista mielestäni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös