Opetustyö

  • 366 369
  • 3 061

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Toiseksi, en edelleenkään väheksy opettajan työtä vaan pointti oli, että mitä voisinn tehdä tuossa kohdin? Jäädä saikulle kotiin, jotta minun ei tarvitse suhata kahden luokan väliä (jos siihen menettelyyn jostain syystä jouduttaisiin)? Ei vaan pakkohan se olisi työt hoitaa ja voisin hyvinkin suhata sitten sen pari viikkoa kahden luokan välillä, jos vaihtoehtoja ei ole. Tästä oli kyse.



Ja samaan aikaan kun toteat, ettet tiedä taustoistani ja kyse on vain mielikuvistasi, jatkat kuitenkin samaa paskan jauhantaa. Minulla on lähipiiri täynnä opettajia ja opettajiksi opiskelevia, olen tehnyt sijaisuuksia ja olen opiskellut jonkin verran lainsäädäntöä. En ole tämän alan asiantuntija, mutta kyllä minulla on näistä asioista jonkinlainen käsitys.

Koulussa olevan opettajan pitäisi kieltäytyä suhaamasta kahden luokan väliä, koska tuollaisella järjestelyllä ei pystytä takaamaan turvallista koulua. Opettaja ottaa tuollaisella järjestelyllä valtavan riskin, mikä minusta ei ole oikein.

Toisaalta lomautusten ei kuulu lisätä töissä olevien työtä, lomautettujen työt jää tekemättä.

Eli minulle kävisi se, että opettaisin omaa luokkaa samassa tilassa lomautetun opettajan oppilaiden kanssa. Minun työhöni ei kuulu naapuriluokan opetus, se on lomautetun opettajan hommia.

Olen pahoillani, mikäli pahoitin mielesi, mutta viesteistäsi sai sellaisen kuvan, ettet tunne nykykoulua ja siihen liittyvää lainsäädäntöä lainkaan.
 

Isaskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Eikös koulu ole avoin laitos, joten sinne voi kuka tahansa vanhempi mennä seuraamaan tuntia myös lomautusten aikana? Toki sen varaan ei voi laskea mitään eikä vastuuta voi siirtää, mutta noin periaatteessa suurimmille panikoijille on sellainenkin vaihtoehto tarjolla.

Mitä muuten opettajiin tulee, niin eivät tunnu olevan ammattiryhmänä joustavimmasta päästä ja pienistäkin asioista tehdään suuria ongelmia. En kylläkään tarkoita esim. cottonmouthia tai TosiFania vaan omia kokemuksia ihan muualta.
 

Fordél

Jäsen
Koulussa olevan opettajan pitäisi kieltäytyä suhaamasta kahden luokan väliä, koska tuollaisella järjestelyllä ei pystytä takaamaan turvallista koulua. Opettaja ottaa tuollaisella järjestelyllä valtavan riskin, mikä minusta ei ole oikein.

Toisaalta lomautusten ei kuulu lisätä töissä olevien työtä, lomautettujen työt jää tekemättä.

Eli minulle kävisi se, että opettaisin omaa luokkaa samassa tilassa lomautetun opettajan oppilaiden kanssa. Minun työhöni ei kuulu naapuriluokan opetus, se on lomautetun opettajan hommia.

Edelleen, olen aivan samaa mieltä näistä kohdista. Kuitenkin jos jostain kumman syystä opetusta ei pystytä järjestämään samaan tilaan, en näe mitä vaihtoehtoja mulla olisi kuin suhata kahden luokan välillä. Pakkohan se on työt hoitaa enkä halua vierittää ikävää vastuuta toiselle henkilölle. Sama mentaliteetti mulla on omissakin töissä.

Olen pahoillani, mikäli pahoitin mielesi, mutta viesteistäsi sai sellaisen kuvan, ettet tunne nykykoulua ja siihen liittyvää lainsäädäntöä lainkaan.

Varmasti näin jos ei ymmärrä tai halua ymmärtää pointteja. Varmasti vika myös allekirjoittaneen heikossa ilmaisussa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Edelleen, olen aivan samaa mieltä näistä kohdista. Kuitenkin jos jostain kumman syystä opetusta ei pystytä järjestämään samaan tilaan, en näe mitä vaihtoehtoja mulla olisi kuin suhata kahden luokan välillä. Pakkohan se on työt hoitaa enkä halua vierittää ikävää vastuuta toiselle henkilölle. Sama mentaliteetti mulla on omissakin töissä...

Ja edelleen, vastuu turvallisen opetuksen järjestämisestä on rehtorilla ja hänen esimiehillään, ei luokanopettajalla. Valitettavasti meidän ammattikunta on näissä tilanteissa joustava ja taipuu sellaisiin järjestelyihin, joissa on suuria riskejä.
 

rosnäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ja kun jotain tapahtuisi, sinä olisit vastuussa, opettajan vastuu on aina jakamaton, lomautukset eivät poista vastuuta. Eli jos siinä luokassa missä et ole, oppilas esim. lyö lyijykynän toisen oppilaan käsivarteen, sinä saat sakot valvonnan laiminlyönnistä.

Ja edelleen, vastuu turvallisen opetuksen järjestämisestä on rehtorilla ja hänen esimiehillään, ei luokanopettajalla. Valitettavasti meidän ammattikunta on näissä tilanteissa joustava ja taipuu sellaisiin järjestelyihin, joissa on suuria riskejä.

Jäin hieman miettimään tätä tilannetta eli jos esimies (rehtori tms.) työnjohto-oikeutensa puitteissa määrää opettajan hoitamaan myös toisen luokan opetuksen, on opettajan varmaankin näin tehtävä. Miten tässä tilanteessa vahingon sattuessa voidaan opettajaa rankaista?

Toinen kysymys: mikä rikos tuo valvonnan laiminlyönti on eli mihin "sakotus" voisi perustua. Virkavelvollisuuden rikkominenko? Tältä osin säännös on finlexin mukaan: "Jos virkamies virkaansa toimittaessaan tahallaan muulla kuin edellä tässä luvussa tai 11 luvun 9 a §:ssä säädetyllä tavalla rikkoo virkatoiminnassa noudatettaviin säännöksiin tai määräyksiin perustuvan virkavelvollisuutensa, eikä teko huomioon ottaen sen haitallisuus ja vahingollisuus ja muut tekoon liittyvät seikat ole kokonaisuutena arvostellen vähäinen, hänet on tuomittava virkavelvollisuuden rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi."

Jotenkin tuntuisi melko vaikealta ajatella, että opettajan osalta kyse olisi virkavelvollisuuden rikkomisesta, rehtorina ja rehtorin esimiehenä sen sijaan olisin ennemminkin huolissani vastuukysymyksestä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Jotenkin tuntuisi melko vaikealta ajatella, että opettajan osalta kyse olisi virkavelvollisuuden rikkomisesta, rehtorina ja rehtorin esimiehenä sen sijaan olisin ennemminkin huolissani vastuukysymyksestä.

Mikäli opettaja hyväksyy järjestelyn, hän ottaa vastuun tällöin, näin ainakin OAJ:n lakimiehen mukaan. Rehtori ei voi pakottaa opettajaa lainvastaisiin työjärjestelyihin, valitettavasti näin toimitaan jatkuvasti.
 

rosnäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mikäli opettaja hyväksyy järjestelyn, hän ottaa vastuun tällöin, näin ainakin OAJ:n lakimiehen mukaan. Rehtori ei voi pakottaa opettajaa lainvastaisiin työjärjestelyihin, valitettavasti näin toimitaan jatkuvasti.

Olen tästä sitten hiemen eri mieltä OAJ:n kanssa. Tekemällä työnsä esimiehen määräämällä tavalla opettaja ei mielestäni ns. "hyväksy järjestelyä". Jos rehtori määrää opettajan opettamaan kahta luokkaa samanaikaisesti, kyseinen määräys ei liene niin yksiselitteisesti minkään lain vastainen, että opettajalla olisi oikeus kieltäytyä työstä.

Sinällään ymmärrän kyllä pointin ja opettajana ehkä turvaisin selustaa pyytämällä rehtorilta tms. määräyksen kirjallisena. Ja kyllä, arvaan että koulujen kaltaisessa työyhteisössä tämä saattaisi vaikeuttaa kohtuuttomasti opettajan asemaa, varsinkin uraansa aloittelevien sellaisten.

Omasta mielestäni vastuun pitäisi kuitenkin olla niillä jotka päättävät resursseista ja niiden käytännön jakamisesta. Jos opettajalla ei puuttuvien resurssien vuoksi käytännössä ole objektiivisesti arvioiden mahdollisuutta hoitaa työtänsä asianmukaisesti, vastuutahon pitäisi opettajan sijasta löytyä sieltä, joka on asioista päättänyt ja siten ko. tilanteen saanut aikaan. Selvää tietysti on, että julkisen sektorin päätöksentekojärjestelmät huomioiden vastuutahojen selvittäminen on varmasti hankalaa ja opettaja saadaan asiasta helpoimmin syntipukiksi.

Tästä herää jatkokysymys: jos ongelma on kuvailemasi kaltainen, niin aivan pienestä asiasta ei ole kysymys. Pitäisiköhän opettajien vaatia jäsenmaksujensa vastineeksi OAJ:lta myös käytännön toimia epäkohdan poistamiseksi. Vai onko tässä kyse jostakin samanlaisesta asiasta kuin opettajien kesälomapalkat: sijaiselle ei makseta ja kotona olevalle vakituiselle maksetaan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen tästä sitten hiemen eri mieltä OAJ:n kanssa. Tekemällä työnsä esimiehen määräämällä tavalla opettaja ei mielestäni ns. "hyväksy järjestelyä". Jos rehtori määrää opettajan opettamaan kahta luokkaa samanaikaisesti, kyseinen määräys ei liene niin yksiselitteisesti minkään lain vastainen, että opettajalla olisi oikeus kieltäytyä työstä.

Sinällään ymmärrän kyllä pointin ja opettajana ehkä turvaisin selustaa pyytämällä rehtorilta tms. määräyksen kirjallisena...

Mikäli opettaja hyväksyy sen, että opettaa kahta luokkaa, toimii näiden vastuuopettajina, hän on yksiselitteisesti vastuussa näiden luokkien oppilaista. Uskon tässä kohtaa OAJ:n lakimiestä.

Opettaja voi kieltäytyä tuollaisesta järjestelystä, häntä ei voida pakottaa siihen. Määräaikaisilla sijaisilla tämä on käytännössä teoreettinen vaihtoehto, he menevät riskillä.

Muutamia vuosia sitten suomalaisessa yläkoulussa tyttö sahasi vannesahalla sormeensa. Käsityöopettaja ja rehtori (joka istui tapahtuma-aikana huoneessaan) saivat usean tuhannen euron sakot (rehtori pienemmät) työturvallisuusmääräyksien rikkomisesta, koska käsityöopettaja ei ollut ollut käsivarren mitan päässä oppilaasta, oli ollut kyllä konesalissa.

Miten rehtori voi olla vastuussa opettajan laiminlyönnistä vaikka kaikki ohjeistukset oli tehty lain mukaan? Koulumaailma on ihmeellinen.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
YLE: Opettajien lomautukset alkoivat – "Aamu alkoi sillä, että oppilas leikkasi hiuksia toiselta"

Pakko sanoa, että rehellisesti toivon luokanopettajien vetävän tällaiset lomautukset ihan läskiksi ja esim. kieltäytyvän sijaisuuksista lomautuksensa ajalta, kuten vähän kyllä vaikuttaakin. Mitään peruuttamattomia vammoja en kenellekään toivo, mutta joku ihan kunnollinen hämminki voisi ehkä avata päättäjien silmät tälle järjettömyydelle.
Miksi opettajien ei tarvitsisi osallistua lomautuksiin, jos muiden kunnallisten työtekijöiden pitää? Koulut vaan kiinni lomautusten ajaksi ja sitten kun työt alkavat, niin kurotaan homma kiinni. Niin kaikki muutkin tekevät.

Ja kyllä naisvaltaisessa OAJ:ssa osataan vai miten muuten selität kesälomapalkat: äityslomalla oleva vakituinen tulee kesäksi "töihin" ja vie sijaistavalta opettajalta palkan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Miksi opettajien ei tarvitsisi osallistua lomautuksiin, jos muiden kunnallisten työtekijöiden pitää? Koulut vaan kiinni lomautusten ajaksi ja sitten kun työt alkavat, niin kurotaan homma kiinni. Niin kaikki muutkin tekevät.

Ja kyllä naisvaltaisessa OAJ:ssa osataan vai miten muuten selität kesälomapalkat: äityslomalla oleva vakituinen tulee kesäksi "töihin" ja vie sijaistavalta opettajalta palkan.

Totta kai opettajien kuuluu osallistua yhteisiin talkoisiin, mutta miksi heidän pitäisi kuroa hommat kiinni? Koulut kiinni ja oppilaat opiskelevat kotona itsenäisesti, opettajat pitävät kokeet kun koulu alkaa. Helppoa.

Tuo äitiysloma/kesäloma kikkailu on täysin moraalitonta ja pitäisi ehdottomasti estää.
 

rosnäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mikäli opettaja hyväksyy sen, että opettaa kahta luokkaa, toimii näiden vastuuopettajina, hän on yksiselitteisesti vastuussa näiden luokkien oppilaista. Uskon tässä kohtaa OAJ:n lakimiestä.

Varmaankin näin sitten on. Lähinnä pohdiskelin sitä, riittääkö tällaiseksi hyväksymiseksi pelkästään se, että yrittää parhaan kykynsä mukaan tehdä työn, jonka esimies on määrännyt. Tätä on vaikea uskoa. Sitten asia on tietysti selvä, jos nimenomaisesti antaa hyväksyntänsä tälle menettelylle.

Opettaja voi kieltäytyä tuollaisesta järjestelystä, häntä ei voida pakottaa siihen.

Olisi mielenkiintoista tietää, mihin tämä kieltäytymisoikeus perustuu. Ilmeisesti koulumaailma sitten eroaa tältä osin yksityisestä sektorista, jossa lähtökohtaisesti ensimmäisestä esimiehen määräämästä työtehtävästä kieltäytyminen johtaa kirjalliseen varoitukseen ja toinen kieltäytyminen potkuihin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Olisi mielenkiintoista tietää, mihin tämä kieltäytymisoikeus perustuu. Ilmeisesti koulumaailma sitten eroaa tältä osin yksityisestä sektorista, jossa lähtökohtaisesti ensimmäisestä esimiehen määräämästä työtehtävästä kieltäytyminen johtaa kirjalliseen varoitukseen ja toinen kieltäytyminen potkuihin.

Yksi ihminen ei pysty valvomaan kahta erillistä tilaa, joten esimiehen käsky on vastoin perusopetuslain 29 pykälää, joka alkaa: Opetukseen osallistuvalla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Yksi ihminen ei pysty valvomaan kahta erillistä tilaa, joten esimiehen käsky on vastoin perusopetuslain 29 pykälää, joka alkaa: Opetukseen osallistuvalla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön.

Miten tuota tulkitaan, jos koulurakennuksessa on jokin vaarantava ominaisuus? Tarkoitan nyt tietysti erityisesti näitä paljon puhetta herättäneitä homekouluja. Onko joku opettaja kieltäytynyt opettamasta luokassa, jossa tuollaisen ongelman tiedetään olevan?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Miten tuota tulkitaan, jos koulurakennuksessa on jokin vaarantava ominaisuus? Tarkoitan nyt tietysti erityisesti näitä paljon puhetta herättäneitä homekouluja. Onko joku opettaja kieltäytynyt opettamasta luokassa, jossa tuollaisen ongelman tiedetään olevan?

Varmasti on, itse tiedän ainakin yhden tapauksen.
 

rosnäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Yksi ihminen ei pysty valvomaan kahta erillistä tilaa, joten esimiehen käsky on vastoin perusopetuslain 29 pykälää, joka alkaa: Opetukseen osallistuvalla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön.

Näitä hyviä tavoitteita sisältäviä ns. puitepykäliä on lainsäädäntö täynnä. Niiden tarkoituksena on mm. ohjata toimintaa, mutta tulkinnanvaraisuutensa vuoksi niistä ei ole ohjeeksi konkreettisessa käytännön tilanteessa. Oma mielipiteeni on se, että opettajalla ei ole oikeutta kieltäytyä opetustehtävästä vetoamalla tällaisen yleisen tavoitteen sisältävään pykälään.

Lainkohdan jatko menee seuraavasti: "Opetuksen järjestäjän tulee laatia opetussuunnitelman yhteydessä suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä sekä toimeenpanna suunnitelma ja valvoa sen noudattamista ja toteutumista. Opetushallituksen tulee opetussuunnitelman perusteissa antaa määräykset tämän suunnitelman laatimisesta. Opetuksen järjestäjän tulee hyväksyä järjestyssäännöt tai antaa muut koulussa sovellettavat järjestysmääräykset, joilla edistetään koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä."

Kyseinen perusopetuslain kohta siis asettaa velvoitteet nimenomaan opetuksen järjestäjälle, joka siis ei ole yksittäinen opettaja. Näin ollen näkisin, että tästä ei voi päätellä opettajan kieltäytymisoikeutta, vaan lainkohta pikemminkin vahvistaa sen ajatuksen, että turvallisuudesta vastaa opetuksen järjestäjä, ei yksittäinen opettaja. Näin ollen opettajan vastuun johtaminen tämän lainkohdan ns. velvoitteen täyttämisestä ei mielestäni ole mitenkään mahdollista, niin kauan kun opettaja pysyy niissä rajoissa, jotka opetuksen järjestäjä on asettanut ja esimies määrännyt tehtäväksi. Opettajan vastuulla ei ole tulkita annettuja määräyksiä tai ainakaan häneltä ei voida sitä vaatia niin pitkälle, että niistä syntyisi rikosoikeudellinen vastuu.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Näitä hyviä tavoitteita sisältäviä ns. puitepykäliä on lainsäädäntö täynnä. Niiden tarkoituksena on mm. ohjata toimintaa, mutta tulkinnanvaraisuutensa vuoksi niistä ei ole ohjeeksi konkreettisessa käytännön tilanteessa. Oma mielipiteeni on se, että opettajalla ei ole oikeutta kieltäytyä opetustehtävästä vetoamalla tällaisen yleisen tavoitteen sisältävään pykälään...

Turha meidän on tästä vängätä, minä luotan OAJ:n lakimieheen tässä asiassa. Uskoisin, että hänellä on paras tieto näistä tulkinnoista. Minun oma kompetenssini ei riitä tähän vänkäykseen, joten en pysty sinulle muulla tavalla mielipidettäni perustelemaan.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Miksi opettajien ei tarvitsisi osallistua lomautuksiin, jos muiden kunnallisten työtekijöiden pitää? Koulut vaan kiinni lomautusten ajaksi ja sitten kun työt alkavat, niin kurotaan homma kiinni. Niin kaikki muutkin tekevät

Niin no, tarkoitus oli siis ottaa kantaa nimenomaan tuohon ("tällaiset lomautukset") tapaan, jolla lomautukset esim. Kouvolassa hoidetaan ja josta tässä ketjussa on nyt väännetty. Toisaalta ylipäätään lomautukset esim. lukioissa asettavat kirjoituksiin valmistautuvat opiskelijat aikalailla eri asemaan sen mukaan missä kaupungissa sattuu opiskelemaan.
 

Jip Pii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jäin hieman miettimään tätä tilannetta eli jos esimies (rehtori tms.) työnjohto-oikeutensa puitteissa määrää opettajan hoitamaan myös toisen luokan opetuksen, on opettajan varmaankin näin tehtävä.
Kyllä näin on: kun rehtori määrää, opettajalla ei ole oikeutta kieltäytyä toisen luokan opettamisesta oto:na [oman toimen ohella], vaikka kuinka "pelottaisi". Opettaja voi kyllä yrittää pelastaa persuksensa [tulevaa oikeudenkäyntiä silmälläpitäen] ilmoittamalla rehtorille, ettei katso kykenevänsä toimimaan yhtäaikaa kahdessa luokassa, mutta rehtorin määräystä on silti toteltava. Kieltäytymistä voidaan pitää virkavirheenä, ja se voidaan [haluttaessa] katsoa riittäväksi syyksi varoitukseen ja sitten toistuessaan irtisanomiseen. Ja kyllä; tämäkin näkemys on tullut nimenomaan OAJ:n edustajilta.

Jos siellä "toisessa luokassa" sitten tapahtuu vahinko, viime kädessä asia ratkaistaan käräjäoikeudessa. Ja sitten mennään ns. tilanteen mukaan. Sakot sieltä voi tulla opettajallekin, mutta rehtorille ne ovat melkein varmat siitä "turvallisen kouluympäristön takaamatta jättämisestä".
 
Viimeksi muokattu:

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Varmasti on, itse tiedän ainakin yhden tapauksen.

Minä tiedän kolme. Kaikissa näissä olivat rakennuksen viat kuitenkin niin ilmeisiä että mitään seuraamuksia ei opettajille tullut. Itse asiassa rehtorit/johtajaopettajat olivat vain mielissään saadessaan kättä pitempää ja hullu jussin pihaan.

Sitten ihan tämän viimeisimmän aiheen ulkopuolelle.

Mitä mieltä olette yksityiskohtaisten tuntisuunnitelmien teosta? Hyötyä vai nou?

No enhän mä nyt jaksa... Jaksosuunnitelmat ja niiden jyvittämisen viikoille mä ymmärrän hyvinkin. Niinhän se pitää.

Mutta että alle kolmekymppinen, ensimmäistä kertaa elämässään valtaa saanut koulun literacy-koordinaattori kympin mimmi, kertomassa "paperille tunneittain suunnitelmat eriyttämisineen ja tuntien oppimistavoitteet + muu paska". En ole vielä kaivanut behaviorismi-korttia. Katsokaas kun sekin on kuitenkin vaan pahkelori...

Vittu, 15 vuotta hommissa ja sitten pitäisi vetää pee-kakkoseksi. Ei tule mitään. "Soassa mie teen mitä pittää..."

Britit on hulluja/pihalla. Kuspiät.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Mitä mieltä olette yksityiskohtaisten tuntisuunnitelmien teosta? Hyötyä vai nou?

Omalla kohdalla nuo yksityiskohtaiset tuntisuunnitelmat jäivän opetusharjoitteluun ja lähinnä Norssiin. Eivätkös ne ykstyiskohtaiset tuntisuunnitelmat olleet muotia joskus 1980-luvulla? Orientointivaihe: seitsemän minuuttia... - ja ketut. Täyttä paskaa ja spedeilyä nuo minuuutilleen tehdyt tuntisuunnitelmat.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Omalla kohdalla nuo yksityiskohtaiset tuntisuunnitelmat jäivän opetusharjoitteluun ja lähinnä Norssiin. Eivätkös ne ykstyiskohtaiset tuntisuunnitelmat olleet muotia joskus 1980-luvulla? Orientointivaihe: seitsemän minuuttia... - ja ketut. Täyttä paskaa ja spedeilyä nuo minuuutilleen tehdyt tuntisuunnitelmat.

Kyllä! Miksi en tarkasti suunnittele on:
1. Olen laiska,viisas pääsee vähemmällä
2. Tilanteet elävät. Hetkessä mennään tilanteen mukaan lasten ehdoilla
3. Helmiä sioille-efekti. Joskus on erehtynyt suunnittelemaan jotain spesiaalia niin pari hunsvottia pilaa koko idean
4. Mielestäni se on ammattitaidottomuutta jos ei pysty vetämään ilman tarkkaa suunnitelmaa vuosien kokemuksella

Tietenkin pitää olla tiedossa suunnilleen mitä seuraavaksi,niinkin lähtee käsistä jos olet epävarma. Niin ja toki täytyy joskus monistella materiaalia eriytystä varten tai muuten vaan.


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En ole suunnitellut parin vuoden kierron jälkeen tunteja erityisen tarkkaan. Toki käyn läpi yleensä seuraavan päivän lukkarin päivän päätteeksi, jottei tarvitse heti aamulla rynnätä kopiokoneelle tai miettiä, oliko luokassa jotain eriytettäviä junnuja. Valinnaiskursseilla mulla ei ole kirjoja käytössä, joten niille olen rakentanut summittaisen tuntisuunnitelman, mutta siinä on lähinnä aihepiirit tunteja varten, jotta pysyn aikataulussa itse.

Teen kyllä joka ryhmälle oman kurssisuunnitelman, jonka jaan oppilaille kurssin alussa. Siitä löytyy kokeet yms. arvioitavat työt, likimalkainen aikataulu, jolla etenemme sekä mahdolliset vierailut, leffat yms. poikkeavat jutut. Käyn sen joka kurssin alussa lävitse, kerron tavoitteet sekä arvioitavien suoritusten tarkoitukset ja otan vastaan kysymyksiä. Olen ollut ainakin huomaavinani, että hirveästi äpytyksiä leffojen katsomisesta, kokeiden aikatauluista ja vastaavista ei ole tullut. Samoin ihmettelyt arvioinneista on ollut hyvin vähäistä, koska olen kurssisuunnitelman yhteydessä muistuttanut, mistä kaikesta arvosana muodostuu. Lisäksi Wilmaan olen aloittanut kirjaamaan läksyt sekä käsitellyn aiheen.

Mitään minuutin tai edes oppitunnin tarkkoja ja arkistoitavia suunnitelmia en kannata, kuka niitä edes ehtii tehdä. Yksi uusi opettaja meillä, mutta jo parikymmentä vuotta opettanut sanoi, että edellisessä koulussa heidän piti toimittaa joka kurssista suunnitelma sekä toteutunut kurssipäiväkirja arvosteluineen arkistoon. Ei kiinnostaisi ainakaan meikäläistä. Olen siirtynyt kokonaan sähköiseen systeemiin kaikkine koenumeron ilmoittamiseneen ja istumajärjestyksineen, ja tuollainen olisi vain askel taaksepäin sekä samalla silkkaa kiusantekoa. Ei kai mikään pykäläkään sitä vaadi, eihän? Jos vaatii, niin älkää kertoko reksillemme.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös