Opetustyö

  • 368 624
  • 3 061

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Opettaja rakensi ekaluokkalaiselle Kaapolle eristyskopin - Seura

Pakko ihmetellä opettajan toimia ja ammattitaidottomuutta. Mikäli ei kykene mukauttamaan opetussuunnitelmaansa siten, että edistyneemmät saisi edetä omaan tahtiinsa niin ratkaisuksi laitetaan lapsi koirankoppiin. "Normaali käytäntö", mutta mistä lähtien?

Tässä tapauksessa ratkaisu on ollut, tuon lehtijutun perusteella siis, aivan perseestä.

Joillekin aspergereille tuon kaltainen järjestely kuitenkin toimii ajoittaisena. Siis silloin kun pitäisi työskennellä omatoimisesti/hiljaa. Silloinkin tekisin näin vain oppilaan ja vanhempien suostumuksella ja ehdottomasti koko järjestelyn kaikille ennakolta näyttäen. En myöskään käyttäisi kuitenkaan kuin yhtä sermiä/"cubiclen" seinää ja avustaja sitten siihen viereen tukemaan. Näin olen naapuriluokassa aikanaan nähnyt tehtävän ja toimihan se.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Opettaja rakensi ekaluokkalaiselle Kaapolle eristyskopin - Seura

Pakko ihmetellä opettajan toimia ja ammattitaidottomuutta. Mikäli ei kykene mukauttamaan opetussuunnitelmaansa siten, että edistyneemmät saisi edetä omaan tahtiinsa niin ratkaisuksi laitetaan lapsi koirankoppiin. "Normaali käytäntö", mutta mistä lähtien?

No joo kyllähän sermejä varsinkin erityisopettajat ovat käyttäneet iät ajat varsinkin eri-ikäisten ryhmien jaottelussa ja yksittäistenkin oppilaiden kohdalla. Perusluokissa nyt en ole ainakaan tuollaisiin "koppeihin" törmännyt. Ettei tässä nyt taas ammuttaisi kärpästä tykillä?

Kyllähän sitä eritasoisia tehtäviä tulisi järjestää jos tarvetta on mutta epäilenpä että tässäkin on julkisuuteen annettu vajavainen kuva. Hutkittu ennen tutkimista ja niinkuin monesti edellä on mainittu opettajan aikaa vievät enenevissä määrin monet asiat jolloin ehkä tällaiseen on väliaikaisesti ryhdytty. Kaikkea kun ei ehdi niin kyllä sitä mennään silloin heikoimpien ehdolla,valitettavasti.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Opettaja rakensi ekaluokkalaiselle Kaapolle eristyskopin - Seura

Pakko ihmetellä opettajan toimia ja ammattitaidottomuutta. Mikäli ei kykene mukauttamaan opetussuunnitelmaansa siten, että edistyneemmät saisi edetä omaan tahtiinsa niin ratkaisuksi laitetaan lapsi koirankoppiin. "Normaali käytäntö", mutta mistä lähtien?

Jos nyt veikata pitäisi, niin Kaapo ei välttämättä ole pelkästään muita edistyneempi lapsi. Vanhemmat voivat taas kerran kommentoida vapaasti, kun taas rehtori ja opettajat joutuvat varomaan jokaista sanaansa. Ja jos vanhemmat ovat olleet tietoisia tällaisesta järjestelystä, niin miksi eivät ole siihen puuttuneet tai tutustuneet.

Olen nähnyt sermejä luokissa mm. ADHD- ja aspergeri-lapsella, mutta erittäin harvinaisia tuollaiset tapaukset ovat.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ihme touhua tämä tällainen, kun kiintyy luokkiin. Käsittämättömiä apinoita noista moni on, mutta silti on vaikea päättää, minkä ryhmän pitää ja minkä luovuttaa. Hauskoja tyyppejä, hyvässä ja pahassa. Tällainen tilanne vain tuli eteen, kun opekuviot menevät hiukan uusiksi koulullamme. Annoin lopulta reksille päätäntävallan, kun itse arvoin sitä jo toista viikkoa.

Pidin tänään historiavisan koulullamme, josta palkintona on puolen vuoden Historia-lehdet. Voittaja oli yllätys, sillä eräs seiska vei koko potin. Fiksuksi sen jo tiesin, mutta en olisi silti uskonut, että kaveri pesee pari kymppisarjalla operoivaa kasiluokkalaista hissanörttiä.

Ensi syksyä jo oudolla tapaa odottelee, vaikkei lomaa ole edes lusittu. Mulla on nimittäin valinnaiskurssit historiaa, ja ryhmien lukuaineiden keskiarvo huitelee ysin kieppeillä. Viime kurssi oli kiva, kun sai keskittyä opettamiseen ja keskustelut oppilaiden kanssa oli itselleenkin antoisia. Nyt oppilaat ovat vielä piirun verran kovempaa tavaraa, joten odotan hyvää kurssia. Kunhan ei mene lukiotyyliseksi luennoinniksi kokonaan.

Joo, mutta jos nyt tuon loman ja pari siivua omia opintoja tässä ensin lusii.
 

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Haistakaapa ystävällismielinen paska arvon kollegat!

Nim. merk. Kateellinen kera 18 työpäivän.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Taas on se aika käsillä, kun opettajat pääsevät ansaitulle kesälomalleen! Tässäpä vielä kiteytettynä se oleellinen :) Uuno - opettajan kesäloma - YouTube

(linkki vie YouTubeen ja Uuno-elokuvan kohtaukseen.)

Kyllä. Se on huomenna vuoden paras päivä jolloin tekstari/fbkuittien määrä lienee suurimmillaan koko vuonna. Ajatelkaa nyt. Kymmenen viikkoa vetää lonkkaa ja arpoa onko tänään biitsiä/urheilua/mökkeilyä/kupittelua vai näiden variaatioita. Jos uskoisin jumalaan,huomenna oltaisiin kontillaan.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Tuo Uuno-kohtaus on klassikko, jota katselen kymmeniä kertoja putkeen aina näihin aikoihin vuodesta. Heguli Heralalle hatunnosto hienosta äänensävystä, joka sopii asiaan kuin nakutettu.

Tänään vietettiin kevätretkipäivää keilailun, seinäkiipeilyn, pizzan naamaan ahtamisen ja shoppailun merkeissä sekä avattiin Suomen suvi yli 6000 ihmisen kuorossa Joensuun Laulurinteellä. Huomenna todistukset kouraan knääbiöille ja laukaten kohti kesälaidunta. Ohjelmassa aluksi lepäilyä, löhöilyä, laiskottelua, velttoilua sekä makoilua.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaikea sanoa tuleeko oikeaan ketjuun, osoite voisi olla ihmettely tai vitutusketju. Mutta laitetaan nyt tänne, kun ympäristönä on koulu.

Takana on raskas reilu tunti, joka tuntui ainakin kahdelta tunnilta. Olin nimittäin töiden puolesta eräässä itähelsinkiläisessä koulussa katsomassa ylä-asteen kevätjuhlaa.

Ohjelmassa joku artistiluokan pari biisiä, jonkun ysin tanssiesitys, puheet, todistusten jako ja suvivirsi (huom. itähelsingissä)

puheet sun muut oli ainoastaan tylsää, joten ei niistä sen enempää.

Ohjelmanumeroista tuli nyt se fiilis, että jos joskus olen silloisen tytärpuoleni ala-asteen juhlissa liikuttunut jostain biisistä tai esityksestä sen keskeneräisen kauneuden äärellä. Niin nyt se, minkä tulisi mielestäni 1-2 luokalta parantua jonkinlaiseen särmään esitykseen aiheutti aikalailla perinteisen vitutuksen. Kyseinen artistiluokka esitti tuotoksensa kyllä niin päin persettä, että on vaikea uskoa kyseessä olevan minkäänlaisen lahjakkuuden ja harjoittelun yhdistelmän. Jos kuorossa on 7 mimmiä, joista 2-3 osuu sävelessä nappiin ja 2 vetää molemmin puolin ylä- ja alavireessä, niin kyseessä on aika hermojaraastavat 5 min, kun sitä take thatia vedetään.

Eikä siinä vielä kaikki, estradille astui 16-vuotias 9. luokkalainen naisenalku farkkushortseissa ja flanellipaidassa vetäen jonkun nykytanssin taideteoksen, joka sai allekirjoittaneen taas pohtimaan, että onko tällä menolla 10 vuoden päästä kevätjuhlissa jonkun vastaavan mimmin tankotanssishow. Ja tälle tottakai pitää aplodeerata, pisteet ainakin siitä että on pokkaa vetää homma läpi kaikkien edessä ja sen jälkeen pitää vielä puhe, ei toki putkeen. Ei sillä, että olisi hengästynyt, joraamisen tyyli oli jotain sellaista robottitouhua missä ei kai kova hiki voikkaan tulla. Piti käydä vaihtamassa päälle juhlamekko, sellainen lyhyt.

Josta päästäänkin aiheeseen pukeutuminen. Minun mielestäni 14-17 vuotias on vielä lapsi. Ja lapsi voisi mielestäni pukeuta kuin lapsi, tai siis nuori. Lapsellisella pukeutumisella en tarkoita mitään mikki hiiri paitoja, vaan ihan vaikka jos joku ehdottaisi näille nuorille että "hei siistit housut ja siisti paita riittää" tai "joku kiva kukkamekko jollain säädyllisellä pituudella".
NO EI SAATANA! Paikalla oli varmasti toista sataa pikkumimmiä joiden pukeutuminen aiheuttaa jossain pedofiileissä varmaan suurta liikehdintää, mutta itsessäni jotain kauhun ja säälin välistä tunnetta. Kauhua siksi, että pelkään saavani kesällä tyttären jota joudun kasvattamaan jotenkin tuon valtavirran ulkopuolelle ilman että sille täytyy ostaa poikkihuilua ja haltiakorvia. Ja sääliä, koska uskon että näistä mimmeistä osa varmaan löytää sen tankotanssin, eikä pelkästään harrastuksena.

Että sellainen kevätjuhla!
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Todistukset jaettu. Ilmeisesti jotain on tullut tehtyä oikein, kun perinteisten kukkien ja suklaan lisäksi sain roudata kotiin leivonnaisia, astioita, pyyhkeen, lahjakortteja ja jopa konjakkipullon.

Kyllä kesän alku on opettajan parasta aikaa. 10 viikkoa, here I come!
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Kiitos teille kaikille opettajille tänä päivänä arvokkaasta työstänne! Mitä tuohon tyttöjen vaatetukseen tulee niin olen täysin samaa mieltä. Kotona toki tuohon asiaan sitten vaikutetaan jos vaikutetaan ja epäilemättä kaikkia tolloja ei pahemmin edes kiinnosta miten Se pikku Liisa pukeutuu. Kukin tyylillään, hehheh. Elän myötähäpeässä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Jos nyt veikata pitäisi, niin Kaapo ei välttämättä ole pelkästään muita edistyneempi lapsi. Vanhemmat voivat taas kerran kommentoida vapaasti, kun taas rehtori ja opettajat joutuvat varomaan jokaista sanaansa. Ja jos vanhemmat ovat olleet tietoisia tällaisesta järjestelystä, niin miksi eivät ole siihen puuttuneet tai tutustuneet.

Olen nähnyt sermejä luokissa mm. ADHD- ja aspergeri-lapsella, mutta erittäin harvinaisia tuollaiset tapaukset ovat.

Samaa ajattelin. Minusta noista lehtijutuistakin voi kyllä vähän rivien välistä tulkita, että kyse on siitä, että kun lukuhommat ovat hallussa ja mielenkiinto opetukseen ei riitä, niin Kaapo alkaa säheltää kaikkea muuta, joka taas häiritsee opetusta ja muiden oppimista. Ja jos tällainen käytös jatkuu läpi vuoden, niin turha enää kenenkään inistä, että liian fiksu poika laitettiin sermiin. Myös alkeellisten käytöstapojen oppiminen kuuluu ensimmäisen lukuvuoden opetusuunnitelmaan, ja niitä ei ole ilmeisesti opittu.

Minun on kuitenkin vaikea äkkiseltään nähdä tuon serminkään hyötyjä. Kyllä noihin käytösongelmiinkin pitäisi joku sivistyneempi ratkaisu olla. No, ehkä se aiheuttaa niin suurta häpeää oppilaassa, että haluaa siitä eroon ja oppii sitä kautta olemaan ihmisiksi, mutta vähän vanhanaikaisia nämä häpeärangaistukset kyllä ovat. Mutta joo, en ole perehtynyt sermin hyötyihin tai haittoihin enempää, kunhan pohdiskelin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Todistukset jaettu. Ilmeisesti jotain on tullut tehtyä oikein, kun perinteisten kukkien ja suklaan lisäksi sain roudata kotiin leivonnaisia, astioita, pyyhkeen, lahjakortteja ja jopa konjakkipullon.

Kyllä kesän alku on opettajan parasta aikaa. 10 viikkoa, here I come!

En saanut ainoatakaan lahjaa, muutama ysiluokkalainen kävi kiittämässä vuodesta. Tästä huolimatta lähden nyt syömään työkavereiden kanssa ja huomenna mökille. Tämä on mukavaa!
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Ohi on! 12 vuotta takana entisessä koulussa. Tämä oli sitten tässä lopullisesti. Nyt odottavat uudet haasteet uudessa koulussa uudessa paikassa uudella maalla. Yllättävää kyllä jäi ikävä entisiä oppilaita ja kollegoja. Tunne tuntui olevan molemminpuolinen. Loma on päivän sana!

Kiitos ja anteeksi!
 

meciar81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, UP-V, HC Rebel Havl Brod
En saanut ainoatakaan lahjaa, muutama ysiluokkalainen kävi kiittämässä vuodesta. Tästä huolimatta lähden nyt syömään työkavereiden kanssa ja huomenna mökille. Tämä on mukavaa!
Itse aloitin lukuvuoden kertomalla ohjattavalle luokalleni linjakseni, että en halua minulle tuotavan mitään lahjoja en talvella enkä keväällä ja muistutin siitä myös vielä muutamia päiviä todistusten jakoa ennen. Ja tuota toivetta noudatettiin myös :)

Syynä tuohon linjaan katson sen, että silloin säilyy tuossakin asiassa kaikkia oppilaita kohtaan tasapuolisuus samoin kuin siinäkin, etten ota fb-kaverilistalle koulussa olevia oppilaita. No jokaisella omat linjansa...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En ole alunperinkään ottanut yhtään oppilasta fb-kaveriksi, enkä itse asiassa työkavereitakaan. Oppilaista muutama aina yrittää, mutta olen sen jokaiselle ryhmälle tehnyt selväksi, ettei kannata. Ja kaupungin linja on virallisesti viime syksystä ollut se, ettei oppilaita oteta kavereiksi. Ihan hyvä ja ymmärrettävä linjaus.

En saanut omalta luokaltani enää edes niitä paria lahjaa, mitä seiskalla jo jouluna sain. Sen sijaan päättäviltä yseiltä sain ja lisäksi yhteensä kymmenkunta oppilasta kävi opettajainhuoneella halaamassa juhlan jälkeen, siis pelkästään mua. Meinasi kostua silmäkulma väkisin, jäi kyllä hieno fiilis.

Juhla itsessään oli mielestäin onnistunut, jälleen. Meillä on aika vahvat perinteet tietyissä jutuissa ja lisäksi musiikkitoiminta on aktiivista, joten sapluuna on selvä. Musiikkiesitysten laatu on näissä virallisissa juhlissa hyvää, skaalaa on minisinfoniaorkesterista aina tuonne nyyhkyteinimetalliin saakka. Joku ysi pitää myös aina puheen, se on hauska ja aika vilpitön perinne. Seiskat ja kasit ovat mukana lyhyessä juhlassa, jonka jälkeen pääsevät pois ja tilalle tulee ysein vanhemmat. Hyvin monella oppilaalla on kovat kaulassa juhlassa, opettajilla se on hiljainen vaatimus. Tosin itse jätin skrakan tällä kertaa veks.

Tänään kävin hoitamassa yhden unohtuneen asian kanslialla ja 13. päivä on yhdet ehdot valvottavana. Muuten 26. päivä saakka olisi aikaa tykittää 15 pinnaa omia opintoja eteenpäin ja sitten alkaa varsinainen relaus meikäläisellä. Ehtiihän tuota kuukauden hyvin huilailla näinkin.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Minä en ota ketään alle 18-vuotiasta. Sinne kun tulee joskus kirjoiteltua "aikuisten juttuja"...
Tälle opille olisi ollut käyttöä aikanaan, kun tuohon leikkiin lähdin mukaan. Vakavasti pitänee harkita jotain siivousta/asetusten säätämistä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joo, mutta jos nyt tuon loman ja pari siivua omia opintoja tässä ensin lusii.
Alkaa olla lomat lusittuna, samoin 21 pinnaa omia opintoja. Yksi kesätentti on vielä edessä, eli 26 pinnaa yhteensä.

Ensi maanantaina menen laittamaan kamat kuntoon koululla, jäi työpöytä siivoamatta tyystin keväällä. Ti-to käytän armotta suunnitteluun ja perjantaina alkaakin sitten jo yhteisellä suunnittelupäivällä virallillisesti taas duunit, lukuvuosi korkataan 12. päivä.

Kuinkas muut palstan opettavaiset, tarvitseeko tai haluatteko ylipäätään suunnitella mitään ennen lukuvuoden alkua, vai vedättekö tappiin saakka sandaalit jalassa riippukeinun pohjalla? Mua ei liiemmin haittaa ajatus siitä, että helpotan syksyäni käyttämällä yhden viikon lomaani suunnitteluun. Toki asiaa helpottaa se, että vaimon duunit ovat jo alkaneet, eikä tässä mitään kesäsuunnitelmia enää ole.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Sen verran pitää etuajassa mennä, että kukaan uusista, tietämättömistä opettajista ei ehdi istua minun paikalleni. Eli kun suunnittelupäivä alkaa maanantaina klo 9, niin tuossa kahdeksan jälkeen pitää olla paikalla. 15 vuotta on tullut ahkeroitua saman neliömetrin sisällä opettajien huoneessa.

Minä ehdin siivota jo toukokuussa, kun oli ysien tetin takia paljon hyppäreitä. Siinä mielessä on mukavaa aloittaa uusi vuosi, mutta hiukan pelottaa se, että mitä armas Vantaamme on keksinyt kesän aikana koulujen päänmenoksi. Keväällä väläyteltiin kahteen lukuvuoroon siirtymistä...

Minä opetan viittä ainetta neljällä luokka-asteella. Siitä huolimatta en liikaa jaksa uhrata aikaa suunnittelulle. Kyllä minä aina tunnille mennessä kuitenkin tiedän, miten se toteutetaan, ja erilaisia opetusmenetelmiäkin on hanskassa riittävästi.

Ensimmäisenä vuotena olin kyllä joka aamu paikalla vähintään puoli tuntia, usein tunnin ennen opetustöiden alkamista, lähinnä harjoittelemassa kemian ja fysiikan demoja ja oppilastöitä sekä vääntämässä muistiinpanoja tunneille.

Nykyään on hyvät varastot materiaaleja, vanhoja kirjoja ja oppaita, joiden avulla saa tunnin raavittua kasaan hyvinkin pienellä varoitusajalla.

Minä työllistän itseäni sitten taas sillä, että kerään ja tarkistan oppilaiden matematiikan läksyvihot viikoittain, lisäksi laadin läksymonisteet itse. Vaan tuota työtä ei voi kesällä onneksi tehdä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minä opetan viittä ainetta neljällä luokka-asteella. Siitä huolimatta en liikaa jaksa uhrata aikaa suunnittelulle. Kyllä minä aina tunnille mennessä kuitenkin tiedän, miten se toteutetaan, ja erilaisia opetusmenetelmiäkin on hanskassa riittävästi.
Ei minunkaan aivan jokaista tuntia tarvitse suunnitella enää erikseen, koska materiaalia alkaa olla jo sen verran sekä päässä että fyysisesti olemassa. No, yhteiskuntaopissa otamme uuden kirjasarjan käyttöön, joten se ehkä vaatii hiukan totuttelemista, vaikkei asiat sinänsä muutu. Enemmän minä suunnittelen koko vuoden kulkua noina muutamina päivänä, koska olen ainakin tähän saakka vaihdellut hiukan kurssien toteutustapoja, ja jälleen olisi taas pari uutta juttua päässä muhimassa.

Mitä tarkoittaa kahteen lukuvuoroon siirtyminen? Tai siis jonkinmoinen aavistus mulla on, mutta en tiedä, haluanko olla oikeassa sen kanssa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Aamuvuoro ja iltavuorohan nuo. Voitaisiin sulkea joku koulurakennus tuolla tavalla.

Ei jumankauta juu ja morjens. Ei kiinnostaisi ainakaan minua. Ehkä tuo joillekin oppilaille jopa sopisi, mutta kuinkahan moni iltapäivällä oleville tunneille etsiytyisi, kun osa kavereista olisi jo vapaalla. Ja harrastukset iltaisin. Kaikenlaista.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
YLE: Opettajien lomautukset alkoivat – "Aamu alkoi sillä, että oppilas leikkasi hiuksia toiselta"

Pakko sanoa, että rehellisesti toivon luokanopettajien vetävän tällaiset lomautukset ihan läskiksi ja esim. kieltäytyvän sijaisuuksista lomautuksensa ajalta, kuten vähän kyllä vaikuttaakin. Mitään peruuttamattomia vammoja en kenellekään toivo, mutta joku ihan kunnollinen hämminki voisi ehkä avata päättäjien silmät tälle järjettömyydelle. Parasta huumoria lienee se, että otona toista luokkaa hoitava opettaja on käsittääkseni vastuussa myös tuon toisen luokan tapahtumista.

Ongelma on toki se, että OAJ:n munattomuuden ohella koko opettajakunta on naisvaltaisena alana liian täynnä näitä "kilttejä tyttöjä", joilla ei ole munaa tehdä asioille oikein mitään. Ihan töykeää haista vittu-meininkiä esim. linkin toiminta ja ei todellakaan käy luokanopettajia kateeksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös