Opetustyö

  • 366 396
  • 3 061

Fordél

Jäsen
Itse tuli aikanaan oltua oppilaana lomautusten aikana eikä siinä ollut silloin mitään ongelmia. Ängettiin rinnaikaisluokan kanssa yhteen luokkaan ja mikäs siinä. Olihan se toki outoa olla yhtäkkiä uuden opettajan ja luokkakavereiden kanssa uusine tapoineen, mutta siinähän se meni.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Ängettiin rinnaikaisluokan kanssa yhteen luokkaan ja mikäs siinä. Olihan se toki outoa olla yhtäkkiä uuden opettajan ja luokkakavereiden kanssa uusine tapoineen, mutta siinähän se meni.

Noh, aika multaa ja niin edelleen ja ylipäätään oppilaan kompetenssi sen arvioimiseen onko tapauksessa ongelmia vai ei, ei vielä suoranaisesti kerro koko totuutta. Tuohon aikaan paikkakunnan X koulujen ryhmäkoot ovat pomminvarmasti olleet nykyisiä Kouvolan alakouluja pienempiä, joista kertoo mm. se, että ahtauduitte yhteen luokaan, ei niin että opettajat sukkuloivat luokkien välillä jättäen oppilaat välillä yksin. Haluaisitko sinä Forkká olla vastuussa tapahtumista luokassa, jossa ei ole opettajaa? Tähän tilanteeseenhan luokanopettajat nyt ollaan asetettu. Ei käy kateeksi, kuten kirjoitin.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Noh, aika multaa ja niin edelleen ja ylipäätään oppilaan kompetenssi sen arvioimiseen onko tapauksessa ongelmia vai ei, ei vielä suoranaisesti kerro koko totuutta.

Eipä siinä ole mitään muiston kultaamista, kun ei se oikeasti ollut millään tavalla ongelmallinen asia. Muistan hyvin tämänkin ajanjakson. Ei silloin eikä jälkikäteen ilmennyt ongelmia. Ja tämä siis oppilaan näkövinkkelistä.

Tuohon aikaan Kuusaan koulujen ryhmäkoot ovat pomminvarmasti olleet nykyisiä Kouvolan alakouluja pienempiä, joista kertoo mm. se, että ahtauduitte yhteen luokaan, ei niin että opettajat sukkuloivat luokkien välillä jättäen oppilaat välillä yksin.

Taisi olla, että sen toisen opettajan ollessa lomautettuna se hoidettiin näin sukkuloimalla eikä siinä ollut ongelmia. Toki silloin opettajilla oli vähän enemmän auktoriteettia ja heitä kunnioitettiin. Ei tullut mieleenkään suuremmin pullikoida vaikka opettaja oli muualla.

Luokkakoko taisi olla äkkiseltään muisteltaessa siihen aikaan n. 22-25 oppilaan tienoilla.

Haluaisitko sinä Forkká olla vastuussa tapahtumista luokassa, jossa ei ole opettajaa? Tähän tilanteeseenhan luokanopettajat nyt ollaan asetettu. Ei käy kateeksi, kuten kirjoitin.

Jos olisin opettaja niin voisin hyvinkin sukkuloida kahden luokan väliä vaikka sen viikon pari. Hoitaisin sen minkä pystyisin ja jos jotain tapahtuu niin minkäs teet. En näe tässä asiassa kuitenkaan mitään suurta dramatiikkaa eikä siinä ole liittynyt omien kokemustenikaan puolesta mitään dramatiikkaa.

Ei sillä ettäkö erityisesti olisin mielissäni siitä, että kunta hakee säästöjä opettajia lomauttamalla. On se kuitenkin parempi ratkaisu kuin karsia esim. sosiaali- ja terveyspuolelta monista tehtävistä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Jos olisin opettaja niin voisin hyvinkin sukkuloida kahden luokan väliä vaikka sen viikon pari. Hoitaisin sen minkä pystyisin ja jos jotain tapahtuu niin minkäs teet. En näe tässä asiassa kuitenkaan mitään suurta dramatiikkaa eikä siinä ole liittynyt omien kokemustenikaan puolesta mitään dramatiikkaa.

Ei sillä ettäkö erityisesti olisin mielissäni siitä, että kunta hakee säästöjä opettajia lomauttamalla. On se kuitenkin parempi ratkaisu kuin karsia esim. sosiaali- ja terveyspuolelta monista tehtävistä.

Aikomoisen lupauksen annoit, epäilen hieman ettet tiedä mihin olisit ryhtymässä. Ja kun jotain tapahtuisi, sinä olisit vastuussa, opettajan vastuu on aina jakamaton, lomautukset eivät poista vastuuta. Eli jos siinä luokassa missä et ole, oppilas esim. lyö lyijykynän toisen oppilaan käsivarteen, sinä saat sakot valvonnan laiminlyönnistä.

Opettajien lomautukset ovat yhtä oikeutettuja kuin muidenkin ammattiryhmien. Suurimmat kärsijät noissa tilanteissa ovat oppilaat. Vaaratilanteita syntyy varmasti ja viiden päivän lomautukset vaikeuttavat oppilaiden opiskelua kaksi viikkoa. Toivottavasti vanhemmat ymmärtävät heikentyneet numerot, niiden oppilaiden kohdalla, jotka eivät itsenäiseen opiskeluun pysty.

edit:

Mikäli minulle tulisi tällainen tilanne vastaan, ottaisin koko ryhmän yhteen tilaan, opettaisin sen mitä pystyisin. Lomautusten jälkeen pitäisin vaativan kokeen, jonka arvostelisin tiukalla linjalla. Valitukset mahdollisista heikoista numeroista ohjaisin lomautuksista päättäneille henkilöille.

Tämä tosin johtaisi siihen, että olisin jonkun ylemmän tahon puhuttelussa ja joutuisin jättämään kokeen huomiotta numeroa annettaessa tms.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Jos olisin opettaja niin voisin hyvinkin sukkuloida kahden luokan väliä vaikka sen viikon pari. Hoitaisin sen minkä pystyisin ja jos jotain tapahtuu niin minkäs teet. En näe tässä asiassa kuitenkaan mitään suurta dramatiikkaa eikä siinä ole liittynyt omien kokemustenikaan puolesta mitään dramatiikkaa.

Konditionaali on ihmeellinen asia eli nyt on pakko sanoa, että aika naivia ja nykykoulun todellisuudesta kaukaista suhtautumista, ei millään pahalla. Eli todella olisit valmis ottamaan vastuun siitä, että se tyhjässä luokassa hiuksia toiselta leikkaava alakoululainen tuikkaisi parturoitavalta vaikkapa silmän poskelle? Tuossa tilanteessa vanhempia ei paskan vertaa kiinnosta se, jos opettaja kertoo "hoitaneensa sen minkä pystyy ja ihan ok:han tämä sukkulointi luokkien välillä on". Käräjillehän tuossa pääsee ja irtisanomisperusteetkin täyttyvät, jos ei ole muutoinkin määräaikainen ketjutettu, kuten merkittävä osa opettajista.

En myöskään allekirjoita, että joku sossu narkkeineen ja muine päihdeongelmaisineen (, vaikka vain osa ko. konaisuutta onkin) ajaisi esim. alakoululaisten edelle, mutta valintojahan nämä ovat.

Kuten jo itsekin totesit, niin kokemuksesi ovat vuosien takaa ja niitä ei vain voi suoraan siirtää nykykouluun.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Aikomoisen lupauksen annoit, epäilen hieman ettet tiedä mihin olisit ryhtymässä. Ja kun jotain tapahtuisi, sinä olisit vastuussa, opettajan vastuu on aina jakamaton, lomautukset eivät poista vastuuta. Eli jos siinä luokassa missä et ole, oppilas esim. lyö lyijykynän toisen oppilaan käsivarteen, sinä saat sakot valvonnan laiminlyönnistä.

Niin no jos tällainen tilanne olisi tosiasiallisesti edessä niin pakkohan se olisi nykyisen kurittomuuden vallitessa varmastikin saada jengi samaan luokkaan tai jakaa jengiä eri luokkiin. Lomautuksia suunnitellessahan tämä turvallisuus otettaisiin huomioon, jotta opetusjärjestelyt olisivat lainmukaiset.
 

Fordél

Jäsen
Eli todella olisit valmis ottamaan vastuun siitä, että se tyhjässä luokassa hiuksia toiselta leikkaava alakoululainen tuikkaisi parturoitavalta vaikkapa silmän poskelle? Tuossa tilanteessa vanhempia ei paskan vertaa kiinnosta se, jos opettaja kertoo "hoitaneensa sen minkä pystyy ja ihan ok:han tämä sukkulointi luokkien välillä on". Käräjillehän tuossa pääsee ja irtisanomisperusteetkin täyttyvät, jos ei ole muutoinkin määräaikainen ketjutettu, kuten merkittävä osa opettajista.

Kuten tossa edellä kirjoitan niin jos tällaiseen tilanteeseen joutuisin niin pyrkisin siihen, että jengi on samassa luokassa. Huolellisella suunnittelulla ennen lomautuksia pystytään varmasti opetusjärjestelyt järkkäämään sellaisiksi, että turvallisuus taattaisiin.

En myöskään allekirjoita, että joku sossu narkkeineen ja muine päihdeongelmaisineen (, vaikka vain osa ko. konaisuutta onkin) ajaisi esim. alakoululaisten edelle, mutta valintojahan nämä ovat.

Niin kuten totesin, parempi säästää tältä osastolta kuin monista sos. ja terveyspuolen tehtävistä. Sielläkin on kuitenkin tehtäviä, jotka eivät ole niin akuutteja ja näin ollen säästöjä voidaan hakea myös sieltä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kuten tossa edellä kirjoitan niin jos tällaiseen tilanteeseen joutuisin niin pyrkisin siihen, että jengi on samassa luokassa. Huolellisella suunnittelulla ennen lomautuksia pystytään varmasti opetusjärjestelyt järkkäämään sellaisiksi, että turvallisuus taattaisiin...

Turvallisuus saadaan varmasti taattua, mutta opetusta ei. Mitenkähän välitunti- ja ruokailuvalvonnat mahdetaan noissa kouluissa toteuttaa?
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Niin no jos tällainen tilanne olisi tosiasiallisesti edessä niin pakkohan se olisi nykyisen kurittomuuden vallitessa varmastikin saada jengi samaan luokkaan tai jakaa jengiä eri luokkiin. Lomautuksia suunnitellessahan tämä turvallisuus otettaisiin huomioon, jotta opetusjärjestelyt olisivat lainmukaiset.

Sori nyt Forkká, tiedät että arvostusta löytyy puolin ja toisin, mutta mitä ihmettä sä nyt tässä selität? Eli esim. tuossa tuossa mainitussa Kouvolan tilanteessa (, joka ei ole mikään ainutkertainen tapaus) ei yksinkertaisesti ole mahdollisuutta siihen, että oppilaat olisivat samassa luokassa, jolloin opettaja laittaa joka kerta mainittuun käytäntöön suostuessaan työnsä vaakalaudalle. On todella naivia olettaa, että mitään ei voi tapahtua. Usein ei tapahtuakaan toki, mutta pomminvarmasti välillä tapahtuu ja en minä omaa tulevaisuuttani alakoululaisten varaan laskisi luokanopettajan.

Kuten tossa edellä kirjoitan niin jos tällaiseen tilanteeseen joutuisin niin pyrkisin siihen, että jengi on samassa luokassa. Huolellisella suunnittelulla ennen lomautuksia pystytään varmasti opetusjärjestelyt järkkäämään sellaisiksi, että turvallisuus taattaisiin.

Mitä jos tuo ei ole mahdollista, kuten nyt on selkeästi käynyt ja tuotu ilmi useampaan otteeseen?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko muuten mahdollista käyttää vanhempia tai eläköityneitä opettajia apuna? Eikait tälle mitään estettä ole jos halukkaita vain löytyy.

Ei ole, opettaja on edelleen vastuussa vaikka pihalla olisi paikallinen vapaapalokunta valvomassa. Ja miksi lomautettujen opettajien töihin otettaisiin ns. halpatyövoimaa? Käsittääkseni se taitaa olla kaikennäköisissä sopimuksissa kiellettyä.

edit:

rikkuri -> ns. halpatyövoimaa
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Ei ole, opettaja on edelleen vastuussa vaikka pihalla olisi paikallinen vapaapalokunta valvomassa. Ja miksi lomautettujen opettajien töihin otettaisiin rikkureita? Käsittääkseni se taitaa olla kaikennäköisissä sopimuksissa kiellettyä.

En tietenkään vastuukysymyksen kautta vaan helpottamassa työtaakkaa. Eli ei ole mahdollista hyödyntää vaikka joku vanhempi voisi vapaaehtoisesti tulla vaikka valvomaan välituntia?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En tietenkään vastuukysymyksen kautta vaan helpottamassa työtaakkaa. Eli ei ole mahdollista hyödyntää vaikka joku vanhempi voisi vapaaehtoisesti tulla vaikka valvomaan välituntia?

Ensinkään en ymmärrä miksi juuri opettajien pitäisi tehdä samat työt silloin kun puolet työvoimasta on lomautettuna. Toiseksi opettajien työ on ihan oikeaa työtä, ei sitä voi vapaaehtoiset vanhemmat tulla hoitamaan.
 

Fordél

Jäsen
Sori nyt Forkká, tiedät että arvostusta löytyy puolin ja toisin, mutta mitä ihmettä sä nyt tässä selität? Eli esim. tuossa tuossa mainitussa Kouvolan tilanteessa (, joka ei ole mikään ainutkertainen tapaus) ei yksinkertaisesti ole mahdollisuutta siihen, että oppilaat olisivat samassa luokassa, jolloin opettaja laittaa joka kerta mainittuun käytäntöön suostuessaan työnsä vaakalaudalle. On todella naivia olettaa, että mitään ei voi tapahtua. Usein ei tapahtuakaan toki, mutta pomminvarmasti välillä tapahtuu ja en minä omaa tulevaisuuttani alakoululaisten varaan laskisi luokanopettajan.

En mitään selitä. Tuon vain ilmi omat kokemukset ja näkemykset asian tiimoilta. Oppilaana en kokenut lomautusta mitenkään ongelmallisena. Jos kokemukseni ei ole siirrettävissä mielestäsi tähän päivään niin saat olla vapaasti sitä mieltä.

Mitä tulee noihin opetusjärjestelyihin niin tottakai pyrkisin hyvällä suunnittelulla järkkäämään opetusjärjestelyt sille tolalle, että ei tarvitsisi suhata kahden luokan väliä. En ole tutustunut tarkemmin linkittämääsi Kouvolan tilanteeseen, joten en tiedä miksei tämä ole ollut Kouvolassa mahdollista.

Jos sitten jostain syystä ei voitaisi toteuttaa yhden luokan järjestelyä ja lomautukset ovat edessä niin se olisi vain suhattava kahden luokan välillä. Minkäs minä sille voin? Pitäisikö sitten heittäytyä vaikka saikulle ja väistellä tilannetta? Ei sekään oikein käy mentaliteettiini siirtää vastuuta toiselle. Näin ollen olisi vain pakko hoitaa homma. Siitä tässä oli kyse enkä liitä tähän ylimääräistä dramatiikkaa.
 

Fordél

Jäsen
Ensinkään en ymmärrä miksi juuri opettajien pitäisi tehdä samat työt silloin kun puolet työvoimasta on lomautettuna. Toiseksi opettajien työ on ihan oikeaa työtä, ei sitä voi vapaaehtoiset vanhemmat tulla hoitamaan.

Tiedän kyllä hyvin omakohtaisesta kokemuksesta ja lähipiiristä, että opettajien työ on ihan oikeaa työtä. Nyt vain kysyin periaatteellisella tasolla, että estääkö joku seikka hyödyntämästä vapaaehtoisia vanhempia tällaisessa tilanteessa?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Jos sitten jostain syystä ei voitaisi toteuttaa yhden luokan järjestelyä ja lomautukset ovat edessä niin se olisi vain suhattava kahden luokan välillä. Minkäs minä sille voin? Pitäisikö sitten heittäytyä vaikka saikulle ja väistellä tilannetta? Ei sekään oikein käy mentaliteettiini siirtää vastuuta toiselle. Näin ollen olisi vain pakko hoitaa homma. Siitä tässä oli kyse enkä liitä tähän ylimääräistä dramatiikkaa.

Teen työni oman luokkani kanssa, cottonmouth tekee työnsä oman opetusryhmänsä kanssa. Näitä ryhmiä varten tehdään opetussuunnitelmat, valmistellaan tunnit jne. Lomautustilanteissa kunta odottaa, että näiden omien ryhmien lisäksi opettajat hoitavat myös toisen opettajan ryhmän. Miksi?

Jos tehdas lomauttaa, sen tuotanto putoaa, niin yksikertaista on. Kun koulusta lomautetaan puolet opettajista, puolet oppilaista jää ilman opetusta, niin yksinkertaista se on.

Tässä keskustelussa on tullut esille hyvin opettajantyön arvostus, hommataan vapaaehtoisia vanhempia hoitamaan hommat... Haluaisin nähdä ne vanhemmat tai vaikka sinut, Fordel, ensimmäisen minun luokassa suoritetun työpäivän jälkeen. Voisi mieli muuttua.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Minkäs minä sille voin?

Tietyllä tapaa arvostettavaa tällainen fatalistinen suhtautuminen asioihin, mutta toivon todella, että kumpikaan meistä ei tuon valinnan eteen joudu. Millään tapaa oikeutettuna tuota mainittua tiettyyn vastuuseen pakottamista en osaa nähdä.

Nyt vain kysyin periaatteellisella tasolla, että estääkö joku seikka hyödyntämästä vapaaehtoisia vanhempia tällaisessa tilanteessa?

Eikö vastaavasti merkittäviä säästöjä voitaisi myös saada aikaan esim. lomauttamalla lähi-, laitos- ja sairaanhoitajia ja rekrytoimalla omaisia ja muita vapaaehtoisia?
 

Fordél

Jäsen
Tässä keskustelussa on tullut esille hyvin opettajantyön arvostus, hommataan vapaaehtoisia vanhempia hoitamaan hommat... Haluaisin nähdä ne vanhemmat tai vaikka sinut, Fordel, ensimmäisen minun luokassa suoritetun työpäivän jälkeen. Voisi mieli muuttua.

Voi voi kun sulla menee koko ajan pointtini ohitse. Nyt on kyse ihan vain periaatteellisesta kysymyksestä, johon en ole tainnut vieläkään saada vastausta eli voiko koulu hyödyntää vanhempia tällaisessa tilanteessa? En tarkoita, että koulun pitäisi suunnitelmallisesti hommata vapaaehtoisia vanhempia vaan jos joku vanhempi vapaahetoisesti tarjoutuu avuksi, kun lomautukset ovat käynniss, voiko häntä hyödyntää?

Mitä tulee arvostukseen niin ei tarvi mun kohdalla epäillä etteikö sitä arvostusta olisi opettajan työtä kohtaan. Olen sen verran läheltä päässyt seuraamaan ko. ammattia. Mielestäni juuri opetukseen tulisi Suomessa panostaa enemmän mm. palkkojen muodossa, jotta opettajiksi saataisiin mahdollisimman laadukasta poppoota ja arvostus ammattia kohtaa nousisi. No onneksi ensimmäinen kohta jo toteutuu jo nyt, koska kyseessä on monen kohdalla ns. kutsumusammatista.
 

Fordél

Jäsen
Tietyllä tapaa arvostettavaa tällainen fatalistinen suhtautuminen asioihin, mutta toivon todella, että kumpikaan meistä ei tuon valinnan eteen joudu. Millään tapaa oikeutettuna tuota mainittua tiettyyn vastuuseen pakottamista en osaa nähdä.

Niin itse en tule joutumaan, koska en ole opettaja.

Enkä itsekään pidä sitä oikeutettuna, mutta näissä oloissa ja tämän lainsäädännön vallitessa niin minkäs teet? En näe moraalisesti oikeanakaan lähteä pakoilemaan ikävää tilannetta etkä ilmeisesti sinäkään.

Eikö vastaavasti merkittäviä säästöjä voitaisi myös saada aikaan esim. lomauttamalla lähi-, laitos- ja sairaanhoitajia ja rekrytoimalla omaisia ja muita vapaaehtoisia?

Äääh. Tästä ei ole kyse vaan siitä mistä edellä TosiFanillekin vastasin. Ei siis rakenneta säästöä vanhempien varaan, mutta jos joku ilmoittautuu vapaahehtoiseksi, voidaanko häntä hyödyntää esim. välituntivalvonnassa? Ihan vain tähän kysymykseen haluaisin vastauksen sen sijaan, että olisin rekrytoimalla vapaaehtoisia lomautettujen tilalle.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
voiko koulu hyödyntää vanhempia tällaisessa tilanteessa? En tarkoita, että koulun pitäisi suunnitelmallisesti hommata vapaaehtoisia vanhempia vaan jos joku vanhempi vapaahetoisesti tarjoutuu avuksi, kun lomautukset ovat käynniss, voiko häntä hyödyntää?

Periaatteessa ehkä voi, jos tällaisia henkilöitä ylipäätään löytyy (vrt. epäpätevien sijaisten palkkaaminen*). Tietty tässä tilanteessa on kyse ylipäätään lähinnä lämpimästä ruumiista luokassa, joka jostain syystä suostuu ottamaan vastuun. Tosin lomautustilanteessa (erityisesti) en ole varma miten suhtaudutaan näihin ulkopuolisiin henkilöihin, koska heitä ei selkeästi ole varaa/mahdollisuutta palkata virallisesti (lue: tehdä virallista väliaikaista työsopimusta), joten eivät ole koulun henkilökuntaa.

Villi veikkaus on se, että rehtori katsoo näiden henkilöiden olevan ei-kelvollisia (lue: ei virallista työsuhdetta, joten ei myöskään vastuuvelvoitetta lain edessä => vastuu siirtyisi heidät rekrytoineelle rehtorille) ko. tehtävään eli helpompi repiä opettajien selkänahasta kuin omasta persnahasta.

* = usealla paikkakunnalla pätevien sijaisten palkkaaminen on muuten joko kokonaan kielletty tai sallittua vain tietyn mittaisille sijaisuuksille.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Tosin lomautustilanteessa (erityisesti) en ole varma miten suhtaudutaan näihin ulkopuolisiin henkilöihin, koska heitä ei selkeästi ole varaa/mahdollisuutta palkata virallisesti (lue: tehdä virallista väliaikaista työsopimusta), joten eivät ole koulun henkilökuntaa.

Jep, tulihan sitä vastaustakin, kiitos siitä. Ja en ajatellut edes mitään palkkaamista vaan hyödyntää apuvoimana. Aivan kuten vanhempia on esim. mukana jollain luokkaretkillä tai päiväkotilaisten retkillä. Mutta joo tämä varmasti tästä aiheesta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jep, tulihan sitä vastaustakin, kiitos siitä. Ja en ajatellut edes mitään palkkaamista vaan hyödyntää apuvoimana. Aivan kuten vanhempia on esim. mukana jollain luokkaretkillä tai päiväkotilaisten retkillä. Mutta joo tämä varmasti tästä aiheesta.

Se, että mietit tällaista asiaa, kertoo sinun arvostuksestasi opettajan työtä kohtaan. Jos sinun työnantaja ottaisi vapaaehtoisia työttömiä, eläkeläisiä tms. sinun tilalle töihin ja lomauttaisi sinut, homma olisi ok?
 

Fordél

Jäsen
Se, että mietit tällaista asiaa, kertoo sinun arvostuksestasi opettajan työtä kohtaan.

Sinä et tiedä yhtään taustoistani ja sieltä kumpuavasta arvostuksesta tätä ammattikuntaa kohtaan. Voit toki tehdä näitä täysin virheellisiä olettamuksiasi täysin väärin ymmärretyistä pointeista, mutta samalla menet todella pahasti metsään.

Jos sinun työnantaja ottaisi vapaaehtoisia työttömiä, eläkeläisiä tms. sinun tilalle töihin ja lomauttaisi sinut, homma olisi ok?

Jos olisin vaikka vanhainkodissa hoitohenkilöstönä ja kunta jostain syystä lomauttaisi osan hoitajista, olisi minulle täysin ok, että omaiset kävisivät vaikka syöttämässä vanhuksia ja viemässä heitä ulos.

Et edelleenkään näytä ymmärtävän pointtiani toisin kuin cottonmouth.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sinä et tiedä yhtään taustoistani ja sieltä kumpuavasta arvostuksesta tätä ammattikuntaa kohtaan. Voit toki tehdä näitä täysin virheellisiä olettamuksiasi täysin väärin ymmärretyistä pointeista, mutta samalla menet todella pahasti metsään...

Olet oikeassa, en tiedä taustoistasi, enkä tunne sinua, olen luonut mielikuvani sinun kirjoittelusi perusteella.

Itse tuli aikanaan oltua oppilaana lomautusten aikana eikä siinä ollut silloin mitään ongelmia. Ängettiin rinnaikaisluokan kanssa yhteen luokkaan ja mikäs siinä. Olihan se toki outoa olla yhtäkkiä uuden opettajan ja luokkakavereiden kanssa uusine tapoineen, mutta siinähän se meni.

Tässä kommenttisi koskien opettajien lomautuksia Kouvolassa.

...Jos olisin opettaja niin voisin hyvinkin sukkuloida kahden luokan väliä vaikka sen viikon pari. Hoitaisin sen minkä pystyisin ja jos jotain tapahtuu niin minkäs teet. En näe tässä asiassa kuitenkaan mitään suurta dramatiikkaa eikä siinä ole liittynyt omien kokemustenikaan puolesta mitään dramatiikkaa...

Näin jatkoit opettajan työn arvioimista.

Onko muuten mahdollista käyttää vanhempia tai eläköityneitä opettajia apuna? Eikait tälle mitään estettä ole jos halukkaita vain löytyy.

Tässä kohtaa ehdotit ilmaisen työvoiman käyttämistä lomautettujen opettajien työpanoksen korvaamiseen.

Näiden kirjoitusten jälkeen minulle muodostui sellainen kuva, että aluksi väheksyit lomautusten vaikutusta koulun arkipäivään (Itse tuli aikanaan oltua oppilaana lomautusten aikana eikä siinä ollut silloin mitään ongelmia.), jonka jälkeen väheksyit opettajan työtä (Jos olisin opettaja niin voisin hyvinkin sukkuloida kahden luokan väliä vaikka sen viikon pari.) ja loppu on ollut näiden mielipiteiden selittelyä.

Sinulla ei ole minkään näköistä käsitystä nykykoulusta, et tunne opettajien työtä, etkä siihen liittyvää lainsäädäntöä.

Lainaukset ovat Fordellin viesteistä tästä ketjusta.
 

Fordél

Jäsen
Tässä kohtaa ehdotit ilmaisen työvoiman käyttämistä lomautettujen opettajien työpanoksen korvaamiseen.

En ehdottanut vaan kysyin onko mahdollista hyödyntää vapaaehtoisia. Tässä on selkeä ero, joten heität tässäkin kohdin vääriä olettamuksiasi.

Näiden kirjoitusten jälkeen minulle muodostui sellainen kuva, että aluksi väheksyit lomautusten vaikutusta koulun arkipäivään (Itse tuli aikanaan oltua oppilaana lomautusten aikana eikä siinä ollut silloin mitään ongelmia.), jonka jälkeen väheksyit opettajan työtä (Jos olisin opettaja niin voisin hyvinkin sukkuloida kahden luokan väliä vaikka sen viikon pari.) ja loppu on ollut näiden mielipiteiden selittelyä.

Et ymmärrä taaskaan pointtejani. Toin vain esiin miten oppilas kokee tuollaisen lomautuksen. Siihen ei liity välttämättä mitään dramatiikkaa. Onko sinulla vastaavaa kokemusta oppilaan näkökulmasta? Jos on niin mieluusti kuulisin miten itse koit lomautuksen.

Toiseksi, en edelleenkään väheksy opettajan työtä vaan pointti oli, että mitä voisinn tehdä tuossa kohdin? Jäädä saikulle kotiin, jotta minun ei tarvitse suhata kahden luokan väliä (jos siihen menettelyyn jostain syystä jouduttaisiin)? Ei vaan pakkohan se olisi työt hoitaa ja voisin hyvinkin suhata sitten sen pari viikkoa kahden luokan välillä, jos vaihtoehtoja ei ole. Tästä oli kyse.

Sinulla ei ole minkään näköistä käsitystä nykykoulusta, et tunne opettajien työtä, etkä siihen liittyvää lainsäädäntöä.

Ja samaan aikaan kun toteat, ettet tiedä taustoistani ja kyse on vain mielikuvistasi, jatkat kuitenkin samaa paskan jauhantaa. Minulla on lähipiiri täynnä opettajia ja opettajiksi opiskelevia, olen tehnyt sijaisuuksia ja olen opiskellut jonkin verran lainsäädäntöä. En ole tämän alan asiantuntija, mutta kyllä minulla on näistä asioista jonkinlainen käsitys.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös