Opetustyö

  • 366 515
  • 3 061

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Korjailen tässä viimeisiä esseitä tältä vuodeltä. Seiskojen töitä ja teemana sisällissota, rapiat 60 kappaletta kohta takana. Pakko myöntää, että osa tämän duunin hienoutta tulee esille tässä vaiheessa, nimittäin se, että teineistä moni on soittanut tai käynyt juttelemassa sukunsa vaiheista isovanhempiensa kanssa. Voi tämän ottaa kyynisestikin, ja funtsia, että numeron takia se on tehty, no toki niinkin. Mutta jos nyt jumankauta 13-vuotiaat juttelevat sukunsa vaiheista, niin onhan se aivan huikeaa, olipa motiivi mikä tahansa. Kaiken lisäksi vielä mielenkiintoisia tarinoita, varmasti ihan kiva heillekin joskus myöhemmin, että ovat noita tietoja onkineet isoisovanhemmistaan.

Vaan kyllä tässä alkaa olla jo kohtalaisen tyhjä olo. Aika paljon tulee jätettyä itsestään noille tunneille, joten tässä loppusuoralla alkaa olemaan lievää väsyä henkisesti. Ja fyysisesti, kun näitä viimeisiä juttuja tässä vääntelee.

Jännä juttu tuo valvontaluokan kanssa synkkaaminen. Mulla on nyt ryhmä, jossa ei juuri ole suuria historian tai lätkän ystäviä, ja tuntuu, ettei meinaa syntyä kunnon yhteyttä porukkaan millään. Ihan mukavaa jengiä, mutta kun en itse ole ollut mikään mopopoika tai tykännyt juuri pelailla pleikkareilla, on vaikea päästä samalle aaltopituudelle. En meinaa sitä, että pitäisi olla mitään kaverieta oppilaiden kanssa, mutta yhteiset kiinnostuksenkohteet ymmärrettävästi auttaa synkkaamisessa. Tietysti syynä on sekin, että on siinä luokanohjaajan roolissa ja joutuu hoitamaan myös ikäviä asioita, mutta silti toivon, että ensi kerralla arpa tuo enemmän omantyylistä sakkia valvontaryhmääni.

Tällaista väsynyttä ajatuksenvirtaa. Lomia vaan kaikille.
 
KIhan mukavaa jengiä, mutta kun en itse ole ollut mikään mopopoika tai tykännyt juuri pelailla pleikkareilla, on vaikea päästä samalle aaltopituudelle. En meinaa sitä, että pitäisi olla mitään kaverieta oppilaiden kanssa, mutta yhteiset kiinnostuksenkohteet ymmärrettävästi auttaa synkkaamisessa.

Jos koet juuri nyt olevasi eri aaltopituudella nykynuorien kanssa, niin miten hyvin uskot tulevasi juttuun teinien kanssa vaikkapa 20 vuoden päästä? Tällaisia kuulin opettajien joskus miettivän.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jos koet juuri nyt olevasi eri aaltopituudella nykynuorien kanssa, niin miten hyvin uskot tulevasi juttuun teinien kanssa vaikkapa 20 vuoden päästä? Tällaisia kuulin opettajien joskus miettivän.
En oikeastaan tarkoittanut tuota, vaan kuinka oman valvontaluokan kanssa synkkaa ihan ihmisinä. Kuten sanoin, luokallani ei juuri ole urheiluihmisiä tai historiasta kiinnostuneita vaan suurisuisia mopopoikia, muutama hiljainen pleikkarinörtti sekä peruskilttejä tyttöjä. Rinnakkaisluokkaa on aivan erilaista opettaa, kun kanssakäyminen on paljon luonnollisempaa. Tunnin voi aloittaa vaikkapa ihmettelemällä yön NHL-tuloksia, vuorovaikutus rullaa luonnostaan. Oman luokan kanssa on jotenkin virallisempaa. No, osittain tämä tietysti johtuu roolistani, mun pitääkin olla se ikävä aikuinen koulussa jossani määrin heille, mutta kyllä sitä helpottaisi, jos jotain luonnollista yhteyttä olisi porukkaan. Usein se ei vaadi kuin sen yhden johtavassa asemassa olevan tavoittamisen.

On toki aivan selvää, että ikä tekee jossain määrin tehtävänsä. Huumori on onneksi kohtalaisen ajatonta, varsinkin huono huumori. Ja itseironia. Sen suhteen mulla ei ole pelkoa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
On toki aivan selvää, että ikä tekee jossain määrin tehtävänsä. Huumori on onneksi kohtalaisen ajatonta, varsinkin huono huumori. Ja itseironia. Sen suhteen mulla ei ole pelkoa.

Vaikka usein vituttaa sinun jaska pankkaus, niin nyt täytyy ottaa hattu päästä. Vaikutat juuri sellaiselta opettajalta, joka opettaa nuorisollemme muutakin kuin mitä oppikirjoissa kerrotaan ja siitähän tuo nuoriso tykkää.
 
Suosikkijoukkue
Ilves, Bulls, Arsenal, Canucks ja Three Lions
No itsehän olen vielä kypsytysuunissa nimeltä OKL, mutta onneksi olen ennen opiskeluja ja niiden ajan kerinnyt vähän näkemään millaisiin ymäristöön sitä ollaan aikanaan valmistumassa. Ja täytyy kyllä sanoa, että ei se kuva viime aikojen kehityksestä ainakaan liian ruusuinen ole.

Niin, yritin kyllä laskuttaa kaikki nuo tunnit, mutta työnantaja katsoi kylmästi niiden kuuluvan yt-aikaan. Nyt niistä hiukan taistelen luottamusmiehen avulla, ehkä jotain lisää saankin.

Välillä tuntuu, että opettajat nähdään vain kiltteinä kutsumusammattiin hakeneina jees-jees ihmisinä, joita voi kusta silmään huolella kunnan puolesta. Opettajien täytyy taistella etujensa puolesta, sillä tuskin sitä kukaan heidän puolestaan tekee. Välillä joudutaan jopa menemään oikeusistuimaan taatakseen omaa ja toisaalta koko ammattikunnan etua.

Esimerkiksi rakas kotikuntani Tampere ei täytttänyt vuosiin opettajien virkoja ja monessa tapauksessa säästi rahaa, jättäen kesäkuukausien palkat maksamatta koko lukuvuoden työstä. No yksi opettaja haastoi kaupungin oikeuteen siitä, että hän oli toiminut liian pitkään määräaikaisena opettajana. Hän voitti tapauksen ja käsittääkseni tilanne on hieman parantunut siellä suunnalla. Tällaisten ennakkotapausten avullako sitten jatkossakin saadaan asioihin parannusta (tai huonossa tapauksessa heikeinnystä).

No enempää Alppilan tapaukseen puuttumatta, tapauksen sivujuonteena mainittakoon, että opetusviraston perusteluissa mainittiin, että Korhonen oli pätevä opettaja ja, että opettajankoulutus antaa hyvät valmiudet toimia tällaisessa tilanteessa. Tämä kommentti on herättänyt hyvin paljon soraääniä, opiskelijoidemme keskuudessa. On ainakin minun lähipiirini opiskelijoilta mennyt kyllä tällaiset opit aivan ohitse.

Opetus antaa valmiuksia toimia rauhallisessa luokassa, jossa kaikki seuraavat opetusta. Kuinka voit kehittää lapsen omaa ajatteluaan tai kuinka saat lapsen osalliseksi oppimisprosessiin? Väheksymättä näitä tavoitteita, niin niiden kehittäminen jää lapsenkenkiin, jos luokassa on vaikeuksia työrauhan kanssa. Ns. perusasiat (kuinka luokassa ylipäätään työskennellään) pitäisi saada aluksi kuntoon ja sitten miettiä tuon tyylisiä kysymyksiä.

Jos kysyt yliopisto-opettajilta kuinka tulisi toimia ongelmatilanteessa, jossa esimerkiksi lapsi käyttäytyy huonosti, saat vastaukseksi poliitikkomaista asioden pyörittelyä ilman varsinaista vastausta, tyyliin nämä tapaukset ovat niin yksilöllisiä, ettei ole mitään suoraa vastausta. Toki opetusharjoitteluissa tulee vastaan oikeita tilanteita lasten kanssa, jolloin sinua neuvoo pääosin luokanopettaja. Valitettavasti opetusharjoittelujen määrä on vähentynyt merkittävästi esimerkiksi 1970-luvusta, vaikka tuolloin opettajankoulutus oli vielä kolmivuotinen nykyisen viiden vuoden sijaan.

Korhosella oli toki vielä erityisopettajan pätevyys, joten hänellä ovat olleet hieman erilaiset painotukset koulutuksessaan. Kuitenkaan joka tapauksessa tämäntyylisiä konfliktitilanteita tulee yhtälailla "normaaliluokilla", joten sikäli mietityttää mitkä ne ovat ne yliopiston valmiudet mitä me tällaisiin tapauksiin saamme?

No lopuksi on sanottava, että vaikka kirjoitukseni oli yleiseltä hengeltään negatiivinen, niin kaikesta paskasta huolimatta odotan innolla valmistumista ja työelämään pääsemistä, sillä mikä tärkeintä itse opetus tuntuu mukavalta. Olen huolestunut enemmänkin yleisellä tasolla, koulujen kehityksen suunnasta.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Välillä tuntuu, että opettajat nähdään vain kiltteinä kutsumusammattiin hakeneina jees-jees ihmisinä, joita voi kusta silmään huolella kunnan puolesta. Opettajien täytyy taistella etujensa puolesta, sillä tuskin sitä kukaan heidän puolestaan tekee. Välillä joudutaan jopa menemään oikeusistuimaan taatakseen omaa ja toisaalta koko ammattikunnan etua.

Tunnen muutamankin "Sari" sairaanhoitajan ja siellä myös tuntuu olevan tätä samaa ongelmaa. Ylitöitä tehdään ilmaiseksi päivittäin ja sitten ollaan vitttuuntuneita kun työnantaja nylkee kaikki tunnit selkänahasta.

Jostain syystä nämä ylityöongelmat tuntuvat keskittyvän tuonne kuntapuolelle. Toki näin veronmaksajana pitäisi olla tyytyväinen, että verorahani käytetään mahdollisimman tehokkaasti, mutta kuitenkin säälin näitä Sari sairaanhoitajia ja Olli opettajia, kun eivät osaa hoitaa edunvalvontaansa kunnolla.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Jännä juttu tuo valvontaluokan kanssa synkkaaminen. Mulla on nyt ryhmä, jossa ei juuri ole suuria historian tai lätkän ystäviä, ja tuntuu, ettei meinaa syntyä kunnon yhteyttä porukkaan millään.

Onko tämä ensimmäinen valvontaluokkasi? Itse luovun nyt viidennestä valvontaluokastani. Yksikään valvontaluokka ei ole ollut samanlainen. Ryhmähenki ja "synkkaaminen" lähtevät isolta osin oppilaista. Myös luokavalvojalla/ohjaalla on isohko rooli. Peiliefekti. Tämä nykyinen valvontaluokkani on ollut haastavin. Toivon, etten enää koskaan joudu vastaavan tilanteen eteen.

Teet sampio niin tai näin, niin kaikkien luokkien kanssa se ei vain toimi. Itse uskoisin tietäväni hyvin paljon ryhmädynamiikasta ja ryhmäyttämisestä. Tämäkään tietotaito ei auttanut minua. Valvontaluokkani oli/on lauma yksilöitä, jotka eivät edellenkään toimi ryhmänä. Ei vaikka heidän kanssaan käyttämästäni ajasta 60% on ollut kasvattamista ja 40% opettamista. Etukäteen hyvältä vaikuttava valvontaluokka voi olla huono ja päinvastoin.

Jos en nyt aivan väärässä ole, niin ehdit vielä 10 kertaa toimimaan luokanvalvojana (7-9 luokka). Kyllä niitä sampio hyviä luokkia tulee ja sitten välillä niitä ei niin hyviä. Neljä ensimmäistä valvontaluokkaani olivat loistavia, mutta tämä viides on/oli sitten aivan jotain muuta. Elämä on.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kyykäärmeelle sen verran että en nyt tiedä tarvitseeko tässä mitään vastarintaliikettä,kyse on kumminkin opettajien toimintatavoista joissa on eroja. Jotkut opettajat tuhraavat kymmeniä tunteja turhaan jotka jotkut hoitavat muutamassa. Meitä rehtori on ainakin ohjeistanut että priorisointi on kaiken a ja o. Hoida luokkasi ja vanhemmat,muu humpuuki joutaa vähemmälle. Näin sen pitää ollakin. Paljon turhaa moni opettaja reuhaa. Homma on lopuksi aika simppeliä ja harvemmin perästä kuuluu. Toki tässä on tuurillakin osansa,vuodet/opetusryhmät eivät ole veljeksiä.

Mutta hei jatkiksen opet,tää on vuoden parasta aikaa nyt. Naatitaan!
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onko tämä ensimmäinen valvontaluokkasi? Itse luovun nyt viidennestä valvontaluokastani. Yksikään valvontaluokka ei ole ollut samanlainen. Ryhmähenki ja "synkkaaminen" lähtevät isolta osin oppilaista. Myös luokavalvojalla/ohjaalla on isohko rooli. Peiliefekti. Tämä nykyinen valvontaluokkani on ollut haastavin. Toivon, etten enää koskaan joudu vastaavan tilanteen eteen.

Teet sampio niin tai näin, niin kaikkien luokkien kanssa se ei vain toimi.
Jep, ei tässä köyttä olla rasvailemassa sen kummemmin. Välillä vain harmittaa, että oman luokan kanssa ei samanlaista yhteyttä ole kuin monien muiden, tosin samaan hengenvetoon pitää todeta, että olen tyytyväinen kuitenkin tuohonkin verrattuna pahimpiin, joita opetan. Mun luokkaani itse asiassa vaikutti yksi tyyppi todella paljon, puolitoista vuotta se ehti sekoittaa pakkaa aikalailla, kunnes lähti pienryhmään ja taitaa olla seuraavaksi matkalla sijoitukseen. Siihen sitten päälle se, ettei löydy luokan liidereiden kanssa yhteistä juttua, niin homma menee sitä kautta hiukan virkamiesmaiseksi. Ihan hyvä tyyppejä tuolla on seassa, ja niiden vuoksi pitää ohittaa muiden aihettama paska.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Tunnen muutamankin "Sari" sairaanhoitajan ja siellä myös tuntuu olevan tätä samaa ongelmaa. Ylitöitä tehdään ilmaiseksi päivittäin ja sitten ollaan vitttuuntuneita kun työnantaja nylkee kaikki tunnit selkänahasta.

Jostain syystä nämä ylityöongelmat tuntuvat keskittyvän tuonne kuntapuolelle. Toki näin veronmaksajana pitäisi olla tyytyväinen, että verorahani käytetään mahdollisimman tehokkaasti, mutta kuitenkin säälin näitä Sari sairaanhoitajia ja Olli opettajia, kun eivät osaa hoitaa edunvalvontaansa kunnolla.
Naisvaltaiset alat, heikot ammattiliitot. Niin se on aina ollut ja on oleva.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mistähän tuo harhaluulo opettajien pitkästä kesälomasta on tullut? Taistelujen jälkiä korjataan vielä kesäkuun puolessa välissä. Edessä on lukukausisuunnitelmien luominen, oppimateriaalin arpominen, kokouksia keskenään ja kunnan ja muiden oppilaitosten välillä. Yms.
Heinäkuun lopulla lähdetään jälleen ainevastaavien kokouksiin. Jotkut nuoremmista opettajista täydentävät jopa opintojaan kesäisin.

Lähtöpalkka on perseestä ja työn arvostus on samasta paikkaa. Kiitollisempi paikka olisi bensa-asemalla jähmeähymyisenä tankkaajana. Tuskin se palkkakaan olisi huonompi?

Tarkastettavia kokeita on onneksi vain enää puolimetrinen pino. Tekisi mieli antaa armovitosia, ettei tiettyjä kesto-oppilaita enää näkisi.

Taidan kotiutua pubin kautta. Tämä on visvaisin viikko koko työvuodelta.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Myönnän, pitää paikkansa. Hyviä hetkiä on paljon enemmän kuin niitä ikäviä.

Kevätkaudeksi voisi kumminkin opettajainhuoneisiin hankkia hiekkasäkin - yleiskunnon vuoksi?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Banzai! Viimeiset arvosanat naputtelin juurin koneelle. Nyt olisi niin kuin done tältä lukuvuodelta. Tällä viikolla ei ole ihmeempiä, jokunen videotunti ja ehkä yhdet jäähyväiset, kun menee tunnit uusjakoon. Harmittaa kyllä, jos joudun tuosta yhdestä luokasta luopumaan. Laskin huvikseni keskiarvon luokalle, 8,67 tuli tulokseksi. Onhan tuollaisia jengejä mukava opettaa, kun löytyy älliä, uskallusta jutella ja huumoriakin sopivasti, siis oppilailtakin.

No mutta, muutaman hyppytunnin siivoilen ja järjestelen matskuja. Seuraavan kerran lauantain jälkeen tulen duunipaikalle elokuun alussa jo ennen suunnittelupäivää, koska kirjasarjamme vaihtuu, ja pitää alkaa hiukan perehtyä siihen. Viikon käytän lomaani suunnitteluun, toki aika leppoisasti etenen. Nyt on jo sen verran hyvät pohjat, ettei hirveästi tarvitse panikoida.

Ai niin... yhdet ehdot pitää väsäillä, eli kai tuolla pitää käydä kuitenkin vielä kesäkuussa. En edes tiedä, miten tuo homma käytännössä hoituu, pitää kysellä huomenna.
 

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Työt on pakko tehdä ilman lisäkorvausta, koska ammattijärjestö antaa mennä ilmaiseksi. Juu, voi sitä potkutkin ottaa, ei Vantaalla kenenkään ole pakko työskennellä. Ja Pietarissa ja Afrikassa on vielä huonommin. Näin suuri päällikkömme Ilkka Kalo on viisaudessaan lausunut.

Tuo ei ihan pidä paikkaansa. Ainakin mulla on Afrikassa asiat paljon paremmin kuin mitä ne Suomessa opetettaessa olivat. Pitää vaan katsoa minkälaiseen kouluun menee opettamaan. Liksa on suurinpiirtein sama, opetusvälineet ovat modernimmat kuin kotona ja lomaa on enemmän. Tosin tämä kolmilukukautinen vuosi tuntuu juuri nyt pahalta kun duunia on täällä jäljellä vielä kuukausi ja siellä kollegat alkavat laittelemaan skumppaa jäihin... No, otetaan se sitten takaisin elokuussa, lokakuussa, joululomassa, hiihtolomassa, pääsiäislomassa ja toukokuun puolessa välissä.

Eli myytte maikat sitä osaamistanne vaan maailmalle jos on mahdollisuus lähteä. Suomalainen peruskoulunopettaja on oikeasti kysyttyä tavaraa ja jos siipalla on vielä jollain tapaa sopiva ammatti niin sitten myytte "pakettia".
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jospa palattaisiin ihan tähän opettajan arkeen, eikä mihinkään kohu-uutisiin.

Tänä keväänä näihin hojks/hops-töihin kului vaatimattomat 43 tuntia. Otin ihan kettuillessani ajat talteen. (hojks=henkilökohtainen opiskelun järjestämistä koskeva suunnitelma, hops=henkilökohtainen opetussuunnitelma, näistä kahdesta hojks on se raskaampi. Tämä vain selvennyksenä niille, jotka eivät asiaa tunne.)

Tätä tuntimäärää kyllä nosti se, että olen prosessiohjaaja koulussani, eli suurimman osan ajasta neuvoin muita opettajia noiden kaavakkeiden täytössä ja vanhempien ja oppilaiden haastatteluissa. Omiin oppilaisiini ja heidän vanhempiinsa kulutin vain noin 17 tuntia. Muiden neuvomisesta sain laskutettua peräti 2 tuntia, ja nekin hyvin nihkeästi...

Yte-touhu tuntuu vaihtelevan hyvin paljon kuntien välillä.

Ensinnäkin toisissa kunnissa täytetään erilaisia lomakkeita suurinpiirtein oppilaan aivastamisesta, kun taas esimerkiksi Porissa yleisen tuen piiriin mahtuu lähes kaikki tukimuodot.

Toisaalta, ihmetyttää se, että opettajat eivät saa korvausta tekemästään työstään. Porissa on kouluissa nimettyjä yte-opettajia, jotka saavat siitä määrätyn korvauksen (olisiko ollut yksi vkotunti).

Kuten on varmasti tullut selväksi, minä pidän nykyistä kolmiportaista järjestelmää hyvänä, mutta en ymmärrä sen muuttamista lomake automaatiksi.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Minäkin pitäisin kolmiportaisen tuen mallia hyvänä, jos se ei kaataisi luokanvalvojan niskaan niin pirusti ilmaista lisätyötä. Porin tapa toimia tuntuu hyvältä.

Vantaalla ei tuo onnistu, koska täällä pitää säästää. Muutenkin kaikkiin uusiin töihin työnantajalla on direktio-oikeus, ja ammattijärjestö ei pidä riittävästi ääntä vastustaakseen. Työt teetetään sillä, joka sen ilmaiseksi tekee. Kieltäytyä ei voi, eikä opettajan luonne anna periksi tehdä huonosti.

Ensi syksynä vähenevät taas avustajat, ja tet-tunnit vähennetään suoraan opettajien palkasta. Palkanlaskennassa etsitään jatkuvasti uusia keinoja pidättää opettajien palkkaa, nyt esim. keksivät laskea arkipyhät lomiksi, joiden jälkeen sairaspoissaolosta voi viedä liksan, jos ei tajua käydä lääkärillä.

Missä Afrikan maassa olet, Gagne? Voisin tulla perässä, mutta mahdanko osata edes paikallista kieltä?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tuo ei ihan pidä paikkaansa. Ainakin mulla on Afrikassa asiat paljon paremmin kuin mitä ne Suomessa opetettaessa olivat. Pitää vaan katsoa minkälaiseen kouluun menee opettamaan.
Tuo viimeinen lause on varmasti aika oleellinen, sen lisäksi, että olet länsimaalainen. Ja tuskin paikallisella opella on samaa palkkaa, vaikka muuten pääsisikin jossain eliittikoulussa opettamaan. Noin muuten olisi kyllä mielenkiintoista käydä kokeilemassa joskus ulkomailla pieni pätkä.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ensi syksynä vähenevät taas avustajat, ja tet-tunnit vähennetään suoraan opettajien palkasta. Palkanlaskennassa etsitään jatkuvasti uusia keinoja pidättää opettajien palkkaa, nyt esim. keksivät laskea arkipyhät lomiksi, joiden jälkeen sairaspoissaolosta voi viedä liksan, jos ei tajua käydä lääkärillä.
Mitä nuo jutut tarkkaan ottaen käytännössä tarkoittaa? Voiko palkanlaskija noin edes menetellä?

Terveisin koo
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mitä nuo jutut tarkkaan ottaen käytännössä tarkoittaa? Voiko palkanlaskija noin edes menetellä?

Terveisin koo

Voi, ja menettelee. Loma-aikaa ei ole kunnolla määritelty virkaehtosopimuksessa ja työnantaja voi aina päättää, että lääkärintoditus tulee toimittaa vaikka vain päivän poissaolosta. Pieleen juttu meni siinä, että muuttuneesta käytännöstä ei tiedotettu luottamusmiehiä eikä rehtoreita ennen kuin ensimmäinen palkanpidätys tehtiin. Luultavasti joutuvat perumaan tuon.

Tet-aikana oppilaat ovat poissa koulusta, ja tunteja jää pitämättä. Minulta esim. lähtee 16 tunnin liksa. Ennen nuo tetit sai tehdä tukiopetuksina, sijaistuksina tai jollain muulla rehtorin kanssa sovitulla tavalla. Nyt siis viedään suoraan liksasta.

Kaupunki ei todennäköisesti tuosta montaa latia hyödy, kun joutuu maksamaan sijaisuuksista ja tukiopetuksista palkan. Tet-viikoille tulee pirullinen määrä hyppäreitä, se tuossa muuttuneessa systeemissä on typerintä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Pitääpä nyt sitten julistaa kautta valtakunnan Jyväskylän edunvalvonnan pätevyyttä. Täällä se tuntuu olevan hyvällä tolalla ja esim.arviointikeskusteluihin(korvaavat toisen todistuksen) käytetyn ajan saa vähentää pidettävistä tunneista 66.7 %:sti. En uskonut tätä koskaan sanovani,hyvä Oaj/Jyväskylä. Täällä on talous myös kuralla mutta tolkku on säilynyt,saa nähdä kauanko?

Vantaa on muutenkin kätyisessä ja negatiivisessa maineessa,niinköhän vaan päteviä opettajia kauan riittää? Suomessa kun saa valita asuinpaikkansa.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tet-aikana oppilaat ovat poissa koulusta, ja tunteja jää pitämättä. Minulta esim. lähtee 16 tunnin liksa. Ennen nuo tetit sai tehdä tukiopetuksina, sijaistuksina tai jollain muulla rehtorin kanssa sovitulla tavalla. Nyt siis viedään suoraan liksasta.
Tuo sl-todistus yhdestäkin päivästä vielä menee, mutta arkipyhien laskeminen lomaksi ja varsinkin tettiviikot miinuspalkalla niin aika tolkutonta. Tetti on osa koulunkäyntiä ja onhan siinä opettajallakin kai? jotain paperityötä ym. kuviota oppilaan suhteen.
Mutta niinkuin opelix mainitsi, Vantaalla on oma maineensa kouluasioissa ja näiden juttujen myötä voi todeta että myös edunvalvonta jotenkin ontuu.
 

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Tuo viimeinen lause on varmasti aika oleellinen, sen lisäksi, että olet länsimaalainen. Ja tuskin paikallisella opella on samaa palkkaa, vaikka muuten pääsisikin jossain eliittikoulussa opettamaan. Noin muuten olisi kyllä mielenkiintoista käydä kokeilemassa joskus ulkomailla pieni pätkä.

Itseasiassa paikallisella maikalla on tasan sama palkka JOS pääsee eliittikouluun opettamaan. Eli joo, oppilaiden joukossa on mm. paikallisen presidentin tyttären tytär... Meillä on 15 luokkaa ja niistä kahdella on paikallinen opettaja. Lisäksi spesialisteina (liikunta yms.) on koulutuksen saaneita paikallisia. Palkka on osin tutkinnosta kiinni. Oli jokseenkin hassua noin vuoden verran että meikäläinen, tavallisena riviopettajana, olin papereilla mitattuna koko puljun koulutetuin yksilö. Britti-curriculumia vedetään, eli sekulaari moniETNINEN kansainvälinen britti-alakoulu on kyseessä. Kokonaistyöaika 8-16. Suurin osa maikoista on kansainyhteisön alueelta.

Ja maahan on Uganda.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Opettaja rakensi ekaluokkalaiselle Kaapolle eristyskopin - Seura

Pakko ihmetellä opettajan toimia ja ammattitaidottomuutta. Mikäli ei kykene mukauttamaan opetussuunnitelmaansa siten, että edistyneemmät saisi edetä omaan tahtiinsa niin ratkaisuksi laitetaan lapsi koirankoppiin. "Normaali käytäntö", mutta mistä lähtien?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös