Opetustyö

  • 366 032
  • 3 061

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Sen sijaan en ymmärrä mistä lähtien koululaisilla on ollut tarve saada keskittyä oppitunneilla muihin asioihin kuin opetukseen, miksi pannumyssyn käyttö ruokasalissa tai luokassa on tarpeen, ja kenen kärsimien aivokramppien myötä opettajien oikeudet on saatu poljettua sille tasolle, että tällaista keskustelua tarvitsee ylipäänsä käydä. Jo on perkeleen kumma, että lasten koulutus järjestetään yhteiskunnan varoilla, ja koulussa tulisi saada elää kuin pellossa.

Voit varmaan valistaa minua, mutta itse en ole kenenkään kuullut vaativan, että kouluissa saisi elää kuin pellossa. Tässä nyt on lähinnä puhuttu oikeudesta veden juomiseen oppitunnin aikana ja hatun pitämiseen sisällä. Käsittääkseni kumpikaan asia ei sinällään vie kovin paljon ihmisen keskittymistä pois hänen opiskelustaan tai työnteostaan. Kenenkään en muista tässä ketjussa vaatineen tai edes pohtineen sitä, että syömisen pitäisi olla oppitunnin aikana mahdollista. Siitä huolimatta todella moni nimimerkki jauhaa siitä ja sen mukanaan tuomista ongelmista.

Minun, siis oppilaiden vapautusrintaman "pääjäsenen" mielestä, nykyiset käytännöt kouluissa pääpiirteittäin ovat hyviä ja perusteltuja. Sitä olen ainoastaan ihmetellyt, että veden juominen on ainakin yhden opettajan tunneilla totaalipannassa, mikä tuntuu erikoiselta ottaen huomioon nykyiset käytännöt työelämässä. Jopa armeijassakin sai minun aikana ainakin kesäaikaan hörppiä vettä pullosta oppitunnin aikana.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Minun, siis oppilaiden vapautusrintaman "pääjäsenen" mielestä, nykyiset käytännöt kouluissa pääpiirteittäin ovat hyviä ja perusteltuja. Sitä olen ainoastaan ihmetellyt, että veden juominen on ainakin yhden opettajan tunneilla totaalipannassa, mikä tuntuu erikoiselta ottaen huomioon nykyiset käytännöt työelämässä. Jopa armeijassakin sai minun aikana ainakin kesäaikaan hörppiä vettä pullosta oppitunnin aikana.

Perustele minulle hyvin, miksi oppilaiden pitäisi saada juoda minun oppitunnilla, niin minä muutan käytäntöäni.

Perusteluksi ei käy jano, koska tunti kestää ainoastaan sen ~45 minuuttia.

Perusteluksi ei käy työpaikkojen käytännöt, koska siellä ei vietetä kahvituntia 45 minuutin välein.

Perusteluksi ei käy oppilaan oikeudet, koska oppilaalla ei ole oikeuksia minun luokassa.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
No johan täällä on jankutettu sivutolkulla taas pääsemättä asioissa juurikaan eteenpäin ja yllättäen lillukanvarsissa käy taas kova kuhina. Minä en ymmärrä, miksi veden juominen pullosta on jonkun opettajan tunnilla pannassa. Veden juominen on terveellistä ja jos sitä joka paikassa muualla nykyisin on jopa suotavaa juoda, niin kyllähän sitten koulussakin. Ehkä joillakin opettajilla olisi aika käydä tutkituttamassa päänsä.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Voit varmaan valistaa minua, mutta itse en ole kenenkään kuullut vaativan, että kouluissa saisi elää kuin pellossa. Tässä nyt on lähinnä puhuttu oikeudesta veden juomiseen oppitunnin aikana ja hatun pitämiseen sisällä. Käsittääkseni kumpikaan asia ei sinällään vie kovin paljon ihmisen keskittymistä pois hänen opiskelustaan tai työnteostaan. Kenenkään en muista tässä ketjussa vaatineen tai edes pohtineen sitä, että syömisen pitäisi olla oppitunnin aikana mahdollista. Siitä huolimatta todella moni nimimerkki jauhaa siitä ja sen mukanaan tuomista ongelmista.

Mielipiteistä tässä toki on kysymys, enkä minäkään veden juontia kovin pahana asiana pidä. Eikä vesipullo ole tässä keskustelussa se osa, joka tulee muistaa pestä ennen altaaseen menoa.

Kerro sinä minulle mihin päähineitä tarvitaan sisätiloissa ja miksi niiden käytön tulee mielestäsi olla sallittu? Käsittääkseni koulun on edelleen tarkoitus opettaa lapsia myös hyville tavoille, eikö? Ja päähineen riisuminen sisätiloihin tultaessa, ruokailusta puhumattakaan, kuuluu myös hyviin tapoihin.

Pellossa elämisellä viittaan siihen, että oppilaiden "oikeudet" on mielestäni päästetty kasvamaan aivan liian suuriksi viimeisten parinkymmenen vuoden aikana. Tuskin kukaan haluaa kivikaudelle palata ja unohtaa kaikki hyvä, mitä kouluelämään on tullut vaikka viimeisen 20 vuoden aikana, mutta joku roti saisi myönnytyksissä ja kurinpidossakin olla, luki kasvatustieteiden kirjoissa mitä hyvänsä. Lasten etujen ajamisen ja lasten toiveiden täyttämisen välille ei kuulu yhtäläisyysmerkkiä. Enemmän rajoja ja rakkautta kouluunkin, kiitos.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämä keskustelu on aivan unista, lapsellista jankkaamista. Olen vetänyt omassa toiminnassani hyvin selkeät säännöt, joista ei lipsuta. Tämä siitä syystä, että ak:n oppilasmateriaali on sen tyylistä, että he vedättävät heti kun saavat tilaisuuden. En ole tuomitse toisen tyylistä toimintamallia, sillä jokainen opettaja opettaa persoonallaan. Toisaalta minun oppilaille selkeät säännöt luovat turvallisuutta ja selkeyttä elämään.

Ja uskokaa tai älkää, olen varsin reilu opettaja ja tulen oppilaitteni kanssa hyvin toimeen. Toisaalta luokastani lähes jokainen saa jatko-opiskelupaikan, mikä on se suurin tavoite oppilaitteni kohdalla.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Kohun keskelle joutuneelle oppilalle taattava opiskelurauha vaatii hänen asianajajansa. "Tämä poika on aivan normaali, hyviä arvosanoja saava koululainen, joka haluaa tosissaan pyrkiä jatko-opiskelemaan. Olisi todella kohtuutonta, jos se menisi tämän kohun vuoksi pieleen."

Opettajan potkut sen sijaan olivat kohtuulliset vai?

Kohun keskelle joutuneen oppilaan asianajaja: | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Kohun keskelle joutuneelle oppilalle taattava opiskelurauha vaatii hänen asianajajansa.

Julkisuus tässä asiassa on kyllä niin epäoikeudenmukaista puolin ja toisin, ettei mitään rajaa. Tuleepahan innokkaille videoijillekin mietittävää, kun paska osuu tuulettimeen tasapuolisesti.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Opettajan potkut sen sijaan olivat kohtuulliset vai?
Tuo asianajaja Nysten on muuten Kauniaisten suomenkielisen opetus- ja varhaiskasvatuslautakunnan jäsen. Eli sen elimen joka valitsi potkuprosessin käynnistäneen Alppilan entisen rehtorin Kauniaisten opetuspäälliköksi.

Pienet on piirit.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Tuota noin, voiko tuollaisessa tilanteessa edes edustaa ketään, saati laukoa tuollaisia lausuntoja? Mitä sanoo lainoppineet jääviysasioista?
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
En ole nähnyt kovasti paheksuttavan, että tuota ko. pojasta salakuvattua videota on levitetty valtakunnallisia medioita myöten ja sen lienee nähnyt kohta jokainen suomalainen.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Koulurintamalta raikaa myös muuta mielenkiintoista: Vanhempien arvostelema rehtori saattaa joutua vaihtamaan työpaikkaa Kuopiossa @ yle.fi

Kuulostaa varsin kohtuullisilta vanhemmilta.

Aika kusipäisiltä vaikuttavat nuo vanhemmat. Heidän muksut ovat, tottakai, moitteettomia käytökseltään. Voisi tuossakin tapauksessa perusopetusjohtaja ilmoittaa vanhemiille, että rehtorin toimet on tutkittu, eikä moitteen sijaa löydy. Pulinat pois ja työ jatkukoon normaalisti, etenkään rehtorin EI tule siirtyä pois toimestaan sen vuoksi, että vanhemmat kitisevät aiheetta.

Olisikohan käynyt vanhempien kunnian päälle lasten käytökseen puuttuminen ja nyt kiusataan rehtoria kaikin mahdollisin keinoin. Näitä ei meidän lapset kiusaa/häiriköi-vanhempia löytyy joka paikkakunnalta.
 

Nerozki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sotkamon Jymy, Man Utd
Oppilailla pitää olla oppimisrauha ja mahdollisuus saada opiskella rauhassa, mutta missä on se rauha ja turvallisuuden tunne opettajilla, että he saavat opettaa rauhassa ja tietäen että heidän työtään arvostetaan?
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Alkaa myös vaikuttaa siltä, että rehtoreiden yläpuolisilta palleilta ei tahdo löytyä vähäisintäkään selkärankaa. Liekö kovinkin yleinen trendi?

Tämähän on ollut jo kauan tiedossa että rehtoreita ohjeistetaan "antamaan" periksi että hankalilta riitajutuilta vältytään. Rehtorit taas usein ohjeistavat opettajia samoin ja tässä ollaan. Nyt on kurinpalautuksen aika.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Ainakaan itse en kyllä keksi mitään lakiin perustuvaa syytä, jonka takia hän ei voisi toimia oppilaan asianajajana.

Trollaatko?

Ketä se haittaa, jos oppilas on tukisukka päässä/lähtee kesken opettamistapahtuman minne sattuu/vittuilee opettajalle/haistattelee/käyttäytyy huonosti/rikkoo sääntöjä/paikkoja/ei opiskele/tekee mitä lystää/vetää käteen/paskantaa kattoon? Tartteeko edes luovuuden rajoittamisen tyyssijaan edes tulla tai siellä edes vittu mitään paskaa tehdä (= lue opiskella)? Kuri ja oppilaiden oikeuksien rajoittaminen on todella pahasta. Minäminäminäminä. Hedonismi ja utilitarismi kunniaan. Eix yeah? Tätäkö todella halutaan? Oi aikoja - oi tapoja...

Ihasama. KVG
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Etkö todella näe eroa alaikäisen nuoren ja itse omalla nimellään julkisuuteen tulleen aikuisen välillä?
Ehkä näen, ehkä en. En jaksa vaan tuntea mitään sympatiaa kyseistä alaikäistä kohtaan. Tiesi tarkkaan mitä tekee ja on ihan ok, että tuntee vähän nahoissaan.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Trollaatko?

Ketä se haittaa, jos oppilas on tukisukka päässä/lähtee kesken opettamistapahtuman minne sattuu/vittuilee opettajalle/haistattelee/käyttäytyy huonosti/rikkoo sääntöjä/paikkoja/ei opiskele/tekee mitä lystää/vetää käteen/paskantaa kattoon? Tartteeko edes luovuuden rajoittamisen tyyssijaan edes tulla tai siellä edes vittu mitään paskaa tehdä (= lue opiskella)? Kuri ja oppilaiden oikeuksien rajoittaminen on todella pahasta. Minäminäminäminä. Hedonismi ja utilitarismi kunniaan. Eix yeah? Tätäkö todella halutaan? Oi aikoja - oi tapoja...

Lainaamasi kohdan ja viestisi välinen yhteys on vähintäänkin hämmentävä. Miten tämä vuodatuksesi liittyy siihen, että voiko Nysten toimia oppilaan asianajajana?
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Miten tämä vuodatuksesi liittyy siihen, että voiko Nysten toimia oppilaan asianajajana?

Ei millään tavalla. Kai se tyhjä tila oli tarkoituksella? Olen vain huolissani oppilaiden hyvin rajoitetuista oikeuksista. Tämän päivän peruskoulussa oppilaiden ihmisoikeudet ovat puutteelliset. Siitä olin lähinnä huolissani. Niin. Trollaatko?
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Trollaatko?

En. Oletko jotenkin eri mieltä siitä asiasta, jonka lainasit aiempaan viestiisi? Eli eikö sinusta Nysten voi lain mukaan toimia oppilaan asianajajana?
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Pieni OT.

Mihin tämä hyvillä numeroilla ja valtavalla oppimishalulla suotu mallioppilas tarvitsee asianajajaa? Iskä papan asioita hoiteli sama mimmi.

Onhan se hienoa, jotta äitee on kotona kertonut oikeuksista, mutta oisko pitänyt mainita myös velvollisuuksista ja hyvästä käytöksestä. Tosin tiiä sitten kuuluko heidän hyviin tapoihin huudella vittuja opettajalle...

Eihän näille nuorille nyt vain voi antaa tällaista mahdollisuutta olla mulkkuja. Siitähän kärsii kaikki. Vesipulloja, mp3sia, puhelimia ja pipoja yms. Siis mitä vittua ihan oikeesti? Jos ei ilman kyseisiä vempaimia pärjää jumalauta koulupäiviä, voi siirtyä steissille suoraan myymään persettään. Kyllähän se 6 * 45min täytyy nyt vaan pärjätä ilman. Se on paikka missä opettajat yrittävät opettaa ihmisille asioita. Ei siellä tartte olla kivaa ja lepposta.

Ei tartte tehdä jos ei halua, halataan maailmasta kaikki paha pois. Kiva varmaan olla sitten tulevaisuudessa esimiehenä työelämässä näille lutuisille karvapalleroille. Tuun ehkä huomenna töihin, jos jaksan, mutta maksimus 5 tuntia, pleede....
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Pieni OT.

Mihin tämä hyvillä numeroilla ja valtavalla oppimishalulla suotu mallioppilas tarvitsee asianajajaa? Iskä papan asioita hoiteli sama mimmi.

No jaa, meillä on siis valtakunnallisessa levityksessä ja repostelussa video, jossa teinipoika käyttäytyy huonosti ja kiroilee. Nyt tämä poika on noussut jonkinlaiseksi valtakunnan teini-syntipukiksi, jonka harteille sysätään koko nuorisomme synnit (ja josta levitetään netissä häkellyttävän yksityisiä asioita koskevia huhuja). En näkisi tätä tämän pojan kannalta ihan kohtuullisena seurauksena, siitä että on käyttäynyt kuten hyvin monet nykynuoret (ja itse asiassa, kaikella kunnioituksella meitä vanhempia ja "viisaampia" sukupolvia kohtaan, kuten menneidenkin vuosikymmenien teinit). Etenkin nuo todella inhottavat ja äärimmäisen henkilökohtaisia asioita käsittelevät huhut kyllä saavat ajattelemaan, että ihan hyvä, että pojalla on asianajaja - ehkä se vähän vähentäisi tätä karua retostelua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös