Opetustyö

  • 367 450
  • 3 061

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Meinaatko, ettei tytöltä oltu kysytty ennen lähetystä, mitä mieltä hän tapauksesta on?

Itse kyllä koen, että tuonikäinen ihminen osaa kertoa omia kokemuksiaan ja mielipiteitään. Tyttö oli sitä mieltä, että potkut olivat liian radikaali toimenpide ja sanoi myös, että nuorten kunnioitus opettajia kohtaan on vähentynyt. Eipä tuohon mitään kovin monimutkaista ajatusprosessia tarvitse.

Arvasin jo kirjoittaessani tuon kommentin sen herättävän närää. Kuten totesin, tarkoitus ei ollut vähätellä tyttöä tai nuoria yleensä. Mutta meistä jokainen voi miettiä, miten laaja-alaisesti kykeni asioita arvioimaan ysiluokalla vs. nykyään. Itse ainakin olen tuosta kehittynyt.

Varmasti kysyttiin ja hän voi olla aidosti tuota mieltä. Viittasin alkuperäisessä viestissäni ympäripyöreyksiin, ehkä paremmin sanottuna, yleisesti "tiedettyihin" itsestäänselvyyksiin. Esim. tuo kunnioituksen väheneminen lienee tätä kategoriaa. Varmasti totta, mutta mielipide sellaisenaan omaksuttavissa. Samoin potkujen yliampuvuus yleinen mieleipide erityisesti julkisuudessa.

Mutta sovitaan sitten niin, jos haluatte, että tyttö edusti kaikkia koululaisia ja koululaiset siten haluavat Korhosen kaltaisia opettajia enemmän. Ei muuta kun vanhat hyvät keinot käyttöön...
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Mikä ihmeen "nollasta-sataan-tyyli"? Jos häirikköä on käskytetty poistumaan ainakin puolen kymmentä kertaa, ja häiriköinti jatkuu vain entistä pahempana, niin totta helvetissä kaveri pitää siinä tilanteessa heittää voimakeinoin ulos tilasta.

Kuvailit tyylin itse hyvin. Poistumiskäskystä (nolla) rajuotteiseen työntämiseen (sata). Olisiko siellä välimaastossa mitään vaihtoehtoa? Talutuksen yrittäminen, anyone? Lisäksi tämänpäiväinen A-Stream asetti tuon tilanteen aiemmasta poikkeavaan valoon rinnuksista nostamisineen ja kaulaliinoista vetämisineen.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Mutta sovitaan sitten niin, jos haluatte, että tyttö edusti kaikkia koululaisia ja koululaiset siten haluavat Korhosen kaltaisia opettajia enemmän. Ei muuta kun vanhat hyvät keinot käyttöön...

Katsoimme oman luokkani kanssa tuon videon ja keskustelimme tapahtumasta, oppilaat olivat opettajan puolella.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Katsoimme oman luokkani kanssa tuon videon ja keskustelimme tapahtumasta, oppilaat olivat opettajan puolella.

Erinomainen asia sinun kannaltasi. Osoittaa, että ison osan oppilaista käyttäytymistä tämä kohu ei muuta millään tavalla.

Mutta yhtälailla tuommoinen joukkopäätös hieman mietityttää, asiahan ei ole aivan niin mustavalkoinen. Joko sieltä jäi mielipiteitä varastoon tai sitten onnistuit "aivopesemään" heidät. Eikö niin? Olisihan outoa, jos 25-30 oppilasta olisivat asiasta täsmälleen samaa mieltä, kun yleisesti esiintyy varsin erilaisia mielipiteitä.

Mutta ilman sarvia ja hampaita. Tämähän on oikein hyvä asia ja osoittaa ainakin osaltaan sen, että oppilaat eivät muutu tämän kohun seurauksena mihinkään suuntaan, vaikka sillä kovasti aina pelotellaan. Sen enempää Villiä Länttä tämän seurauksena tuskin syntyy kuin jo nyt on.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
..-Mutta yhtälailla tuommoinen joukkopäätös hieman mietityttää, asiahan ei ole aivan niin mustavalkoinen. Joko sieltä jäi mielipiteitä varastoon tai sitten onnistuit "aivopesemään" heidät. Eikö niin? Olisihan outoa, jos 25-30 oppilasta olisivat asiasta täsmälleen samaa mieltä, kun yleisesti esiintyy varsin erilaisia mielipiteitä...

Et sitten ole lukenut tätä ketjua yhtään?? Erityisopetus?? Max 10 oppilasta??
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Kuvailit tyylin itse hyvin. Poistumiskäskystä (nolla) rajuotteiseen työntämiseen (sata). Olisiko siellä välimaastossa mitään vaihtoehtoa? Talutuksen yrittäminen, anyone? Lisäksi tämänpäiväinen A-Stream asetti tuon tilanteen aiemmasta poikkeavaan valoon rinnuksista nostamisineen ja kaulaliinoista vetämisineen.
Käyttikö Korhonen mielestäsi suurinta mahdollista voimaa oppilaan postamiseen? Oletko siis sitä mieltä, että Korhonen ei olisi voinut toimia tilanteessa pahemmin? Tämän käsityksen saa tästä sinun 0-100 -analogiastasi?

Mun mielestä Korhonen olisi voinut toimia huomattavasti edesvastuuttomammin esim heittämällä / tönäisemällä oppilaan niin suurella voimalla, että oppilas olisi kaatunut. Nyt hänet käytännössä kannettiin eikä mahdollisuutta loukkaantumiseen ollut vaikka Korhosen toiminnan kriminalisoijat puhuvat "vakavasta vaarasta", portaikosta ja oven karmeista.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Käyttikö Korhonen mielestäsi suurinta mahdollista voimaa oppilaan postamiseen? Oletko siis sitä mieltä, että Korhonen ei olisi voinut toimia tilanteessa pahemmin? Tämän käsityksen saa tästä sinun 0-100 -analogiastasi?

Mun mielestä Korhonen olisi voinut toimia huomattavasti edesvastuuttomammin esim heittämällä / tönäisemällä oppilaan niin suurella voimalla, että oppilas olisi kaatunut. Nyt hänet käytännössä kannettiin eikä mahdollisuutta loukkaantumiseen ollut vaikka Korhosen toiminnan kriminalisoijat puhuvat "vakavasta vaarasta", portaikosta ja oven karmeista.

Pahoittelen hieman kehnoa analogiaa. Sanotaan sitten nollasta seitsemäänkymmeneenkuuteen-tyyli. Kelpaako jo? Kuten nyt varmaan arvasit, niin kyllä, minäkin voin kuvitella kamalempia tekoja kuin selästä työntäminen. Ei se silti muuta sitä tosiasiaa, että tuo Korhosen teko oli tilanteeseen nähden ylimitoitettu ja tulkintani mukaan vailla täyttä itsehillintää tehty (vaikka hän itse toisin väittääkin).
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Rohkeita mielipiteitä.

...jotka olen ilmaissut jo ajat sitten tämän kyseisen keskustelun aikana. Kaikki eivät silti jaksa lukea koko ketjua, joten täytyy palautella kyseisille nimimerkeille mieliin.

En itse pidä noita kovin rohkeina. Mielestäni ylimitoitettua voimankäyttöä, ja tehty vailla täydellistä itsekontrollia. Olen joskus nähnyt jotain rohkeampaakin.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Pahoittelen hieman kehnoa analogiaa. Sanotaan sitten nollasta seitsemäänkymmeneenkuuteen-tyyli. Kelpaako jo? Kuten nyt varmaan arvasit, niin kyllä, minäkin voin kuvitella kamalempia tekoja kuin selästä työntäminen. Ei se silti muuta sitä tosiasiaa, että tuo Korhosen teko oli tilanteeseen nähden ylimitoitettu ja tulkintani mukaan vailla täyttä itsehillintää tehty (vaikka hän itse toisin väittääkin).
Kyllä minä sanoisin, että mikäli yli satakiloinen opettaja olisi käyttänyt n. 60 kiloiseen teiniin voimakeinoja vailla täyttä itsehillintää olisi seurauksena ollut muutakin kuin oppilaan vittuuntuminen. Edelleen tähdennän, että oppilas ei varmasti olisi pysynyt pystyssä mikäli tämä työntäminen / töniminen olisi tehty niin edesvastuuttomasti ja suurta voimaa sekä varomattomuutta käyttäen kuin jotkut väittävät. Aivan varmasti olisi ollut seuraus erilainen.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Kyllä minä sanoisin, että mikäli yli satakiloinen opettaja olisi käyttänyt n. 60 kiloiseen teiniin voimakeinoja vailla täyttä itsehillintää olisi seurauksena ollut muutakin kuin oppilaan vittuuntuminen. Edelleen tähdennän, että oppilas ei varmasti olisi pysynyt pystyssä mikäli tämä työntäminen / töniminen olisi tehty niin edesvastuuttomasti ja suurta voimaa sekä varomattomuutta käyttäen kuin jotkut väittävät. Aivan varmasti olisi ollut seuraus erilainen.

Aivan. Minähän en tiedä, mitä jotkut väittävät, mutta itse en näe ristiriitaa siinä, että opettajalla pettää hermot, muttei silti välttämättä hakkaa oppilasta tohjoksi.

Olen samaa mieltä, ettei tässä kyseessä ollut mikään pahoinpitely eikä periaatteessa kovin järkyttävä teko. Täytyy vain miettiä tarkasti tuota tilannetta ja pohtia, että miten sopivaa aikuisen opettajan voimankäyttö oli tilanteessa, joka ei tulkintani mukaan ollut kovinkaan vaarallinen/uhkaava. Itse olen päätynyt jo tutuksi tulleeseen mielipiteeseeni, että teko oli ylimitoitettu tilanteeseen nähden, eikä aivan täydessä harkinnassa tehty. Sinä olet päätynyt toiseen mielipiteeseen, eikä siinä ole minulle mitään ongelmaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En itse pidä noita kovin rohkeina. Mielestäni ylimitoitettua voimankäyttöä, ja tehty vailla täydellistä itsekontrollia. Olen joskus nähnyt jotain rohkeampaakin.
Oletko koskaan nähnyt kun joltain mieheltä katoaa itsekontrolli esim. baarissa tai grillijonossa? Tönäiseekö hän silloin 2 kertaa niin, että kohde vielä pysyy pystyssä eikä saa minkäänlaisia vammoja?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
No vilkaisin sen A-streamin, aika poikkeavat näkemykset tapahtumien kulusta on opetusvirastolla ja opettajalla. Eikä kuulemma opettaja ole kuulemistilaisuudessa kiistänyt opetusviraston kertomusta tapahtumien kulusta.

Alkaa tässä vaiheessa ihan oikeasti vaikuttamaan siltä (kaiken kuullun ja nähdyn perusteella) että opettaja Korhonen on kyllä itse ollut edesauttamassa sitä uhkatilanteen syntyä, provosoinut oppilasta ja provosoitunut sittemmin oppilaan uhmakkaasta käytöksestä. No sen kuitenkin pitäisi mennä niin, että oli se tapahtumien kulku mitä vaan, opettaja itse eskaloinut tilannetta, niin aikuisen johdolla syteen tai saveen. Sotkut sitten korjataan myöhemmin, ja niinhän tässä tehdään.

Mutta silti, edelleen on huomioitava se, että opettaja Korhonen ei olisi tässä tilanteessa saanut olla yksin. Nyt vasta kiinnitin huomiota siihen, että tilanteessa apuna olevalla opettajalla oli tarjotin kädessä siinä vaiheessa kun Korhonen poistaa oppilasta luokasta. Eli ei siinä edelleenkään ollut käytännössä mitään apua tarjolla.

Fact remains: Eli kuten olen jo alussa sanonut, näyttää videolla siltä että opettaja on keinoton ja stressissä, viimeinen vaihe oli selkeä ylilyönti.

Ja nyt pitäisi oikeasti arvioida sitten sitä, onko koko tilanne mennyt niin, että uhkatilanteen syntyä on edesauttanut opettajan oma käytös niin, että voidaan katsoa opettajan toimineen epäammatillisesti.

Ja edelleen arvioida sitä, onko silti perusteet riittävät työsuhteen purulle. Mielestäni ei edelleenkään, koska tässä tilanteen jatkokäsittelyssä on hätiköity ja käytetty kovinta mahdollista keinoa, joka on aika tekopyhää kokonaistilanteen huomioon ottaen. Ja edelleen nyt punnitaan kanssa sitä, miten tämä tapaus vaikuttaa koko kouluilmapiiriin, oppilaan koskemattomuuden ja opettajan toimivallan väliseen suhteeseen.

Ja kaikille tiedoksi: Ei teinit mitenkään räjähtele sekunnissa nollasta sataan, lukuunottamatta ihan muuta yksittäistapausta, jotka tuskin ovatkaan normaaliopetuksessa. Kyllä ne tilanteet eskaloituu ihan samalla tapaa kuin muidenkin kilahtamiset, kyllä aikaa reagoinnille yleensä on.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Olen aikoinaan opiskellut sellaisissa kouluissa, joissa on ollut erinäisistä psyykkisistä ja fyysistä vammoista "kärsineitä" oppilaita. Aina joskus tuli eteen samantapainen tilanne kuin tuossa Korhosen tapauksessa ja melkein aina tilanne hoidettiin samalla tavoin kuin Korhonen hoiti asian. Esimerkiksi erittäin pahasta ADHD:sta ja aggressiivisesta käyttäytymisestä kärsivä teini on mahdoton saada pelkällä puheella rauhoittumaan. Systerilläni on kyseiset ongelmat ja yli 25 vuotta sivusta seuranneena en muista nähneeni yhtäkään sellaista tilannetta, jossa systeri olisi pelkällä puheella rauhoittunut.

Katselen parhaillaan Streamia ja kyllä vaan vituttaa tuo Opetusviraston ämmä näsäviisauksineen. Tulee mieleen sossut ja työkkärin henkilökunta.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Huoh....
Ei hyvältä näytä tulevaisuus kouluissa jos tuollaisesta saa potkut ja tilannetta jeesustellaan kuin olisi tapahtunut hirveä väkivaltarikos.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Opetusviraston henkilökunta voisi tehdä visiitin esimerkiksi Lastenlinnan kouluun, jossa valtaosalla oppilaista on jonkinlainen vamma. Osalla oppilaista on vielä lyhyempi sytytyslanka kuin kiihkeimmillä muslimeilla, joten heikommat opettajat ovat usein helisemässä. Tuollaisiin oppilaisiin voi ihan omalla vastuulla kokeilla puhumista.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Katsoin Streamin tänään ja poimin sieltä mielenkiintoisen lausunnon opetusviraston naiselta. Hänen mukaansa voimakeinoja saa käyttää vain uhkaavissa tilanteissa, tämä ei hänen mukaansa ollut sellainen. Hauska lausunto opettajan näkökulmasta, sillä hyvin harvoin huonosti käyttäytyvät oppilaat aiheuttavat todellista uhkaa. Jos esimerkiksi pohditaan kännykän käyttöä tunnilla, eihän se aiheuta uhkaa, opettajalla ei ole näin ollen oikeutta poistaa oppilasta luokasta. Tai jos oppilas kieltäytyy lähtemästä välitunnille, ei uhkaa, ei voimakeinoja.

Riita lippalakista

Oppilas ei suostunut ottamaan sisällä lippalakkia päästään eikä poistumaan välitunnin ajaksi ulos. Tämän seurauksena opettaja talutti oppilaan käsivarresta rehtorin kansliaan. Oppilaan huoltaja syytti opettajaa pahoinpitelystä, mutta oikeudessa opettajan menettely todettiin lailliseksi.


Lähde: Nina Lahtinen:
Oppilaan oikeudet ja vanhempien vastuu

Helsingin kaupungin perustelut ovat tässä tapauksessa hyvin hatarat, se tuli esille tuossa ohjelmassa. Opettaja saa käyttää voimakeinoja muissakin tilanteissa, kuin uhkaavissa tilanteissa. Alppilan tilanteessa huonosti käyttäytyvä oppilas poistettiin ruokalasta, mikä on täysin laillista.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Oletko koskaan nähnyt kun joltain mieheltä katoaa itsekontrolli esim. baarissa tai grillijonossa? Tönäiseekö hän silloin 2 kertaa niin, että kohde vielä pysyy pystyssä eikä saa minkäänlaisia vammoja?

Olen nähnyt joo. Tilanne on siinä mielessä eri, että näissä nakkikiskahipoissa tappelijat ovat yleensä molemmat aikuisia ja kännissä.

Nähdäkseni itsehillinnän voi menettää eriasteisesti. Turpaan vetäminen on itsehillinnän menettämistä (useimmiten), mutta silti tämä itsehillinnän menetys ei välttämättä johda siihen, että kyseinen henkilö pieksee toisen sitten lopullisesti hengiltä.

Siis nähdäkseni Korhonen menetti itsehillintäänsä, muttei kuitenkaan tapahtunut täydellistä sekoamista, joka olisi johtanut sitten vakavempiin seurauksiin. Totean jälleen sen, että teko ei tekona ollut mitenkään kovin vakava, mutta ottaen huomioon Korhosen ammatin, oletetun kyseisen tilanteen ja hänen toimintansa siinä, oli teko ylimitoitettu. (enkä nyt ota edes huomioon mahdollisia muita seikkoja, jotka eilen nostettiin esille, kuten kaulaliinasta repiminen).
 

Da-Capo

Jäsen
Totean jälleen sen, että teko ei tekona ollut mitenkään kovin vakava, mutta ottaen huomioon Korhosen ammatin, oletetun kyseisen tilanteen ja hänen toimintansa siinä, oli teko ylimitoitettu. (enkä nyt ota edes huomioon mahdollisia muita seikkoja, jotka eilen nostettiin esille, kuten kaulaliinasta repiminen).

Mikä sulle tässä tapauksessa on tärkeintä? Pohtia tämän yksittäisen teon mahdollista yliampuvuutta vai kiinnittää huomio mahdollisesti taustalla olevaan laajempaan keskusteluun koulujen turvallisuudesta?
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Mikä sulle tässä tapauksessa on tärkeintä? Pohtia tämän yksittäisen teon mahdollista yliampuvuutta vai kiinnittää huomio mahdollisesti taustalla olevaan laajempaan keskusteluun koulujen turvallisuudesta?

Varmaan sama kuin kaikille muillekin, jauhaa täällä eri asioista aikani kuluksi.

Suuressa mittakaavassa on tietysti tärkeintä puhua yleisesti oikeuksista ja vastuista jne..Mutta täällä alettiin keskustella tästä nimenomaisesta tapauksesta ja siten on mielestäni ihan oikeutettua puhua myös pelkästään siitä nyt, kun aihe on erittäin ajankohtainen.

Sanoisin, että tuo yleinen keskustelu ei täällä palstalla ole juuri nyt kovin helposti toteutettavissa, koska suurimmalla osalla tunteet tuntuvat nyt ajavan järjen ohi.Tilanne on vähän kuin se, jos finaalin hävinneeltä pelaajalta pyydetään heti matsin jälkeen tekemään analyysi koko kaudesta. Eihän sieltä kovin järkevää settiä irtoa. Olen hieman ollut havaitsevinani samaa täälläkin.
 

12961

Jäsen
Lisäksi tämänpäiväinen A-Stream asetti tuon tilanteen aiemmasta poikkeavaan valoon rinnuksista nostamisineen ja kaulaliinoista vetämisineen.

Tuo raportti kuulemisineen onneksi tutkitaan vielä uudelleen, ja mikäli em. Kertomus tulee vain ja ainoastaan oppilaan suusta, ei sille voi antaa juuri mitään painoarvoa. Ratkaisevaa pitäisi olla tilannetta vieressä seuranneen opettajan kanta ja kertomus tapahtumasta. Opetusviraston ohjelmaan lähettämä muumio ei avannut asiaa yhtään enempää, paljon mahdollista, että oppilaan adrenaliinipäissään värittämä tarina on ainoa, josta maininta näistä portaisiin työntämisistä ja kaulaliinasta kiskomisista löytyy. Videolla voimankäyttö esiintyy mielestäni hyvinkin kohtuullisena.

Kuka muuten tapauksesta raportoi eteenpäin, rehtori ilmeisesti? Tällöinhän rehtorin värikynä voi näkyä epäammatillisesti, korostaen sopivia asioita. Niin paljon on nyt haisevaa mätää tämän casen ympärillä, että tutkinta pitää olla perinpohjainen.

Se mikä on lähes varmaa, on se, ettei purkuperusteita ollut, ja irtisanomismenettely olisi ollut jo paljon asiallisempi tapa hoitaa homma. Varoitus vielä asiallisempi.

Ei voi muuta sanoa, kuin: onneksi en ole opettaja. Minä olisin joka ikisen pikkunilkin kraivelissa kiinni ja heittelisin noita pihalle niskaperseotteella. Hermo ei todellakaan kestäisi kuunnella es-jonnen solvauksia.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Opetusviraston henkilökunta voisi tehdä visiitin esimerkiksi Lastenlinnan kouluun, jossa valtaosalla oppilaista on jonkinlainen vamma. Osalla oppilaista on vielä lyhyempi sytytyslanka kuin kiihkeimmillä muslimeilla, joten heikommat opettajat ovat usein helisemässä. Tuollaisiin oppilaisiin voi ihan omalla vastuulla kokeilla puhumista.

Minun mielestäni sairaalakoulut, eikä oikeastaan erityiskoulutkaan kuulu nyt tähän keskusteluun ollenkaan. Siis jos puhutaan ns. normaalikoulun oppilaskannasta ja opettajien kyvystä hoitaa uhkaavia tilanteita.

Mutta kyllä se tilanne on niin, että jos mitä 47% peruskoulun oppilaista pitää koulujen työrauhaa huonona, niin asialle pitää jotain tehdä. Koska asia varmasti jossain määrin koskee ihan jokaista peruskoulua koko maassa.

Jos sitä jotenkin yksinkertaistaa sitä ajatusta antamalla numeraalisen arvon oppilaiden rauhattomuudelle ja opettajien kyvylle vastata siihen, niin aikaisemmin on ollut kutakuinkin niin, että oppilaiden arvo on 2 ja opettajien 3, nyt oppilaiden arvo on 4 ja opettajien edelleen 3.

Niin keskustelun pitäisi pyöriä siinä, että olisiko jo pikkuhiljaa aika kouluttaa opettajat arvoon 4-5 ja sitä kautta vaikuttaa siihen, että oppilat pysyvät 4:ssa ja tavoite on koko ajan laskea se 3:een.

Ja jos nyt jatketaan tällä linjalla, niin oikein kunnolla kilahtava oppilas vastaa 10:ä vähän koostaan riippuen, niin silloin tilanne pitää hoitaa joko lisäämällä opettajia 3+3+3+3=12 tai soittaa poliisi, jonka rauhoitusarvo on 30. Vähän kertoen siitä, että poliisin kutsuminen kouluun on aina aika iso asia.

Toisaalta voi aina jeesustella, että onhan se käsittämätöntä että lapset on nykyään arvolla 4 johtuen demareista, hipeistä, maahanmuuttajista, Big brotherista, idolsista, energiajuomista, hampurilaisista, EU:sta, huumeista, Räp-musiikista, tshernobylistä tai kasvatuksen puutteista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös