Olipa kyllä pläjäys tuo A-studio.
Tuossa nyt tuli esille opetusviraston opetuspäällikön toimesta, että tämä opettaja olisi tilanteessa alunperin "kovin sanoin" uhkaillut oppilasta jonkinlaisella ulosheitolla, jonka jälkeen oppilas oli tullut vaatimaan, että opettaja "pyytää anteeksi", jonka jälkeen opettaja oli tarttunut oppilasta rinnuksista ja repinyt tätä kaulahuivista sinne käytävään. Tämän jälkeen oli sitten tapahtunut tämä videolla näkyvä napa näkyen töniminen. Ilmi tuli myös, että asiaa selvitettäessä oltiin käytetty muiden opettajien, tämän potkut saaneen opettajan sekä oppilaiden lausuntoja. Opetusviraston mimmin mukaan tämä potkut saanut opettaja oli asiasta kuullessa näitä asioita myös myöntänyt.
Opetuspäällikön mukaan oppilas ei ollut aiheuttanut missään vaiheessa uhkatilannetta eikä täten opettajalla ollut mitään perusteltua syytä voimankäyttöön. Päinvastoin hänen mukaansa tämä opettaja aiheutti itse toiminnallaan tilanteessa uhkatilanteen tälle oppilaalle. Hän totesi myös, että vaikka fyysisen voiman käytölle olisi ollut perusteet, olisi se tullut olusuhteet huomioiden hoitaa aivan toisenlaisella tyylillä ammattimaisesti useamman opettajan yhteistyönä.
Tämän kengityllä opettajan vasta-argumentit olivat luokkaa "oli kehittymässä yleisen kapinan vaara" sekä se, että tilanne oli kestänyt peräti kolme minuuttia. Opettaja ei tuntunut näkevän toimissaan mitään arvelluttavaa, eikä itsenäisesti kertaakaan kuvannut mielestäni tilannetta avoimesti, vaan jätti omissa puheenvuoroissaan uhkaukset ja videota edeltäneen kiinnikäymiset mainitsematta.
Tältä pohjalta jos lähdetään arvioimaan, niin ainakin meikäläisen on hyvin hankala asettua tässä opettajan puolelle. Mielestäni hän ei kyennyt perustelemaan toimintaansa millään tavalla koherentisti saati uskottavasti. Päinvastoin sain mielikuvan, että hän pyrki jatkuvasti kaunistelemaan asioita ja välttelemään niitä ikäviä juttuja, eikä halunnut arvioida tilannetta rehellisesti. Ensiarvioni siitä, että kaverilta yksinkertaisesti petti pinna/harkintakyky sai sen sijaan tukea opetuspäällikön tilannekuvauksesta ja siitä mitä rivien välistä saattoi lukea.