Opetustyö

  • 367 288
  • 3 061

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Kysyisin teiltä opettajilta, että miksi suhteudette kännyköihin noin tiukasti. Häiritseekö oppilas jotenkin tuntia vai ovatko he vain hiirenhiljaa kännykkänsä kanssa.
Mulla on viides luokka, ja kännykkäkielto on ehdoton. Jos yhden antaisi näprätä, kohta näpräisi kaikki ja sitten olisi jo sama luovuttaa ja häipyä himaan.

On siinä sellainen kasvatuksellinenkin funktio. Kun joku (minä) puhuu, osoitetaan kunnioitusta sen verran että kuunnellaan eikä puuhata muuta. Sitten taas kun pitää tehdä jotain, niin tehdään juuri sitä jotain eikä puuhata muuta.

Kun annat luvan kännykkään, kohta ne kantaa sohvansa, konsolinsa ja taulutelkkarinsa luokkaan. Koulu on koulu, siellä on tarkoitus oppia asioita eikä pelkästään viihtyä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sampio, et halua vaihtaa työtä minun kanssani, usko pois.
En haluakaan, koska minua ei tippaakaan kiinnosta erkan hommat. Riittää jo ne satunnaiset esyjen kanssa rupattelut välituntisin. Osa ihan fiksua porukkaa, kun sille päälle sattuvat, osa aivan umpituubaa.

Toisekseen, en todellakaan halunnut vähätellä erityisopettajien duunia. Minä kunnioitan hyvien erkkojen ammattitaitoa hyvin paljon, ja itseasiassa vakoilen heidän metodejaan aika paljon sekä yritän oppia kahvipöytäkeskusteluista. Fakta on kuitenkin se, että erkka työskentelee hyvin kiinteästi sen oman ryhmänsä kanssa, jolloin siihen formulaan on paljon helpompi oppia kovempipäisenkin junnun. Tai ainakin tietää, mitä mistäkin seuraa.

Aineenopettajalla sen sijaan on helposti yli sata oppilasta, ryhmiä kymmenkunta. Nämä ryhmät seilaavat viikon aikana yli kymmenen eri opettajan pakeilla, joilla kullakin on aina hiukan toisistaan poikkeavia tapoja reagoida asioihin, vaikka kuinka olisi yhteiset käytänteet olemassa koulun sisällä. Sekin on fakta, koska ihmisiä me olemme, eikä meitä voi ohjelmoida täysin samankaltaisiksi.


Jokainen opettaja opettaa omalla persoonallaan, enkä ymmärrä miten opettajien hieman erilaiset linjat vaikuttavat asiaan. Kai teillä on opettajien kanssa yhteisesti sovitut peruslinjat?
Yllä viittasinkin tähän, mutta lyhyesti: tietenkin on, mutta juuri persoonien erojen vuoksi myös suhtautuminen häiriötekijöihin muuttuu.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Varmasti yksi niistä henkisesti rankimmista ammateista on juurikin tämä opettajantyö. Ei käy kateeksi opettajia nykyajan kouluissa, kun ei saa oikeastaan edes pitää kunnolla kuria oppilaille ja onko sitten myös oppilaiden kunnioittaminen muuttunut opettajia kohtaan.
Usein nousee esille Facebookissa ja foorumeilla tämä karttakeppien heiluttelu ja vastaava voimankäyttö. En minä näe voimakeinoja minään ratkaisuna. Ongelmat ovat kodeissa, eikä niihin auta se, että opettaja kerää auktoriteettipisteitä väkivalloin tai edes huutamalla.

Rentous on vähän häilyvä käsite. Monen mielestä minä saatan olla liian rento, kun rupattelen ja heitän vitsiä oppilaiden kanssa. On toisaalta ihan jees juttu, että erityispuolen oppilaista jotkut tulevat juttelemaan oma-aloitteisesti edellisyön NHL-tuloksista tai vastaavista. Kai se jonkinlaista luottamusta osoittaa, vaikkei mulla mikään tarve ole kavereita kerätä teineistä. Sitten kuitenkin tunneilla homma sujuu pääasiassa hyvin kun töihin käsken jengiä ja aula tyhjenee ulkovälkällä ilman sen kummempia messuamisia, eli auktoriteettia tuntuisi olevan ilman kiristelyä ja huutamistakin.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Olen joskus aiemminkin maininnut että kännyköitä voi käyttää myös tiedonhaussa kun on tietokoneet vähissä,hyötykäyttöä siis. Kaikki pelailu ja muu räplääminen on tietty eri. Niin ja kyllä se on auktoriteettikysymys. Alakoululla helpompaa,yläkoululla usein hankalampaa.

Niin onko tietoa saiko tämä erityisopettaja potkuja/varoituksia/muita toimenpiteitä? Nimittäin jos sai,niin tässä maassa alkaa ennennäkemätön puuttumattomuuden kulttuuri jos ei saa koskea sormenpäälläkään. Näin olen kuullut lähes jokaisen kollegan suusta. Miksi riskeerata duuniasn? Toinen vaihtoehto on että jos ei sana tehoa niin aina poliisit paikalle. Eiköhän ala paineessa laitkin muuttua kun poliiseilla ei resursseja moiseen. En kannata fyysisyyttä painimisen riemusta mutta on tapauksia jolloin muu ei auta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Aivan superia tehdä opettajan hommia jo toista vuotta putkeen. Siis vailla minkäänlaista pätevyyttä hommaan. Elämänkokemusta ei kai laskettane.
 

meciar81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, UP-V, HC Rebel Havl Brod
Onko vielä tietoa, miten tuo Alppilan koulun henkilöstötilanne ratkesi?

Kännyköiden käytön kieltoon tuntien aikana yläasteella on moniakin perusteita:
a) herpaannuttaa keskittymisen käyttäjältä -> hetken päästä ilmoittaa tarvitsevansa tukiopetusta, kun ei osaa juuri opetettua asiaa :)
b) facebookin kautta toisten oppilaiden häiritseminen tai pilasoittojen tekeminen muille oppilaille tunnin aikana
c) epäkunnioittavaa opettajaa kohtaan
...
 
Rentous on vähän häilyvä käsite. Monen mielestä minä saatan olla liian rento, kun rupattelen ja heitän vitsiä oppilaiden kanssa. On toisaalta ihan jees juttu, että erityispuolen oppilaista jotkut tulevat juttelemaan oma-aloitteisesti edellisyön NHL-tuloksista tai vastaavista. Kai se jonkinlaista luottamusta osoittaa, vaikkei mulla mikään tarve ole kavereita kerätä teineistä. Sitten kuitenkin tunneilla homma sujuu pääasiassa hyvin kun töihin käsken jengiä ja aula tyhjenee ulkovälkällä ilman sen kummempia messuamisia, eli auktoriteettia tuntuisi olevan ilman kiristelyä ja huutamistakin.

Näin.

Nipottajat nipottavat, huutajat huutavat, mutta pelimiehet/-naiset hoitavat homman. Näinhän se oli jo omana kouluaikana.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
No niin! IS:n mukaan kenkäähän tämä Alppilan erityisopettaja sai.

Todella mielenkiintoista nähdä tämän tapauksen seurannaisvaikutukset. Itse henkilökohtaisesti en aio vaarantaa duuniani koskemalla oppilaaseen enää pitkällä tikullakaan. Jos homma lähtee käsistä niin poliisia vain paikalle. Todella pelottava ennakkotapaus. Toisaalta tuskin meillä julkisuudessa ihan kaikkea tietoa on tästä yhteenotosta ja opettajan toiminnasta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen aina ajatellut työssäni, että olen valmis menemään vaikka ison kellon alle tuomittavaksi toimistani. Olen luottanut, että oikeudenmukaisuus toteutuu vaikka liikuttaisiinkin niillä rajoilla. Nyt ajatukset eivät olekaan niin selkeät.

Me emme tietysti tiedä mitä tapauksessa on tapahtunut eli onko opettaja todella käyttänyt liikaa väkivaltaa. Mikäli esimerkiksi lyöntejä on ollut, niin raja on ylitetty. Toivottavasti opettaja ja OAJ vievät asian oikeuteen, jotta saataisiin jonkin näköistä ennakkopäätöstä tästä harmaasta vyöhykkeestä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Niin, ainakin mediassa esitettyjen speksien perusteella Helsingin opetusivirasto antoi häirikköoppilaille vapaat kädet ja sitoi opettajien kädet vielä tiukemmin. Jos nyt jollakulla on vähän tarkempaa tietoa onko tuossa taustalla jotain muutakin niin saa esittää, muuten uskoni koulutusjärjestelmästä vastaaviin päättäjiin alkaa olla aika nollassa.
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
"Opettaja on vaarantanut toiminnallaan oppilaan oikeuden turvalliseen opiskeluympäristöön."

NO voi helvetti sentään. Häriköt vaarantavat muiden oikeuden opettamiseen ja opiskelemiseen ja turvalliseen ympäristöön ja sitten käy näin.

En ole yllättynyt että kaupunki toimii näin kun tuo virkamieskoneisto on täynnä kaiken maailman hymistelijöitä ja maailmanparantajia, mutta kyllä tämä opettajien aseistariisuminen on mennyt ihan liian pitkälle ottaen huomioon että häiriökäyttäytyminen on käsitykseni mukaan kasvussa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Silkkaa perseilyä.

En kyllä ihmettele, miksi joillakin kouluilla opettajakunta on rehtoria myöten niin saakelin lapatossuja tiettyjen oppilaiden kanssa. Siis häiriköiden, kiusaajien ja muiden ihmispaskan uralle tarmokkaasti tähtäävien kanssa.

Suomen Kuvalehti 12/2013 sisältää hyvin kirjoitetun artikkelin Sastamalan Sylvään koulun rehtori Jari Anderssonista. Henkilö on tullut epäilemättä monille opetusalalla toimiville tutuksi julkisuudesta, koska minäkin olen kaikkea muuta kuin opettajanhommia tekevänä hänet noteerannut. Missä on sellainen kopiokone jossa voisi monistaa Jari Anderssoneja? Sellaiset pari tuhatta kopioanderssonia voisi heittää kiireen vilkkaa erilaisiin opetustoimen virkoihin. Ehdottomasti myös virastopuolelle.
 

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Olen aina ajatellut työssäni, että olen valmis menemään vaikka ison kellon alle tuomittavaksi toimistani. Olen luottanut, että oikeudenmukaisuus toteutuu vaikka liikuttaisiinkin niillä rajoilla. Nyt ajatukset eivät olekaan niin selkeät.

Sama. Yläluokkia, myös erityisoppilaita opettavana olen luottanut maalaisjärkeen ja selviin pelisääntöihin. Oppilaat tietävät, ettei kannata kepillä kokeilla jäätä. Kaikilla on ollut turvalinen opiskeluympäristö. Tälläisiä uutisia lukiessa kokee olevansa löysässä hirressä. Pitäisi varmaan vaihtaa taas välillä hommia ja jättää "ymmärtäjät" yrittämään. Niin matalalle aitaa ei kuitenkaan lasketa, ettei jonkun pidä päästä sen ali.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Me emme tietysti tiedä mitä tapauksessa on tapahtunut eli onko opettaja todella käyttänyt liikaa väkivaltaa. Mikäli esimerkiksi lyöntejä on ollut, niin raja on ylitetty. Toivottavasti opettaja ja OAJ vievät asian oikeuteen, jotta saataisiin jonkin näköistä ennakkopäätöstä tästä harmaasta vyöhykkeestä.
Jos kyseessä on ollut uutisoinnin mukaisesti vain oppilaan rahtaaminen pois ruokalasta ottamalla hihasta/kädestä kiinni, on kyseessä täydellinen oikeusmurha. Kuten viestistäsi ymmärrän, tullee tämä muuttamaan opettajien käyttäytymistä aivan ymmärrettävästi. Ei kukaan halua työpaikkaansa menettää. Aika sanattomaksi pistää. Iltalehden mukaan kyseinen opettaja on kuitenkin valittamassa ja valmis taistelemaan asiasta eteenpäin. Jään seuraamaan.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Suomen Kuvalehti 12/2013 sisältää hyvin kirjoitetun artikkelin Sastamalan Sylvään koulun rehtori Jari Anderssonista.
Luin jutun tuossa viime viikolla. Harvinaisen selväpäisen oloinen kaveri. Nykyajassa omintakeinen, mutta ehdottoman mielenkiintoinen persoona.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Luin jutun tuossa viime viikolla. Harvinaisen selväpäisen oloinen kaveri. Nykyajassa omintakeinen, mutta ehdottoman mielenkiintoinen persoona.

Surullistahan tässä onkin, että tällainen kaveri on nykyajassa omintakeinen, koska käyttää työssään maalaisjärkeä ja vanhoja hyväksi todettuja kasvatusperiaatteita, joden mukaan lasten kasvatus kuuluu kaikille.

Nykyajan vanhemmat ovat hälyttävän paljon sitä mieltä, että heidän lastensa kasvatus ei kuulu kenellekään muulle, mutta ei se kuulu heille itselleenkään, jos on jotain kivempaa tekemistä.
 

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jos kyseessä on ollut uutisoinnin mukaisesti vain oppilaan rahtaaminen pois ruokalasta ottamalla hihasta/kädestä kiinni, on kyseessä täydellinen oikeusmurha. Kuten viestistäsi ymmärrän, tullee tämä muuttamaan opettajien käyttäytymistä aivan ymmärrettävästi. Ei kukaan halua työpaikkaansa menettää. Aika sanattomaksi pistää. Iltalehden mukaan kyseinen opettaja on kuitenkin valittamassa ja valmis taistelemaan asiasta eteenpäin. Jään seuraamaan.

Linkki.

Tuon linkin takana on video tapahtumasta. Sitä voi itse kukanenkin tulkita miten haluaa. Minä olen ehdottomasti sitä mieltä, että opettajan erottaminen oli tämän perusteella täysi oikeusmurha.
 

J.J.Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Vastenmielinen tapaus.

Nyt olisi toimittajille töitä ja kysyä niitä oikeita kysymyksiä. Onko kukaan nähnyt missään ns. päättävien elimien kommentteja? Ylen txt-tv:n mukaan Hesan opetusvirastosta joku piipitti ettei tuo opettajan toiminta ollut lain mukaista toimintaa, eikä vaatinut voimankäyttöä.

Kouluviraston ihmiset jonnekin Ylen A-ohjelmaan kertomaan miten hommat kuuluu hoitaa.
 

Pravda

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Linkki.

Tuon linkin takana on video tapahtumasta. Sitä voi itse kukanenkin tulkita miten haluaa. Minä olen ehdottomasti sitä mieltä, että opettajan erottaminen oli tämän perusteella täysi oikeusmurha.
Opettajahan oli jossain ajankohtaisohjelmassa viime viikolla ja kertoi siinä, että tuota tilannetta edelsi jo muutaman minuutin neuvottelu.

Olivat yrittäneet saada ohjelmaan myös ko. koulun rehtoria ja tuota videotakin, mutta eivät onnistuneet.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Viimeistään tämä tapahtuma osoittaa humanismin ihanteiden epäonnistumisen ja mädännäisyyden kun se yhdistetään koulumaailmaan. Miten jatkuva ymmärtäminen vailla todellista kurinpitovaltaa muka voisikaan toimia, kun vastapoolina on uhmaikäisiä ja rajojaan härskisti kokeilevia ihmisen alkuja pahimmassa iässään? Opettaja taitaa nykyään olla lähinnä luokan edessä omaa liturgiaansa pitävä toteemipaalu, joka tarvittaessa väistää. Olisi jo korkea aika palauttaa kuri ja tarvittaessa pelko kouluihin, niin oppisivat pienet narsistikin ihmisen tavoille.

Sääliksi käy tuota erotettua opettajaa, koska tämän mediamyllyn jäljiltä uutta duunipaikkaa voi olla aika hankala löytää. Toisekseen tämä tapaus saattaa pistää ajattelemaan koko opettajatyön mielekkyyttä ja opettajan asemaa keskenkasvuisten narrina ihan uudelleen.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Sääliksi käy tuota erotettua opettajaa, koska tämän mediamyllyn jäljiltä uutta duunipaikkaa voi olla aika hankala löytää. Toisekseen tämä tapaus saattaa pistää ajattelemaan koko opettajatyön mielekkyyttä ja opettajan asemaa keskenkasvuisten narrina ihan uudelleen.

Ei ole, saa varmasti paikan erityisopettajana, näitä tarvitaan isoissa kouluissa.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Nyt olisi toimittajille töitä ja kysyä niitä oikeita kysymyksiä. Onko kukaan nähnyt missään ns. päättävien elimien kommentteja? Ylen txt-tv:n mukaan Hesan opetusvirastosta joku piipitti ettei tuo opettajan toiminta ollut lain mukaista toimintaa, eikä vaatinut voimankäyttöä.

Niin, eikö se nyt aika validi pointti olekin, että se erotettu opettaja yksinkertaisesti rikkoi lakia. Omasta mielestäni olisi sangen erikoista jos ilmeisen tietoisesta lain rikkomisesta lasten kanssa työskentelevä ihminen ei saisi minkäänlaista rangaistusta. Toki voi vapaasti olla sitä mieltä, että nykyinen laki on perseestä, mutta niin kauan kuin se on voimassa, on voimakeinojen käyttö kiellettyä tuollaisessa tilanteessa. Mielestäni Helsingin opetusvirasto teki suoraselkäisen ja lakiin perustuvan päätöksen tässä kohtaa. Toki ehkä erottaminen on turhan voimakas rangaistus, mutta ei sekään olisi oikein ollut, että lakia rikkonut opettaja olisi selvinnyt kuin koira veräjästä.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Suomen Kuvalehti 12/2013 sisältää hyvin kirjoitetun artikkelin Sastamalan Sylvään koulun rehtori Jari Anderssonista. Henkilö on tullut epäilemättä monille opetusalalla toimiville tutuksi julkisuudesta, koska minäkin olen kaikkea muuta kuin opettajanhommia tekevänä hänet noteerannut.
Tuon jätkän näin jossain tv-keskusteluohjelmassa kerran. On kyllä harvinaisen epäilyttävän ja ärsyttävän pikkutärkeän nilkin näköinen kaveri. Siellä tv-ohjelmassa hän selitti miten heidän koulussaan jos lintsaa viisi tuntia niin saa kaksi tuntia jälki-istuntoa ja lisäksi viisi tuntia tukiopetusta, koska "jokaisella on oikeus opetussuunnitelman mukaiseen opetukseen" tjsp. Ihan niin kuin ei normaalijärjellä varustettu ihminen pystyisi viidessä minuutissa omaksumaan peruskoulun oppimäärää viiden tunnin edestä, huoh!

Joo, harmittaa vähän, että olin liian kiltti nuorena enkä peruskoulussa edes lintsannut koskaan, vaikka olisi varmaan kannattanut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös