Kai sinä tiedät kuntien rahatilanteen? Minulla on valvontaluokallani monta hojksattua nimenomaan omassa aineessani. Vain yksi heistä pääsee laaja-alaisen erityisopettajan luo 2 tuntia viikossa, kun ainetta siis on 3 viikkotuntia. Muut ovat integroituna. Pienryhmässä olivat kaikki ala-asteen ajan, mutta yläasteen pienryhmä on täynnä jo muutenkin. Ja kunnat priorisoivat.
Koulunkäynninohjaajan saan mukaan tunneille silloin, kun hän ei sijaista muita opettajia. Eli noin tunnin viikossa. Hyville oppilaille aikani ei tahdo riittää millään, ja se sapettaa sekä minua, että niitä hyviä oppilaita, että heidän huoltajiaan.
Ja niitä perhanan kaavakkeita pitää sinne Wilmaan jatkuvasti täyttää. Joka kerta, kun annan tukiopetusta jollekin, pitää muistaa Wilma-kaavake täyttää. Ja tämä koskee niitä hyviäkin oppilaita, pitää olla näyttöä, että tukea on annettu.
Olen siis alkanut tehdä yleisen tuen kaavakkeen ihan jokaisesta oppilaastani valmiiksi. Niihin kun voi laittaa esim. niin yksinkertaisen asian, että läksyt kerrotaan sekä sanallisesti että kirjallisesti. Se vain on hemmetin työlästä, kun oppilaita on reippaasti yli 100. Luokanopettajalla tämä on hiukan helpompaa. Ja luokanopettaja tuntee oppilaansa paremmin kuin aineenopettaja.
Eräs rehtori sanoi jossakin koulutustilaisuudessa, että tämän tuen kolmiportaisuus on pahin asia, mitä tässä maassa on koulutusjärjestelmälle tehty. Olen samaa mieltä hänen kanssaan.
Viestisi on aika ikävää luettavaa, näyttää siltä, että Porissa asiat ovat kohtuu hyvin.
Täällä ei olla siinä tilanteessa, että erityisoppilaita integroitaisiin yleisopetukseen noin vastuuttomasti. Mikäli resurssi ei seuraa erityisoppilasta yleisopetuksen luokkaan, kyse on säästämisestä eikä lapsen etu.
Miten koulunkäynninohjaaja voi olla sijainen? Ymmärrän, että avustajat joskus hoitavat akuutin tilanteen, mutta kyllä täällä vielä opettajat hoitavat sijaistamisen, joko otona tai otuna, pitkät (yli 1 päivä) sijaisuudet ulkpuolisilla.
Ei kai tukiopetuksen merkitseminen Wilmaan ole mikään ongelma? Kyllähän sinun jonnekin ne on ennenkin täytynyt merkitä. Ja kun vielä Wilmaan tulee suora linkki palkanlaskentaan, niin jää ilmoitustaululle kirjoittelu väliin.
Mikä on yleisen tuen kaavake?
Ymmärrän rehtorin sanat, mikäli homma toteutetaan sinun kuvailemalla tavalla. Joku byrokraatti on halunnut tehdä homma vaikeaksi. Minusta yte on parasta mitä erityisopetuksella on pitkään aikaan tapahtunut.