Kunnes joku fiksu sanoo tuon olevan lain vastaista.
Toisaalta vaikea tuota on alkaa näyttämään toteenkaan, vaikka näin olisi tunnilla mainittukin. Lisäksi ihan mielenkiinnosta, mihin lakipykälään tuo perustuisi, koska puhelintahan ei esim. takavarikoitu?...
Oppilaitoksilla on omat järjestys- ym. sääntönsä, ja niissä lienee poikkeuksetta nykyaikana myös määritelty oppilaitoksen yhteinen linja matkaviestimien käyttöön oppilaitoksen tiloissa ja kouluaikana. Tämä siksi, että yksittäisten opettajien linjat saattaisivat olla jyrkässäkin ristiriidassa keskenään.Kai arvioinnin pitää perustua opetussuunnitelman mukaisiin kriteereihin? Tuskin siellä kännykän näkymistä tunnilla mainitaan.
Oppilaitoksilla on omat järjestys- ym. sääntönsä, ja niissä lienee poikkeuksetta nykyaikana myös määritelty oppilaitoksen yhteinen linja matkaviestimien käyttöön oppilaitoksen tiloissa ja kouluaikana. Tämä siksi, että yksittäisten opettajien linjat saattaisivat olla jyrkässäkin ristiriidassa keskenään.
Totta kai, mutta kännykän näkyminen tunnilla ei voi vaikuttaa kokeen numeroon ellei kyseessä ole lunttaus.
Eihän siinä noin sanottukaan, vaan että "jokainen kännykän vilahdus tunnin aikana pudottaa kokeen ja muun näytön pohjalta tulevaa arvosanaa yhdellä pykälällä.
Sinällään olen samaa mieltä(?), että fiksummin/helpomminkin tuollaisen keissi voisi hoitaa.
Opettaja voi tietysti ottaa kännykällä pelaamisen huomioon arvioinnissa tuntiosaamisen kohdalla.
Tämä tietysti tekee asiasta vielä vakavamman, kännykkä pulpetilla ei voi laskea matematiikan arvosanaa yhdellä numerolla.
Mikäli opettaja joutuu tämän tyylisiä uhkauksia antamaan, kyse on auktoriteetin puutteesta.
Tyhmä kysymys, mutta kumpaa mieltä lopulta olet? Eli saako vaikuttaa vai ei?...
Tämän tyylinen toiminta voi tietysti vaikuttaa numeroonkin.
Jotenkin veikkaan, että tätä tuossa alunperinkin haettiin, vaikka Jussih:n kaveri asian vähän kärjistäen tarinan perusteella esittikin. Ainakin jos yhtään järkeä päässään on.
Tämä lause on yksiselitteisesti laiton.
Tyhmä kysymys vielä, mutta eikö pitäisi pystyä kuitenkin vielä osoittamaan toteen, että opettaja on näin myös toiminut arvosanoja antaessaan?..
...Itse asiaan palatakseni, minä pidä ongelmallisena ja typeränä tuota kännyköiden keräilyä tunnin ajaksi ja sen vuoksi kieltämättä radikaalimmat toimet houkuttelevat minuakin...
... Tosifanilla on ilmeisesti vähemmän "haasteellinen" oppilaaksiottoalue.
Juu, lastensuojelulaitoksessa asuvia nuoria.
Kysyisin teiltä opettajilta, että miksi suhteudette kännyköihin noin tiukasti. Häiritseekö oppilas jotenkin tuntia vai ovatko he vain hiirenhiljaa kännykkänsä kanssa...
Pitää kuitenkin ottaa huomioon se, että aineenopettajan oppilasmassa on rapiat kymmenkertainen erkkaan verrattuna. Yhteisiä sääntöjä on himpun verran vaikeampi luoda. Usein erkoilta saa sinänsä hyviä neuvoja, joita soveltamalla pääsee eteenpäin, mutta harvoin ne sellaisenaan pätevät. Aineenopettajan haaste on siinä, että oppilaat luovivat useiden opettajien linjojen välillä, jotka ovat aina hiukan erilaiset vaikka kuinka luotaisiin yhteisiä pelisääntöjä opettajien kesken...
Tunnilla on tarkoitus opiskella, eikä olla facessa.
Minulle kännykät eivät ole ongelma, oppilaat kunnioittavat niitä sääntöjä mitä olemme sopineet. Eikä kännykät sinänsä ole ongelma vaan ajankohta milloin niitä käytetään.
Mutta jos eivät häiritse mitenkään tuntia. Ei sekään mielestäni ole kovin toimivaa, että opetus keskeytetään sen vuoksi, että joku selaa lähes näkymättömästi puhelintaan.
Varsin kummallisen tapauksen satuin näkemään viime viikolla. Tunnilla muutama oppilas käytti puhelintaan ja suurin osa kuunteli opetusta. Yhtäkkiä opettaja vain keskeytti opetuksen ja alkoi keräämään puhelimia näiltä, jotka sitä käyttivät. Keräsi samalla myös joitakin puhelimia, jotka olivat vain pöydällä. Kaikki oppilaat ovat yli 20-vuotiaita. Kaikkea sitä näkeekin.
Lukiossa kokonaisuus on enemmän opiskelijan itsensä vastuulla. Tosin en näe kovin hyvänä käytöksenä sitä, että toisen opettaessa joku fb nähdään tärkeämmäksi. En lähde satunnaista kännyn vilkaisua tuomitsemaan edes yläkoulussa, mutta on aivan selvä juttu, että aika moni yläkoulun oppilaista viihtyy luvan saadessaan mieluummin kännyn kuin oppivelvollisuuden parissa. Ei niille voi sitä saumaa antaa todellakaan.Kysyisin teiltä opettajilta, että miksi suhteudette kännyköihin noin tiukasti. Häiritseekö oppilas jotenkin tuntia vai ovatko he vain hiirenhiljaa kännykkänsä kanssa. Meidän lukiossa kukaan opettaja ei koskaan puuttunut kännykän käyttöön, vaan sai ihan huoletta tehdä mitä lystäsi tunneilla (tietenkin häiritsemättä tuntia ja muita). Jos oppilas tekee vaikka kotitehtävät lähes aina ja saa kokeesta hyvän numeron, mutta käyttää paljon kännykkää tunnilla häiritsemättä, niin miksi sen pitäisi laskea numeroa?