Opetustyö

  • 380 319
  • 3 070

J.J.Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Niin, eikö se nyt aika validi pointti olekin, että se erotettu opettaja yksinkertaisesti rikkoi lakia. Omasta mielestäni olisi sangen erikoista jos ilmeisen tietoisesta lain rikkomisesta lasten kanssa työskentelevä ihminen ei saisi minkäänlaista rangaistusta. Toki voi vapaasti olla sitä mieltä, että nykyinen laki on perseestä, mutta niin kauan kuin se on voimassa, on voimakeinojen käyttö kiellettyä tuollaisessa tilanteessa. Mielestäni Helsingin opetusvirasto teki suoraselkäisen ja lakiin perustuvan päätöksen tässä kohtaa. Toki ehkä erottaminen on turhan voimakas rangaistus, mutta ei sekään olisi oikein ollut, että lakia rikkonut opettaja olisi selvinnyt kuin koira veräjästä.

Aha.

Kummallista, ettei tuota "lakia" sitten ilmeisesti noudateta niin orjallisesti. Ehkä nuo ovat sitten niitä kuuluisia laittomia voimakeinoja mitä tapauksessa nähtiin. Potkuja tulisi varmaan viikottain.

Helsingin opetusvirasto ei ole mikään oikeusistuin ja varmaan tulevat huomaamaan sen kun tuo keissi etenee.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Viimeistään tämä tapahtuma osoittaa humanismin ihanteiden epäonnistumisen ja mädännäisyyden kun se yhdistetään koulumaailmaan. Miten jatkuva ymmärtäminen vailla todellista kurinpitovaltaa muka voisikaan toimia, kun vastapoolina on uhmaikäisiä ja rajojaan härskisti kokeilevia ihmisen alkuja pahimmassa iässään? Opettaja taitaa nykyään olla lähinnä luokan edessä omaa liturgiaansa pitävä toteemipaalu, joka tarvittaessa väistää. Olisi jo korkea aika palauttaa kuri ja tarvittaessa pelko kouluihin, niin oppisivat pienet narsistikin ihmisen tavoille.

Niin siis kyllähän opettajalla edelleen on kurinpitovaltaa. Jälki-istunnot, muistilaput kotiin ym. Mielestäni on hassu ajatus, että pitäisi olla jotain voimankäyttöoikeuksia, jotta voisi toimia auktoritettina. Ja miten ylipäätään hennot naiset voivat edes toimia opettajana jos auktoriteetti on kiinni fyysisestä pelotteesta? Joku 155-senttinen ja 50-kiloinen täti tuskin aiheuttaa yläastepoikien keskuudessa minkäänlaista pelkoa, vaikka hänen voimankäyttöoikeutensa olisi millaiset.

Voin olla naiivi kukkahattusetä, mutta omasta mielestäni tällainen fyysisen uhan pelote lasten kasvatuksessa ja opetuksessa on kyllä edellisen vuosituhannen juttuja. Jos opettajille annetaan oikeus voimankäyttöön häiriötilanteissa, johtaa se hyvin helposti kaikenlaisiin ylilyönteihin.

Tässä muuten vielä mielenkiintoinen uutinen tähän aiheeseen liittyen: Opettajan erokohu: Poliisi tutkii pahoinpitelyä | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Ihme kukkahattusetiä siellä poliisissakin vissiin, kun tutkivat tätä kyseistä asiaa pahoinpitelynä.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Varsin kummallisen tapauksen satuin näkemään viime viikolla. Tunnilla muutama oppilas käytti puhelintaan ja suurin osa kuunteli opetusta. Yhtäkkiä opettaja vain keskeytti opetuksen ja alkoi keräämään puhelimia näiltä, jotka sitä käyttivät. Keräsi samalla myös joitakin puhelimia, jotka olivat vain pöydällä. Kaikki oppilaat ovat yli 20-vuotiaita. Kaikkea sitä näkeekin.
Kuulostaa kyllä monella tapaa todella kummalliselta tapaukselta. Ensimmäisenä ihmetyttää mitä koulua nämä yli 20-vuotiaat jantterit oikein käyvät, kun siellä näin toimitaan? Itse kun opiskelin 19-vuotiaana yliopistossa niin meillä oli muutamien kymmenien henkilöiden luentoja, osalla läppärit muistiinpanojen ymv tekemistä varten ja luennoitsija taivasteli kurssin aluksi, että "ette kai te nyt sentään ensimmäisen vuoden opiskelijoita ole?" ja viimeisen luennon sama henkilö lopetti sanoin "Jatketaan tästä ensi kerralla", kun ei tajunnut, että kurssi loppui jo. Jotenkin tosi vaikea kuvitella tässä kontekstissa luennoitsijan lähtevän kenenkään kännyköitä keräämään. Toisaalta yhtä ihmeelliseltä tuntuu, etteivät yli 20-vuotiaat kaverit osaa olla käyttämättä puhelimiaan jos tilanne on sellainen, ettei puhelimen näprääminen ole soveliasta.

Rentous on vähän häilyvä käsite. Monen mielestä minä saatan olla liian rento, kun rupattelen ja heitän vitsiä oppilaiden kanssa. On toisaalta ihan jees juttu, että erityispuolen oppilaista jotkut tulevat juttelemaan oma-aloitteisesti edellisyön NHL-tuloksista tai vastaavista. Kai se jonkinlaista luottamusta osoittaa, vaikkei mulla mikään tarve ole kavereita kerätä teineistä. Sitten kuitenkin tunneilla homma sujuu pääasiassa hyvin kun töihin käsken jengiä ja aula tyhjenee ulkovälkällä ilman sen kummempia messuamisia, eli auktoriteettia tuntuisi olevan ilman kiristelyä ja huutamistakin.
Mielestäni tuo esimerkiksi NHL-tuloksista juttelemaan tuleminen osoittaa kunnioitusta teinien puolelta ja samasta syystä se aulakin tyhjenee ulkovälkällä, kun ei sitä viitsi alkaa räyhäämään sellaiselle henkilölle, jota kunnioittaa. Toisaalta kunnioitus ei oikein koskaan voi olla yksipuolista, sillä ei kukaan kunnioita sellaista henkilöä, jonka ei koe kunnioittavan itseään. Mistään kaveraamisesta ei silti tietenkään ole kyse.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin, eikö se nyt aika validi pointti olekin, että se erotettu opettaja yksinkertaisesti rikkoi lakia...

Selitätkö miten kyseinen opettaja rikkoi lakia?

Perusopetuslaki § 38 b

Rehtorilla ja opettajalla on oikeus poistaa luokkahuoneesta tai muusta opetustilasta taikka koulun tilaisuudesta oppilas, joka ei noudata 36 §:n 2 momentissa tarkoitettua poistumismääräystä. Rehtorilla ja opettajalla on myös oikeus poistaa koulun alueelta oppilas, joka ei poistu saatuaan tiedon 36 §:n 3 momentissa tarkoitetusta opetuksen epäämisestä.

Jos poistettava oppilas koettaa vastarintaa tekemällä välttää poistamisen, rehtorilla ja opettajalla on oikeus käyttää sellaisia oppilaan poistamiseksi välttämättömiä voimakeinoja, joita voidaan pitää puolustettavina oppilaan ikä ja tilanteen uhkaavuus tai vastarinnan vakavuus sekä tilanteen kokonaisarviointi huomioon ottaen.

Rehtori ja opettaja voivat 1 ja 2 momentissa tarkoitetuissa tilanteissa toimia yhdessä tai kumpikin erikseen. Oppilaan poistamisessa ei saa käyttää voimankäyttövälineitä. Voimakeinojen käyttöön turvautuneen opettajan tai rehtorin tulee antaa kirjallinen selvitys tapahtuneesta opetuksen järjestäjälle.

Voimakeinojen käytön liioittelusta säädetään rikoslain (39/1889) 4 luvun 6 §:n 3 momentissa ja 7 §:ssä


Lainaus finlex.fi -sivustolta.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Meidän luokalle tuli ala-asteen kuudennelle luokalle luokalle jäänyt oppilas, joka täytti ongelmanuoren kriteerit kaikilla mittareilla. Kyseinen oppilas mm. rakensi kesken tunnin "linnoituksia" pulpeteista ja ulvoi kuin susi. Lisäksi kaveri lähti välillä kesken tunnin luokan ikkunasta ulos tupakalle, polttaminen saattoi tosin tapahtua välillä myös ihan luokan puolella ikkunasta savua puhallellen. Perus myöhästymisiä, lintsauksia, melua ja yleistä häiriön aiheuttamista nyt en jaksa erikseen edes mainita.

Opettajanamme oli normaalikokoinen nuori nainen, joka ei saanut minkäännäköistä kuria kyseiseen henkilöön. Muutamaan kertaan häirikkö sai opettajan purskahtamaan itkuun koko luokan edessä. Loppujen lopuksi toimintatapana oli ignoorata koko oppilas ja rankaista niitä jotka lähtevät pelleilyyn mukaan, alussa toki erilaisia kurinpitotoimia yritettiin. Vaikea uskoa, että kukaan muukaan olisi saanut käytettävissä olevilla keinoilla kaveriin mitään kuria. Opettajaksi joku iso mies ja kaveri niskasta ulos jäähtymään (mielellään vaikka lukkojen taakse) aina kun aiheuttaa häiriötä olisi saattanut auttaa, mutta tuollaisestahan seuraisi välittömästi potkut nykylainsäädännöllä.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin siis kyllähän opettajalla edelleen on kurinpitovaltaa. Jälki-istunnot, muistilaput kotiin ym. Mielestäni on hassu ajatus, että pitäisi olla jotain voimankäyttöoikeuksia, jotta voisi toimia auktoritettina. Ja miten ylipäätään hennot naiset voivat edes toimia opettajana jos auktoriteetti on kiinni fyysisestä pelotteesta? Joku 155-senttinen ja 50-kiloinen täti tuskin aiheuttaa yläastepoikien keskuudessa minkäänlaista pelkoa, vaikka hänen voimankäyttöoikeutensa olisi millaiset.

Voin olla naiivi kukkahattusetä, mutta omasta mielestäni tällainen fyysisen uhan pelote lasten kasvatuksessa ja opetuksessa on kyllä edellisen vuosituhannen juttuja. Jos opettajille annetaan oikeus voimankäyttöön häiriötilanteissa, johtaa se hyvin helposti kaikenlaisiin ylilyönteihin.

Tässä muuten vielä mielenkiintoinen uutinen tähän aiheeseen liittyen: Opettajan erokohu: Poliisi tutkii pahoinpitelyä | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Ihme kukkahattusetiä siellä poliisissakin vissiin, kun tutkivat tätä kyseistä asiaa pahoinpitelynä.

-Hennot naiset eivät usein pystykään. Ovat monissa kovemmissa kouluissa täysin heittopusseja ja henkisesti täysin lopussa.

-Joskus tuolla ei enää ole kyse niinkään auktoriteetistä, kun jotkut höyrypäät ovat nimittäin täysin vailla aivotoimintaa tai itsehillintää. Eriyttäminen on kuitenkin nykyään poliittisesti epäkorrektia, koska kaikkien pitää tanssia käsi kädessä yhdessä. On toki ihan mielenkiintoista, että tälläisessä sosialistiajattelussa yksilön oikeus onkin näissä tapauksissa yhtäkkiä niin vahva, että sillä voidaan tuhota luokan muiden oppilaiden opiskelu.

-Enpä tiedä kuinka paljon kierompaan nuo viime vuosisadan ihmiset noiden oppien jäljiltä ovat kasvaneet verrattuna tähän upeaan nykyaikaan. Päinvastoin.

-Jos nuo tuuppimiset todella ovat rikostutkinnan arvoisia, niin voi tulla aikamoinen kato välitunnilla, kun puolet oppilaistakin pitää roudata asemalle. Niissä voi kuitenkin argumentti "pojat ovat poikia" mennä läpi.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
-Joskus tuolla ei enää ole kyse niinkään auktoriteetistä, kun jotkut höyrypäät ovat nimittäin täysin vailla aivotoimintaa tai itsehillintää. Eriyttäminen on kuitenkin nykyään poliittisesti epäkorrektia, koska kaikkien pitää tanssia käsi kädessä yhdessä. On toki ihan mielenkiintoista, että tälläisessä sosialistiajattelussa yksilön oikeus on niin vahva, että sillä voidaan tuhota luokan muiden oppilaiden opiskelu.

Käsitykseni mukaan sitä varten on olemassa erityiskoulut ja tarkkailuluokat, että näihin ohjataan ne ongelmatapaukset, jotka häiritsevät kohtuuttoman paljon muiden opiskelua. Ja mitähän muuten mahdat tarkoittaa tuolla sosialistiajattelulla?

-Enpä tiedä kuinka paljon kierompaan nuo viime vuosisadan ihmiset noiden oppien jäljiltä ovat kasvaneet verrattuna tähän upeaan nykyaikaan. Päinvastoin.

Niin kyllähän nämä nykynuoret tosiaan pärjäävät helkkarin huonosti kansainvälisessä vertailussa. Onko peräti Suomen koululaiset jopa maailman parhaimpia PISA-testeissä? Käsittääkseni näin ei yleensä edellisen vuosisadan aikana ollut.

-Jos nuo tuuppimiset todella ovat rikostutkinnan arvoisia, niin voi tulla aikamoinen kato välitunnilla, kun puolet oppilaistakin pitää roudata asemalle. Niissä voi kuitenkin argumentti "pojat ovat poikia" mennä läpi.

Omasta mielestäni lasten keskinäiset nahjailut ovat hivenen eri asia kuin aikuisen lapseen kohdistama väkivalta.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Käsitykseni mukaan sitä varten on olemassa erityiskoulut ja tarkkailuluokat, että näihin ohjataan ne ongelmatapaukset, jotka häiritsevät kohtuuttoman paljon muiden opiskelua. Ja mitähän muuten mahdat tarkoittaa tuolla sosialistiajattelulla?



Niin kyllähän nämä nykynuoret tosiaan pärjäävät helkkarin huonosti kansainvälisessä vertailussa. Onko peräti Suomen koululaiset jopa maailman parhaimpia PISA-testeissä? Käsittääkseni näin ei yleensä edellisen vuosisadan aikana ollut.



Omasta mielestäni lasten keskinäiset nahjailut ovat hivenen eri asia kuin aikuisen lapseen kohdistama väkivalta.

1. Niin, viittasin juuri siihen, että välillä noiden ongelmatapausten siirtäminen on erittäin vaikeaa ja byrokratia ei auta tuossa yhtään. Eriyttäminen ei ole millään tavalla in juuri nyt, vaan mieluummin kaikki häiriköt pidetään yleisissä ryhmissä. Se oli viittaus sosialistiajatteluun.

2. PISA ei tutki sitä miten huonosti nuoret voivat koulussa. Hyvinvointivertailussa ollaan keskiarvojen alapuolella. PISA taitaa muuten olla vasta jostain 90-luvun lopulta, joten viime vuosisadalla tulokset jäivät ymmärrettävästi hieman vaisuiksi.

3. Yllättyisit miten kovia nahjailuja 14- ja 15-vuotiaat jätkät saavat aikaan, kun joku loukkaa jollain tavalla toisen ylpeyttä. Jäävät tosin kakkoseksi tytöille, jotka todella haluavat fyysisesti rääkätä niitä tyttöjä, joiden paita ei miellytä.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
PISA ei tutki sitä miten huonosti nuoret voivat koulussa. Hyvinvointivertailussa ollaan keskiarvojen alapuolella. PISA taitaa muuten olla vasta jostain 90-luvun lopulta, joten viime vuosisadalla tulokset jäivät ymmärrettävästi hieman vaisuiksi.

Aiemmassa viestissä muistaakseni puhuit jostain kieroon kasvamisesta. Voiko keskimäärin maailman älykkäimmät lapset olla kieroon kasvaneita? Jos voivat, niin miten heikko tilanne muualla maailmassa sitten on?

Mikähän tämä hyvinvointivertailu on, josta puhut? Löysin tällaisen vertailun, jossa Suomi on neljäntenä, kun vertaillaan lasten hyvinvointia. Suomi 4. sijalla lasten hyvinvointi -vertailussa - Suomen suurlähetystö, Vilna : Ajankohtaista

Ja sitten tietysti loppuun voi filosofisena kysymyksenä heittää, että kumpi on tärkeämpää, se että lapset oppivat koulussa vai se, että lapset viihtyvät siellä?
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aiemmassa viestissä muistaakseni puhuit jostain kieroon kasvamisesta. Voiko keskimäärin maailman älykkäimmät lapset olla kieroon kasvaneita? Jos voivat, niin miten heikko tilanne muualla maailmassa sitten on?

Mikähän tämä hyvinvointivertailu on, josta puhut? Löysin tällaisen vertailun, jossa Suomi on neljäntenä, kun vertaillaan lasten hyvinvointia. Suomi 4. sijalla lasten hyvinvointi -vertailussa - Suomen suurlähetystö, Vilna : Ajankohtaista

Ja sitten tietysti loppuun voi filosofisena kysymyksenä heittää, että kumpi on tärkeämpää, se että lapset oppivat koulussa vai se, että lapset viihtyvät siellä?

Tuossa linkittämässäsi vertailussa tuodaan taas esille tuo menestyminen koulussa, mutta perhe- ja ystävyyssuhteissa ja lapsen henkilökohtaisen hyvinvoinnin kokeminen on heikoilla.

YK:lla oli tarkastusraportissaan vuonna 2011 huomio siitä, että lasten kouluviihtyvyys on Suomessa huono. OECD:n mukaan se oli keskiarvoa alempana. Tuo taisi olla pari vuotta aiemmin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Aiemmassa viestissä muistaakseni puhuit jostain kieroon kasvamisesta. Voiko keskimäärin maailman älykkäimmät lapset olla kieroon kasvaneita? Jos voivat, niin miten heikko tilanne muualla maailmassa sitten on? ...

Erku, sinulla ei ole näköjään hajuakaan koulun nykyisestä tilasta. Suomalaisessa yhteiskunnassa eletään yksilö edellä, jolloin opettajien työstä on tullut erittäin vaikeaa. Ongelmatapaukset ovat entistä rajumpia ja keinoja puuttumiseen on entistä vähemmän. Mikäli häiriköivän oppilaan taluttaminen ulos ruokalasta on liiallista voimankäyttöä, mitä opettaja voi tehdä? Antaa tuntilapun, jonka oppilas repii ja nauraa päälle?

Tämä ei silti poista sitä tosiasiaa, että tuolla ruokalassa 99% oppilaista käyttäytyi asiallisesti.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
Ei ole, saa varmasti paikan erityisopettajana, näitä tarvitaan isoissa kouluissa.

Ja eri puolilla Suomea on todella paljon vakansseja täyttämättä tai täytettynä väliaikaisesti epäkelvoilla kun kelpoisia opettajia ei ole saatavilla. Eli jos tämä mies on kelpoinen (= suorittanut alan loppututkinnon) niin varmasti saa töitä.
 
Ratkaisu: Yläasteille vartijat ja putkat. Siinä vaiheessa kun opettajalta loppuvat keinot, niin lihaksikas Pera taluttaa oppilaan sinne vessojen viereiseen putkaan ja reksi käy seuraavana aamuna päästämässä pois kun koulu taas alkaa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ratkaisu: Yläasteille vartijat ja putkat. Siinä vaiheessa kun opettajalta loppuvat keinot, niin lihaksikas Pera taluttaa oppilaan sinne vessojen viereiseen putkaan ja reksi käy seuraavana aamuna päästämässä pois kun koulu taas alkaa.

Toivottavasti kieli poskessa heitetty juttu.

Kaikki lähtee liikkeelle opettajakoulutuksesta, opettajien oikeuksien lisäämisestä ja resursseista. Lisää miehiä opettajiksi, opettajille oikeus (mm. laukkujen tarkastamiseen) ja henkilökuntaa kouluihin.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Erku, sinulla ei ole näköjään hajuakaan koulun nykyisestä tilasta. Suomalaisessa yhteiskunnassa eletään yksilö edellä, jolloin opettajien työstä on tullut erittäin vaikeaa. Ongelmatapaukset ovat entistä rajumpia ja keinoja puuttumiseen on entistä vähemmän. Mikäli häiriköivän oppilaan taluttaminen ulos ruokalasta on liiallista voimankäyttöä, mitä opettaja voi tehdä? Antaa tuntilapun, jonka oppilas repii ja nauraa päälle?

Tämä ei silti poista sitä tosiasiaa, että tuolla ruokalassa 99% oppilaista käyttäytyi asiallisesti.

Sanot, että keinoja puuttumiseen on entistä vähemmän. Ilmeisesti ammattiopettajana voit varmaan kertoa, että millä tavalla opettajan keinot ovat vähäisemmät kuin vaikkapa kymmenen vuotta sitten?

Ja sitten on mielestäni ihan aiheellista pohtia, että onko ruokalassa häiriköiminen jotenkin niin vaarallista tai uhkaavaa, että oppilas pitää voimakeinoja käyttäen poistaa sen takia. Ruokalassa hän tuskin ainakaan häiritsee kenenkään oppimista.

Ja todellakin on syytä muistaa, että nämä häiriköitsijät ovat edelleen melkoinen vähemmistö. Toki niitä jonkin verran on aina ollut ja aina tulee olemaan, mutta ei meidän heidän takia nyt kannata opettajista tehdä jotain järjestysmiehiä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Toivottavasti kieli poskessa heitetty juttu.

Kaikki lähtee liikkeelle opettajakoulutuksesta, opettajien oikeuksien lisäämisestä ja resursseista. Lisää miehiä opettajiksi, opettajille oikeus (mm. laukkujen tarkastamiseen) ja henkilökuntaa kouluihin.

No en mä tiedä olisiko tuo vartijameininki niin huono asia. Saisipa itse opettajana keskittyä olennaiseen. Olen ainakin itse totaalisen kyllästynyt näiden "erityistapausten" maanitteluun. Touhu on välillä aivan älytöntä vääntöä ja on sitä päälläkin istuttu monesti. Tämän tuomion jälkeen huoahdan helpotuksesta. Riehukoot perkeleet,reksi tai kytät vaan paikalle. Säästynpä mokomalta.
 

lätkämies

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Columbus Blue Jackets
Erittäin ikävää että opettaja toimii oikein ja hän saa kaiken paskan päälle.

Tuo tilanne videolta katsottunakin pistää vain naurattamaan. Opettaja hoitaa homman asiallisesti eikä rupea lyömään, vaan siirtää oppilaan pois mahdollisimman asiallisesti. Väkivaltaahan tuo ei missään nimessä ole vaikka siitäkin on jo jossain jauhettu. Kyllä ollaan väärillä jäljillä että tuhlataan resursseja siihen että tutkitaan oliko tämä pahoinpoitelyä.. Puusilmäisinkin kaveri tuosta videosta näkee että ei ollut.

Kyllä tuossa tilanteessa noin pitää toimia, sillä ei tilanteen voi antaa kehittyä pidemmälle tai siitä voi alkaa tulla koululle jo omaisuusvahinkoakin. Nimittäin tilanne toi minulle flashbackin oman kouluajan ruokalaan. Siinä tilanne oli samankaltainen, mutta siinä opettaja ei siirtänyt pois vaan hyssytteli ja lopputuloksena koulun kaksi pöytää hajosi, tuoli hajosi ja ikkuna hajosi. Lopputuloksena oppilas poliisin matkaan...

Tässä tapauksessa annetaan selvä signaali oppilaille: Jos opettajan naamaa vituttaa niin ei muutakun härnämään ja käyttäytymään tällä tavoin. Tuloksena opettajalle potkut.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sanot, että keinoja puuttumiseen on entistä vähemmän. Ilmeisesti ammattiopettajana voit varmaan kertoa, että millä tavalla opettajan keinot ovat vähäisemmät kuin vaikkapa kymmenen vuotta sitten?

Ja sitten on mielestäni ihan aiheellista pohtia, että onko ruokalassa häiriköiminen jotenkin niin vaarallista tai uhkaavaa, että oppilas pitää voimakeinoja käyttäen poistaa sen takia. Ruokalassa hän tuskin ainakaan häiritsee kenenkään oppimista.

Ja todellakin on syytä muistaa, että nämä häiriköitsijät ovat edelleen melkoinen vähemmistö. Toki niitä jonkin verran on aina ollut ja aina tulee olemaan, mutta ei meidän heidän takia nyt kannata opettajista tehdä jotain järjestysmiehiä.

Opettajien yleinen arvostus on vähentynyt, joka tulee esiin parhaiten pilapiirustuksessa, jossa 80-luvulla vanhemmat kysyvät oppilaalta; "Miten tämän on mahdollista!?" kun poika on saanut huonon todistuksen. 2000-luvulla tuo kääntynyt niin, että sama kysytään opettajalta. Vanhemmat ovat ulkoistaneet kasvatuksen, ei minnekään.

Nyt siis puhutaan rääväsuisen oppilaan taluttamisesta ulos ruokalasta, ei lyömisestä, potkimisesta yms. vaan taluttamisesta. Takavuosina tämä olisi ollut normaali toimenpide, eikä kukaan olisi tätä ihmetellyt.

Opettajalta edellytetään vaaratilanteiden ennakointia, erilaisten suunnitelmien tekemistä uhkatilanteita varten. Missä se raja sitten menee? Pitääkö odottaa, että häirikkö alkaa heitellä tavaroita vai mitä?

En viitsi asiasta sinun kanssa enempää vängätä, koska pyrin kehittymään ihmisenä ja nyt minusta on se tilanne jolloin kannattaa antaa olla. Kaikki eivät ole autettavissa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No en mä tiedä olisiko tuo vartijameininki niin huono asia. Saisipa itse opettajana keskittyä olennaiseen. Olen ainakin itse totaalisen kyllästynyt näiden "erityistapausten" maanitteluun. Touhu on välillä aivan älytöntä vääntöä ja on sitä päälläkin istuttu monesti. Tämän tuomion jälkeen huoahdan helpotuksesta. Riehukoot perkeleet,reksi tai kytät vaan paikalle. Säästynpä mokomalta.

Mielummin lisää kasvatusalan henkilöstöä kuin vartijoita.
 

J.J.Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Pidän edelleen siitä ajatuksesta, että kotiin tulisi taloudellisia menetyksiä, jos muksu ei osaa käyttäytyä koulussa. Motivoisi varmaan kummasti pitämään jälkipolvea hieman kurissa.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Nyt siis puhutaan rääväsuisen oppilaan taluttamisesta ulos ruokalasta, ei lyömisestä, potkimisesta yms. vaan taluttamisesta. Takavuosina tämä olisi ollut normaali toimenpide, eikä kukaan olisi tätä ihmetellyt.

Opettajalta edellytetään vaaratilanteiden ennakointia, erilaisten suunnitelmien tekemistä uhkatilanteita varten. Missä se raja sitten menee? Pitääkö odottaa, että häirikkö alkaa heitellä tavaroita vai mitä?

On toki epäselvää ja makuasia, missä kohtaa voimakeinojen käyttö on sallittua opettajalle. Ainakin sen jonkun linkittämän videon perusteella poika seisoo paikallaan ilman mitään vitteitä johonkin vaaran aiheuttamiseen. Toki hän puhuu ronskisti ja epäasiallisesti, mutta ainakaan itse en videon perusteella osaa pojan käyttäytymistä mitenkään vaarallisena tai uhkaavana pitää. Ja omasta mielestäni terminä töniminen tai tuuppiminen on osuvampi kuin taluttaminen tässä yhteydessä.
 

heikkik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, LA Kings
Ja sitten on mielestäni ihan aiheellista pohtia, että onko ruokalassa häiriköiminen jotenkin niin vaarallista tai uhkaavaa, että oppilas pitää voimakeinoja käyttäen poistaa sen takia. Ruokalassa hän tuskin ainakaan häiritsee kenenkään oppimista.

Siis pitäsi vakavissaan pohtia, että saako koulun tiloissa häiriköidä, kunhan ei vaan tee sitä oppituntien aikana? Oletko sinä trolli?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ainakin sen jonkun linkittämän videon perusteella poika seisoo paikallaan ilman mitään vitteitä johonkin vaaran aiheuttamiseen. Toki hän puhuu ronskisti ja epäasiallisesti, mutta ainakaan itse en videon perusteella osaa pojan käyttäytymistä mitenkään vaarallisena tai uhkaavana pitää. Ja omasta mielestäni terminä töniminen tai tuuppiminen on osuvampi kuin taluttaminen tässä yhteydessä.

Eikös tuo video ole editoitu? En sen pohjalta vielä sanoisi paljonkaan, joskin tuossakin nähdyn perusteella irtisanominen ei tunnu ihan itsestäänselvältä ratkaisulta. En usko, että pakkokeinojen puute on mikään keskeinen ongelma suomalaisessa peruskoulussa, mutta jonkin verran lisäoikeuksia soisin kyllä opettajille.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Mielummin lisää kasvatusalan henkilöstöä kuin vartijoita.

Toki tämä olisi ihanne mutta korvataan yksi ohjaaja ja järjestysmieskortin omaavalla henkilöllä joka hoitaisi uhkaavat tilanteet. Nämä kasvatukselliset keskustelut ja muut väännöt ovat tulleet tiensä päähän. Kovapäisille kovat otteet,jäisi aikaa sille 99%:lle jonka oppimisen oikeudet ovat monessa luokassa menneet. Tämä ei olisi edes kustannuskysymys.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös