Mainos

Opetustyö

  • 380 825
  • 3 070

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Toki tämä olisi ihanne mutta yksi ohjaaja veke ja tilalle yksi järjestysmieskortin omaava henkilö joka hoitaisi uhkaavat tilanteet. Nämä kasvatukselliset keskustelut ja muut väännöt ovat tulleet tiensä päähän. Kovapäisille kovat otteet,jäisi aikaa sille 99%:lle jonka oppimisen oikeudet ovat monessa luokassa menneet. Tämä ei olisi edes kustannuskysymys.

Tai lisää erityisopettajia, avustajia, pajakouluja jne.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tai lisää erityisopettajia, avustajia, pajakouluja jne.

Tässä tullaan edelleen samaan ongelmaan räikeimpien kusipäiden kanssa. Siinä ei monesti muu auta kuin pakkokeinot joita on meidänkin koululla käytetty. Mutta eipä käytetä ainakaan kunnes tämä keissi on katsottu viimeistä piirua myöden.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Ken kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee sanottiin joskus. Ihan hyvä ohjenuora olisi vielä tähänkin päivään, mutta tärkeämpää lienee kuitenkin se, että auktoriteetti alias vitsi väistää, jos janipetteri tai kukkajessica alkaa "ilmaista itseään".

Tämä on oiva esimerkki kaikille pikku häiriköille ja narsisteille siitä, että te olette täysin koskemattomia. Toki teille voidaan lähettä joku onneton lappu kotiin, mutta ovelina lieroina osaatte taatusti selittää senkin mutsillenne sopivasti. Pari askelta vielä tämän vapaan kasvatuksen ja humanismin ilojen polulla, niin opettajien ja lasten suhde on sama, kuin Pol Potin yhteiskuntakokeilussa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tässä tullaan edelleen samaan ongelmaan räikeimpien kusipäiden kanssa. Siinä ei monesti muu auta kuin pakkokeinot joita on meidänkin koululla käytetty. Mutta eipä käytetä ainakaan kunnes tämä keissi on katsottu viimeistä piirua myöden.

Mikäli koululla olisi resurssia kerätä nämä pahimmat valopäät pajakoulu tyyppiseen systeemiin, niin hyöty yhteiskunnalle olisi varmasti parempi kuin järjestysmiesten tai vartioiden käytössä. Siinä olen samaa mieltä, että ne pahimmat häiriköt syövät turhaan opetuksen resurssia. Kaikki eivät ole enää autettavissa.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Jokainen hämminki, nujakka ja selvittelytilanne vie aikaa opettajan varsinaiselta työltä, opettamiselta. Näitä hommia selvittämään pitäisi saada eri henkilöt - olivat ne sitten poliiseja, vartijoita, resurssiopettajia, avustajia tai vaikka jumaliste haudankaivajia. Ei vaan käy laatuun se, että puolet opettamiseen varatusta ajasta pitää hassata tyhjänpäiväiseen vänkyttämiseen näiden jonnejen typerien tempausten takia. Oikeuksiaan ne huutaa, mutta yhtään velvollisuutta eivät suostu täyttämään.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja sitten tietysti loppuun voi filosofisena kysymyksenä heittää, että kumpi on tärkeämpää, se että lapset oppivat koulussa vai se, että lapset viihtyvät siellä?

Tarviiko edes miettiä?

Kumpi on tärkeämpää: muiden oikeus oppia vai häirikön oikeus häiriköidä?

On uskomatonta kuinka paljon normaalit ja lahjakkaat oppilaat sekä opettajat joutuvat kärsimään muutamasta, varmaankin joka ryhmästä löytyvästä, elämäntapahäiriköstä. Koulujen johdolla vaikuttaa selvästi olevan haluttomuutta (ja kykenemättömyyttä?) käyttää valtaa ja erottaa oppilaita niissä tapauksissa, joissa kymmenetkään jälki-istunnot eivät muuta käytöstä vähääkään parempaan suuntaan. Vääntö tällaisten oppilaiden ja heidän vanhempien kanssa on todella uuvuttavaa ja näkyy väistämättä varsinaisessa työssä, opettamisessa. Ja ketkä kärsivät? Kaikki paitsi häirikkö.

Syksyllä oli mullakin tällainen kivireki vedettävänä. Iso ratas pyörähti vasta kun ilmoitin rehtorille, että valitse toinen: minun kevätlukukauden mittainen sairasloma tai häirikön kirjallinen varoittaminen ja mahdollinen erottaminen koulusta. Noh, häirikkö lähti aika nopeasti. Ja kas, kyllä työ on taas helppoa ja mukavaa. Ainoastaan 95% häiriötekijöistä poistui yhden oppilaan mukana. Kysyn vaan, että MIKSI täytyy katsoa, neuvotella ja paapoa, kun tulevan lopputuloksen näkee sokeakin?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Peruskoulun äärimmilleen viety tasa-arvo on vaan este näiden häiriköiden poistamiseen. Mikäli häiriköllä on tiedostavat vanhemmat, tullaan puhumaan oppilaan oikeudesta opetukseen. Tälläkin hetkellä opetan oppilaita, joiden ei pitäisi millään hojks:llakaan saada päättötodistusta, mutta silti niille väännetään vitosia.

Minusta systeemin pitäisi eriarvoistua, lahjakkaille pitäisi saada tarjota lisäopetusta ja näille ongelmatapauksille pitäisi pystyä rakentamaan pajakoulutyyppisiä ratkaisuja. Mutta turha toivo, yhteinen koulu kaikille.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Siis pitäsi vakavissaan pohtia, että saako koulun tiloissa häiriköidä, kunhan ei vaan tee sitä oppituntien aikana? Oletko sinä trolli?

Ainakin lain mukaan opettajan pitää voimakeinoja käyttäessään ottaa huomioon tilanteen uhkaavuus ja vastarinnan voimakkuus huomioon. Itse en osaa videon tai minkään muunkaan informaation perusteella pitää kyseistä tilannetta niin uhkaavana, että opettajan voimankäyttö oli perusteltua. Ja ylipäätään itse näen niin, että lapsen fyysinen koskemattomuus on aika tärkeä arvo, jota kovin herkästi ei opettaja voi rikkoa. Toki jossain määrin sen kai voi ymmärtää, että jotkut halajavat niitä aikoja, kun opettaja sai mielivaltaisesti mätkiä oppilaita karttakepillä. Olihan kaikki ennen tietysti paljon paremmin.
 

J.J.Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ainakin lain mukaan opettajan pitää voimakeinoja käyttäessään ottaa huomioon tilanteen uhkaavuus ja vastarinnan voimakkuus huomioon. Itse en osaa videon tai minkään muunkaan informaation perusteella pitää kyseistä tilannetta niin uhkaavana, että opettajan voimankäyttö oli perusteltua. Ja ylipäätään itse näen niin, että lapsen fyysinen koskemattomuus on aika tärkeä arvo, jota kovin herkästi ei opettaja voi rikkoa. Toki jossain määrin sen kai voi ymmärtää, että jotkut halajavat niitä aikoja, kun opettaja sai mielivaltaisesti mätkiä oppilaita karttakepillä. Olihan kaikki ennen tietysti paljon paremmin.

Koska selkeästi tiedät, niin kerro vielä miten tuo tilanne olisi hoidettu? Kaveri käyttäytyy miten käyttäytyy, eikä kuuntele puhetta. Olisit yrittänyt siinä solvausten keskellä puhua nöyränä järkeä?
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Koska selkeästi tiedät, niin kerro vielä miten tuo tilanne olisi hoidettu? Kaveri käyttäytyy miten käyttäytyy, eikä kuuntele puhetta. Olisit yrittänyt siinä solvausten keskellä puhua nöyränä järkeä?

Nykykoulun ja sen suunnan aavistaen tulevaisuudessa tämäkin kaveri jää pipo päässä istumaan ja opettaja lähtee hammasta purren pois. Itseasiassa näin tapahtuu jo huomenna aika monessa koulussa Suomessa. No jos näin halutaan i don't give damn. Näitä hedelmiä korjaamme sitten huomattavasti vakavimmissa merkeissä.

Toisaalta hienoa että tällainen tapaus nousi julkisuuteen. Näistä on puhuttu jo vuosikausia ilman selkeitä ratkaisuja. Rehtorienkin housuunpaskominen loppuu kyllä tähän. Koville joutuvat.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Koska selkeästi tiedät, niin kerro vielä miten tuo tilanne olisi hoidettu? Kaveri käyttäytyy miten käyttäytyy, eikä kuuntele puhetta. Olisit yrittänyt siinä solvausten keskellä puhua nöyränä järkeä?

Jos ei kyvyt riitä suullisesti hoitaa asiaa niin sitten kai pitää soittaa poliisille. Oleellisempaa on tajuta se, että voimankäytölle pitää olla aina kestävä peruste. Jos oppilas ei aiheuta häiriötä muiden opetukselle eikä aiheuta uhkaa, niin millä argumentilla mielestäsi voimankäyttö on perusteltua? Vai oliko tilanne mielestäsi uhkaava? Ja jos oli, niin keneen tai mihin uhka mielestäsi kohdistui?
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Jos oppilas ei aiheuta häiriötä muiden opetukselle eikä aiheuta uhkaa, niin millä argumentilla mielestäsi voimankäyttö on perusteltua?

Ei kai voimankäyttö ole, mutta voihan oppilasta tarttua kädestä ja taluttaa ulos tai tarttua kaksin käsin ja keinutella tiehensä.

Termi voimankäyttö käytettynä esimerkiksi taluttamisesta kertoo yhteiskunnan huolestuttavasta kukkahattuistumisesta. Ei kai koskemattomuus mikään itseisarvo ole.
 

J.J.Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Jos ei kyvyt riitä suullisesti hoitaa asiaa niin sitten kai pitää soittaa poliisille. Oleellisempaa on tajuta se, että voimankäytölle pitää olla aina kestävä peruste. Jos oppilas ei aiheuta häiriötä muiden opetukselle eikä aiheuta uhkaa, niin millä argumentilla mielestäsi voimankäyttö on perusteltua? Vai oliko tilanne mielestäsi uhkaava? Ja jos oli, niin keneen tai mihin uhka mielestäsi kohdistui?

Siis koulussa voi häiriköidä, haistatella ja käyttäytyä niinkuin kotona (ilmeisesti) on opittu, kunhan se ei tapahdu opetuksen kustannuksella?

Tuo ns. voimankäyttö on edelleen vitsi. Jos opettaja olisi heittänyt pojan levyiksi seinälle, niin tilanne olisi eri. Hesan opetusvirasto ei edelleenkään ole oikeuslaitos, joten laittomuus ratkaistaan muualla.

Edit. lauseen muotoilua.
 
Viimeksi muokattu:

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos ei kyvyt riitä suullisesti hoitaa asiaa niin sitten kai pitää soittaa poliisille. Oleellisempaa on tajuta se, että voimankäytölle pitää olla aina kestävä peruste. Jos oppilas ei aiheuta häiriötä muiden opetukselle eikä aiheuta uhkaa, niin millä argumentilla mielestäsi voimankäyttö on perusteltua? Vai oliko tilanne mielestäsi uhkaava? Ja jos oli, niin keneen tai mihin uhka mielestäsi kohdistui?

Poliisi paikalle? Entä jos lähin poliisiasema on sadan kilometrin päässä? Laki on selvä ja Alppilan opettaja toimi oikein. Siitä voidaan aina vääntää, että käyttikö AK liiallista voimaa. Aina löytyy tyyppejä, joiden mielestä kaikkea pitäisi sietää loputtomiin.

Häiritsevän ja turvallisuutta vaarantavan oppilaan poistaminen

Rehtorilla ja opettajalla on oikeus poistaa luokkahuoneesta tai muusta opetustilasta taikka koulun tilaisuudesta oppilas, joka ei noudata 36 §:n 2 momentissa tarkoitettua poistumismääräystä.

Jos poistettava oppilas koettaa vastarintaa tekemällä välttää poistamisen, rehtorilla ja opettajalla on oikeus käyttää sellaisia oppilaan poistamiseksi välttämättömiä voimakeinoja, joita voidaan pitää puolustettavina oppilaan ikä ja tilanteen uhkaavuus tai vastarinnan vakavuus sekä tilanteen kokonaisarviointi huomioon ottaen.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Ainakin lain mukaan opettajan pitää voimakeinoja käyttäessään ottaa huomioon tilanteen uhkaavuus ja vastarinnan voimakkuus huomioon. Itse en osaa videon tai minkään muunkaan informaation perusteella pitää kyseistä tilannetta niin uhkaavana, että opettajan voimankäyttö oli perusteltua. Ja ylipäätään itse näen niin, että lapsen fyysinen koskemattomuus on aika tärkeä arvo, jota kovin herkästi ei opettaja voi rikkoa. Toki jossain määrin sen kai voi ymmärtää, että jotkut halajavat niitä aikoja, kun opettaja sai mielivaltaisesti mätkiä oppilaita karttakepillä. Olihan kaikki ennen tietysti paljon paremmin.

Ihan mielenkiinnosta, mikä olisi ollut oikea tapa toimia tässä tilanteessa? Kun kyseinen pentu ei poistunut kehoituksesta, niin mitä vaihtoehtoja opettajalle jäi? Jättää asia sikseen ja antaa oppilaan voittaa kyseinen vääntö? Mun mielestä täysin oikea ja perusteltu teko opettajalta. Samoin pitäisi saada toimia tuntia häiritsevän oppilaan kanssa. Mitä vähemmän aikaa opettaja joutuu näihin häiriköihin käyttämään, sitä enemmän heillä on aikaa opettaa opetuksesta kiinnostuneita.

Mun mielestä on ihan käsittämätöntä, että 15-vuotias voi terrorisoida opettajan työtä mielensä mukaan, ja ainoa mitä opettaja voi tehdä, on komentaa suullisesti. Pennuilla ei ole mitään velvollisuuksia, oikeuksia kylläkin.

Tietty pitää pohtia tälläisten tapauksen vanhempiakin. Ainakin mulla jäi pahimmat hölmöilyt ja sekoilut väliin, kun tiesi että kiinni jäädessään isä saisi kotona raivarin. Yleensä opettajan ilmoitus siiitä, että seuraavaksi soitetaan kotia, riitti pelotteeksi meikäläiselle. Nykyään on ilmeisesti yleistynyt se, että vanhemmat uskovat ennemmin omaa lastaan mitä ammattilaista. Avovaimo on tarhassa töissä, ja pahimmat lapset vievät vanhempiaan jo tuossa iässä. Uskotaan sitä omaa penskaa ennemmin mitä lastentarhaopettajaa.
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Ihan pakko vähän sohaista, kun osui silmään...

Jokainen hämminki, nujakka ja selvittelytilanne vie aikaa opettajan varsinaiselta työltä, opettamiselta.

Mitäs siellä perusopetuslaissa lukee ennen tuota "varsinaista" työtä....

Tälläkin hetkellä opetan oppilaita, joiden ei pitäisi millään hojks:llakaan saada päättötodistusta, mutta silti niille väännetään vitosia.

Kukaan, siis kukaan ei pakota sinua antamaan oppilaalle säälivitosta, jos siihen ei ole aihetta. Eli ihan itse teet sen valinnan, että oppilas saa päättötodistuksen.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Poliisi paikalle? Entä jos lähin poliisiasema on sadan kilometrin päässä? Laki on selvä ja Alppilan opettaja toimi oikein. Siitä voidaan aina vääntää, että käyttikö AK liiallista voimaa. Aina löytyy tyyppejä, joiden mielestä kaikkea pitäisi sietää loputtomiin.

Niin poliisin paikalle kutsuminen on se viimeinen mahdollinen vaihtoehto tässä tapauskessa. Emme voi tietää, miten asia olisi kehittynyt jos opettaja olisi jatkanut maltillista puhumiseen perustuvaa sovittelulinjaa. Ehkä oppilas olisi rauhoittunut, ehkä hän olisi alkanut riehua enemmän tai sitten tilanne olisi pysynyt ennallaan.

Laki on aika selvä, mutta sen tulkinta on vaikeaa. Ei oman ymmärrykseni mukaan ole suinkaan selvää, että opettaja toimi oikein. En ole varma, täyttääkö kyseinen tilanne uhkaavuudessaan sen asteen, että lapsen fyysisen koskemattomuuden rikkominen on perusteltua. Omasta mielestäni ei, monen muun mielestä ilmeisesti kyllä. Helsingin opetusvirasto ja koulun eronnut rehtori olivat kaiketi samoilla linjoilla kanssani. Lopulta asian varmaankin sitten ratkaisee tuomioistuin.
 
Viimeksi muokattu:

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
IKukaan, siis kukaan ei pakota sinua antamaan oppilaalle säälivitosta, jos siihen ei ole aihetta. Eli ihan itse teet sen valinnan, että oppilas saa päättötodistuksen.

Ei se kyllä valitettavasti ihan noin mene käytännössä.

Tiedän useita kouluja, joissa rehtorit ja erityisopettajat (ei nyt liity TF:in) pumppaavat vaikka väkisin ongelmatapaukset pihalle aineenopettajan mielipiteistä välittämättä. Jos opettaja ei toimi "ohjeiden" mukaan, niin pahimmissa tapauksissa uhkaillaan varoituksilla ja näistä johtuvilla virkavirheillä, vaikka yleensä jo pelkkä hienovaraisempi painostus riittää. Eräässäkin vastaan tulleessa tapauksessa opettaja sai varoituksen epäammattimaisesta käytöksestä, kun ei suostunut päästämään osakokeesta (kuuntelu) lintsannutta opiskelijaa läpi. Näillä mennään ja moni lähtee noissa ns. pienemmän haitan tielle, koska pääseehän samalla lumuista eroon.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Siis koulussa voi häiriköidä, haistatella ja käyttäytyä niinkuin kotona (ilmeisesti) on opittu, kunhan se ei tapahdu opetuksen kustannuksella?

Tuo ns. voimankäyttö on edelleen vitsi. Jos opettaja olisi heittänyt pojan levyiksi seinälle, niin tilanne olisi eri. Hesan opetusvirasto ei edelleenkään ole oikeuslaitos, joten laittomuus ratkaistaan muualla.

Ei tietenkään saa käyttäytyä tuolla tavalla. Mutta ei oppilaan haistattelu voi olla syynä hänen fyysisen koskemattomuuden rikkomiseen. Kyllä terveessä yhteiskunnassa asiat pitää kyetä ratkaisemaan puhumalla.

Omasta meielstäni on äärimmäisen tärkeää, että lasten fyysinen koskemattomuus taataan. Vaikka oppilaan tuuppiminen/taluttaminen/retuuttaminen olisi kuinka normaalia sinun mielestäsi, niin omasta mielestäni siihen pitää aina olla olemassa painavat, lakiin perustuvat perusteet.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Kukaan, siis kukaan ei pakota sinua antamaan oppilaalle säälivitosta, jos siihen ei ole aihetta. Eli ihan itse teet sen valinnan, että oppilas saa päättötodistuksen.

Kyllä pakottaa. Päättöarvioinnissa otetaan huomioon myös kasin kevät ja rehtorin ohje on, että nelosia annetaan vain erittäin pakottavissa tilanteissa.
 

J.J.Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Omasta mielestäni ei, monen muun mielestä ilmeisesti kyllä. Helsingin opetusvirasto ja koulun erotettu rehtori olivat kaiketi samoilla linjoilla kanssani. Lopulta asian varmaankin sitten ratkaisee tuomioistuin.

Onko reksikin saanut kenkää tuolta, vaikka oli viraston kanssa samoilla linjoilla? Hesan opetusvirastolla ilmeisesti Diilin teemaviikko käynnissä.

Hyvin tod.näköistä, että tuo tuomio vielä kääntyy. Jos ei aiempien valitusten aikana, niin viimeistään käräjillä.
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Ei se kyllä valitettavasti ihan noin mene käytännössä.

Tiedän useita kouluja, joissa rehtorit ja erityisopettajat (ei nyt liity TF:in) pumppaavat vaikka väkisin ongelmatapaukset pihalle aineenopettajan mielipiteistä välittämättä. Jos opettaja ei toimi "ohjeiden" mukaan, niin pahimmissa tapauksissa uhkaillaan varoituksilla ja näistä johtuvilla virkavirheillä, vaikka yleensä jo pelkkä hienovaraisempi painostus riittää. Eräässäkin vastaan tulleessa tapauksessa opettaja sai varoituksen epäammattimaisesta käytöksestä, kun ei suostunut päästämään osakokeesta (kuuntelu) lintsannutta opiskelijaa läpi. Näillä mennään ja moni lähtee noissa ns. pienemmän haitan tielle, koska pääseehän samalla lumuista eroon.

Lähinnä TF oppilaita tässä mietin, kun käsittääkseni opettaa heille kaikki aineet?

Tarkoitatko nyt sitä, että opettajaa painostetaan antamaan vitonen vai että opettaja antaa vitosen, että pääsee oppilaasta eroon? Vaikea uskoa, että opettajia painostettaisiin koulun puolelta antamaan se vitonen. Se on sitten eri asia, jos rehtori haluaa itse laittaa puumerkkinsä paperiin, mutta opettajan ei sitä ole pakko tehdä, jos hänen mielestään vitosen kriteerit ei täyty.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Ihan mielenkiinnosta, mikä olisi ollut oikea tapa toimia tässä tilanteessa? Kun kyseinen pentu ei poistunut kehoituksesta, niin mitä vaihtoehtoja opettajalle jäi? Jättää asia sikseen ja antaa oppilaan voittaa kyseinen vääntö? Mun mielestä täysin oikea ja perusteltu teko opettajalta. Samoin pitäisi saada toimia tuntia häiritsevän oppilaan kanssa. Mitä vähemmän aikaa opettaja joutuu näihin häiriköihin käyttämään, sitä enemmän heillä on aikaa opettaa opetuksesta kiinnostuneita.

Mun mielestä on ihan käsittämätöntä, että 15-vuotias voi terrorisoida opettajan työtä mielensä mukaan, ja ainoa mitä opettaja voi tehdä, on komentaa suullisesti. Pennuilla ei ole mitään velvollisuuksia, oikeuksia kylläkin.

Sinun asenteellisuutesi asiaa kohtaan tulee hyvin jo siinä, että kutsut tätä oppilasta "korrektisti" pennuksi.

Mitä muita oikeuksia haluaisit opettajalle kuin sen, että hän voi komentaa suullisesti? Väkivallan avullako ne lapset sitten paremmin oppii ja viihtyy koulussa? Ja pennuilla käsittääkseni on edelleen ne ihan samat velvollisuudet kuin aina ennenkin. Heillä on velvollisuus käydä koulua. Muita lakiin kirjattuja velvollisuuksia ei ole nyt eikä ole ollut ennenkään.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eli itse kaivat sen vitosen oppilaalle.

Niin, koska järjestelmä sen vaatii. Opetan huostaanotettuja oppilaita, enkä ole välttämättä opettanut heitä kasilla. Oppilaalla on annettu kutonen kasilla, ei tule onnistumaan nelosen antaminen päättötodistukseen.

Tietysti voimme miettiä mitä voitetaan, mikäli päätötodistus jätetään antamatta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös