Opetustyö

  • 367 194
  • 3 061

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mutta kun ei ole. Kännykällä leikkiminen opetuksen aikana on selvästi sen kaltaista negatiivista näyttöä, joka vaikuttaa jatkuvasta arvioinnista muodostuvaan osuuteen arvosanasta.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Kunnes joku fiksu sanoo tuon olevan lain vastaista.

Toisaalta vaikea tuota on alkaa näyttämään toteenkaan, vaikka näin olisi tunnilla mainittukin. Lisäksi ihan mielenkiinnosta, mihin lakipykälään tuo perustuisi, koska puhelintahan ei esim. takavarikoitu?

Tuosta potkuepisodista muuten sen verran vielä, että koulumaailmahan on aika erikoinen paikka näiden kuvioiden osalta. Eli henkilövaihdoksia on vaikea tehdä ja ihan jopa aidosti huonoista (syystä tai toisesta) opettajista on hankalaa päästä eroon, jos eivät suoranaisesti töhöile ja/tai tuntevat oikeutensa. Aika harva rehtori haluaa ottaa maineelleen kalliiden korvauksien maksamista esim. tilanteessa, jossa virkaan valitaankin joku muu kuin sitä pitkään hoitanut. Toisaalta tuo toimii myös toisinpäin eli jos rehtori on tarpeeksi röyhkeä ja esim. lähellä eläkeikää (eli ei mitään menetettävää ammatillisesti), niin näillä korvauksilla ei enää ole väliä, vaan esim. juuri virkoihin voidaan valita selkeästi huonompi/epäsopivampi (pätevä toki pitää olla) hakija, jonka valintaa koko muu kouluyhteisö vastustaa. Kummankin kaltaisista tapauksista tiedän esimerkkejä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Toisaalta vaikea tuota on alkaa näyttämään toteenkaan, vaikka näin olisi tunnilla mainittukin. Lisäksi ihan mielenkiinnosta, mihin lakipykälään tuo perustuisi, koska puhelintahan ei esim. takavarikoitu?...

Kai arvioinnin pitää perustua opetussuunnitelman mukaisiin kriteereihin? Tuskin siellä kännykän näkymistä tunnilla mainitaan.

Opettaja voi tietysti ottaa kännykällä pelaamisen huomioon arvioinnissa tuntiosaamisen kohdalla. Mutta en minä ainakaan sitä menisi yhdellekään ryhmälle asiaa tähän tapaan esittämään:

Jokainen kännykän vilahdus tunnin aikana pudottaa kokeen ja muun näytön pohjalta tulevaa arvosanaa yhdellä pykälällä.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Kai arvioinnin pitää perustua opetussuunnitelman mukaisiin kriteereihin? Tuskin siellä kännykän näkymistä tunnilla mainitaan.
Oppilaitoksilla on omat järjestys- ym. sääntönsä, ja niissä lienee poikkeuksetta nykyaikana myös määritelty oppilaitoksen yhteinen linja matkaviestimien käyttöön oppilaitoksen tiloissa ja kouluaikana. Tämä siksi, että yksittäisten opettajien linjat saattaisivat olla jyrkässäkin ristiriidassa keskenään.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Oppilaitoksilla on omat järjestys- ym. sääntönsä, ja niissä lienee poikkeuksetta nykyaikana myös määritelty oppilaitoksen yhteinen linja matkaviestimien käyttöön oppilaitoksen tiloissa ja kouluaikana. Tämä siksi, että yksittäisten opettajien linjat saattaisivat olla jyrkässäkin ristiriidassa keskenään.

Totta kai, mutta kännykän näkyminen tunnilla ei voi vaikuttaa kokeen numeroon ellei kyseessä ole lunttaus.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Totta kai, mutta kännykän näkyminen tunnilla ei voi vaikuttaa kokeen numeroon ellei kyseessä ole lunttaus.

Eihän siinä noin sanottukaan, vaan että "jokainen kännykän vilahdus tunnin aikana pudottaa kokeen ja muun näytön pohjalta tulevaa arvosanaa yhdellä pykälällä.

Sinällään olen samaa mieltä(?), että fiksummin/helpomminkin tuollaisen keissi voisi hoitaa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eihän siinä noin sanottukaan, vaan että "jokainen kännykän vilahdus tunnin aikana pudottaa kokeen ja muun näytön pohjalta tulevaa arvosanaa yhdellä pykälällä.

Sinällään olen samaa mieltä(?), että fiksummin/helpomminkin tuollaisen keissi voisi hoitaa.

Näköjään luin tekstin huolimattomasti. Tämä tietysti tekee asiasta vielä vakavamman, kännykkä pulpetilla ei voi laskea matematiikan arvosanaa yhdellä numerolla.

Mikäli opettaja joutuu tämän tyylisiä uhkauksia antamaan, kyse on auktoriteetin puutteesta. Minulla on luokan kanssa sopimus, ettei kännyköitä käytetä tunnilla. Asia sovittiin yhdessä oppilaiden kanssa syksyllä ja homma toimii hyvin. Mikäli joku rikkoo tätä sääntöä useamman kerran tunnin aikana, hän tuo kännykkänsä opettajanpöydälle ja saa sen tunnin jälkeen takaisin.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Opettaja voi tietysti ottaa kännykällä pelaamisen huomioon arvioinnissa tuntiosaamisen kohdalla.

Tämä tietysti tekee asiasta vielä vakavamman, kännykkä pulpetilla ei voi laskea matematiikan arvosanaa yhdellä numerolla.

Tyhmä kysymys, mutta kumpaa mieltä lopulta olet? Eli saako vaikuttaa vai ei?

Mikäli opettaja joutuu tämän tyylisiä uhkauksia antamaan, kyse on auktoriteetin puutteesta.

Kieltämättä vähän tällainen kuva tulee ja kuten kirjoitinkin, niin helpommin/fiksummin tuo olisi hoidettavissa. Toisaalta lukiossa opettajalla ei sitä omaa luokkaa ole ja varsinkin pakollisten kurssien jättiryhmät voivat olla täynnä opiskelijoita, jotka maikka tapaa vain kerran ja joita kyseinen aine ei paskaakaan nappaa. Tässä mielessä osin ymmärrän, jos joku opettaja haluaa helpottaa työtään luomalla itselleen tietynlaisen maineen, vaikka ei noita "uhkauksiaan" edes käytännössä soveltaisi. Toisilla taas luontainen karisma riittää ja tällaiseen ei ole tarvetta. Kukin tavallaan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tyhmä kysymys, mutta kumpaa mieltä lopulta olet? Eli saako vaikuttaa vai ei?...

Saa vaikuttaa, mutta yksittäinen kännykän käyttö tunnilla ei voi laskea aineen arvosanaa yhdellä numerolla. Jos Ville on unohtanut laittaa kännykän äänettömälle ja äiti soittaa siihen, numero putoaisi yhdellä, ei näin. Mutta mikäli Pekka pelaa jatkuvasti tunneilla kännykkänsä kanssa, osoittaa se välinpitämättömyyttä sääntöjä kohtaan ja motivaation puutetta. Tämän tyylinen toiminta voi tietysti vaikuttaa numeroonkin.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Tämän tyylinen toiminta voi tietysti vaikuttaa numeroonkin.

Jotenkin veikkaan, että tätä tuossa alunperinkin haettiin, vaikka Jussih:n kaveri asian vähän kärjistäen tarinan perusteella esittikin. Ainakin jos yhtään järkeä päässään on.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jotenkin veikkaan, että tätä tuossa alunperinkin haettiin, vaikka Jussih:n kaveri asian vähän kärjistäen tarinan perusteella esittikin. Ainakin jos yhtään järkeä päässään on.

Totta kai ymmärrän tämän. Alkuperäinen kommenttini koski nimenomaan tätä lausetta:

Jokainen kännykän vilahdus tunnin aikana pudottaa kokeen ja muun näytön pohjalta tulevaa arvosanaa yhdellä pykälällä.

Tämä lause on yksiselitteisesti laiton. Mikäli opettaja näin sanoo, nykyisessä ilmapiirissä joku fiksu oppilas kertoo sen opettajalle. Ja soittaa vielä äänittämänsä tallenteen kännykästä, jossa opettaja tällaisia puhuu.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kaverini on ihan täyspäinen joskin tiukan miehen maineessa. Hän myös saa loistavia tuloksia vaikkei materiaali ole Helsingin eliittikoulujen tasoa. Kikka perustuu juuri siihen, että miehen maine on sen verran tiukka, että "asiakkaat" ottavat todesta hänen uhkauksensa jolloin sitä ei tietenkään ole tarpeen realisoida.

Juridisesti on selvää, ettei yksi kännykän räpläys tunnilla voi johtaa arvosanan pudottamiseen. Kyse onkin siitä, että asia esitetään virallisessa versiossa toisella tavalla.

Itse asiaan palatakseni, minä pidä ongelmallisena ja typeränä tuota kännyköiden keräilyä tunnin ajaksi ja sen vuoksi kieltämättä radikaalimmat toimet houkuttelevat minuakin...
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Tämä lause on yksiselitteisesti laiton.

Tyhmä kysymys vielä, mutta eikö pitäisi pystyä kuitenkin vielä osoittamaan toteen, että opettaja on näin myös toiminut arvosanoja antaessaan? Tämähän on käytännössä mahdotonta. Siis puhtaan teoreettisesta tilanteessa, jos näitä arvosanoja esim. alettaisiin riitauttamaan tuon lausuman perusteella, joka sinällään laiton onkin. Itseasiassa tiedän tilanteita, jossa opettaja on joutunut antamaan kirjallisen selvityksen arvostelun perusteista ja aina nuo ovat läpi menneet. Tosin noissa tilanteissa keissi on ollut se, että vanhemmat ovat alkaneet vaatia ysiluokan keväällä korkeampi arvosanoja, tai härskeimmät entisten korottamista, tulevien opiskeluhakujen takia.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tyhmä kysymys vielä, mutta eikö pitäisi pystyä kuitenkin vielä osoittamaan toteen, että opettaja on näin myös toiminut arvosanoja antaessaan?..

Totta kai pitäisi ja vaikeaahan tuo olisi. Mutta hankalaksi opettaja asemansa tekee, mikäli tuollainen lause kännykän tallenteelta löytyisi.

Minusta opettajien kannattaa olla tänä päivänä varsin varovaisia lausuntojensa kanssa, käyttää mielummiin hieman epäsuorempaa tekstiä kuin ennen. Koulumaailma on muuttunut viimeisten vuosien aikana, räväkkään puheeseen ja toimintaan puututaan kotien toimesta entisaikoja hanakammin. Ja nykyinen tekniikka antaa apuja kaiken näköisiin juttuihin.

Tämän tyyppisiä nettisivuja löytyy nuorten valistukseen.

Linkki vie Jonne city -sivustolle.

Nuo ohjeet ovat OAJ:n lakimiehen mukaan puuta heinää, mutta aika vääntämistä voi tulla.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Itse asiaan palatakseni, minä pidä ongelmallisena ja typeränä tuota kännyköiden keräilyä tunnin ajaksi ja sen vuoksi kieltämättä radikaalimmat toimet houkuttelevat minuakin...

Sovi yhdessä oppilaiden kanssa säännöt lukuvuoden aluksi, silloin oppilaat sitoutuvat niihin. Kerrot, että hommia tehdään rennosti, mikäli yhdessä sovittuja sääntöjä noudatetaan. Mutta mikäli homma ei toimi, täytyy sinun ottaa selkeästi tiukempi ote opetukseen, jotta pystyt takaamaan kaikille mahdollisimman hyvän opetuksen. Tällöin ryhmäpaine hoitaa suurimman osan ongelmatapauksista, erityisopettajat hoitavat jäljelle jääneet.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Toki sovin uuden ryhmän kanssa aina pelisäännöt mutta lisäongelmia tuo koulukohtaisten sääntöjen puute. Siis toki meillä kännykän räpläys tunnilla on kielletty mutta reaktiot siihen vaihtelevat opekohtaisesti. Yleisin on se, että oppilas omasta aloitteestaan luovuttaa mobiilinsa lopputunnin ajaksi. Itse en tätä systeemiä diggaa vaan lähden siitä, että minä en ole mikään kännykkäpankki ja siksi yritän selvitä järkipuheella. Ongelma on se, että kaikille ei sitä järkeä ole jaettu... Tosifanilla on ilmeisesti vähemmän "haasteellinen" oppilaaksiottoalue.
 

Sim_Sam

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP, Punamustat pelipaidat, 60min paine ja DDR
Varmasti yksi niistä henkisesti rankimmista ammateista on juurikin tämä opettajantyö. Ei käy kateeksi opettajia nykyajan kouluissa, kun ei saa oikeastaan edes pitää kunnolla kuria oppilaille ja onko sitten myös oppilaiden kunnioittaminen muuttunut opettajia kohtaan. Toki kaikki tietävät, että kotoa se kasvatus sekä kunnioitus aikuisia kohtaa lähtee. Itse muistan lapsuudesta sen, että koulussa oli opettajia joilla oli todella suuri auktoriteetti ja näin yksikertaisesti oppilaat uskoivat mitä opettajat sanoivat. En tiedä sitten onko nykyisin tilanne kuinka paljon muuttunut 90-luvulta, jolloin jopa joskus oikeasti pelättiin esim. koulun rehtoria. Mutta uskoisin sen, että opettajien valtaa on huomattavasti vähennetty vai onko sitten nykyiset opettajat huomattavasti ns. rennompia oppilaita kohtaan?

En ole opettaja ammatiltani "onneksi", koska yksinkertaisesti hermoni tuskin kestäisivät tätä ammattia, mutta ajattelin vain kertoa vähän näkemyksiä asiasta.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Kysyisin teiltä opettajilta, että miksi suhteudette kännyköihin noin tiukasti. Häiritseekö oppilas jotenkin tuntia vai ovatko he vain hiirenhiljaa kännykkänsä kanssa. Meidän lukiossa kukaan opettaja ei koskaan puuttunut kännykän käyttöön, vaan sai ihan huoletta tehdä mitä lystäsi tunneilla (tietenkin häiritsemättä tuntia ja muita). Jos oppilas tekee vaikka kotitehtävät lähes aina ja saa kokeesta hyvän numeron, mutta käyttää paljon kännykkää tunnilla häiritsemättä, niin miksi sen pitäisi laskea numeroa?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Juu, lastensuojelulaitoksessa asuvia nuoria.

Pitää kuitenkin ottaa huomioon se, että aineenopettajan oppilasmassa on rapiat kymmenkertainen erkkaan verrattuna. Yhteisiä sääntöjä on himpun verran vaikeampi luoda. Usein erkoilta saa sinänsä hyviä neuvoja, joita soveltamalla pääsee eteenpäin, mutta harvoin ne sellaisenaan pätevät. Aineenopettajan haaste on siinä, että oppilaat luovivat useiden opettajien linjojen välillä, jotka ovat aina hiukan erilaiset vaikka kuinka luotaisiin yhteisiä pelisääntöjä opettajien kesken.

En koe ongelmaksi pyytää ongelmakännyä tunnin ajaksi säilöön, jos ei varoitus ja toisesta kerrasta tuleva Wilma-merkki auta. Ehkä kerran kuussa näin joutuu tekemään.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kysyisin teiltä opettajilta, että miksi suhteudette kännyköihin noin tiukasti. Häiritseekö oppilas jotenkin tuntia vai ovatko he vain hiirenhiljaa kännykkänsä kanssa...

Tunnilla on tarkoitus opiskella, eikä olla facessa.

Minulle kännykät eivät ole ongelma, oppilaat kunnioittavat niitä sääntöjä mitä olemme sopineet. Eikä kännykät sinänsä ole ongelma vaan ajankohta milloin niitä käytetään.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pitää kuitenkin ottaa huomioon se, että aineenopettajan oppilasmassa on rapiat kymmenkertainen erkkaan verrattuna. Yhteisiä sääntöjä on himpun verran vaikeampi luoda. Usein erkoilta saa sinänsä hyviä neuvoja, joita soveltamalla pääsee eteenpäin, mutta harvoin ne sellaisenaan pätevät. Aineenopettajan haaste on siinä, että oppilaat luovivat useiden opettajien linjojen välillä, jotka ovat aina hiukan erilaiset vaikka kuinka luotaisiin yhteisiä pelisääntöjä opettajien kesken...

Sampio, et halua vaihtaa työtä minun kanssani, usko pois.

edit:

Jokainen opettaja opettaa omalla persoonallaan, enkä ymmärrä miten opettajien hieman erilaiset linjat vaikuttavat asiaan. Kai teillä on opettajien kanssa yhteisesti sovitut peruslinjat?
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Tunnilla on tarkoitus opiskella, eikä olla facessa.

Minulle kännykät eivät ole ongelma, oppilaat kunnioittavat niitä sääntöjä mitä olemme sopineet. Eikä kännykät sinänsä ole ongelma vaan ajankohta milloin niitä käytetään.

Mutta jos eivät häiritse mitenkään tuntia. Ei sekään mielestäni ole kovin toimivaa, että opetus keskeytetään sen vuoksi, että joku selaa lähes näkymättömästi puhelintaan.

Varsin kummallisen tapauksen satuin näkemään viime viikolla. Tunnilla muutama oppilas käytti puhelintaan ja suurin osa kuunteli opetusta. Yhtäkkiä opettaja vain keskeytti opetuksen ja alkoi keräämään puhelimia näiltä, jotka sitä käyttivät. Keräsi samalla myös joitakin puhelimia, jotka olivat vain pöydällä. Kaikki oppilaat ovat yli 20-vuotiaita. Kaikkea sitä näkeekin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mutta jos eivät häiritse mitenkään tuntia. Ei sekään mielestäni ole kovin toimivaa, että opetus keskeytetään sen vuoksi, että joku selaa lähes näkymättömästi puhelintaan.

Varsin kummallisen tapauksen satuin näkemään viime viikolla. Tunnilla muutama oppilas käytti puhelintaan ja suurin osa kuunteli opetusta. Yhtäkkiä opettaja vain keskeytti opetuksen ja alkoi keräämään puhelimia näiltä, jotka sitä käyttivät. Keräsi samalla myös joitakin puhelimia, jotka olivat vain pöydällä. Kaikki oppilaat ovat yli 20-vuotiaita. Kaikkea sitä näkeekin.

Mikäli on sovittu jostain säännöstä, eikö sitä kuulu noudattaa?? Luulisi ainankin yli 20-vuotiaan tämän ymmärtävän.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kysyisin teiltä opettajilta, että miksi suhteudette kännyköihin noin tiukasti. Häiritseekö oppilas jotenkin tuntia vai ovatko he vain hiirenhiljaa kännykkänsä kanssa. Meidän lukiossa kukaan opettaja ei koskaan puuttunut kännykän käyttöön, vaan sai ihan huoletta tehdä mitä lystäsi tunneilla (tietenkin häiritsemättä tuntia ja muita). Jos oppilas tekee vaikka kotitehtävät lähes aina ja saa kokeesta hyvän numeron, mutta käyttää paljon kännykkää tunnilla häiritsemättä, niin miksi sen pitäisi laskea numeroa?
Lukiossa kokonaisuus on enemmän opiskelijan itsensä vastuulla. Tosin en näe kovin hyvänä käytöksenä sitä, että toisen opettaessa joku fb nähdään tärkeämmäksi. En lähde satunnaista kännyn vilkaisua tuomitsemaan edes yläkoulussa, mutta on aivan selvä juttu, että aika moni yläkoulun oppilaista viihtyy luvan saadessaan mieluummin kännyn kuin oppivelvollisuuden parissa. Ei niille voi sitä saumaa antaa todellakaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös