Opetustyö

  • 366 589
  • 3 061

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Olen tullut näihin päätelmiin ihan itsekseni viisaampiani kuuntelemalla sekä erinäisiin dokumentteihin tutustumalla. Selma Hayekin tiedän, samoin Applen tuotteet, mutta ko. jampoista en ainakaan vielä tunne ketään. Jos nyt viittaat paperittomuuteeni, niin siinä ei ole mitään salattavaa. Tosin korjaan asiaa parhaillaan kovaa vauhtia.

En todellakaan viittaa. Karsastan vain äärimmilleen vietyä uusliberalismia koulumaailmassa. Mielipiteensä kullakin.
 

Japi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh, Jokerit, Saipa, Jokipojat, Titaanit
Olen tullut näihin päätelmiin ihan itsekseni viisaampiani kuuntelemalla sekä erinäisiin dokumentteihin tutustumalla. Selma Hayekin tiedän, samoin Applen tuotteet, mutta ko. jampoista en ainakaan vielä tunne ketään. Jos nyt viittaat paperittomuuteeni, niin siinä ei ole mitään salattavaa. Tosin korjaan asiaa parhaillaan kovaa vauhtia.

Kiinnostaisi tietää miten olet onnistunut saamaan pidempiaikaisen hissanopen paikan ilman papereita? Se kun taitaa olla ylivoimaisesti kilpailluin aine opettajanpaikoista kilpailtaessa. Itselläni on ollut hissanopen paperit yli 3 vuotta ja olen saanut vain luokanopettajan ja erityisluokanopettajan sijaisuuksia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kiinnostaisi tietää miten olet onnistunut saamaan pidempiaikaisen hissanopen paikan ilman papereita? Se kun taitaa olla ylivoimaisesti kilpailluin aine opettajanpaikoista kilpailtaessa. Itselläni on ollut hissanopen paperit yli 3 vuotta ja olen saanut vain luokanopettajan ja erityisluokanopettajan sijaisuuksia.
Meillä on yksi virka, johon mulla ei tietenkään ole saumoja, ja sitten alle tuntiopettajan paikan verran hissaa ja ykoa. Terveystietoa ja elämänkatsomustietoa sekä joitain räippeitä sieltä sun täältä siihen päälle. Eka vuonna hissaa oli yksi tunti, koska puolenkymmentä luokkaa oli yhden äikän open harteilla. Eli en tee pelkkää historiaa ja yhteiskuntaoppia täysillä tunneilla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En todellakaan viittaa. Karsastan vain äärimmilleen vietyä uusliberalismia koulumaailmassa. Mielipiteensä kullakin.
No enpä minäkään sitä erityisemmin kannata, mutta kun nuo vaatimukset tuntuvat puskevan lävitse, niin pakko kai siihen ajatukseen on sopeutua. Enkä sinänsä tyrmää kaikkia ajatuksia, kuten jo edellä kirjoitin. Voimavarat ja aika nyt lähinnä tulee vastaan.
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No joo, eli alle päätoimen (16 h/vko) ja jätkä vetää jo hirveitä sfäärejä parin vuoden tuntumalla. Tee nyt ensin vaikka kymmenen vuotta sitten joskus, jos saat töitä valmistumisen jälkeen, sellaisella 26 - 32 tunnilla, niin alkaa varmaan kirkasotsaisuus karista. Vähän jo ajattelinkin, että mikäs maailmanpelastaja ja besserwisser sitä ollaan.

edit. Mitä muuten on yko? Näyttäisi hieman aidommalta, jos osaisi oppiaineiden lyhenteet oikein.

Ja sitten vielä tuo TT. Aiemmin samat sisällöt kuuluivat muihin aineisiin, lähinnä KO, LI, BI, osittain YH. Sitten perustettiin uusi aika suuren tuntimäärän oppiaine TT, johon kasattiin sisältöä muista aineista. Nyt samat käydään läpi ns vanhoissa aineissa joka tapauksessa ja vielä päälle tässä terveystiedossa. Surkea ratkaisu.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No joo, eli alle päätoimen (16 h/vko) ja jätkä vetää jo hirveitä sfäärejä parin vuoden tuntumalla. Tee nyt ensin vaikka kymmenen vuotta sitten joskus, jos saat töitä valmistumisen jälkeen, sellaisella 26 - 32 tunnilla, niin alkaa varmaan kirkasotsaisuus karista. Vähän jo ajattelinkin, että mikäs maailmanpelastaja ja besserwisser sitä ollaan.
Hissa + yko alle päätoimen, muuta siihen päälle. Parhaimmillaan on ollut 28 tuntia viikossa ja se on pääasiassa reaaliaineista aika älyttömän paljon. Tai ei varmasti sulle paljon mitään, mutta aineenopettajalle ainakin. 16 tunnilla tuskin hommat painaa edes opintojen kanssa.

Miksi kokemuksen pitäisi madaltaa tekemisen laatua? Rutiinit auttavat varmasti, ja se, että materiaalia kerääntyy, mutta en minä aina ymmärrä joidenkin kokeneempien opettajien hällä väliä -asennettakaan. Välillä tulee vastaan sen verran paskaa asennetta sekä opettamista että oppilaita kohtaan, että ihmetyttää, miksi niillä paukuilla pitää ylipäätään tätä työtä tehdä. Onneksi omalla työpaikallani tätä ei hirveästi enää esiinny, mutta sen verran oli, että siihen ehti jo kyllästyä.

Edit: Te:sta jossain määrin samaa mieltä, vaikka onhan siinä paljon sellaistakin, mikä ei tule muissa aineissa esille. Päihteet nyt vaikkapa. Yko lyhenteenä käytössä ainakin meillä, joten siitä nyt on turha alkaa vinkua.
 

Japi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh, Jokerit, Saipa, Jokipojat, Titaanit
Meillä on yksi virka, johon mulla ei tietenkään ole saumoja, ja sitten alle tuntiopettajan paikan verran hissaa ja ykoa. Terveystietoa ja elämänkatsomustietoa sekä joitain räippeitä sieltä sun täältä siihen päälle. Eka vuonna hissaa oli yksi tunti, koska puolenkymmentä luokkaa oli yhden äikän open harteilla. Eli en tee pelkkää historiaa ja yhteiskuntaoppia täysillä tunneilla.

Ok kiitos tiedosta. Ja tosiaan 28 tuntia viikossa yläkoulun opettajana ei todellakaan ole leikintekoa aineesta riippumatta. Toki ryhmät ja luokanopettajan työssä luokka vaikuttaa työmäärään tosi paljon. Itse olen ollut kahtena vuotena luokanopettajana. Toisena vuotena oli 26 tuntia ja toisena 24 tuntia/viikko ja oli todellakin erilainen vaatimustaso/rasittavuus luokasta riippuen.
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä kanssa törmätään tähän eriarvoisuuteen eri opettajien kesken. Jos vertaa vaikka äidinkielen lehtorin ja historian lehtorin opetusvelvollisuutta, niin hissaa joutuu pakostakin opettamaan tuntimääränä huomattavasti enemmän. Nyt en juuri tarkkaan muista, mutta ov:ssa taitaa olla neljän tunnin ero, jos ei peräti viiden.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Äikkä 18 ja hissa 23. Tietenkin äidinkieli on työlästä, mutta aika paljon historiassakin saa tekstejä lukea.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tässä kanssa törmätään tähän eriarvoisuuteen eri opettajien kesken. Jos vertaa vaikka äidinkielen lehtorin ja historian lehtorin opetusvelvollisuutta, niin hissaa joutuu pakostakin opettamaan tuntimääränä huomattavasti enemmän. Nyt en juuri tarkkaan muista, mutta ov:ssa taitaa olla neljän tunnin ero, jos ei peräti viiden.

Älä muuta sano. Luokanopella velvollisuus on 24 ja opetat kaikkia aineita,myös äidinkieltä. Olen joskus tokaissut äidinkielen lehtoreille että kun esim.lukiossa kirjoituttavat aineita niin eikös silloin ole mahdollisuus korjailla niitä edellisellä tunnilla kirjoitettuja. Ei kuulemma voi.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Älä muuta sano. Luokanopella velvollisuus on 24 ja opetat kaikkia aineita,myös äidinkieltä. Olen joskus tokaissut äidinkielen lehtoreille että kun esim.lukiossa kirjoituttavat aineita niin eikös silloin ole mahdollisuus korjailla niitä edellisellä tunnilla kirjoitettuja. Ei kuulemma voi.

Tuntuu yläkoulussa myös olevan aika paljon lukutunteja, jolloin opettajan luulisi pystyvän tekemään muita töitään samalla.

Opetan matemaattisten aineiden ohella biologiaa ja maantietoa, joissa on korkeampi opetusvelvollisuus. Enemmän minulle töitä teettää biologian tunti kaikkinensa kuin vaikkapa fysiikan tunti.

Ei tuo biologian korkeampi opetusvelvollisuus voi perustua muuhun kuin biologian ja maantiedon opettajien heikkoon työllisyystilanteeseen, sama koskee myös historian opettajia.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Ei tuo biologian korkeampi opetusvelvollisuus voi perustua muuhun kuin biologian ja maantiedon opettajien heikkoon työllisyystilanteeseen, sama koskee myös historian opettajia.

En tiedä ymmärränkö tämän nyt hieman väärin, mutta eikös tuo osin heikko työllisyystilanne nimenomaan (osin) perustu korkeaan opetusvelvollisuuteen, eikä toisinpäin? Eli vaikka kursseja on suhteellisen paljon niin virkoja on silti kohtuullisen vähän, koska opetusvelvollisuus on korkea (Esim. lukiossa 21 kurssia verrattuna vaikkapa äikän 16:sta tai pitkän ja keskipitkän kielen 18:sta. Lukiossa tosin on sentään lukiokerroin [x1,1] käytössä, joka hieman helpottaa tilannetta.)? Jos opetusvelvollisuus olisi esimerkiksi 18 ja valtakunnallisten kurssien määrä sama, niin silloinhan tämä tarkoittaisi sitä, että uusia virkoja voitaisiin/täytyisi avata.
 
Miksi kokemuksen pitäisi madaltaa tekemisen laatua? Rutiinit auttavat varmasti, ja se, että materiaalia kerääntyy, mutta en minä aina ymmärrä joidenkin kokeneempien opettajien hällä väliä -asennettakaan. Välillä tulee vastaan sen verran paskaa asennetta sekä opettamista että oppilaita kohtaan, että ihmetyttää, miksi niillä paukuilla pitää ylipäätään tätä työtä tehdä.

Kuuntelin kolmisen viikkoa sitten Tampereen ja Helsingin välisessä yöbussissa arviolta 30-35-vuotiaiden miesluokanopettajien keskustelua duunistaan. Yksi oli töissä Itä-Helsingissä. Hän sanoi hyvin suoraan sen, että kun monella lapsella on kotona kaksi syrjäytynyttä pitkäaikaistyötöntä, ei hänellä ole mitään eväitä taikoa tuollaisesta aineksesta yhteiskuntakelpoisia kansalaisia. Sitten kirosi sitä, kun Wilmaan pitää päivitellä kaikennäköisiä tietoja vanhempia varten, ja nämä sosiaalitapaukset eivät niitä kuitenkaan ikinä lue.

Molemmat olivat sitä mieltä, etteivät todellakaan tule tekemään tuota työtä eläkeikään asti, koska se on hullun hommaa. Ajattelivat myös niin, että varhaiskeski-ikäisenä sentään ymmärtää vielä jonkin verran esiteinien juttuja, mutta kuusikymppisenä niistä on jo pihalla kuin lumiukko.

Miten hyväksyttävää teidän mielestänne on se, että opettajat puhuvat asioista tähän malliin niiden oikeilla nimillä?
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Ei ole hyväksyttävää ja on myös lainvastaista.

Mikä tuossa on lainvastaista? Ja minkä lain? Ihan mielenkiinnosta kyselen.

Itse puheenaihe on mun mielestä täysin hyväksyttävää. Ei tuossa ketään yksilöidä ja asia on varmasti 100 % faktaa. Ihan sama kuin jokin tilanne, jossa jonkin alan työntekijät keskustelevat vittumaisista asiakkaista tms. ongelmista yksilöimättä mitenkään näitä tai työnantajaansa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mikä tuossa on lainvastaista? Ja minkä lain? Ihan mielenkiinnosta kyselen.

Itse puheenaihe on mun mielestä täysin hyväksyttävää. Ei tuossa ketään yksilöidä ja asia on varmasti 100 % faktaa. Ihan sama kuin jokin tilanne, jossa jonkin alan työntekijät keskustelevat vittumaisista asiakkaista tms. ongelmista yksilöimättä mitenkään näitä tai työnantajaansa.

Tietosuojalaki rikkoutuu, mikäli pystytään yksilöimään koulu.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mikä tietosuojalaki?

Itse en pysty tuosta tarinasta yksilöimään koulua. Ja vaikka pystyisikin, niin en keksi, mitä lainvastaista tuossa vieläkään on.

Viikko sitten OAJ:n ihminen otti vesossa esille tällaisen tapauksen. Tänä päivänä oppilaan asioista ei saa keskustella edes opettajainhuoneessa, koska lapsen asioita saa kertoa vain niille opettajille, jolle se on välttämätöntä opetustyön takia. Tai oppilastietojen lähettäminen sähköpostissa on kiellettyä, mikäli kyseinen sähköposti ei ole tietyllä tavalla suojattu. Tietosuojalaki tms. on tällä hetkellä jo lastensuojelulakia vahvempi tai ainakin siltä tuntuu.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Viikko sitten OAJ:n ihminen otti vesossa esille tällaisen tapauksen. Tänä päivänä oppilaan asioista ei saa keskustella edes opettajainhuoneessa, koska lapsen asioita saa kertoa vain niille opettajille, jolle se on välttämätöntä opetustyön takia.

Siis nimenomaan kun puhutaan koulusta, ei oppilaasta/opiskelijasta? Olisi kyllä mielenkiintoista tietää mihin lakitekstiin tuo perustuu tai jokin ennakkotapaus aiheesta.

Tai oppilastietojen lähettäminen sähköpostissa on kiellettyä, mikäli kyseinen sähköposti ei ole tietyllä tavalla suojattu.

Mainitsiko OAJ:n tyyppi mitä tuo suojaus käytännössä tarkoittaa? Eli ovatko esim. kaikkien kuntien/kaupunkien säpot automaattisesti oletettavissa "turvallisiksi" ja miten sitten omien geemailien kohdalla? Tästäkin olisi mielenkiintoista kuulla mihin pykäliin ko. ukaasi perustuu.

Tuosta koulun asioiden puimisesta julkisissa, niin eihän se kovin ammattimaista tai fiksua ole, mutta toisaalta ihan ymmärrettävää. Ei todellakaan käy kateeksi esim. mainittuja jannuja.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
No kyllä minä ainakin puhun yleisellä tasolla joskus kouluni nimelläkin asioista julkisesti/vähemmän julkisesti eikä koskaan ole jupinoita kuulunut. Se on toki pidettävä mielessä ettei lörpöttele yksittäisistä tapauksista tai että voidaan johonkin oppilaaseen yhdistää.

Tämä nyt on sarjassa mätäkuun juttuja. Onko opettajista tarkoitus tehdä pelokkaita nysväreitä jotka eivät voi ääneen kritisoida tai keskustella yhteiskunnan lieveilmiöistä yleisellä tasolla? Minä en ainakaan suutani sulje. Se on se sananvapaus mikä kumminkin on kaikilla. Epäammattimainen jutustelu huoltoasemalla nyt on toki jokaisen omassa ammattiylpeydessä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No kyllä minä ainakin puhun yleisellä tasolla joskus kouluni nimelläkin asioista julkisesti/vähemmän julkisesti eikä koskaan ole jupinoita kuulunut. Se on toki pidettävä mielessä ettei lörpöttele yksittäisistä tapauksista tai että voidaan johonkin oppilaaseen yhdistää...

Näin minäkin olen asian ajatellut, mutta Nina Lahtisen esitys sai hieman miettimään asioita. Harvoin tuollaisesta juttelusta ongelmia tulee, mutta mikäli kuulemassa on innokkaita puuttujia, ongelmia voi tulla. Nina Lahtisen viesti oli varovaisuus julkisessa keskustelussa ja netissä. Mielenkiintoista materiaalia, joka tosiaan löytyy OAJ:n sivustolta.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Näin minäkin olen asian ajatellut, mutta Nina Lahtisen esitys sai hieman miettimään asioita. Harvoin tuollaisesta juttelusta ongelmia tulee, mutta mikäli kuulemassa on innokkaita puuttujia, ongelmia voi tulla. Nina Lahtisen viesti oli varovaisuus julkisessa keskustelussa ja netissä. Mielenkiintoista materiaalia, joka tosiaan löytyy OAJ:n sivustolta.

Se on totta että varovaisemmaksi viedään homma vuosi vuodelta.

Oman opettajuuteni kannalta olen kumminkin tehnyt sen päätöksen että turha varovaisuus vie työn hoitamisen edellytyksiä kohtuuttomasti. Kurinpidossa ym.tunnustan usein liikkuvani harmaalla alueella mutta koen tärkeämmäksi sen että hankalimmatkin tapaukset tietävät 100% kuka on laivassa kapteeni. Jos joskus sitten kosahtaa ja tulee sanomista katson sen pienemmäksi pahaksi kuin sen että hiivin pelokkaana koulussa ja sen ulkopuolella persoonani vastaisesti. Näytellä pitää toki osata mutta rajansa kaikella.

Nämä yksilön oikeudet mm.kännyköiden/vaarallisten esineiden kanssa nyt on viety liian pitkälle. Niin minä olen takavarikoinut ja teen sen lainvastaisesti jatkossakin. Ei ole vielä tullut huoltajaa vastaan joka on silmille hyppinyt,töitä kumminkin 15 vuotta takana.Niin ja vähän niitä silmille hyppiviä oppilaitakaan. Näillä pelokkailla/pykäliä viilaavilla kollegoilla(näitä ei ole montaa)sen sijaan palavereita tuntuu riittävän kun ei riitä munaa/persoonaa joskus sanoa asioita niinkun ne ovat. Loputonta paskanjauhantaa. Hieman karrikoitu viesti mutta luulen että suuri osa tajuaa mitä ajan takaa.

Sen vielä korostan että voit olla tiukka ja vittumainen kunhan olet oikeudenmukainen. Niin ja rento ja mukava kun on aihetta.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eiköhän tuossa esimerkkitapauksessa pihvi ole juuri se, pystyykö jutustelussa tulleista asioista päättelemään henkilötasolle asti. Tuosta, että yksittäinen koulukaan ei saisi tulla esille, olisi mielenkiintoista kuulla lisää. Sanoiko OAJ:n henkilö nimenomaan näin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös