Vaikka opettajia ja oppilaita on lähipiirissä, en ole hoksannut heiltä kysyä oppikirjojen vaihtuvuudesta, toisaalta tekevät peruskoulua oikeastaan jokainen. Kuinka usein oppimateriaali vaihtuu toisen asteen koulutuksessa, lukioissa? Nyt aiotaan oppivelvollisuutta jatkaa, se on oman juttunsa arvoinen keksintö, mutta tämä ilmainen oppimatsku kuulemma jo maksaisi sata miljoonaa vuodessa.
Vanhat pruukaavat muistella menneitä. Veljeni on kuusi vuotta minua vanhempi, mutta yhteiskoulussa muistaakseni hänen enkun ja historian, ehkä uskomuksenkin, kirjat vielä pätivät, niitä käytettiin vaikka peruskoulun oppimäärää vedettiin. Lukiossa vielä useampi kirja oli sama, siis ainakin kuusi vuotta aikaisemmin painettu.
Minulla on vaikutelma, että kovalla sykkeellä näitä oppikirjoja tehdään ja opettajille, sivistysjohtajille eli kunnille myydään. Kustantajat pitävät taatun tulonlähteen pyörimässä. Ei tieto parissa vuodessa vanhene ja opettajan innostuskyvyllä on enemmän merkitystä kuin tämän vuosimallin kirjalla.
Pedagogiikan viimeisillä saavutuksilla niitä varmaan myydään, mutta opettajien koulutuspäivät olisivat käsitteekseni kustannustehokkaampia.
Anekdoottina korkeakoulutuksen koneenpiirustuksesta: TKKssa proffana, tai ainakin piirrustusopena oli legendaarinen Aimo Pere. Hän teki joka vuosi konepiirroskirjaansa pienen muutoksen, jolla sen markkinoi fukseille. Nerokasta. Ja tuokin kurssi on minulla vielä suorittamatta. En osaa kyllä CADiakaan.