Ilmoitukset

Nimimerkin RiverDog vähäinen tuotanto on sisältänyt henkilökohtaisuuksia, offtopicia ja itsemoderointia. Häntä on jo aiemmin huomautettu käytöksestään, mutta kun huomautus ei auttanut, on raati laittanut hänet viikon rauhoittumislomalle.

Lisäksi päätimme viikonloppuna, ettei nimimerkki Bawdy enää jatkossa avaa ketjuja. Meille ei ole väliä, milloin "valmentajalle X kenkää!"-ketju avataan, mutta myös näiden ketjujen avauksiin odotamme edes jonkinlaista panostusta. Tähän Bawdy ei ole kyennyt, sillä hänen ketjunavauksensa sekä Merikiven että Tirkkosen potkuille ovat olleet aivan luokattomia.

Sulje ilmoitus

Nimimerkin Hatchetman tuotanto Jokerit-osiossa on ollut silkkaa flametusta ja ohi aiheen huutelua. Koska aiemmat huomautukset ja viikon pelikiellot eivät ole tepsineet, kyseinen nimimerkki päätyy tällä kertaa kahdeksi viikoksi jäähyaition puolelle.

Sulje ilmoitus

Nimimerkin ja oikean henkilöllisyyden yhdistäminen (myös huumorilla) tuottaa edelleen yleensä kuukauden pelikiellon. Tällä kertaa kuukauden tauolle jäi NakkiFakiiri.

Nimimerkki kausi pääsee kuukauden rauhoittumislomalle. Katsotaan, jos sen jälkeen TPS-keskustelu onnistuisi ilman viimeisiin lauseisiin pesiytynyttä raivoamista. Aiempi rikehistoria vaikutti loman pituuteen korottavasti.

Sulje ilmoitus
  1. Nännimäinen Jäsen

    2020 kevään kirjoitusaikataulu on julkaistu. Reaalipäivät ovat 24.3. ja 26.3. ja äidinkielet kirjoitetaan 10.3. ja 12.3.

    Kenttää taas kuunneltu ja silleen?
     
  2. penaz Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    TOVERIT, FC Barcelona
    Miksi opettajat ovat ainoa ammattiryhmä, millä on tarvetta kirjoittaa omasta työstään tällä jääkiekkosivustolla (2451 viestiä). Ei taida olla insinööreillä tai autokuskeilla omaa keskustelua käynnissä.
     
  3. mutina Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
    Lainaus:
    Koska kaikki ovat koulujen ja opetustyön kokemusasiantuntijoita.
     
    cottonmouth tykkää tästä.
  4. sampio Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Menestyvin, sympatiat muille hyville.
    Lainaus:
    Lienee niitä harvoja ammatteja, joihin jokaisella on useamman vuoden kontakti itsellään, ja toisaalta ammattikunta, joka väkisinkin on vaikuttanut tavalla tai toisella jokaiseen herkkyysvuosina. Se on pitänyt ketjun hengissä, ja kun sellainen on ja ammatin edustajia täällä riittävästi on, tulee tilanne käytettyä hyödyksi. Ei kai se sen kummempaa ole.
     
    arvee tykkää tästä.
  5. sampio Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Menestyvin, sympatiat muille hyville.
    Lainaus:
    Historiataitoja harjaannutetaan yläkoulussakin, tai tarkoitus olisi opsin mukaan, ja tietenkin älyllinen haaste kasvaa lukioon mennessä. En sitten tiedä, kuinka tämän toteuttaminen opetuksessa ei onnistuisi henkilöltä, joka samalla pätevyydella liikenteessä kuin kollegansa lukiossa. Ei se tietenkään pystymetsästä helppoa olisi, mutta kuten aiemmin jo tuli todettua, sellainen on aika harvinainen tilanne.

    Lainaus:
    Jep, kyllä haasteita tietenkin on. Tässä kuitenkin pätee sama kuin edellä - jostain kai se lukion hissanopekin on sen tietopohjansa haalinut ja uransa aloittanut. Muistetaan tässä nyt se, että tietenkin on fiksumpaa valita kahdesta muutoin tasavahvasta ja fiksunoloisesta hakijasta se, jolla on vaikkapa viiden vuoden ura lukiossa takana, jos haastajalla ei vastaavaa ole. Itse tartuin lähinnä siihen, että miksi sieltä yläkoulupuolelta ei voisi ottaa edes haastatteluun jotain kokenutta ja täyspäistä kandidaattia, jos lukiossa opettaneet hakijat ovat jotain oman elämänsä mattinykäsiä.

    Lainaus:
    Juu, toki opetusta kalibroidaan ryhmän mukaan ihan yläkoulun sisälläkin. Mulla on ollut hyvin kypsiä ja rauhallisia ysejä, joissa on ollut ihan lukiokamaa keskustelu- ja argumentointitaidoiltaan olevia oppilaita, nyt on taas tvt-taidoiltaan taitavia kasiluokkalaisia, sitten on ollut näitä mopopoikapainotteisia pärinäryhmiä ja toisaalta poika- ja tyttöporukoihin eriytyneitä passiivisia luokkia, eikä näille ihan kaikkea voi samalla kaavalla vetää. Itse tykkäisin mennä peruskaavalla opetushetki, tehtäviä ja tehtävien purku, mikä lienee ihan hyvä peruspaketti myös lukioon. Tai oli ainakin pari vuotta sitten ohjaajieni mukaan, kun siellä ne pari harkkaa vedin. Niihin liittyen pakko kertoa, että olin Ratakadun Norssilla jännäkakka kalsareissa ekan tunnin alussa, kun ajatus oli, että luokka on täynnä teinineroja yli 9,3 keskiarvolla. Valmistelin tuntini romaaniseen ja goottilaiseen kirkkotyyliin liittyen huolella vain todetakseni tunnin loputtua, että eipä tuo kokemus juuri yläkoulun rauhallisista luokista poikennut. Selkein ero tuli siinä vaiheessa, kun pyysin palautteen auskutunneistani ja sain erittäin fiksuja huomioita ja rakentavaa palautetta nuorilta. Ihan samaan ei kuitenkaan se kuutosen keskiarvolla taiteileva lukihäiriöinen mopopoika ymmärrettävästi kykene.

    Lainaus:
    Lähinnä meinasin sitä, että pätevyyksissä ei ole eroa paperilla, kumpikin kandidaatti on selvinnyt yliopistosta ja on pätevä hakemaan tehtävään. Käytännössä siis se lukion opettajan osaaminen todennetaan sillä, että on opettanut lukiossa. Miksi sitä samaa osaamista ei voisi saada perusfiksu ja kokenut yläkoulun opettajakin? Ei kai harrastuneisuus ole vain lukion opettajien oikeus? Ja nämä kysymykset enemmän retorisina, eikä ollenkaan hyökkäävinä.
    ---

    Mun mielestäni on hienoa, että palstalla on useita opettajia tai sellaiseksi opiskelevia. Esimerkiksi tällaiset keskustelut jäävät itseltäni muutoin vähäisiksi, koska oma piirini pyörii pääasiassa yläkoulun opettajien parissa, sisäkehälle mahtuu pari alakoulun opettajaa ja ulommaiselle kehälle pari lukio-opettajaa. Harmi, jos tämä saa @penaz issa ja kumppaneissa jonkinlaista skismaa aikaa. Itse saattaisin olla jopa kiinnostunut muiden ammattikuntien sisäisistä keskusteluista, jos niitä olisi.
     
  6. arvee Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
    Lainaus:
    Minustakin tämä on oikein hyvä ketju, kaikille koulutusta (suomalaista luxusta) nauttimaan päässeille jäsenille avoin sana. Minähän nyt tietysti olen asiantuntijajäseniä, eläkekertymässä lienee apauttiarallaten kymmenen viikkoa kunnallista alaikäisten kansalaisten opastamista.
    Onko muuten opettajilla jotain kansakuntalaisia keskustelupalstoja muualla, en ole esim. vauvafoorumiin perehtynyt?
    Tälle palstalle osallistujien oletan vanhahkosti opettajien sukupuoleksi useinmiten miehen ( jääkiekko) eli laajempikin näkökulma olisi tervetullut, koska sukupuolilla on sittenkin kuulemma jotain väliä.

    Opetusketju on hyvä. Dösä, bussi eli linja-autonkuljettaja-konduktööri eli ihmisten kuljettamisen ketju olisi kiva kokemus. Ja terveydenhoito, yleinen insinööritoimi jne.
    Luokaa itsellenne tärkeitä ketjuja, vaikka sitten esim. väärin ymmärretyt poliitikot. Palstalla yhteisövalinta karsii kyllä rönsyt.
     
    sampio tykkää tästä.
  7. arvee Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
    Linkkaan Iltalehden juttuun ( käytän vieläkin näitä, ehkä Vihreä Lanka tekee perusteellisemman artikkelin).
    Tutkivaa zuurnalismia, 23n(!?) open käsityksiä eli mielipiteitä missä mennään:

    Fyysistä ja henkistä väkivaltaa, oppilaiden someviihdettä, vanhempien syntipukki... – Lukijat kertovat, kuinka opettajia kiusataan koulussa

    Lainauspoimintani on:
    " On täysin absurdia, että puhutaan kovasti näiden häiriökäytöksisten oikeusturvasta, mutta milloin aletaan puhua niiden 20 muun luokassa olevan (ja opettajan) oikeusturvasta ja oikeudesta oppimiseen ja opettamiseen, hän kysyy."
     
    El Lude tykkää tästä.
  8. Byvajet Jäsen

    Nyt uudistuksista rupeaa kuulumaan opettajien kokemuksia. Arvaan, että ajan myötä nämä kokemukset näkyvät myös tutkimuksissa, joiden tulos tullee olemaan se, että hyvät oppilaat menestyvät entiseen malliin tai paremmin, kun taas heikoimmat kärsivät kohtuuttomasti. Keskijoukossakin tippujien määrä kasvanee. Niin ikään kotitaustan merkitys korostuu valtavasti, koska oppilaat, joita ei tueta ja kannusteta kotona, ajautuvat passiivisuuteen.

    Kun itseohjautuvuus ei toimi edes yliopistoissa, niin miten ihmeessä se voisi toimia lapsilla?

    Lainaus:
    Lainaus:
    Tuossahan nuo ongelmakohdat vielä opettajien omalla suulla:

    Lainaus:

    Näkisin, että uudistusten myötä opettajien työtä on siirretty vanhemmille, ja jos vanhemmat eivät halua tai osaa tehdä opettajien työtä, heidän lapsensa kärsivät. Uudistusten myötä sekä vanhempien käytännön apu, vanhempien valvonta että vanhempien asenne-esimerkki korostuvat.
     
  9. Lähemäen Dynamo Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Jukurit, TML
    Eipä yllätä. Helsingin Opetusviraston vs. linjajohtaja esoteerikko Marja Kyllönen on johtanut tätä mahtavaa digiloikkaa ja tämän Milla Magian voit tavata vaikkapa täältä. Education for the Future | Marjo Kyllonen | TEDxVIlniusED (you tube)

    Näitä Steiner - pedagogiikan kajahtaneita huuhaa-tieteilijöitä on pesinyt valitettavissa määrin lasten ja nuorten perusopetukseen.

    Kyllösestä voit lukea lisää:

    Testataanko Helsingin koulujen digiloikkaa kenialaisessa koulussa? (US)
    Minerva Krohn (vihr) suojelee Helsingin Opetusviraston johtoa? (US)
    Blogi | tuijapaunio (Tuija Paunion kotisivut)
    Alppila case: Kyllönen aivan vitun kujalla ja opetusministeri Gustafsson paskoo housuihinsa. A-studio: Stream - Alppilan koulun välikohtaus [1/2] (you tube)
     
  10. sampio Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Menestyvin, sympatiat muille hyville.
    Lainaus:
    Yhtälailla voitaisiin todeta, että osa opettajista on hoitanut vanhempien vastuita ja siinä sivussa osa-aikaisesti milloin sossujen, milloin poliisien töitä. No, tällä nokittelulla tuskin mihinkään päästään. Siksipä jätänkin vain tämän tähän:

    Oletko edes lukenut uutta opetussuunnitelmaa? – rouvaopettaja – Medium
     
  11. Kilgore Trout Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Ilves
    En tiedä sopisiko tämä paremmin humpuukiketjuun, mutta laitetaan tänne. Eli tässä koulutusohjelmassa voi kouluttautua Life Coaching ammattilaiseksi:

    Opi Life Coaching ammattilaiseksi!

    Tässä lainauksia koulutuksen sisällöstä, hinta tälle kaikelle ja paljon muullekin on vaatimattomat 3.990 €:

    "Ensimmäisessä moduulissa käsitellään coachingin historiaa ja roolia nykyaikana, valmennuksen teoriaa, coachingin-ydintaitoja ja eettistä ohjeistusta..."
    "Tässä moduulissa pureudutaan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin aina solutasolta mentaalivalmennukseen asti..."
    "Kolmantena viikonloppuna fiilistellään! Tutkitaan tunteita ja tarpeita..."
    "Moduulin avainsanoja ovat itsetuntemus, itsetunto, läsnäolo, tunnelukot, mielen johtaminen sekä mindfulness. Vierailevana kouluttajana toimii Deepak Chopran meditaatiokeskuksesta meditaatiokouluttajaksi valmistunut hurmaava Sampo Manninen..."

    Kuulostaa melkoiselta huuhaalta, mutta ehkä tämäkin jonkin tarpeen täyttää.
     
    arvee tykkää tästä.
  12. arvee Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
    Inkluusio. Kunnallista säästämistä eli resurssien vaillinaisuutta? Opettajien taitovajetta?
    Vaiko Unelmaa, fantasiamaailmaa jonka pedagoottiset (!) opetustyttäret ovat semi-akateemisen kuuskytluvun hippimäisesti lanseeranneet valtavirraksi.
    Jokainen oppilas on laulun arvoinen ja kaikkien pitää kuulua samaan kuoroon, vaikka pahalta kuulostaa eikä hyvältä choruksen tulevaisuuskaan taida näyttää.
    Inkluusio, onko tuo poliittinen unelmavalinta vai onko se todellakin vain toimimaton säästöideologia: linkki Iltalehteen, ilmeisen huono opettaja valittaa
    Kiroilua, päälle huutamista ja pelleilyä: Opettajat kertovat, miten ”inkluusio” tuhoaa suomalaislasten oppimistuloksia - suurimmat puolueet lupaavat muutosta

    Pitäisikö hankkia Ruotsista jotain mallitusta, kopioida?
     
  13. olkikuukkeli Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
    Lainaus:
    Ihan asiallisia huomioita rouvaopettajalta, mutta kyllä näissä opettajien huolissa mielestäni perää on. Ei niinkään OPS-puolelta (tai no saa nähdä, mitä tämä lyhytjänteinen uudistuspolitiikka tällä kertaa tuo mukanaan), mutta valtion kärkihankkeista ja konsulteilta tulleiden oppien puolesta. Lukiossa tilanne on mielestäni vielä ihan hyvä, iso ongelma on lähinnä pääsykoeuudistus, joka alkaa nyt ensimmäistä kertaa näkyä opiskelijoiden kurssivalinnoissa merkittävästi.

    Avoimet oppimisympäristöt ja "uudet" opetusmenetelmät moninaisine sovelluksineen ovat minun nähdäkseni pyrkimyksiä tehokkuuteen alhaisten resurssien aikakaudella. Siitä nuo opettajien hätähuudot kertovat, ei siitä, että OPS:n teoreettinen sisältö olisi jotenkin ihan perseestä.
     
  14. arvee Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
    Tungen itseni vieläkin tänne, arvostavasti linkkaamaan Kari Uusikylän mielipiteen:
    Kari Uusikylä , tuo eka juttu, josta lainaan pätkän:

    "Olen seurannut vuosikymmenet ylhäältä syötettyä muutospuhetta. Helppo-heikit ja höpinä-huldat on nostettu virallisiksi suunnan näyttäjiksi; he ovat korvanneet visioilla ja unelmahötöllä syvällisen pedagogisen ymmärryksen, vastuun ja moraalin. Laatukonsultitkin ovat olleet suosiossa. Kouluille on pakkomyyty laatua kuin makkaraa."

    Kouluajoistani on aikaa, muutamien viikkojen opetustoimittelusta myös, joten ehkä liian helposti uskon Setämies Uusikylän horinoita, mutta musta tuntuu nyt siltä, että hän ei ole täysin hakoteillä.

    Vaikka onhan sen nyt pakko olla niin notta opetushallituksen virkahenkilöt ja muutkin kasvatustieteen neropatit osaavat tulevaisuuden hahmottaa paremmin kuin ketkään muut. Ja opettajia, noita asiakasrajapinnan duunareita on turha kuunnella: kyllä se siitä, luottakaa itseenne ja Opetussuunnitelmaamme, älkää viukuttako.
     
  15. olkikuukkeli Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
    Lainaus:
    Jos aihe oikeasti kiinnostaa, niin koulujärjestelmän kehittämisestä on tehty tällainen aika tuore ihan vertaisarvioitu katsauskin hiljattain. Löytyy täältä: https://www.netn.fi/artikkeli/koulutuspolitiikan-arvovalinnat-ja-suunta-satavuotiaassa-suomessa

    Spoiler: Niinkin hyvä järjestelmä kuin meille on luotu, on syntynyt kovasta vastustuksesta huolimatta ja sen hyvyys selvisi melkein vahingossa. Ja sen rapauttaminen on ihan helppoa!
     
    arvee tykkää tästä.
  16. arvee Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
    Duoda duoda, ehkä kuitenkin jotenkin opetustyöhön liittyvä probleema tuntuu joitakin vaivaavan: Yleä Opettaja kritisoi nuorten heikkoja matematiikan taitoja – ei muistanut itse vastausta yksinkertaiseen kertolaskuun

    Olipa hassu muuten tuo kertolaskuanekdootin nosto, klikkihuoraus. Mutta onko ongelma opetusohjelmassa vai oppilaissa? Ovatko oppilaat muuttuneet?
    No eivät tietenkään, nuo äidin kullannuput, eivät äiditkään ole muuttuneet vuosien saatossa.
    Useat opettajat eivät kai vain pysty loihtimaan mahtavaa vuoristoratamatkaa matematiikan maailmaan jokaiselle koulutuntilaiselle. Tasaveroisesti kaikkia varmaan opetetaan, mutta nykyään yhä useamman kouluviihtyjän matikkakoriin marjoja näyttää kertyvän niukasti.

    Koulutukseen pitää latoa reilusti lisää fyffeä, veroErkeiltä nyhtää lisää rahuskia notta mukulat oppivat matikkaa. Niin sen täytyy olla, ongelmana on opetuksen Resurssipula, jonka onneksi voi ratkaista rahalla.
    Olisi helvetin paljon hankalampaa, mikäli olisi kyse oppilaiden motivaatioiden tasoeroista. Sen purkamiseen vaadittaisiin perkeleen paljon enemmän.
     
    mutina tykkää tästä.
  17. Jymäkkä Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
    Lainaus:
    Hämmentävä suorastaan. Eikö toimittaja oikeasti tajua Salmelan "vittuilevan" tyhmästä kysymyksestä ja sitten vielä puhuu vastauksen muistamisesta. Jotain huumoriako tuo, vai noinko kujalla toimittaja?
     
    koukku tykkää tästä.
  18. koukku Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    JYP
    Lainaus:
    Ja tämän asian jotkut jutun lukevista elämämkoulu-vanhemmista ottavat tietenkin tosissaan, ja taas saadaan lisää vettä myllyyn opettajien epäpätevyydestä puhuttaessa.
     
    Olkku ja Jymäkkä tykkäävät tästä.
  19. pernaveikko Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    HIFK, Crusaders, Lechia
    Laittakaapa raporttia millaista koululaista siellä on. Ja tuleeko Wilma-merkintää, jos on vähän väsynyt.
     
  20. arvee Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
    Vaikka opettajia ja oppilaita on lähipiirissä, en ole hoksannut heiltä kysyä oppikirjojen vaihtuvuudesta, toisaalta tekevät peruskoulua oikeastaan jokainen. Kuinka usein oppimateriaali vaihtuu toisen asteen koulutuksessa, lukioissa? Nyt aiotaan oppivelvollisuutta jatkaa, se on oman juttunsa arvoinen keksintö, mutta tämä ilmainen oppimatsku kuulemma jo maksaisi sata miljoonaa vuodessa.

    Vanhat pruukaavat muistella menneitä. Veljeni on kuusi vuotta minua vanhempi, mutta yhteiskoulussa muistaakseni hänen enkun ja historian, ehkä uskomuksenkin, kirjat vielä pätivät, niitä käytettiin vaikka peruskoulun oppimäärää vedettiin. Lukiossa vielä useampi kirja oli sama, siis ainakin kuusi vuotta aikaisemmin painettu.

    Minulla on vaikutelma, että kovalla sykkeellä näitä oppikirjoja tehdään ja opettajille, sivistysjohtajille eli kunnille myydään. Kustantajat pitävät taatun tulonlähteen pyörimässä. Ei tieto parissa vuodessa vanhene ja opettajan innostuskyvyllä on enemmän merkitystä kuin tämän vuosimallin kirjalla.
    Pedagogiikan viimeisillä saavutuksilla niitä varmaan myydään, mutta opettajien koulutuspäivät olisivat käsitteekseni kustannustehokkaampia.

    Anekdoottina korkeakoulutuksen koneenpiirustuksesta: TKKssa proffana, tai ainakin piirrustusopena oli legendaarinen Aimo Pere. Hän teki joka vuosi konepiirroskirjaansa pienen muutoksen, jolla sen markkinoi fukseille. Nerokasta. Ja tuokin kurssi on minulla vielä suorittamatta. En osaa kyllä CADiakaan.
     
  21. bebeto Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Tappara, Ylöjärven Ryhti
    Lainaus:
    Pasi Sahlberg on collaboration, teacher voice, equity

    Pasi Sahlberg on kiertänyt maailmaa ja saarnannut suomalaisen koulujärjestelmän ilosanomaa siitä lähtien kun OECD:n PISA-tuloksia alkoi tippua julkisuuteen vuosituhannen alkupuoliskolla. Sen jälkeen täällä on juossut delegaatioita ympäri maailmaa tungokseksi asti. Sahlberg sanoi eräässä puhetilaisuudessa että opetus-ja kulttuuriministeriö pitäisi nimetä uudelleen, opetus-ja matkailuministeriöksi. Yhdysvaltojen opetusjärjestelmä oli joskus se mihin muita verrattiin, ei kuitenkaan enää vuosiin.

    Dan Rather Reports - A National Disgrace

    Tässä pieni Dan Ratherin dokumentti Detroitin julkisista kouluista muutaman vuoden takaa. On hyvä että meillä on tuo koelaboratorio ison veden takana, tiedetään ainakin mitä ei kannata tehdä. @TosiFani , @sampio ja @arvee , mitä tulee mieleen katsottuanne nämä kaksi pikku pätkää? Minulle tulee mieleen miten hyvin asiat täällä ovat ja miten vähän tuhoa edesmennyt hallitus onnistui lopulta tekemään koulujärjestelmäämme. Linkit vievät Youtube-videopalveluun.

    ps. Aasian maita ei tule koskaan kukaan saavuttamaan PISA-tuloksissa sillä siellä asiaan suhtaudutaan kilpailuna.
     
  22. Jymäkkä Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
    Lainaus:
    Nämä asiathan voivat vaihdella kunta- ja koulukohtaisesti, mutta ei noita kirjoja sivistysjohtajat ostele, eikä opettajatkaan turhaan. Pääsääntö ainakin lukioissa on, että aineryhmän opettajat päättävät kirjasarjan, ja sillä mennään koko opetussuunnitelman voimassaoloaika, ellei poikkeuksellinen syy aiheuta kirjasarjan vaihtoa. Joskus kustantajat toki julkaisevat uusia painoksia, joissa vain nimellisiä muutoksia, mutta noilla sitten mennään, koska uuden ostavat voivat ostaa vain sen uuden version kirjakaupasta. Tällöin olen antanut käyttää vanhaa jos sellainen jollain hallussa, mutta oppilaalle se on vähän hankalaa, koska ainakin tehtävänumerot on eri, eli jatkuvaa säätämistä tehtävien kanssa, kun numerosta ei voi katsoa. Opetussuunnitelman uudistuessa kirjat on käytännössä pakko vaihtaa.
     
    arvee tykkää tästä.
  23. Toxic Enema Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Kärpät, Ny Rangers
    Lukijan mielipide: Tyttöjen ja poikien menestymisen ero peruskoulussa johtuu biologisen kehityksen eroista

    Väitämme, että suurelta osalta poikien heikko menestyminen peruskoulussa tyttöihin verrattuna johtuu heidän eriaikaisesta kehityksestään jo koulunkäyntiä aloitettaessa. Pojat eivät opi opiskelemaan alakoulussa ja joutuvat siksi yläkoulussa opettelemaan sitä.

    Tätä vanhempien ja alakoulun opettajien yleisesti tekemää havaintoa opetus- ja kasvatusasiantuntijat eivät ole huomioineet eivätkä kysyneet esimerkiksi lastenlääkäreiltä. Kun peruskoulua kehitetään ja muun muassa oppivelvollisuutta mahdollisesti pidennetään, uudistusten pitää tapahtua lapsilähtöisesti ja heidän kehitystasonsa huomioiden
    .

    Millä mandaatilla ideologiset feministit ovat päässeet sanelemaan koulujen käytäntöjä sukupuolettomasta kasvatuksesta, jos enemmistö vanhemmista, opettajista sekä lasten kehityksen parhaat asiantuntijat ovat täysin eri linjoilla.
     
  24. dana77 Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    vaikea selittää
    Kyllä tuo feministien päätös jolla koulun aloittamisikää muutettiin sukupuolineutraliteetin takia oli todella törkeää. Ennen pojan pärjäsivät mutta nyt tämän muutoksen avulla se vietiin ihan tahallaan pois. Eiku!

    Kyllä ennen oli paremmin ja kaikki on akkojen vika.
     
  25. Jesus Shaves Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Dorados de Sinaloa
    Lainaus:
    Mitä se dansku-setä taas sekoilee jo aamupäivästä?

    Eikö tuossa tarkoitettu sitä, että tyttöjen ja poikien murrosiän osuminen eri ikään tulisi ottaa huomioon opetuksessa?