Tämä ei ole hyökkäys, vaan totean vain, mikä minut saa kärjistämään näissä keskusteluissa kanssasi: Sinä esiinnyt joka paikan asiantuntijana ja jänkkäät loputtomuuksiin milloin asiasta, milloin sen ohitse. Jotenkin sitä ei jaksaisi enää kolmatta kertaa vääntää rautalankaa, tai lukea, kun muut joutuvat vääntämään. Tuntuu, että vaikka jäisit housut kintussa, muna toisessa kädessä ja pornolehti toisessa kädessä sekä mällit sukilla itse teossa kiinni, jaksaisit siltikin väitellä mustan valkoiseksi ja lopulta se runkkari olisikin Pirkka.
Mutta juu, kuuntelin tuon Areenan pätkän. Ihan ok asiaa, ja ymmärrän kyllä Saaristakin. Hyvä, että tutkitaan, ja hänhän totesi heti alkuun, että syyt ovat varmasti paljon monisyisemmät kuin pelkkä ilmiöoppiminen tai digitalisaatio - vaikkapa se muutos yhteiskunnassa, joka vaikuttaa tietenkin kouluun yhtälailla, ja jota tässä ketjussa olen jo huudellut. Hauskaa, että lopulta molemmat keskustelijat olivat sitä mieltä, että homma riippuu siitä, miten laitteita käytetään. Ja tässäkin yhteydessä toistui sama pointti, että opettajilta tulisi kysyä enemmän heidän omaan työhönsä liittyvistä asioista. On aivan selvä, että eri oppiaineiden sisältöihin tvt taipuu eri tavoin, samoin opettajien osaamisissa on eroja. Aiheuttaahan se ahdistusta, jos pitäisi alkaa tehdä multimodaalisia kurssikokonaisuuksia, kun juuri ja juuri osaa tehdä perus powerpointin ja kirjautua sähköpostiin pöytäkoneella, tämähän tuossa opettajilta saamassaan palautteessa oli Saarisen mukaan tullut esille.
Yritin itse viime vuonna koulumme digijeesuksena painottaa sitä, että jokainen kehittää itseään pedagogiikka edellä ja sitä kautta, mikä palvelee omaa opetustyyliään ja oppilaitaan parhaiten. Lukuvuoden mittaan painotin sitäkin, että elämme uuden OPSin alkuvuosia ja tietynlaista murroskautta sekä yhteiskunnassa että koululaitoksessa, joka saa varmasti ympärillä kuohumaan erilaisia muotivirtauksia, mutta ei kannata liikaa ahdistua niistä, vaan ottaa se minkä hyväksi kokee. Yritin esitellä kuitenkin erilaisia digitaalisia ratkaisuja ja sovelluksia, koska työyhteisössämme oli niitäkin, jotka halusivat kokeilla itseään kiinnostavia uusi juttuja, mutta tässäkin kai oli osalle opehuoneen väestä liikaa, kun alkoi ropista paskaa niskaan milloin mistäkin. Siis niiltä muutosvastarintaisilta. Sama sävel on kuulunut ympäri Suomen eri tapaamisissa, ja kyllä, osin se valitus on aiheellista, jos opettajat pakotetaan vastoin perusteltua syytä muuttamaan systeemejään. Harmi vain, että aika usein se valitus on jotain muuta, kuin pedagogisesti perusteltua.