Mainos

Opetustyö

  • 380 852
  • 3 070

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minä en ole täällä mutuillut yhtään mitään, itseasiassa yhtään mistään. Minä en ole edes kritisoinut uutta OPS:ia, tai koulujen digitalisaatiota. Kannattaisi nyt varmaan ihan ensin lukea mitä muut kirjoittaa ennen kuin tulee aukomaan päätään. @sampio lla on mennyt tunteisiin kun itse opettaa hyvin (ainakin mielestään)
Ok. Voisitko perustella tuon väitteesi tunteisiin menosta ja nostaa esille esimerkin mielipiteestäni opetukseni tasosta?
---

Jos minua joku riepoo niin se, että peruskoulusta on joka sepällä mielipiteensä, mutta harvalla kovia laukovalla lopulta on siitä mitään konkreettista kokemusta aikuisena tai kuluneelta vuosikymmeneltä. Ekaan menee suurin osa tältä palstalta ja toiseen vaikkapa Keltinkangas-Järvinen. Ei mulla ole hänen tutkimustaan tarpeen yrittää kumota, lähinnä vain ihmetyttää lähtökohdat koko touhuun, kun selvästikään hän, Kari Uusikylä tai joku koko kansan Sinkkonen ovat tipahtaneet kouluarjesta kannanottojensa perusteella jo ajat sitten. Silti toistuvilla julkisilla ennen kaikki oli paremmin- tyylisillä esiintuloilla kuohutetaan kansaa vähän väliä. Ja kyllä, niissä on myös pointtinsa, mutta harmittavan usein ne taipuvat lähinnä sen kenttätyötä tekevän osaston kuormitukseksi.
 
Viimeksi muokattu:

Byvajet

Jäsen
mutta harvalla kovia laukovalla lopulta mitään konkreettista kokemusta aikuisena tai kuluneelta vuosikymmeneltä.

Konkreettinen kokemus tarkoittaa kaikkea muuta kuin asiantuntijuutta. Pahimmillaan se vain luo subjektiiviseen harhaan perustuvan kuplan. Jos sinusta tuntuu, että homma sujuu hienosti, niin ei se tarkoita, että suuressa kuvassa tapahtuu niin.

Jos Tuupovaarassa on puhtaat vedet ja poikkeuksellisen kylmä talvi, niin ei siitä voi päätellä tuon taivaallista koko maailman ympäristön tilasta.

Mitä todisteita tarvitset, jotta hyväksyt sen, että absoluuttiset oppimistulokset ovat laskeneet jo kauan?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Mitä todisteita tarvitset, jotta hyväksyt sen, että absoluuttiset oppimistulokset ovat laskeneet jo kauan?

Mielenkiintoinen sana tuo absoluuttinen kasvatustieteiden parissa.

Lukion matematiikassa näyttää olevan ongelmia, mikäli uskomme yliopistojen väitteitä ja miksi emme uskoisi. Yhtään Pisa tutkimusta ei ole vielä tehty uuden OPS:n jäljiltä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Konkreettinen kokemus tarkoittaa kaikkea muuta kuin asiantuntijuutta. Pahimmillaan se vain luo subjektiiviseen harhaan perustuvan kuplan. Jos sinusta tuntuu, että homma sujuu hienosti, niin ei se tarkoita, että suuressa kuvassa tapahtuu niin.
Joo, tämä lienee selvä kaikille. En tiedä, mistä olet saanut kuvan, että kieltäisin ongelmia, kun itse nostin tässä ketjussa esille pari keissiä, joita en toivo toistuvaksi. Asiantuntijuus ja päivitetyin tieto omasta työstään on kuitenkin kentällä, samoin se, mitä tilanteen korjaamiseksi olisi paras tehdä, jotta se oikeasti vaikuttaisi. Näitä huolia vain ei kovin helpolla kuunnella, koska niistä ei ole mitään tutkittua dataa olemassa (vaikkapa oppilashuollon yleisyys, saatavuus ja vaikutukset) tai niitä on vaikea todentaa (esim. opettajien työajat, kuormitus ja työssäjaksaminen), vaikka jokainen ongelmat tunnistaa. Lisäksi kun moni koululaitoksen ulkopuolinen ongelma (oppilaiden sosiaaliset suhteet, ruutuaika, aikuiskontaktit) näyttäytyy (myös) koulun ongelmana, mutkistuu tilanne edelleen.

Edit: Sitten tällainen Pisa-tulosten kautta OPS:n ja opettajien työskentelyn kyseenalainen peilaaminen on taas helppo popularisoida, ja jälleen kiehuu some sekä lehdistö.


Mitä todisteita tarvitset, jotta hyväksyt sen, että absoluuttiset oppimistulokset ovat laskeneet jo kauan?
Kyllä minä sitä dataa uskon, mitä tutkimukset ovat tuottaneet, ja olen siitä osin huolissanikin. Poikien lukutaito on yksi sellainen indikaattori, mikä on mielestäni paljon oppilaiden kännykänkäyttöä vakavampi huoli. En vain osaa lähteä mihinkään mouhoamiseen ja yksittäisten ilmiöiden demonisoimiseen, kun syyt ovat huomattavan paljon moninaisemmat kuin jo jonkin aikaa tikun nokkaan nostetut tvt ja ilmiöpohjainen oppiminen. Huvittavaa on lähinnä se, miten helposti tämä täky silti uppoaa niin muutosvastarintaisiin opettajiin kuin siihen lööpeissä raivostuvaan kansaankin. Tai huvittavaa, lähinnä kai surullista, kun opettajien osalta puhutaan kuitenkin akateemisista ihmisistä.
 
Viimeksi muokattu:

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ok. Voisitko perustella tuon väitteesi tunteisiin menosta ja nostaa esille esimerkin mielipiteestäni opetukseni tasosta?
---

Jos minua joku riepoo niin se, että peruskoulusta on joka sepällä mielipiteensä, mutta harvalla kovia laukovalla lopulta on siitä mitään konkreettista kokemusta aikuisena tai kuluneelta vuosikymmeneltä. Ekaan menee suurin osa tältä palstalta ja toiseen vaikkapa Keltinkangas-Järvinen. Ei mulla ole hänen tutkimustaan tarpeen yrittää kumota, lähinnä vain ihmetyttää lähtökohdat koko touhuun, kun selvästikään hän, Kari Uusikylä tai joku koko kansan Sinkkonen ovat tipahtaneet kouluarjesta kannanottojensa perusteella jo ajat sitten. Silti toistuvilla julkisilla ennen kaikki oli paremmin- tyylisillä esiintuloilla kuohutetaan kansaa vähän väliä. Ja kyllä, niissä on myös pointtinsa, mutta harmittavan usein ne taipuvat lähinnä sen kenttätyötä tekevän osaston kuormitukseksi.
No tässähän nyt juuri alleviivaat sitä miten on mennyt tunteisiin. Paskoja on ja eivät tiedä mistään mitään. Ihan jo tuon Areenan jutun kuuntelemalla voit huomata miten puolustuskannalla siinäkin ollaan, vaikka ihan asiallisesti yrittää tutkija todeta, että samaa päämäärää tässä nyt kaikki toivoo, eli parempaa opetusta lapsille. Tässä on nyt Aamulehden juttu nykymenosta. Tätä on koulunkäynninohjaajan arki: Henry Kuroselle haistatellaan päin naamaa lähes päivittäin – Professorilla on selitys, miksi törkeä käytös koulussa yleistyy (linkki aamulehteen, on maksumuurin takana). Mutta väärin kai tämäkin julkituotu.

Kyllä tuollaiset "Vilkkuvalojen lumoissa ne muksut lanittaa ja huutaa vittua kuorossa peruskoulussa", kertoo ettei nyt ihan neutraalisti osaa suhtautua, saati että ymmärtää mistä minä edes olen puhunut.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No tässähän nyt juuri alleviivaat sitä miten on mennyt tunteisiin. Paskoja on ja eivät tiedä mistään mitään. Ihan jo tuon Areenan jutun kuuntelemalla voit huomata miten puolustuskannalla siinäkin ollaan, vaikka ihan asiallisesti yrittää tutkija todeta, että samaa päämäärää tässä nyt kaikki toivoo, eli parempaa opetusta lapsille. Tässä on nyt Aamulehden juttu nykymenosta. Tätä on koulunkäynninohjaajan arki: Henry Kuroselle haistatellaan päin naamaa lähes päivittäin – Professorilla on selitys, miksi törkeä käytös koulussa yleistyy (linkki aamulehteen, on maksumuurin takana). Mutta väärin kai tämäkin julkituotu.
Ok, käsitämme tunteisiin menon siis erilailla. Mulle se on sitä, että loukkaannun ja alan mesomaan jossain, sulle taas sitä, että jokin ilmiö ärsyttää. No, tästä en ala enää väittelemään kanssasi.

En ole väittänyt em. kolmikkoa tai K-J:stä paskaksi, koska erittäin ansioituneita toimijoita he ovat olleet, ja ruodussaan pysyessään ovat edelleen. Toistan itseäni, koska et ilmeisesti lukenut viestiäni loppuun saakka: "Ei mulla ole hänen tutkimustaan tarpeen yrittää kumota, lähinnä vain ihmetyttää lähtökohdat koko touhuun, kun selvästikään hän, Kari Uusikylä tai joku koko kansan Sinkkonen ovat tipahtaneet kouluarjesta kannanottojensa perusteella jo ajat sitten. Silti toistuvilla julkisilla ennen kaikki oli paremmin- tyylisillä esiintuloilla kuohutetaan kansaa vähän väliä. Ja kyllä, niissä on myös pointtinsa, mutta harmittavan usein ne taipuvat lähinnä sen kenttätyötä tekevän osaston kuormitukseksi."

En ole ehtinyt katsoa Areenan juttua, enkä ennen iltaa ehdikään, mutta palaan asiaan tarvittaessa sen jälkeen. Kyllä ongelmat saa esillenostaa, mutta tulisi myös tajuta liiallisen popularisoinnin vaarat.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ok, käsitämme tunteisiin menon siis erilailla. Mulle se on sitä, että loukkaannun ja alan mesomaan jossain, sulle taas sitä, että jokin ilmiö ärsyttää. No, tästä en ala enää väittelemään kanssasi.
Joo, kyllä. Vilkkuvalojen lumoissa ne muksut lanittaa ja huutaa vittua kuorossa peruskoulussa, näin se on. Opetus on nykyään pelkkää tablettia ja kännykkää, eikä opettajat oikeastaan opeta, vaan on vain kavereita, eikä pänttää mitään vaikka pitäisi senkin uhalla, ettei paskaakaan ymmärrä pänttäämästään. Näin se on, koska yksi tai kaksi koulumaailmaa tuntematon jänkkääjä niin päättää. Vaan antaa olla.

Jätän nyt vielä tämän tähän kuitenkin: Koulukeskustelu ansaitsee parempaa – Kaiken takana on loinen
Jos tuo alempi ei ole mielestäsi mesoamista, niin en kyllä tiedä mikä on.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jos tuo alempi ei ole mielestäsi mesoamista, niin en kyllä tiedä mikä on.
Aikalailla kieli poskessa tuon kirjoitin ja yritin tarkoituksella kärjistää överiksi, mutta toki ymmärrän, ettei kirjoitetusta tekstistä välity sävyt aina halutulla tavalla. Mutta kuten totesin, en ala tästä väittelemään kanssasi. Voi kuitenkin halutessasi nostaa esiin esimerkin, jossa olen esittänyt itseni erityisen hyvänä opettajana tai ottaa kantaa muihin esittämiini pointteihin, etkä ohjata keskustelua aidanseipäisiin.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Aikalailla kieli poskessa tuon kirjoitin ja yritin tarkoituksella kärjistää överiksi, mutta toki ymmärrän, ettei kirjoitetusta tekstistä välity sävyt aina halutulla tavalla. Mutta kuten totesin, en ala tästä väittelemään kanssasi. Voi kuitenkin halutessasi nostaa esiin esimerkin, jossa olen esittänyt itseni erityisen hyvänä opettajana tai ottaa kantaa muihin esittämiini pointteihin, etkä ohjata keskustelua aidanseipäisiin.
Niin minä yritinkin tehdä, ennen kuin alettiin vääntämään siitä onko tietokonepelit sitä tai korttipelit tätä. Pyrin vielä ihan asiallisesti keskustelemaankin näistä asioista ja jutuista mitä tuossa artikkelissa oli nostettu esiin. Sitten kun vastaukset alkoi olemaan "mutku ei opettajat" ja tuota "vittu vilkkuvaloja" luokkaa, niin en nyt oikein näe hedelmällisyyttä tässä keskustelussa.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Tutkimuksen tulkinnoista on herännyt perusteltuja kysymyksiä:
https://ajattelunammattilainen.fi/2018/11/18/koulu-uudistuksen-uutisankka/

"nykyisenkaltaisessa maailmassa, missä kyvykkyys matematiikassa ja luonnontieteissä ovat marginaalinen ansio suhteessa vaikkapa vuorovaikutustaitoihin tai teknologisen murroksen ymmärtämiseen"

Sopii kyseenalaistaa henkilön, joka kirjoittaa näin, kyvykkyys arvoida maailmaa. Nimenomaan mat-luonnontieteellinen taitavuus on se, jonka avulla nykyisenkaltainen ihmiskunta ehkä pystyy selviytymään. Vuorovaikutustaidot eli suomeksi paskanpuhuminen ei.

Mitä tulee esitettyyn kritiikkiin, olen havainnut sen ilmiöt lähes täydellisesti omassa työssäni.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
"nykyisenkaltaisessa maailmassa, missä kyvykkyys matematiikassa ja luonnontieteissä ovat marginaalinen ansio suhteessa vaikkapa vuorovaikutustaitoihin tai teknologisen murroksen ymmärtämiseen"

Sopii kyseenalaistaa henkilön, joka kirjoittaa näin, kyvykkyys arvoida maailmaa. Nimenomaan mat-luonnontieteellinen taitavuus on se, jonka avulla nykyisenkaltainen ihmiskunta ehkä pystyy selviytymään. Vuorovaikutustaidot eli suomeksi paskanpuhuminen ei.

Mitä tulee esitettyyn kritiikkiin, olen havainnut sen ilmiöt lähes täydellisesti omassa työssäni.
Noh, eipä kannata tarttua tuohon yksittäiseen kieltämättä erikoiseen heittoon, kirjoituksen pointti kun oli ihan muualla ja ansiokkaasti olikin. Toisaalta en nyt vuorovaikutustaitojakaan paskanpuhumiseksi nimeäisi - ei siinä paljon auta derivointi, jos ei saa suutaan oikeissa paikoissa auki.

Matikassahan tämä lasku on startannut PISAn mukaan jo ennen sen kummempia digitalisaatioita.

Pääkirjoitus: Digitaalisuus ei saa jyrätä oppimista

Poikien absoluuttinenkin lukutaito on heikentynyt. Lienee selvää jo tässä kohtaa, että nykyinen liika oma-alotteisuus ei sovi pojille, vaan "tehkää läksyt perkele" auttaisi poikia oppimaan.
Hyvä kirjoitus, ja olen erityisesti samaa mieltä siitä, että opettajilta pitäisi kysyä omaan työhönsä liittyvistä kehittämishankkeista enemmän. Jotain raameja toiminnalle on kuitenkin hyvä asettaa, koska opettajakunnassa on lusmuja siinä missä muissakin ammattikunnissa, ja sitten toisaalta sitä sakkia, joka omaa epävarmuuttaan skippaa vaaditut alueet opetuksessaan.

Poikia auttaa oppimaan riittävä tuki ja motivoiva tekeminen. Se ei tarkoita automaattisesti tvt:tä, mutta se tuo lisää mahdollisuuksia. Liika oma-alotteisuus on pääosin väärinymmärretty osa OPSia ja on tässäkin keskustelussa jo moneen kertaan todettua, että muksujen jättäminen oman onnensa nojaan oppimaan on huonoa pedagogiikkaa eikä mitään oppilaslähtöistä opiskelua.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Niin minä yritinkin tehdä, ennen kuin alettiin vääntämään siitä onko tietokonepelit sitä tai korttipelit tätä. Pyrin vielä ihan asiallisesti keskustelemaankin näistä asioista ja jutuista mitä tuossa artikkelissa oli nostettu esiin. Sitten kun vastaukset alkoi olemaan "mutku ei opettajat" ja tuota "vittu vilkkuvaloja" luokkaa, niin en nyt oikein näe hedelmällisyyttä tässä keskustelussa.
Tämä ei ole hyökkäys, vaan totean vain, mikä minut saa kärjistämään näissä keskusteluissa kanssasi: Sinä esiinnyt joka paikan asiantuntijana ja jänkkäät loputtomuuksiin milloin asiasta, milloin sen ohitse. Jotenkin sitä ei jaksaisi enää kolmatta kertaa vääntää rautalankaa, tai lukea, kun muut joutuvat vääntämään. Tuntuu, että vaikka jäisit housut kintussa, muna toisessa kädessä ja pornolehti toisessa kädessä sekä mällit sukilla itse teossa kiinni, jaksaisit siltikin väitellä mustan valkoiseksi ja lopulta se runkkari olisikin Pirkka.

Mutta juu, kuuntelin tuon Areenan pätkän. Ihan ok asiaa, ja ymmärrän kyllä Saaristakin. Hyvä, että tutkitaan, ja hänhän totesi heti alkuun, että syyt ovat varmasti paljon monisyisemmät kuin pelkkä ilmiöoppiminen tai digitalisaatio - vaikkapa se muutos yhteiskunnassa, joka vaikuttaa tietenkin kouluun yhtälailla, ja jota tässä ketjussa olen jo huudellut. Hauskaa, että lopulta molemmat keskustelijat olivat sitä mieltä, että homma riippuu siitä, miten laitteita käytetään. Ja tässäkin yhteydessä toistui sama pointti, että opettajilta tulisi kysyä enemmän heidän omaan työhönsä liittyvistä asioista. On aivan selvä, että eri oppiaineiden sisältöihin tvt taipuu eri tavoin, samoin opettajien osaamisissa on eroja. Aiheuttaahan se ahdistusta, jos pitäisi alkaa tehdä multimodaalisia kurssikokonaisuuksia, kun juuri ja juuri osaa tehdä perus powerpointin ja kirjautua sähköpostiin pöytäkoneella, tämähän tuossa opettajilta saamassaan palautteessa oli Saarisen mukaan tullut esille.

Yritin itse viime vuonna koulumme digijeesuksena painottaa sitä, että jokainen kehittää itseään pedagogiikka edellä ja sitä kautta, mikä palvelee omaa opetustyyliään ja oppilaitaan parhaiten. Lukuvuoden mittaan painotin sitäkin, että elämme uuden OPSin alkuvuosia ja tietynlaista murroskautta sekä yhteiskunnassa että koululaitoksessa, joka saa varmasti ympärillä kuohumaan erilaisia muotivirtauksia, mutta ei kannata liikaa ahdistua niistä, vaan ottaa se minkä hyväksi kokee. Yritin esitellä kuitenkin erilaisia digitaalisia ratkaisuja ja sovelluksia, koska työyhteisössämme oli niitäkin, jotka halusivat kokeilla itseään kiinnostavia uusi juttuja, mutta tässäkin kai oli osalle opehuoneen väestä liikaa, kun alkoi ropista paskaa niskaan milloin mistäkin. Siis niiltä muutosvastarintaisilta. Sama sävel on kuulunut ympäri Suomen eri tapaamisissa, ja kyllä, osin se valitus on aiheellista, jos opettajat pakotetaan vastoin perusteltua syytä muuttamaan systeemejään. Harmi vain, että aika usein se valitus on jotain muuta, kuin pedagogisesti perusteltua.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Noh, eipä kannata tarttua tuohon yksittäiseen kieltämättä erikoiseen heittoon, kirjoituksen pointti kun oli ihan muualla ja ansiokkaasti olikin. Toisaalta en nyt vuorovaikutustaitojakaan paskanpuhumiseksi nimeäisi - ei siinä paljon auta derivointi, jos ei saa suutaan oikeissa paikoissa auki.
Vuorovaikutustaidot ovat ilman muuta hyväksi, mutta totta on myös se, että nykymaailmassa ovet aukeaa usein sille ison egon ja hyvän supliikin omaavalle henkilölle. Monesti kyvykkäämmätkin introvertit jäävät jalkoihin, ja jälki on monesti sen mukaista. Ja introvertti kyllä saa suunsa auki, muttei ole sitä koko ajan silti omahyväisesti aukomassa ;)

Noin yleisesti olen täysin samoilla linjoilla kanssasi. Kaikkeen vouhotukseen on turha lähteä mukaan, vaan valikoi ne omaan tyyliin istuvat menetelmät ja välineet, kehittää opetustaan pikku hiljaa vanhoja perustuksia polttamatta. Hyvin moni asia unohtuu koulumaailmassa todella nopeasti, ja itse maltan aina odottaa uusien juttujen kohdalla, tuleeko niistä koskaan mitään, ellei sitten heti innostu aidosti asiasta.

On turha haikailla takaisin kynä ja paperi aikaan, tietotekniikka on tätä päivää. Perusasiat voi silti opetella edelleen kynällä ja paperilla. Ei meillä läheskään kaikki matikan kokeet ole sähköisiä esimerkiksi, ainakaan kokonaan. Puolet kokeesta lisäksi aina laskimettomana(nykyisin laskinohjelmisto + geometriaohjelma), oli sitten sähköinen tai paperilla.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tämä ei ole hyökkäys, vaan totean vain, mikä minut saa kärjistämään näissä keskusteluissa kanssasi: Sinä esiinnyt joka paikan asiantuntijana ja jänkkäät loputtomuuksiin milloin asiasta, milloin sen ohitse. Jotenkin sitä ei jaksaisi enää kolmatta kertaa vääntää rautalankaa, tai lukea, kun muut joutuvat vääntämään. Tuntuu, että vaikka jäisit housut kintussa, muna toisessa kädessä ja pornolehti toisessa kädessä sekä mällit sukilla itse teossa kiinni, jaksaisit siltikin väitellä mustan valkoiseksi ja lopulta se runkkari olisikin Pirkka.

Mutta juu, kuuntelin tuon Areenan pätkän. Ihan ok asiaa, ja ymmärrän kyllä Saaristakin. Hyvä, että tutkitaan, ja hänhän totesi heti alkuun, että syyt ovat varmasti paljon monisyisemmät kuin pelkkä ilmiöoppiminen tai digitalisaatio - vaikkapa se muutos yhteiskunnassa, joka vaikuttaa tietenkin kouluun yhtälailla, ja jota tässä ketjussa olen jo huudellut. Hauskaa, että lopulta molemmat keskustelijat olivat sitä mieltä, että homma riippuu siitä, miten laitteita käytetään. Ja tässäkin yhteydessä toistui sama pointti, että opettajilta tulisi kysyä enemmän heidän omaan työhönsä liittyvistä asioista. On aivan selvä, että eri oppiaineiden sisältöihin tvt taipuu eri tavoin, samoin opettajien osaamisissa on eroja. Aiheuttaahan se ahdistusta, jos pitäisi alkaa tehdä multimodaalisia kurssikokonaisuuksia, kun juuri ja juuri osaa tehdä perus powerpointin ja kirjautua sähköpostiin pöytäkoneella, tämähän tuossa opettajilta saamassaan palautteessa oli Saarisen mukaan tullut esille.

Yritin itse viime vuonna koulumme digijeesuksena painottaa sitä, että jokainen kehittää itseään pedagogiikka edellä ja sitä kautta, mikä palvelee omaa opetustyyliään ja oppilaitaan parhaiten. Lukuvuoden mittaan painotin sitäkin, että elämme uuden OPSin alkuvuosia ja tietynlaista murroskautta sekä yhteiskunnassa että koululaitoksessa, joka saa varmasti ympärillä kuohumaan erilaisia muotivirtauksia, mutta ei kannata liikaa ahdistua niistä, vaan ottaa se minkä hyväksi kokee. Yritin esitellä kuitenkin erilaisia digitaalisia ratkaisuja ja sovelluksia, koska työyhteisössämme oli niitäkin, jotka halusivat kokeilla itseään kiinnostavia uusi juttuja, mutta tässäkin kai oli osalle opehuoneen väestä liikaa, kun alkoi ropista paskaa niskaan milloin mistäkin. Siis niiltä muutosvastarintaisilta. Sama sävel on kuulunut ympäri Suomen eri tapaamisissa, ja kyllä, osin se valitus on aiheellista, jos opettajat pakotetaan vastoin perusteltua syytä muuttamaan systeemejään. Harmi vain, että aika usein se valitus on jotain muuta, kuin pedagogisesti perusteltua.
En nyt ihan saa kiinni väitteestäsi. Kun nimen omaan siellä alkoi tässä ketjussa vänkkäys siihen suuntaan että peleissä mitään vikaa ole. Se on sitä jos ei tiedä peleistä yhtään mitään ja sitä miten niitä ihmisille (ja lapslle) rakennetaan, eikä sitten edes usko sellaista joka tietää. Loppu oli kyllä minun ihan subjektiivista asiaa ja sen selliseksi sanoinkin. Se näköjään vaan joillain on peilissä vähän erilaiset lasit, niistä näkyy toiseen suntaan peilikuva ja toiselta puolen läpi. Sitten siellä istutaan ylijumalana toisella puolen ja suututaan kun "kyllä minä tiedän paremmin" osuukin omille kintuille. Minulle ei tänäkään päivänä tuota tuskaa sanoa olleeni väärässä, silloin kun olen väärässä, valitettavasti se vain on aika harvinaista. Tältä palstaltakin löytyy useampikin viesti missä sellaista myönnän. Sen sijaan aika monelta muulta vänkääjältä ei vastaavaa löydy. Silti ollaan kyllä kärkkäänä kertomassa miten itse ollaan parempia, vaikka todellisuus kertoo toista.

Kuten jo aiemmin olen sanonut sinä voit kuvitella olevasi vaikka kuinka hyvä opettaja, mutta kun tuolla on muitakin opettajia maailmassa. Kaikki eivät vain ole samalla tasolla näiden tai oikeastaan minkään asioiden suhteen. Sitten kun hommia vielä pyörittää ihmiset joilla ei ole tekniikasta mitään käryä ja ohjelmia ei tee pedagogiikan asiantuntijat, vaan dippainssit ja myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset niin se todellisuus on karua.

Minusta se kertoo paljon sinun asennoitumisesta kanssakollegoihin kun viljelet tuollaisia muutosvastarintaa juttuja yms. Kuten tutkija tuossa jutussa sanoi, niin on aika käsittämätöntä että ensin aletaan puskemaan investointeja systeemeihin, sekä tekemään uusia OPS:eja ja sitten vasta tutkitaan että miten ne vaikuttaa ja toimiikaan. Se toiminta ei silloin perustu tutkittuun tietoon. Se ei ole mitään muutosvastarintaa, vaan järjen ääni jota yritetään hukuttaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@BlackWolf
Sulla ei vain ole käryä, mistä puhut. Tässä se taas tulee ilmi, ei voi mitään - opetusohjelmia, pelejä ja sovelluksia tehdään totta kai myös voiton vuoksi, mutta varsin usein yhteistyössä opettajakunnan kanssa. Lisäksi iso osa koulussa käytettävistä sovelluksista on ihan tvt:n perustyökaluja, kuten docsia, slidesia, Adoben ohjelmia, musasovelluksia jne. Antaisitko esimerkin siitä pelistä, minkä insinöörit ovat tehneet koululaisia koukuttaakseen?

Heh, joo. Et tiedä siitä kivireestä, jota perässäni vedin, yhtään mitään, ja otat silti kantaa noin selkeästi. Kertoo sinusta juuri sen, mitä olen yrittänyt sulle kertoa, ja on yrittänyt muutama muukin. Sinä tiedät kaiken ja olet oikeassa. Tää oli kyllä yliveto, kun osaat järjen ääneksi nimittää esim. sen, että halvempi, monipuolisempi ja toimintavarmempi ohjelmisto pitää skipata ja sen esittelytilaisuudessa (ei käyttöönoton pakotustilaisuudessa) on ihan soveliasta huudella väliin merkkiuskovaisia kommentteja. Vitun lapsellistahan tuollainen on, mutta vastaavaa sai kestää läpi vuoden, yhtenä esimerkkinä. Muutosvastarintaa, kyllä. Ihan hyvä tyyppi muissa keskusteluissa, kunhan jätti tietyt aiheet keskustelematta.

Mutta joo, antaa olla.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Eipä tule yllätyksenä. Ja ilmenee vastustuksena, osin ymmärrettävästi.

https://www.jyu.fi/fi/ajankohtaista...ngelmanratkaisutaidoissa-halyttavia-puutteita

Tuossa lienee olennainen:

"Tutkijoiden mukaan nyt olisikin keskeistä miettiä tarjoavatko koulut riittävästi mahdollisuuksia opettajille työssä tapahtuvaan oppimiseen vai ovatko koulutuksen säästöt johtaneet tilanteeseen jossa opettajilla ei ole mahdollisuuksia pysyä muuttuvien oppimisen tarpeiden perässä."

Toinen kysymys liene sitten se, miten digitalisaatio on otettu huomioon tämänhetkisessä opettajankoulutuksessa? Ettei vastaavia haasteita ilmene jatkossa ainakaan yhtä voimakkaasti.

Eipä tuo varmaan aina vastustuksena ilmene - vai tuliko tuo jotenkin tuosta jutusta ilmi? Laajempaa kuvaa siis tarkoitan yksittäistapauksien sijaan.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Eipä tule yllätyksenä. Ja ilmenee vastustuksena, osin ymmärrettävästi.

https://www.jyu.fi/fi/ajankohtaista...ngelmanratkaisutaidoissa-halyttavia-puutteita
Minä en kyllä ainakaan omassa koulussani tunnista tätä ongelmaa kuin 60-luvulla tai aiemmin syntyneiden kohdalla, ja sekin on osin ymmärrettävää.

Toki nuoremmillakin opettajilla on puutteita kovassa teknisessä it-osaamisessa, mutta ei ole tarkoituksenmukaistakaan, että kaikki ymmärtäisivät koneiden sisuksista paljon. Opettajat käyttävät, ja työnantajan homma(kykenevien opettajien ja it-tuen avulla) on huolehtia, että laitteet pelaa ja tukea on saatavilla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eipä tuo varmaan aina vastustuksena ilmene - vai tuliko tuo jotenkin tuosta jutusta ilmi? Laajempaa kuvaa siis tarkoitan yksittäistapauksien sijaan.
Ei jutussa siitä ollut, eikä mullakaan varsinaista dataa ole. Nopeasti ulkopuolisista lähteistä tulee lähinnä mieleeni tuo edellä ollut tutkimus, jonka perkuussa radiossa tutkija Saarinen mainitsi opettajilta tulleesta palautteesta ja huolesta, sekä itse kuulemani terveiset eri puolilta Suomea. Saman huomion olen tehnyt minäkin kuin @Jymäkkä eli pääosin vanhempaa kalustoa nämä ongelmissa olevat tai suoranaiset vastustajat ovat, mutta ikäähän tuo ei aina katso osaamisessa eikä asenteessa varsinkaan. Osaaminenkaan ei ole vielä mikään iso kynnys, jos kuitenkin asenne uuden oppimiseen edes välttävälle tasolle on olemassa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Saman huomion olen tehnyt minäkin kuin @Jymäkkä eli pääosin vanhempaa kalustoa nämä ongelmissa olevat tai suoranaiset vastustajat ovat, mutta ikäähän tuo ei aina katso osaamisessa eikä asenteessa varsinkaan. Osaaminenkaan ei ole vielä mikään iso kynnys, jos kuitenkin asenne uuden oppimiseen edes välttävälle tasolle on olemassa.
No se on juuri näin. Kyllä meilläkin muutama eläkkeen kynnyksellä ollut otti digihommatkin ihan suvereenisti haltuun, vaikka olisivat voineet viitata kintaalla koko touhulle ja lasketella eläkkeelle.
 

Byvajet

Jäsen
On turha haikailla takaisin kynä ja paperi aikaan, tietotekniikka on tätä päivää.

Tutkimusten mukaan kynä ja paperi kuitenkin edistävät oppimista. Omin käsin kirjoittaminen johtaa parempiin tuloksiin kuin koneella kirjoittaminen. Jos nykypäivää on käyttää menetelmiä, joita tutkimukset eivät puolla, on se taantumuksellista nykypäivää.

Maailman maineikkaissa yliopistoissa käytetään perinteisiä menetelmiä. Maailman johtavissa teknologiakeskuksissa työskentelevät rajoittavat lapsiltaan ruutuaikaa.

Kun jengi pyrkii yliopistoon aloille, joille on vaikea päästä sisään (esimerkiksi lääkis ja oikis), käyttöön otetaan perinteinen pänttääminen. Huomio on ensisijaisesti lukemisessa. Kun ulkolukua on harrastettu riittävästi, mennään valmennuskursseille, joilla päntättyä aineistoa jäsennellään ja siitä opetellaan laatimaan vastauksia.

Tämä jako tulee tulevaisuudessa näkymään sosiaaliluokissa. Akateemisesti koulutettujen vanhempien lapset tulevat käyttämään perinteisiä menetelmiä, joissa keskitytään pänttäämällä ulkoaoppimiseen, kun taas duunariluokka ajetaan suohon nykyaikaisilla menetelmillä, joilla hajotetaan keskittyminen ja ulkoaopettelun taito.

Jos nykytilannetta vertaa jääkiekkoon, niin se tarkoittaa sitä, että voittava valmentaja ajetaan joukkueesta ulos ja tuloksen sijaan aletaan keskittyä pelitapaan. Sen sijaan että mitattaisiin, millaista oppimista erilaiset oppimismenetelmät tuottavat, laaditaan korkealentoisia ideoita ja hirttäydytään niihin ties millaisten ideologisten keikausten vuoksi.

Vaikea on ymmärtää, miksi opettajia, joilla on akateeminen koulutus, ei kiinnosta mitattu todellisuus.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vaikea on ymmärtää, miksi opettajia, joilla on akateeminen koulutus, ei kiinnosta mitattu todellisuus.
Toivon kirjoittavani tästä aiheesta viimeisen viestini tähän ketjuun:
Koska kynä, paperi, kännykkä, läppäri, pänttääminen, ilmiöoppiminen, retket ja kaikki tältä väliltä kuuluvat normaaliin opetusvalikoimaan varmasti pääosalla opettajia, eikä mustavalkoisessa vihkomuistiinpano vs. tvt -maailmassa elä kovinkaan moni koulurakennusten sisällä työskentelevä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tutkimusten mukaan kynä ja paperi kuitenkin edistävät oppimista. Omin käsin kirjoittaminen johtaa parempiin tuloksiin kuin koneella kirjoittaminen. Jos nykypäivää on käyttää menetelmiä, joita tutkimukset eivät puolla, on se taantumuksellista nykypäivää.

Maailman maineikkaissa yliopistoissa käytetään perinteisiä menetelmiä. Maailman johtavissa teknologiakeskuksissa työskentelevät rajoittavat lapsiltaan ruutuaikaa.

Kun jengi pyrkii yliopistoon aloille, joille on vaikea päästä sisään (esimerkiksi lääkis ja oikis), käyttöön otetaan perinteinen pänttääminen. Huomio on ensisijaisesti lukemisessa. Kun ulkolukua on harrastettu riittävästi, mennään valmennuskursseille, joilla päntättyä aineistoa jäsennellään ja siitä opetellaan laatimaan vastauksia.

Tämä jako tulee tulevaisuudessa näkymään sosiaaliluokissa. Akateemisesti koulutettujen vanhempien lapset tulevat käyttämään perinteisiä menetelmiä, joissa keskitytään pänttäämällä ulkoaoppimiseen, kun taas duunariluokka ajetaan suohon nykyaikaisilla menetelmillä, joilla hajotetaan keskittyminen ja ulkoaopettelun taito.

Jos nykytilannetta vertaa jääkiekkoon, niin se tarkoittaa sitä, että voittava valmentaja ajetaan joukkueesta ulos ja tuloksen sijaan aletaan keskittyä pelitapaan. Sen sijaan että mitattaisiin, millaista oppimista erilaiset oppimismenetelmät tuottavat, laaditaan korkealentoisia ideoita ja hirttäydytään niihin ties millaisten ideologisten keikausten vuoksi.

Vaikea on ymmärtää, miksi opettajia, joilla on akateeminen koulutus, ei kiinnosta mitattu todellisuus.

Sinulla on kaksi perustavanlaatuista virhettä näissä päätelmissäsi. Ensinnäkin käsittelet koko ikäluokkaa yhtenä joukkona ja toisekseen näet asiat mustavalkoisena.

Jos perustetaan tutkimus perinteiseeen Gaussin käyrään, ikäluokka pitää jakaa useampaan ryhmään. Heikomman neljänneksen oppilaat oppivat käytännössä mekaanisen lukutaidon ja peruslaskutoimitukset, joiden avulla selviytyvät arjessa. Ylempi neljännes hyötyy varmasti pänttäämisestä ja heille koulun pitäisi tarjota enemmän haasteita. Kaksi keskimmäistä neljännestä ovat häviämässä, he kärsivät eniten uuden ops:n itseohjautuvuudesta ja resurssien vähenemisestä.

Toisaalta sinulla sinulla on liian mustavalkoinen kuva peruskoulun arjesta, kannattaisi ehkä käydä lähikoulussa tutustumassa koulun toimintaan.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tutkimusten mukaan kynä ja paperi kuitenkin edistävät oppimista. Omin käsin kirjoittaminen johtaa parempiin tuloksiin kuin koneella kirjoittaminen. Jos nykypäivää on käyttää menetelmiä, joita tutkimukset eivät puolla, on se taantumuksellista nykypäivää.

Maailman maineikkaissa yliopistoissa käytetään perinteisiä menetelmiä. Maailman johtavissa teknologiakeskuksissa työskentelevät rajoittavat lapsiltaan ruutuaikaa.

Kun jengi pyrkii yliopistoon aloille, joille on vaikea päästä sisään (esimerkiksi lääkis ja oikis), käyttöön otetaan perinteinen pänttääminen. Huomio on ensisijaisesti lukemisessa. Kun ulkolukua on harrastettu riittävästi, mennään valmennuskursseille, joilla päntättyä aineistoa jäsennellään ja siitä opetellaan laatimaan vastauksia.

Tämä jako tulee tulevaisuudessa näkymään sosiaaliluokissa. Akateemisesti koulutettujen vanhempien lapset tulevat käyttämään perinteisiä menetelmiä, joissa keskitytään pänttäämällä ulkoaoppimiseen, kun taas duunariluokka ajetaan suohon nykyaikaisilla menetelmillä, joilla hajotetaan keskittyminen ja ulkoaopettelun taito.

Jos nykytilannetta vertaa jääkiekkoon, niin se tarkoittaa sitä, että voittava valmentaja ajetaan joukkueesta ulos ja tuloksen sijaan aletaan keskittyä pelitapaan. Sen sijaan että mitattaisiin, millaista oppimista erilaiset oppimismenetelmät tuottavat, laaditaan korkealentoisia ideoita ja hirttäydytään niihin ties millaisten ideologisten keikausten vuoksi.

Vaikea on ymmärtää, miksi opettajia, joilla on akateeminen koulutus, ei kiinnosta mitattu todellisuus.
On myös tutkimustuloksia tvt- välineiden suotuisista vaikutuksista oppimiseen. Ja kuten Sampio totesi, niin ei tvt- välineiden käyttö estä kynä- ja paperi opiskeluakaan. Onhan se nyt mahdoton ajatus, että kouluissa mentäisiin ikuisesti jonkun kynän ja paperin voimalla yhteiskunnan ympärillä kehittyessä ja muuttuessa yhä digitaalisempaan muotoon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös