Opetustyö

  • 364 147
  • 3 058

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joo, Suomessa se ei ole laitonta, mutta onko joku mallioppilas oikeasti tehnyt ne läksyt mitä loman ajaksi on sanottu.
Riippuu tietysti opettajasta, miten pitää kirjaa tehtävistä. Meillä pitää yli kolmen päivän vapaat anoa kirjallisesti ja samalla selvittää loman ajaksi osuvat kokeet sekä muut tehtävät ja sopia niiden suorituksista. Osa tietysti häviää lomille mitään ilmoittamatta, mutta useimmiten kyse on siitä porukasta joka poimii yhteiskunnan palvelut muttei tajua velvollisuuksiaan. Tietysti asioita unohtuu ihan oikeastikin, en minä sitä sano, ihmisiä tässä ollaan, mutta mulle useimmiten riittää se, että nuori yrittää pitää itsensä kärryillä. Jos mahdollista, en yleensä edes anna mitään erityisiä tehtäviä lomalle pl. kohteet, joita satutaan käsittelemään juuri, niistä voi vaikka ottaa kuvan tai pitää esitelmän, kun tietoa on luontevasti tarttunut. No, näitä nyt ei kovin usein ole, koska harvemmin johonkin Auschwitziin pidempiä reissuja kesken lukuvuoden kukaan tekee.

Vittumaisinta olisi vaatia jotain koulukirjoja rantalomalle mukaan. Enemmistö kuitenkin hoitaa hommansa, koska tajuaa, että helpottaa omaa oloaan reissun jälkeen. Urheiluleireillä on jo jonkin aikaa ollut kouluvastaavat, joille tehtävät on lähetetty suoraan ja leireillä on varattu tietty tuntimäärä koulunkäyntiin. Tai ainakin niillä mun muutamilla vakavasti treenaavilla oppilaallani.
 

meciar81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, UP-V, HC Rebel Havl Brod
Olen toiminut aineenopettajana yläkoulussa virassa reilut 10 vuotta ja nyt on tullut ajankohtaiseksi muuttopyrkimys Pirkanmaalle naisen perässä ja sen vuoksi työpaikan vaihto sinne suunnalle, vaikka en siis nykyisestä työpaikastani muuten haluaisikaan lähteä.

Uuden työpaikan haku ei sitten olekaan sujunut aivan sormia napsauttamalla; olen hakenut yläkoulun puolelta niin virkoja kuin päätoimisia tuntiopettajuuksia ja kolmeen paikkaan pääsin haastatteluun. Hakijoita näissä oli 69, 30 ja 24. Yhteenkään paikkaan en päässyt valituksi, vaan parhaimmillaan jäin kakkoseksi.
Pidän itseäni perinteisenä miesopettajana, joka pärjää hyvin oppilaiden, myös haasteellisimpien, kanssa sekä huoltajien kanssa ja muutenkin pitää arkityöstään nykypäivän koulussa. En ole se uudistuksellisin tai sellainen luonne, joka osaisi itseään suuresti haastattelussa myydä ja kehua maasta taivaisiin.
Samalla tunnen muutaman sellaisen aineenopettajan, joilla on oppilaiden kanssa toimimisessa suuria haasteita ja suoraan sanottuna oppilaat pyörittävät näitä opettajia niin, ettei varsinaisesta opettamisesta tahdo tulla mitään. Haastatteluissa nämä ovat kuitenkin onnistuneet ja osanneet kehua itseään ja ovat saaneet taas seuraavaksi vuodeksi uudesta koulusta töitä tai parhaimmillaan jopa viran uudesta koulusta.

Missä vika? Olenko vain ajastani jälkeen jäänyt dinosaurus (30-40v), jonka uran "huippuvuodet" jo olivat ja menivät? Onko tämän hetken painotus haastatteluissa tosiaan niin paljon enemmän oppilaiden kanssa hyvin pärjäämisen sijasta tvt-taitojen ja sähköisten materiaalien ylenpalttisessa kehumisessa, ettei yli vuosikymmenen työkokemus ja erinomainen pärjääminen arkityössä riitä / pääse riittävästi haastattelussa esiin? Miten pitäisi itseään kehittää? Mitä asioita itsestäsi ja osaamisestasi olet itsestäsi korostanut haastattelussa, mikäli olet saanut pysyvän pestin nyt viimeisimmän parin vuoden aikana?
Kysyy nimimerkki "kaverin kummin kaiman koiran puolesta kyselen" :)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@meciar81

Itsensä myymisen taidoista on kyse. Lisäksi riippuu hirveästi rehtorista, millaisia henkilöitä suosii. Toki tvt-taidot painottuvat ihan syystäkin, ja jos olet ollut liian rehellinen konservatiivisen työtapasi suhteen, voi edelleen mennä helposti se hiukan epävarmempi mutta dynaamisempi vaihtoehto. Ja sitten vielä sekin, että aika moni virka on pedattu jo sitä määräaikaisena tekevälle, ja moni rehtori lienee lojaali alaiselleen, ellei selkeää paremmuutta ole. Riippuu tietysti opettamistasi ainesta, mutta sähän olet about sitä halutuinta materiaalia kouluihin.

Mulla napsahti sikäli hyvin rekryt kohdilleen, että perään soitettiin kakkossijalle jäämisen jälkeen. Tein vanhaa duuniani vielä vuoden ja tänä keväänä tehtiin paperit uuteen paikkaan, johon mut selkeästi haluttiin. Ihan kiva se viesti oli kuulla ja tuntea itsensä halutuksi. Olin haastattelussa täysin oma duuniminäni osaamisineni ja kokemuksineni ja se riitti. Toki yritin hiukan enemmän hymyillä kuin normaalisti, se kun ei mulle luontaista aina ole.
 

Byvajet

Jäsen
Hakijoita näissä oli 69, 30 ja 24.

Suurin osa valitsematta jääneistä ihmettelee aivan samaa kuin sinäkin. Miksi minua ei valittu, vaikka olen työssäni hyvä. Opettajista on suuri ylitarjonta.

Ongelma ei koske ainoastaan opettajia. Erityisesti kypsemmällä iällä työnhakuun joutuneiden on usein todettava, etteivät enää kilpailussa pärjää. Siinä ei aina auta ehjä ja pitkä aikaisempi työurakaan.

Mutta eihän tuo tilanteesi toivottamalta vaikuta. Varmasti vielä työtä saat. Se saattaa kuitenkin vaatia ihmissuhteissa joustamista.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Urheiluleireillä on jo jonkin aikaa ollut kouluvastaavat, joille tehtävät on lähetetty suoraan ja leireillä on varattu tietty tuntimäärä koulunkäyntiin. Tai ainakin niillä mun muutamilla vakavasti treenaavilla oppilaallani.

Tälläisestä en ole kuullutkaan, tuleeko meistä vielä vakavasti otettava urheilumaa. Olemmeko juuri näissä tavallaan pieniltä kuulostavissa asioissa vaikka sitä Islantia niin paljon perässä. Olosuhteet ratkaisee kaikissa asioissa nykymaailmassa.

Ongelma ei koske ainoastaan opettajia. Erityisesti kypsemmällä iällä työnhakuun joutuneiden on usein todettava, etteivät enää kilpailussa pärjää. Siinä ei aina auta ehjä ja pitkä aikaisempi työurakaan.

Mutta eihän tuo tilanteesi toivottamalta vaikuta. Varmasti vielä työtä saat. Se saattaa kuitenkin vaatia ihmissuhteissa joustamista.

Tästä on aivan liikaa kokemusta ja voi vaatia joustamista myös asuinpaikasta. Viihdyn mainiosti, kunhan asioihin tottuu, mutta totuus on se, että olisin eräässä toisessa paikassa, jos se olisi ollut mahdollista. Mutta kun nuoret veivät työni, niin piti tutkia muita juttuja.

Viroista en mitään tiedä, mutta älä tosiaan naisen takia sellaista jätä. Etäsuhteista on paljonkin juttua naisasiaketjussa ja ne ei lähellekään aina ole pelkästään negatiivisia.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Missä vika? Olenko vain ajastani jälkeen jäänyt dinosaurus (30-40v), jonka uran "huippuvuodet" jo olivat ja menivät? Onko tämän hetken painotus haastatteluissa tosiaan niin paljon enemmän oppilaiden kanssa hyvin pärjäämisen sijasta tvt-taitojen ja sähköisten materiaalien ylenpalttisessa kehumisessa, ettei yli vuosikymmenen työkokemus ja erinomainen pärjääminen arkityössä riitä / pääse riittävästi haastattelussa esiin? Miten pitäisi itseään kehittää? Mitä asioita itsestäsi ja osaamisestasi olet itsestäsi korostanut haastattelussa, mikäli olet saanut pysyvän pestin nyt viimeisimmän parin vuoden aikana?

Nuo mainitsemasi hakijamäärät ovat vielä kohtuullisen maltillisia esim. PK-seutuun verrattuna, mutta onhan noissakin. Yleensä noista hakijoista karsiutuvat ensimmäisinä, joilla ei ole alan työkokemusta eli nuoret vastavalmistuneet tai alaa vaihtavat nelikymppiset. Sen jälkeen katsellaan esim. onko oppiaste oikea, siis se jolta kokemusta on, ja näin seuloutuu yleensä se 5-10 todellista kandidaattia.

Näillä kaikilla sitten on yleensä työkokemusta ja ovat lähes varmasti myös ihan hyviä työssään. Tähän vaiheeseen pääset tuolla taustallasi varmasti helpostikin, mutta tuossa kohtaa pitäisi jollain pystyä erottuamaan. Vähän karua, mutta sitä pärjäämistä opiskelijoiden kanssa on vaikea haastattelutilanteessa tuoda esiin ja toisaalta se on usein rehtoreille oletusarvokin. Siksi joku korea tvt-projekti, sähköisten materiaalien kehitys, yritysyhteistyökurssit tjsp. ovat niitä, joilla erot tehdään. Eikä niiden siis todellisuudessa tarvitse olla mitään rakettitiedettä.

Sitten on tietty paljon rehtorin persoonasta ja ihmistuntemuksesta kiinni, koska edelleen nämä koulumaailman rekryt menevät hyvin paljon yhden ihmisen mieltymysten mukaan.

Olen kuitenkin varma, että paikka löytyy.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Millaisia ohjeita on tai mikä on koodin mukaista toimintaa opettajan työpaikallaan kantamia poliittisia tunnuksia koskien? Tänään näin erään opettajaksi varmuudella tietämäni henkilön kiiruhtavan työpaikalle PerusS-rintamerkki reppuunsa ripustettuna. Oudoksuin.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Millaisia ohjeita on tai mikä on koodin mukaista toimintaa opettajan työpaikallaan kantamia poliittisia tunnuksia koskien? Tänään näin erään opettajaksi varmuudella tietämäni henkilön kiiruhtavan työpaikalle PerusS-rintamerkki reppuunsa ripustettuna. Oudoksuin.

Sirppi ja vasara olisi ollut ok? Opettajilla on oikeus poliittisiin mielipiteisiin ja toimintaan. Veikö opettaja reppunsa luokkaan vai jättikö opettajainhuoneeseen? Olen nähnyt omani uran varrella useita opettajia, joilla on ollut eri puolueiden tunnuksia. Luokan seinien sisäpuoli pitäisi olla opettajan omilta poliittisilta katsomuksilta vapaa alue. Näin se ei aina vain valitettavasti ole.

Omalla työuralla on kollegoina ollut fundamentalisteja, jotka ovat peloitelleet oppilaita helvetillä, jos he eivät äänestä KD:tä radio Dein soidessa taustalla. Eräskin ns. historian opettaja kehoitti oppilaita kertomaan omille vanhemmileeen, ettei heidän kannata enää äänestää 2012 vaaleissa, kun opettajan suosikki-Paavo ei päässyt toiselle kierrokselle.

Itse olen tehnyt sen valinnan, että olen poliittisesti sitoutumaton. Valtaosa politiikassa mukanaolevista tuntemistani opettajista ei kanna puolueen tunnuksia. Täydelliseen objektiivisuuteen ei kukaan heistä tai meistä pääse.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Itse olen tehnyt sen valinnan, että olen poliittisesti sitoutumaton. Valtaosa politiikassa mukanaolevista tuntemistani opettajista ei kanna puolueen tunnuksia. Täydelliseen objektiivisuuteen ei kukaan heistä tai meistä pääse.

Minäkin olen poliittisesti sitoutumaton, joten ei tarvitse mitään tunnuksia miettiä. Sen sijaan enemmänkin sitä joutuu miettimään, miten omat mielipiteeni eivät olisi esim. talouspolitiikkaa käsitellessä yliedustettuna, vaan kaikki näkökulmat kerrataan samalla pieteetillä lävitse. Opetustyylini on välillä aika räväkkä, joten lähinnä olen päätynyt sellaiseen "tasaisesti herjaa kaikista"-ilmaisuun, joka ei kaltaiselleni kyynikolle ole vaikeaa. Kyllä jokaisella yhteiskunnallisten aineiden, filosofian ja uskonnon opettajalla on varmasti tämän suhteen aika paljon itsekritiikkiä suoritettavana.

Sanottakoon, että yksi työkavereistani toimii kunnanvaltuutettuna. Koskaan en ole kuullut hänen ottavan puoluepoliittisia sidoksiaan esille edes opettajainhuoneessa. Ajattelisin, että vaikka epäonnistumisia varmasti löytyy, niin suurin osa opettajista tiedostaa neutraaliuden vaatimuksen ja pystyy sen jollain tavalla täyttämäänkin. Täydellisyys on sitten asia erikseen.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tuli mieleen muuten ihan sattumoisin tuosta poliittisesta suuntautumisesta kun Lukiossa historian-yhteiskuntaopin opettaja painotti useilla tunneilla (vuosien ajan) liittoon kuulumisen ihanuutta ja kuinka tärkeää se on yhteiskunnan pyörimisen kannalta. Liityin itsekkin liittoon heti kun pääsin lukion ohella töihin ja muistan kuinka pro-AY olin tuohon aikaan. Onneksi myöhemmin opin ajattelemaan itse.

Ja kyllä opettajan poliittinen suuntauminen oli myös kaikessa muussakin vahvasti esillä.

Sitten taas uskonnon opettaja oli lukiossa täysin neutraali uskonnollisissa asioissa, hän suostui kertomaan oman suuntauksensa uskonnon suhteen vasta kirjoitusten jälkeen. Eikä hänen tunneillaan kyllä ollut mitään viitteitä mihinkään suuntaan.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Opettajilla on oikeus poliittisiin mielipiteisiin ja toimintaan.

Tietenkin on. Kunnanvaltuustojen kokoonpanojen perusteella moni pitää sitä hyvänä asiana. Jos kuitenkin on niin, että joku opettaja tunnustaa olevansa persu, olisi varmaan syytä tarkastuttaa hänen gradunsa uudestaan. Se, että opettaja on pätevä, on paljon tärkeämpää kuin opettajan puolueideologia.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Sirppi ja vasara olisi ollut ok? Opettajilla on oikeus poliittisiin mielipiteisiin ja toimintaan. Veikö opettaja reppunsa luokkaan vai jättikö opettajainhuoneeseen?

Jälkimmäiseen lauseeseen sanoisin, että kuten koululaisetkin ovat koulun vastuulla koulumatkallakin, ovat myös opettajat opettajaroolissa viimeistään koulun pihalla. Itse olen näissä puolueettomuusasioissa aika fundamentalisti, enkä esimerkiksi mene tuomariksi mennessäni otteluhallille minkään urheilujoukkueen, edes toisen lajin miljönääriammattilaissellaisen, tunnuksia vaatteissani. Enkä edes erään traktorimerkin, kun mulla sellainen pipokin sattuu olemaan...

Mitä sirppiin ja vasaraan tulee, niin haistelit provoni hyvin. Oikeasti se rintamerkki tunnusti pääministeripuolueen väriä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jälkimmäiseen lauseeseen sanoisin, että kuten koululaisetkin ovat koulun vastuulla koulumatkallakin, ovat myös opettajat opettajaroolissa viimeistään koulun pihalla. Itse olen näissä puolueettomuusasioissa aika fundamentalisti, enkä esimerkiksi mene tuomariksi mennessäni otteluhallille minkään urheilujoukkueen, edes toisen lajin miljönääriammattilaissellaisen, tunnuksia vaatteissani. Enkä edes erään traktorimerkin, kun mulla sellainen pipokin sattuu olemaan...

Mitä sirppiin ja vasaraan tulee, niin haistelit provoni hyvin. Oikeasti se rintamerkki tunnusti pääministeripuolueen väriä.

Oppilaat on vakuutettu koulumatkalla, mutta ei koulun vastuulla. Asiasta on käyty keskustelua joitakin vuosia sitten, kun koulu puuttui koulumatkalla tapahtuneeseen kiusaamiseen. Opettajien vastuu loppuu koulun portilla.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Minusta opettaja voi tuoda myös yhteiskunnallisia arvojaan esiin, vaikka ei tietenkään sovi alkaa poliittisia puolueita lobbaamaan tai muuten oppilaita "aivopesemään". @olkikuukkeli :n tavoin yritän tietysti esittää asiat niin tasapuolisesti kuin pystyn, mutta minusta ei ole vakavaa, jos opettajan oma mielipide tulee esiin, jos hän ei yritä mielipidettään opettaa oppilailleen. Noh, mä opetankin matikkaa, ja aineen sisältä ei juurikaan näitä mielipideasioita löydy, vaan tulevat sitten oheisjutustelussa enemmän.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Oppilaat on vakuutettu koulumatkalla, mutta ei koulun vastuulla. Asiasta on käyty keskustelua joitakin vuosia sitten, kun koulu puuttui koulumatkalla tapahtuneeseen kiusaamiseen. Opettajien vastuu loppuu koulun portilla.
Ei oppilaita tarvitse vakuuttaa, vaikka useimmat koulut/kunnat niin tekeekin. Kaikki eivät välttämättä vakuuta.

Koulu/kunta ei ole ole vastuussa koulumatkalla, mutta mahdollisen koulutapaturman tai koulumatkalla sattuvan tapaturman hoitokuluista koulu tai kunta on vastuussa. Niitä hoitokuluja sitten maksetaan vakuutuksen perusteella tai koulun/kunnan omasta kassasta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei oppilaita tarvitse vakuuttaa, vaikka useimmat koulut/kunnat niin tekeekin. Kaikki eivät välttämättä vakuuta.

Koulu/kunta ei ole ole vastuussa koulumatkalla, mutta mahdollisen koulutapaturman tai koulumatkalla sattuvan tapaturman hoitokuluista koulu tai kunta on vastuussa. Niitä hoitokuluja sitten maksetaan vakuutuksen perusteella tai koulun/kunnan omasta kassasta.

Koulun vastuu loppuu koulun portille, sen jälkeen vastuussa on kunta.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Koulun vastuu loppuu koulun portille, sen jälkeen vastuussa on kunta.
Entä jos oppilas käy koulua, joka ei ole kunnan "omistama"? Esim. Steiner-koulua?

Pointtini ei ollut varsinaisesti se koulun ja kunnan vastuun raja vaan se, että vakuutus ei ole välttämätön. Eihän koulu itsessään vastaa niistä tapaturman kuluista, vaikka tapaturma sattuisi koulussakin, kyllä se kunta tai opetuksen järjestäjä niistä joka tapauksessa vastaa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Entä jos oppilas käy koulua, joka ei ole kunnan "omistama"? Esim. Steiner-koulua?

Pointtini ei ollut varsinaisesti se koulun ja kunnan vastuun raja vaan se, että vakuutus ei ole välttämätön. Eihän koulu itsessään vastaa niistä tapaturman kuluista, vaikka tapaturma sattuisi koulussakin, kyllä se kunta tai opetuksen järjestäjä niistä joka tapauksessa vastaa.

Kenen vastuulle koulumatkojen turvallisuus kuuluu?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Niin, tuossa lehtiartikkelissa ei ollut mitään sellaista oikeaa tietoa, mikä olisi ollut ristiriidassa kirjoittamani kanssa. Eikä se vastannut millään muotoa kysymykseeni siitä, jos oppilas käy vaikkapa (esim. Steiner-) yhdistyksen ylläpitämää koulua.

edit. Koulun järjestyssääntöjen voimassaolo ja tapaturmien hoitokuluista vastaaminen ovat täysin eri asioita.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin, tuossa lehtiartikkelissa ei ollut mitään sellaista oikeaa tietoa, mikä olisi ollut ristiriidassa kirjoittamani kanssa. Eikä se vastannut millään muotoa kysymykseeni siitä, jos oppilas käy vaikkapa (esim. Steiner-) yhdistyksen ylläpitämää koulua.

edit. Koulun järjestyssääntöjen voimassaolo ja tapaturmien hoitokuluista vastaaminen ovat täysin eri asioita.

Perusopetuslain mukaan opetuksen järjestäjä on aina kunta, joten myös Steiner-koulujen oppilaat ovat kunnan vastuulla koulumatkoillaan.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Lain mukaan opetuksen voi järjestää myös joku valtioneuvostolta luvan saanut taho, esim. rekisteröity yhteisö tai säätiö tai valtio. Mutta kunta on viime kädessä velvollinen järjestämään, joten oletettavasti olet oikeassa tuosta, että kunta on aina viime kädessä vastuussa koulumatkoista.

Edelleen pointtini oli kuitenkin se, että päin vastoin kuin kirjoituksestasi saattoi käsittää, vakuutus ei ole mitenkään itsestään selvyys tai välttämätön koulumatkoille(kaan). Ja kuten kirjoitin, tapaturmien hoitokuluista vastaa viime kädessä se opetuksen järjestäjä eli kunta. Usein hoitavat tuon vastuunsa vakuutuksen avulla, mutta jos jotain hoitoa ei esim. vakuutusehtojen perusteella korvata, voi kunta silti olla vastuussa ko. hoidon kuluista.

Joo, käytin ensimmäisessä kirjoituksessani asiasta määritelmää koulu/kunta. Tarkoitin kuitenkin opetuksen järjestäjää.
 

Kynämestari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
En tiedä liittyykö varsinaisesti opetustyöhön, mutta itsellä olisi kemian kirjoitukset noin kuukauden päässä. Olen nyt lukenut 2.5/5 kurssikirjaa ja laskenut niistä tehtäviä. Alkaa siis pikkuhiljaa tulemaan kiire, että ehtii kaiken kerrata hyvin.

Eli ne ketkä ovat kemian kirjoittaneet, miten valmistauduitte ja miten meni? Lukuohjeet ovat myös tervetulleita! :)
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Viimeksi muokattu:

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Koulun arkea nykyisellään. Unelmien työ on monella vaihtunut päivittäiseen selviytymiskamppailuun. Vähän vastapainoa pitkistä lomista ja lyhyestä työpäivistä piikitteleville:

https://yle.fi/uutiset/3-10390342

Tutulta kuulostaa. Linkki Ylen juttuun opettajan arjesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös